השוואה למתחרים מעלה: GE שווה יותר מסך חלקיה. מכאן זה תלוי במנכ"ל
תאגיד הענק GENERAL ELECTRIC (GE) פרש זרועונת תמנון לתחומים רבים: תעופה (מנועי מטוסים בעיקר), שירותי בריאות, אנרגיה ואנרגיה מתחדשת, תחומי תעשייה נוספים בהם מוצרים לתחום ההובלה ומוצרי תאורה ואף פעילות אשראי וביטוח. כשהודיעה באחרונה על פיצול לשלות חטיבות מרכזיות המניה קפצה ב-7%. המשקיעים ראו לעיניהם את הצפת הערך כשהמשקולות בפעילויות הפחות צומחות או רווחיות מפסיקות להכביד על האחרות. ואז הם נרגעו והעלייה נמחקה. מה מהתגובות היא ההגיונית יותר? הטיעונים לכאן ולכאן ושאלת המפתח היא מתי יושלם הפיצול המתוכנן ומה התמורות עד אז?
שלוש החטיבות אליהן תפוצל יהיו זו של עסקי התעופה, אחת נוספת של שירותי הבריאות והשלישית היא זרוע האנרגיה והחשמל. חטיבת שירותי הבריאות היא הראשונה להכריז עצמאות, ככל הנראה בתחילת 2023, השתיים האחרות יצטרכו להמתין עוד שנה ככל הנראה.
השוואה של המתחרות של ג'נרל אלקטריק בכל אחד מתחומי הפעילות הזאת מעלים שלו היה הפיצול כבר מושלם, אזי שהמשקיעים היו מקבלים הטבה של מעל 20%, כשבידם הייתה מניה שנסחרת במחיר 107 דולר (בנעילה בחמישי האחרון) בעוד הפעילות בה שווה 130 דולר למניה.
חישוב זה מסתמך על השוואת חטיבת התעופה למתחרות Safran ו- Raytheon. השתיים נסחרות במכפיל 3 על ההכנסות, ועבור ג'נרל שמוכרת בתחום זה ב-21 מיליארד דולר בשנה, זה אומר שווי של 63 מיליארד דולר – וזה המקום לציין כי שולי הרווח שלה טובים משל השתיים. בשירותי הבריאות ניתן להשוותה לפיליפס ו-Siemens Healthineers. אצלן שווי השוק משקף מכפיל של 3 גם כן על המכירות. אצל ג'נרל אלקטריק עם מכירות של 18 מיליארד דולר בסקטור, זה אומר שווי של 54 מיליארד לחטיבה זו.
- התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר
- חברת Imagen גייסה 30 מיליון דולר לאוטומציה עבור צלמים מקצועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה מורכבת יותר תהיה בחטיבת החשמל והאנרגיה המתחדשת, הפלח האחרון מבין השניים הוא זה הצומח מהר יותר מאשר הראשון שמרוכז בייצור חשמל בעזרת גז טבעי. החטיבה הזו תכלול גם את פעילות האוטומציה למתקנים של ג'נרל אלקטריק ואת פעילות התכנה. השוואה אפשרית תהיה ל-Mitsubishi Heavy Industries וכן ל-Siemens Gamesa Renewable Energy שנסחרות במכפיל של 1 על המכירות. אם ככה, אצל ג'נרל אלקטריק שווי פעילות זה יוערך ב-34 מיליארד דולר.
חברו את השוויים המוערכים של שלושת החטיבות ותקבלו סכום של 151 מיליארד דולר, ממנו יש להפחית הוצאות על פנסיות לעובדים, חוב והשקעות הוניות. בנטרולן של אלה מקבלים 140 מיליארד דולר, ובחילוק לפי מספר המניות (1.1 מיליארד), שער מניה אמור להיות אותם 130 הדולרים שהזכרנו – אבל רק על פניו.
יתכן תרחיש אופטימי, כמו אצל Raytheon שצוינה לעיל, בו על אף השיהוי עד השלמת הפיצול, מאז הכרזתו ב-2019 ועד היום המניה הוסיפה מדי שנה יותר מ-40% בממוצע, כשבזמן שעבר מאז קיבלה אליה נתחים מ- Carrier Global ו-Otis Worldwide. מדד ההשוואה ה-S&P 500 עשה תשואה של 21% בממוצע שנתי באותו זמן, כשנזכיר כי משבר הקורונה גם קיזז חלק מהעלייה הפוטנציאל כשהוא פגע בעסקי התעופה המסחריים של Raytheon.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בתרחיש הפסימי, הזמן לא רק משבח, הוא יכול גם לקלקל. עד שפיצול ייצא לפועל, החטיבות יכולות לאבד מהמיקוד שלהן והתחרותיות שלהן עשויה להמשיך להשחק בזמן שהן מוסיפות לסחוב אחריהן פעילויות אחרות של הקבוצה. בפירמה T. Rowe דווקא חושבים שהזמן יכול לעבוד לטובת המשקיעים, גם במובן הזה שעשויות לצוץ הזדמנויות למיזוגים ורכישות, או מכירת חלק מהפעילות. האנליסט הבכיר של הפירמה, ג'ייסון אדמס, אמר כי הוא לא חושב שההחלטה על פיצול שוללת אפשרויות למיזוגים ועסקאות מהסוג שתואר לעיל. "כשאני מסתכל על הערך החבוי כאן אני רואה שהכיוון אליו הולכת ג'נרל אלקטריק הוא ממש חיובי", כתב בניתוח שפרסם.
מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, לארי קולפ, סבור שעד שהמיזוג יושלם החטיבות השונות כן ישפרו את פעילותם. בעוד שהוא אומר "זה לא קשור בי, אלא בצוות שלנו", במידה רבה זה דווקא כן קשור בו ובקרדיט שהמשקיעים יתנו לו לסיים את המהלך בהצלחה, במהירות יחסית, ובאופן שאכן יציף להם ערך עד כמה שניתן.
- 1.משה - חיפה 15/11/2021 16:30הגב לתגובה זוניהול כושל ושערוריתי משכורות מנופחות של מנהלים שלא שווים כלום.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
