מיקרוסופט
צילום: עמית גרון

מיקרוסופט תחל לגבות 30 דולר על כלי ה-AI שלה - Copilot - מזנקת ב-5%

החברה הכריזה על מוצרים חדשים בעיקר לחברות שצפויים להקל על החשש מאיסוף מידע רגיש והפצה שלו אל מחוץ לחברה
אדיר בן עמי | (4)

מיקרוסופט MICROSOFT הכריזה על מגוון מוצרי בינה מלאכותית חדשים כחלק מכנס Inspire השנתי שלה, כשהחדשות הגדולות הן ההכרזה על הצ'אטבוט שלה לחברות וההודעה כי תתחיל לגבות כ-30 דולר בחודש עבור מוצר הבינה המלאכותית ל-Microsoft 365 שנקרא Copilot.

הצ'אטבוט החדש לחברות נקרא Bing Chat Enterprise ונועד לפתור בעיות שיש לחברות בשימוש בבינה מלאכותית גנרטיבית. מספר של חברות ביניהן אפל וסמסונג חסמו את השימוש בבוטים של AI גנרטיבי היות והם אוספים מידע ומבוססים על מודלים שמאומנים על המידע שמוזן להם. החשש הוא שעובדים יזינו מידע רגיש לצ'אטבוטים שיכול לזלוג אל מחוץ לחברה. על מנת להקל על החששות במיקרוסופט אמרו כי הצ'אט בוט החדש לא שומר מידע וכי אף אחד בחברה לא יכול לגשת למידע של המשתמשים. בנוסף, בחברה אמרו כי הם כלל לא משתמשים במידע המוזן לצ'אט בוטים על מנת לאמן את המודלים.

בנוסף לצ'אטבוט החדש מיקרוסופט הכריזה על גרסה מלאה של העוזר האישי - Copilot, שכבר קיים בגרסה ראשונית ויעלה כעת רשמית כ-30 דולר בחודש למשתמש. התוסף, לוקח את המידע שהמשתמשים מזינים באפליקציות Microsoft 365, כגון Outlook, Word, Excel וכו' ויכול לסייע בכתיבת טיוטות אימיילים, לייצר סיכומים של פגישות, לקבל מידע על דוחות וליצור עדכוני סטטוס על סמך שרשורי צ'אט. מיקרוסופט נעזרה ב-ChatGPT בכדי לייצר את כל הכלים החדשים שלה ועל פי האנליסט דן איבס מוודבוש: "הצ'אט בוט שווה לפחות 20 דולר לכל מניית מיקרוסופט".

לא מזמן השיקה החברה גם את Azure AI Studio שמאפשר לחברות לפתח בוטים שמבוססים על יכולות הבינה המלאכותית של מיקרוסופט ומשתמשים במידע שהחברות מייצרות כדי להשלים מגוון רחב של משימות. לדוגמה, חברה עם מספר אפשרויות לביטוח בריאות לעובדים, יכולה לייצר בוט משלה שידע להתאים ביטוח בריאות לכל עובד.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמר בתחילת החודש כי היעד של החברה הוא להגיע למכירות של 500 מיליארד דולר עד 2030. לפי תזכיר שהוגש לבית המשפט, נאדלה אמר לחברי המנהלים ולחברי הדירקטוריון שלו שחברת התוכנה תניב צמיחה שנתית של לפחות 10%. זה יביא את החברה, לדבריו, להכנסות של 500 מיליארד דולר עד שנת 2030 - יותר מכפול מגודלה הנוכחי. ההודעה האחרונה על כך שהחברה תחל לגבות כסף על Copliot צפוי לעזור לה להגיע למטרותיה.

ההשקעה בחברה של סם אלטמן OpenAI קידמה משמעותית את יכולות הבינה המלאכותית של מיקרוסופט עצמה ומיצבה את מיקרוסופט כאחת המובילות בשיגעון הבינה המלאכותית. על פי  מארק מורדלר, אנליסט Bernstein, "מיקרוסופט ממציאה את עצמה שוב מחדש, הם עשו את זה עם הענן והם עושים את זה שוב עם בינה מלאכותית ולמידת מכונה. ההטמעה העמוקה שיש לבינה מלאכותית ברוב מוצריה של מיקרוסופט יתנו לה יתרון משמעותי, במיוחד בזמנים שרוב המתחרים שלה מקצצים בהוצאות. נוכל בקלות לראות את הבינה המלאכותית מכפילה את הכנסות הענן של מיקרוסופט עם הזמן". לפי האנליסט, הבינה המלאכותית תהיה בסופו של דבר אחראית ל25% מהכנסות הענן של מיקרוסופט.

ברבעון האחרון מיקרוסופט רשמה הכנסות של 52.9 מיליארד דולר ורווח של 2.45 דולר למניה, האנליסטים ציפו  להכנסות של 51.1 מיליארד דולר ברבעון האחרון עם רווח למניה של 2.26 דולר ומדובר על צמיחה של 7% ו-1% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות של החברה משירותי האופיס ולינקדין אין (פרודקטיביות וניהול עסקי) צמחו ברבעון האחרון ב-11% אל 17.5 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה תדווח את תוצאותיה לרבעון שנגמר בחודש יוני בסוף החודש והאנליסטים מצפים כעת לרווח של 2.55 דולר למניה על הכנסות של 55.4 מיליארד דולר. צפי האנליסטים לשנה כולה רווח של 9.65 דולר למניה על הכנסות בסך 211.2 מיליארד דולר, הצפי לשנה הבאה הוא לרווח של 10.95 דולר למניה על הכנסות של 235 מיליארד דולר

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ערן 20/07/2023 08:41
    הגב לתגובה זו
    אנחנו צריכים לשלם להם (עכשיו כפול) כדי לאמן את המוצר שלהם?! חיים בסרט
  • 3.
    לרון 19/07/2023 08:58
    הגב לתגובה זו
    לוקחים טרנד,כעת AI,מנפחים אותו ללא פרופורציה וכשזה מתרסק בסופו של דבר אזי"לא הערכנו נכון",מי ישלם????....ברור....אתם!
  • 2.
    ארז מואירו 18/07/2023 23:45
    הגב לתגובה זו
    אלטשולר ידע במה להשקיע...
  • 1.
    מדהים (ל"ת)
    מני 1 18/07/2023 20:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.