
ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
מספר חברות מובילות כמו איירבוס ובואינג כבר השלימו ניסויי טיסה מוצלחים במטוסים אוטונומיים לחלוטין, ואף הציגו טיסות מטען אוטונומיות שיצאו משער שדה התעופה, המריאו ונחתו באופן עצמאי.
כיום, חברות כמו איירבוס ובואינג וסטארט־אפים אמריקאיים ויפניים מפתחים טכנולוגיות שמבוססות על למידת מכונה ובינה מלאכותית, שמסוגלות להבין את סביבת הטיסה, לחזות תקלות, ולפעול בזמן אמת, לא רק על פי פקודות מתוכנתות מראש.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
איירבוס כבר הציגה פרויקט בשם DRAGON FLY הכולל מערכת AI שמזהה כשלים אנושיים, מנתחת מזג אוויר ומבצעת נחיתה אוטונומית במקרה חירום. במבחני טיסה שנערכו בצרפת, המטוס זיהה אובדן קשר עם המגדל, בחר מסלול חלופי ונחת לבדו בהצלחה מלאה.
בואינג, מצידה, מפתחת מערכת דומה בשם ACE (Autonomous Captain Experience) שמשלבת עוזר קולי, מצלמות ומודלי למידת תמונה שמזהים שדות תעופה, מטוסים סמוכים ומצבי חירום.
גם הצבא כבר שם וגם בישראל
בזירה הצבאית, השינוי כבר התחיל. חברת לוקהיד מרטין האמריקאית הציגה מטוס F-16 אוטונומי שטס וניהל קרב דוג־פייט מול טייס אנושי, וניצח. פרויקט Skyborg של חיל האוויר האמריקאי שואף להקים צי של מטוסים מונעי AI שיטוסו לצד מטוסים מאוישים ויקבלו החלטות עצמאיות בשדה הקרב. בישראל, פרויקטים דומים מנוהלים בתעשייה האווירית, שם מפתחים כטב״מים חכמים שמסוגלים לזהות מטרות, לשנות מסלול ולחזור לבסיס ללא שליטה אנושית רציפה.
בישראל גם פועל מיזם להדגמת טכנולוגיות אוטונומיות בסביבה אווירית מנוהלת (U-Space), בשיתוף משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית. ניסויים אלה כוללים טיסות פיילוט עם כלי טיס בלתי מאוישים לבדיקת אינטגרציה ותפעול בטוח במרחב אזרחי וצפוף.
האם הטייסים באמת ייעלמו?
האם הטייסים אכן ייעלמו מהקוקפיט ונראה גם טיסות נוסעים אוטונומיות?
לפי הערכות של ארגון התעופה הבינלאומי IATA, הדבר יקרה אך בהדרגה והמעבר לטיסות נוסעים אוטונומיות יתבצע בשלבים. בשלב הראשון, מערכות בינה מלאכותית ינהלו את רוב פעולות הטיסה, והטייס יהיה בעיקר “מפקח בטיחות”. בהמשך, בטיסות מטען ובמטוסי נוסעים קטנים, ייתכן שכבר לא יישב אדם בתא הטייס כלל. הטייסים האנושיים יישבו במגדלי הפיקוח וישקיפו על עשרות טיסות במקביל, כמו מפעילי רחפנים בשלט רחוק.
אבל כאן טמון האתגר הגדול: אמון הציבור. האם נוסעים יסכימו להמריא במטוס שאין בו טייס, גם אם מבחינה טכנולוגית הדבר אפשרי ובטוח? בסקר של FlightGlobal נמצא כי רק 23% מהנוסעים מוכנים לעלות למטוס ללא טייס. רובם חוששים ממצב חירום שבו “המחשב לא יבין מה קורה”, או פשוט לא ירגיש פחד, אותו רגש אנושי שמוביל טייסים להילחם על כל נשימה באוויר. במובן הזה, בינה מלאכותית אולי חכמה, אבל לא אמפתית.
המחסומים הפסיכולוגיים, כמו גם הצורך לעמוד בכל תקני האבטחה, תקנות התעופה והרגולציה הבינלאומית, הופכים את המעבר לאיטי וזהיר. כמו כן, גם טכנולוגיות הבקרה והקישוריות צריכות לעמוד באתגרים של אבטחת מידע ומניעת פריצות, במיוחד לאור הרגישות הרבה של תחום התעופה.
אז מה צפוי בעשורים הקרובים? בואינג ואיירבוס מתכננות מעבר הדרגתי בונה אמון. בשלב הראשון - מטוסים אזרחיים עם טייס יחיד בשילוב עם בינה מלאכותית תומכת, טיסות מטען ועסקים ללא טייסים אנושיים, וניהול טיסה מרכזי שיבוצע מרחוק.
ובעוד עשרים שנה, כשנשב במטוס, ייתכן שהקול שנשמע ברמקול לא יהיה של קברניט אנושי, אלא של עוזר דיגיטלי שמקבל החלטות במהירות מחשב, ומדבר בקול רגוע של אדם.
בסופו של דבר, ייתכן שהשאלה הנכונה אינה האם הטייסים יוחלפו, אלא איך האנושיות והטכנולוגיה יחיו זו לצד זו. השמיים, כך נראה, עומדים להפוך למרחב שבו אינטליגנציה אנושית ומלאכותית יטוסו יחד, זו לצד זו, ולא זו במקום זו.
הכותב הוא מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
