אמזון מייסיז
צילום: אמזון, ויקיפדיה/Mike Strand

מייסיס נלחמת באמזון? אמזון נלחמת במייסיס. חדשנות? לא בדיוק

אמזון תפתח בלוס אנג'לס חנות אפנה, אחרי שרשת הכלבו הודיעה שתקים מרקטפלייס לבגדים של מוכרים צד ג'. במקום מלאי שתקחו לחדר המדידה, תחכו שהפריט יובא אליו ממחסן צמוד. בקופות עדיין תצטרכו לעבור. עקנית הטק שוב פוזלת לאופליין, את וולמארט עקפה באפנה - אך בלי רווחיות להשוויץ בה
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה אמזון קמעונאות

עם חשיפת הדוחות שלה לרבעון השלישי רשת כלבו האפנה הוותיקה MACY'S INC (M) דיווחה על התכניות שלה לעתיד: הקמת מרקטפלייס (זירת מסחר) לביגוד. כמו ב-  AMAZON (AMZN) – מוכרים צד ג' מציעים את מרכולתם, וצריכים לעמוד בסטנדרטים של הפלטפורמה. מייסיס לא ממש חלוצה עם הרעיון הזה, שלא חיכה לה כלל וקיים מזה שנים. ובכל זאת, בשבילה זה מנוע צמיחה ודרך להשתמש בחוזקת המותג. היום, זו ענקית הטכנולוגיה (לא רק המסחר) אמזון שמשיבה מלחמה שערה ואומרת "מייסיס עושה אמזון? אמזון תעשה מייסיס". בקיצור, אמזון פותחת חנויות ביגוד בשם "אמזון סטייל", אך למרות המסגור, חדשנות אין שם ממש.

איך זה יראה? סניף ראשון בעיר גלנדייל בלוס אנג'לס שבקליפורניה, בשטח של 2,800 מ"ר, קטן מרוב החנויות של מייסיס, דומה לקטנות יותר שלה ושל NORDSTROM INC (JWN) וכן לסניפי KOHL'S CORP (KOHL). בחנות פריט אחד מכל סוג במקום מלאי על הקולב – סורקים אותו בטלפון, רואים עוד המלצות (שיכולתם את חלקן לראות גם באתר אמזון אם הייתם גוללים בבית) וממתינים. למה ממתינים? לשליפת הפריט במחסן הצמוד לחנות ותקבלו התראה לפיה יש תא מדידה פנוי והבגד ממתין לכם שם.

ההיגיון הוא שמשום מה, מלאי שמוחזק בתוך החנות והיכולת פשוט לקחת אותו ביד וללכת לתא מדידה, זה לא מספיק טוב – גם אם יש מספיק פריטים כדי ששני לקוחות יוכלו לבחון את אותו דגם במקביל, בלי להפריע זה לזה. לעומת זאת, להפריד את המלאי מהתצוגה ולומר סריקה אחת בכל פעם, זה כן טוב, והרי לחכות להתראה מהסמארטפון ככל הנראה משווה תחושה של חוויה טכנולוגית. באמזון אומרים כי הרעיון הוא יותר מגוון, גם אם זה אומר פחות מלאי ממנו.

כיצד מחליטים איזה מלאים כן להביא לחנות? מתבססים על נתוני המכירות ודאטה נוספת מהאונליין. גם פה אין בשורה חדשנית. עוד רוצים באמזון להביא את ההמלצות מהאתר או האפליקציה, ישר לתא המדידה. כלומר, אם ברכישה אונליין היו מציגים לכם עוד פריטים ויכולתם לדלג עליהם – בחנות הפיזית פשוט יניחו לכם אותם בתוך התא, בלי שביקשתם (אלא אם תבטלו את האפשרות הזאת). צריך לומר שיכול באמת להיות שככה מגדילים את סל המכירות – אבל בסוף רעיון ההמלצות כאמור פשוט יובא מהיקום הדיגיטלי.

כשאתם עדיין בתוך התא, במקום שתצאו לקחת בגדים נוספים ותחזרו, תוכלו לקבל אותם אליכם ולמדודם כשתקישו על מסך מגע. אז התור בדרך לתא המדידה לא בטוח שנחסך, ולרוע המזל – גם לא התור לקופה. כן, גם בחנות הביגוד של הענקית תהיינה קופות ישנות וטובות, ולא כמו בסופרמרקטים האוטונומיים שלה.

אחרי שהביאה את החדשנות המשבשת של האי-קומרס וצברה כח רב, באמזון החלו לפזול לעולם הישן והמסורתי, ולנסות לשבש את המתחרים שטרם שובשו. כך בהקמת חנויות ספרים, בהקמת אמזון-גו, אותם סופרמרקטים ללא קופה שהטכנולוגיה שמשמשת אותם כבר נמכרת כרישיון, רשת חנויות המכולת והנוחות Amazon Fresh ובעיקר רכישת רשת המזון הבריא והאורגני הול פודס בכ-13 מיליארד דולר ב-22017.

כל אלה נעשו לא ממש בהצלחה יתרה. למשל, הרווחיות התפעולי לא מצוינת בדוחות החברה בסעיפים המתארים את פעילות הול פודס – שם הניסיון לגבות דמי משלוח של 9.95 דולר לא היה תחרותי מול שחקניות אחרות שפוטרות את הלקוחות מדמי משלוח אם ההזמנה עוברת סכום מסוים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בארצות הברית שוק מכירות הבגדים עדיין מוטה במידה רבה לטובת הרכישות הפיזיות – שהן כ-70% מסך הרכישות בסקטור נכון ל-2020, שנת פרוץ הקורונה, כך לפי נתוני זירת המסחר שופיפיי. אמזון מתחרה מול וולמארט בקטגוריות רבות, וגם במכירות הביגוד הצליחה לעקוף אותה – כלומר מכירות הביגוד באונליין של אמזון כבר עקפו את אלה של וולמארט (אונליין ואופליין יחדיו).

לפי בנק ההשקעות  WELLS FARGO & CO (WFC) ב-2020 מכירות הביגוד וההנעלה של אמזון בארצות הברית צמחו ב-15% בחסות המגיפה לסך של 41 מיליארד דולר – סכום הגדול ב-20-25% מהמתחרה וולמארט, ונתון שגוזר נתח שוק של 11-12% מכל מכירות הבגדים בארצות הברית בשנה זו, ושל 34-35% באפיק המקוון. בסוף אותה שנה השיקה באתר שלה אמזון את מתחם ה-Luxury Stores המיועד כולו לאפנה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אספן 22/01/2022 12:28
    הגב לתגובה זו
    אם הפריט על המדף והקונה פשוט אוספת אותו ונכנסת לתא ההלבשה אין לזה תיעוד. אבל אם הקונה תיאלץ להזדהות ולאחר מכן להזמין את הפריט שיחכה לה בתא - אמזון הרוויחה עוד מידע על הקונה - העדפות, מידות, סגנון, גזרה וכו. במידע הזה היא תוכל להשתמש כדי לדחוף לאותה קונה עוד ועוד דברים שיותר מתאימים לה בהמשך, גם באונליין.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.