אמזון
צילום: Christian Wiediger unsplash

AWS שווה בנפרד כמו כל אמזון? סיטיגרופ מסבירים למה לא יהיה פיצול

המשקיע האקטיביסט דן לואב טוען שאמזון נסחרת בחסר כל עוד חטיבת הענן לא מפוצלת ממנה. לפי בנק ההשקעות זו "פרת המזומנים" שמממנת את שאר ההרפתקאות וההתרחבות. 56 חברות דיווחו על פיצולים אשתקד: IBM, ג'ונסון אנד ג'ונסון, ג'נרל אלקטריק, טושיבה ועוד
איתי פת-יה | (1)

בשנה האחרונה ענקית המעבדים  INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES (IBM) פיצלה ממנה את חברת שירותי ה-IT KYNDRYL HOLDINGS (סימול: KD), קונגלומרט המדיה Vivendi הנפיק את חברת המוזיקה הגדולה בעולם יוניברסל מיוזיק,  GENERAL ELECTRIC (GE) עלתה על מסלול לפיצול לשלוש חטיבות שתסחרנה בנפרד,  JOHNSON & JOHNSON (JNJ) מקדמת פיצול של פעילות מוצרי הצריכה וכך גם  GLAXOSMITHKLINE PLC (GSK) עם חטיבת הבריאות, באסיה תמצאו את טושיבה שלקראת פיצול ואצלנו בארץ את תפוגן שבשליטת קרור 0.59% הבורסאית שבדרך ואת טראלייט 0% של מנורה מב החז 0.41% שכבר אחרי. לפי נתוני Dealogic ב-2021 היו 56 חברות שהודיעו על פיצול פעילותן. המשקיע האקטיביסט דן לואב (אינטל, דיסני, נסטלה) מסתכל על הנתון הזה ושואל: למה לא  AMAZON (AMZN) - ולמה לא עם פעילות הענן שלה AWS (Amazon Web Services)? בבנק ההשקעות סיטיגרופ עונים לו בדיוק למה לא.

קרן הגידור של לואב, Third Point שלחה מכתב למשקיעיה בו טענה שענקית הטק והאי-קומרס נסחרת בחסר כשחבוי בה ערך רב הרבה יותר אם מסתכלים על השווי של חלקיה בנפרד. לואב אולי כתב זאת למשקיעים, אבל לפי סוכנות הידיעות רויטרס, בשונה מצעדים שנקט מול חברות אחרות בהן השקיע – לא הפציר באמזון לקדם מהלך שכזה. ת'ירד פוינט אינה קרן הגידור היחידה שמושקעת באמזון וחושבת ש-1.55 טריליון דולר (שווי שוק נוכחי) אינו סכום מייצג – ושרק חטיבת הענן יכולה להגיע לבדה לשווי דומה אם תונפק.

ההיגיון מאחורי פיצול פעילות הוא שלעתים אחד החלקים הרווחיים יותר בחברה "סוחב על גבו" חלקים אחרים, רווחיות פחות או מסוכנים יותר, ולכן המשקיעים מתמחרים את החברה כולה בסכום נמוך יותר. במקרים כאלה, פיצול שזוכה לשווי שוק גבוה יותר עוזר לחברה לצמוח, שכן בהנפקה היא מגייסת כסף רב מהציבור, וכן לאחר תחילת המסחר בה קל לה יותר לצאת לגיוסי הון נוספים, לפי שער גבוה יותר – וכך המחזיקים הקיימים מדוללים פחות. ב-2020 דווח מצד 21 חברות על מהלכי פיצול וב-2019 המספר עמד על 47.

לצד פעילות האי-קומרס, הענן והסטרימינג (וידאו ומוזיקה) לאמזון יש לא מעט הרפתקאות, אולי הבולטת בהן היא זו בתחום המזון. אמזון קנתה את רשת מזון הבריאות הול פודס ב-14 מיליארד דולר, הקימה את הסופרמרקטים האוטונומיים Go ועוד פעילויות כמו Fresh ו-Prime Now. בשוק יש שמותחים ביקורת על החדירה הלא מוצלחת, בהתחשב בנתחי השוק הלא מרשימים שאמזון תופסת. באחרונה דיווחה כי תפתח חנויות ביגוד שאמורות להיות חדשניות. כמו כן, גם הכניסה עם פעילות האי-קומרס הוותיקה לאזורים גיאוגרפים חדשים יחסית מצריכה תשומות ומכבידה על השורה התחתונה.

דוחות אמזון לרבעון הרביעי של 2021 הציגו הכנסות בסך כ-137 מיליארד דולר – כ-13% מהסכום הגיע מחטיבת הענן שהכניסה כ-18 מיליארד דולר. בעוד שכלל ההכנסות צמחו בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020 בשיעור של 9%, AWS צמחו ב-40%.

מייקל כגן, ראש מחלקת ייעוץ ההשקעות של סיטיגרופ בצפון אמריקה סבור ש"בשונה מתעשיות שבהן לחברות עשויים להיות כמה עסקים שבבירור אין קשר ביניהם, או שיש להם פרופיל כלכלי וצרכים הוניים שונים מאד, לחברות טק גדולות יש גישה גדולה להון וכן לעסקים שטרם הגיעו לבשלות. כתוצאה מכך, הזדמנויות להציף ערך למשקיעים לטווח הארוך באמצעות פיצול הן דבר פחות מובן מאליו עבורן, גם מבחינה פיננסית וגם מבחינה תפעולית".

עוד הוא אומר שענקיות טכנולוגיה נוספות שמייסדיהן הם גם עדיין בעלי השליטה בהן לא צפויים להכנע ללחצים לקדם פיצולים בחברה. "כשהשליטה בזכויות ההצבעה נמצאת עדיין אצל המייסדים, הדבר מביא גם למחיצה ובידוד של הדירקטוריונים וההנהלה מהשפעה משמעותית או אקטיביזם של בעלי מניות, שהם עודם גורם המפתח למקרים של פיצול בחברות נסחרות".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האיקומרס הוא ה"מעבדה",שדוחפת את שרותי הענן (ל"ת)
    טורבו 23/02/2022 22:00
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.