אמזון מייסיז
צילום: אמזון, ויקיפדיה/Mike Strand

מייסיס נלחמת באמזון? אמזון נלחמת במייסיס. חדשנות? לא בדיוק

אמזון תפתח בלוס אנג'לס חנות אפנה, אחרי שרשת הכלבו הודיעה שתקים מרקטפלייס לבגדים של מוכרים צד ג'. במקום מלאי שתקחו לחדר המדידה, תחכו שהפריט יובא אליו ממחסן צמוד. בקופות עדיין תצטרכו לעבור. עקנית הטק שוב פוזלת לאופליין, את וולמארט עקפה באפנה - אך בלי רווחיות להשוויץ בה
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה אמזון קמעונאות

עם חשיפת הדוחות שלה לרבעון השלישי רשת כלבו האפנה הוותיקה MACY'S INC (M) דיווחה על התכניות שלה לעתיד: הקמת מרקטפלייס (זירת מסחר) לביגוד. כמו ב-  AMAZON (AMZN) – מוכרים צד ג' מציעים את מרכולתם, וצריכים לעמוד בסטנדרטים של הפלטפורמה. מייסיס לא ממש חלוצה עם הרעיון הזה, שלא חיכה לה כלל וקיים מזה שנים. ובכל זאת, בשבילה זה מנוע צמיחה ודרך להשתמש בחוזקת המותג. היום, זו ענקית הטכנולוגיה (לא רק המסחר) אמזון שמשיבה מלחמה שערה ואומרת "מייסיס עושה אמזון? אמזון תעשה מייסיס". בקיצור, אמזון פותחת חנויות ביגוד בשם "אמזון סטייל", אך למרות המסגור, חדשנות אין שם ממש.

איך זה יראה? סניף ראשון בעיר גלנדייל בלוס אנג'לס שבקליפורניה, בשטח של 2,800 מ"ר, קטן מרוב החנויות של מייסיס, דומה לקטנות יותר שלה ושל NORDSTROM INC (JWN) וכן לסניפי KOHL'S CORP (KOHL). בחנות פריט אחד מכל סוג במקום מלאי על הקולב – סורקים אותו בטלפון, רואים עוד המלצות (שיכולתם את חלקן לראות גם באתר אמזון אם הייתם גוללים בבית) וממתינים. למה ממתינים? לשליפת הפריט במחסן הצמוד לחנות ותקבלו התראה לפיה יש תא מדידה פנוי והבגד ממתין לכם שם.

ההיגיון הוא שמשום מה, מלאי שמוחזק בתוך החנות והיכולת פשוט לקחת אותו ביד וללכת לתא מדידה, זה לא מספיק טוב – גם אם יש מספיק פריטים כדי ששני לקוחות יוכלו לבחון את אותו דגם במקביל, בלי להפריע זה לזה. לעומת זאת, להפריד את המלאי מהתצוגה ולומר סריקה אחת בכל פעם, זה כן טוב, והרי לחכות להתראה מהסמארטפון ככל הנראה משווה תחושה של חוויה טכנולוגית. באמזון אומרים כי הרעיון הוא יותר מגוון, גם אם זה אומר פחות מלאי ממנו.

כיצד מחליטים איזה מלאים כן להביא לחנות? מתבססים על נתוני המכירות ודאטה נוספת מהאונליין. גם פה אין בשורה חדשנית. עוד רוצים באמזון להביא את ההמלצות מהאתר או האפליקציה, ישר לתא המדידה. כלומר, אם ברכישה אונליין היו מציגים לכם עוד פריטים ויכולתם לדלג עליהם – בחנות הפיזית פשוט יניחו לכם אותם בתוך התא, בלי שביקשתם (אלא אם תבטלו את האפשרות הזאת). צריך לומר שיכול באמת להיות שככה מגדילים את סל המכירות – אבל בסוף רעיון ההמלצות כאמור פשוט יובא מהיקום הדיגיטלי.

כשאתם עדיין בתוך התא, במקום שתצאו לקחת בגדים נוספים ותחזרו, תוכלו לקבל אותם אליכם ולמדודם כשתקישו על מסך מגע. אז התור בדרך לתא המדידה לא בטוח שנחסך, ולרוע המזל – גם לא התור לקופה. כן, גם בחנות הביגוד של הענקית תהיינה קופות ישנות וטובות, ולא כמו בסופרמרקטים האוטונומיים שלה.

אחרי שהביאה את החדשנות המשבשת של האי-קומרס וצברה כח רב, באמזון החלו לפזול לעולם הישן והמסורתי, ולנסות לשבש את המתחרים שטרם שובשו. כך בהקמת חנויות ספרים, בהקמת אמזון-גו, אותם סופרמרקטים ללא קופה שהטכנולוגיה שמשמשת אותם כבר נמכרת כרישיון, רשת חנויות המכולת והנוחות Amazon Fresh ובעיקר רכישת רשת המזון הבריא והאורגני הול פודס בכ-13 מיליארד דולר ב-22017.

כל אלה נעשו לא ממש בהצלחה יתרה. למשל, הרווחיות התפעולי לא מצוינת בדוחות החברה בסעיפים המתארים את פעילות הול פודס – שם הניסיון לגבות דמי משלוח של 9.95 דולר לא היה תחרותי מול שחקניות אחרות שפוטרות את הלקוחות מדמי משלוח אם ההזמנה עוברת סכום מסוים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בארצות הברית שוק מכירות הבגדים עדיין מוטה במידה רבה לטובת הרכישות הפיזיות – שהן כ-70% מסך הרכישות בסקטור נכון ל-2020, שנת פרוץ הקורונה, כך לפי נתוני זירת המסחר שופיפיי. אמזון מתחרה מול וולמארט בקטגוריות רבות, וגם במכירות הביגוד הצליחה לעקוף אותה – כלומר מכירות הביגוד באונליין של אמזון כבר עקפו את אלה של וולמארט (אונליין ואופליין יחדיו).

לפי בנק ההשקעות  WELLS FARGO & CO (WFC) ב-2020 מכירות הביגוד וההנעלה של אמזון בארצות הברית צמחו ב-15% בחסות המגיפה לסך של 41 מיליארד דולר – סכום הגדול ב-20-25% מהמתחרה וולמארט, ונתון שגוזר נתח שוק של 11-12% מכל מכירות הבגדים בארצות הברית בשנה זו, ושל 34-35% באפיק המקוון. בסוף אותה שנה השיקה באתר שלה אמזון את מתחם ה-Luxury Stores המיועד כולו לאפנה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אספן 22/01/2022 12:28
    הגב לתגובה זו
    אם הפריט על המדף והקונה פשוט אוספת אותו ונכנסת לתא ההלבשה אין לזה תיעוד. אבל אם הקונה תיאלץ להזדהות ולאחר מכן להזמין את הפריט שיחכה לה בתא - אמזון הרוויחה עוד מידע על הקונה - העדפות, מידות, סגנון, גזרה וכו. במידע הזה היא תוכל להשתמש כדי לדחוף לאותה קונה עוד ועוד דברים שיותר מתאימים לה בהמשך, גם באונליין.
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

פאוול הרגיע את המשקיעים: הירידות במדדים התמתנו

מערכת ביזפורטל |

הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו. שלושת המדדים העיקריים חזרו למגמה מעורבת, כאשר הנאסד״ק יורד ב-0.2% וה-S&P סביב ה-0, בעוד הדאו עולה ב-0.5%.


למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


במבט קדימה, קובעי המדיניות בבנק המרכזי מעריכים כי שוק העבודה ישתפר בהדרגה משנת 2026 ואילך. תחזיות האבטלה לשנים 2026 ו-2027 עודכנו מטה ל-4.4% ו-4.3% בהתאמה, לעומת 4.5% ו-4.4% בתחזיות יוני. התחזית לטווח הארוך נותרה על שיעור של 4.2% לשנה, מה שמרמז על ציפייה לייצוב בשוק העבודה לאחר תקופת ההאטה הנוכחית.


מאקרו

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים - נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים.

כשספטמבר סוף-סוף מחייך למשקיעים - איפה יהיה הראלי הבא? במדד הדגל נפרצים קווי התנגדות היסטוריים וספטמבר שובר מסורת של ירידות; גם הקריפטו מתחמם - מי יתן את הטון - הביטקוין, אית'ריום או סולנה? וגם: מניות הגיימינג שמצטרפות למשחק ועם תבניות טכניות מעניינות לכניסה - זיו סגל מנתח את וול סטריט