התפוצצות הבועה: טיפלתי תפטר 120 עובדים, אחרי שווי של 8.3 מיליארד דולר

החשש שהצבענו עליו בשנה שעברה מתממש. החברה הייתה שווה לפני שנתיים 2 מיליארד דולר, השווי זינק תוך שנה ל-8.3 מיליארד, פי 4 תוך שנה ופי 16 תוך שנתיים וחצי. כאשר כל מטאטא יורה - זה סימן לא טוב להמשך, והנה זה מגיע גם אליה. החברה: "לקראת שנה קשה יותר. השוק יהיה הרבה יותר גרוע מ-2022"
נתנאל אריאל | (4)

עוד חברה מצטרפת לרכבת החברות שנאלצות לפטר עובדים. הפעם מדובר בחברת הפינטק Tipalti (טיפלתי) שעוסקת באוטומציה של ניהול התשלומים היוצאים מחברות לספקים שאיתן הם עובדים. בשיא הבועה בהייטק לפני שנה, החברה גייסה לפני שווי של 8.3 מיליארד דולר, והזהרנו שלא סביר שהשווי של החברה קפץ תוך שנה בלבד מ-2 מיליארד, כלומר פי 4.

אבל כשהשווקים עולים ועולים והכסף מחפש לאן ללכת זה אפשרי. עכשיו, כשהבועה התפוצצה, זה קשה יותר. לחברה יש כסף, היא גייסה מהקמתה 550 מיליון דולר, כולל 270 מיליון דולר לפני שנה. אבל כעת טיפלתי רוצה להתייעל ולפטר 120 עובדים, יותר מ-10% מהעובדים של החברה שמעסיקה קרוב ל-1,100 עובדים. בישראל יפוטרו כ-40 עובדים מתוך יותר מ-400.

האם זה אומר שההתרחבות מראש הייתה מהירה מדי? שמראש גייסו יותר מדי עובדים? זה מה שקורה בדרך כלל בשלבי הבועה. והצד השני הוא פיטורים כשהבועה מתפוצצת.

החברה הוקמה ב-2010 בידי חן עמית המשמש כמנכ"ל ואורן זאב. המערכת שלה תומכת בפעולות כמו קליטת ספקים, טפסי מס, מניעת הלבנת הון, תמיכה במטבעות, תיאום בין החשבוניות למערכת הרכש, ועוד.

טיפלתי רכשה לפני שנה וחצי את אפרוב (Approve) המספקת פתרונות רכש דרך פלטפורמת ענן בכ-40 מיליון דולר.

בין המשקיעים בחברה - קרן G Squared, שהשקיעה בחברות: Airbnb, 23andMe, Pinterest, Spotify, Coursera, Lyft, Instacart ועוד. Marshall Wace ו- Counterpoint Global זרוע השקעות של מורגן סטנלי. זאב ונצ'רס של אורן זאב, Durable Capital Partners, 01 Advisors.

לדברי טיפלתי, "ב-3 השנים האחרונות הגדלנו את החברה והצוות, בנינו מוצר משמעותי ואנחנו משרתים אלפי לקוחות, שבסיס הלקוחות מתרחב בהתמדה תוך הגדלה משמעותית של הכנסותינו. בשנה שחלפה חווינו ביקוש חזק לפתרונות האוטומציה הפיננסית שלנו וסיימנו את הרבעון הטוב ביותר בהחתמת לקוחות חדשים מאז הקמת החברה.

"עם זאת, עלינו להסתגל לנוף הכלכלי המשתנה ואנו מודיעים על רה-ארגון שכולל קיצוץ רוחבי של 11% מעובדי החברה, לצד קיצוצים נוספים שנעשים בהוצאות החברה. המשמעות עבור האתר בישראל היא פרידה מ-9% מהיקף העובדים המקומיים. אנחנו מודים לחברים, עמיתים וחברי צוות מוכשרים איתם עבדנו. העובדים העוזבים יקבלו חבילת עזיבה מורחבת ותמיכה מאנשי החברה שימשיכו ללוות אותם בתהליך שינוי הקריירה".

קיראו עוד ב"BizTech"

"העסק שלנו בריא, ממומן היטב והצמיחה חזקה, הפתרון שפיתחנו קריטי ללקוחותינו בדיוק בזמנים אלו ורואים זאת בביקוש רב למוצר והמשך השימוש בו אצל לקוחות קיימים. אנו נוקטים בצעדים אלה כדי להיות במצב טוב לעתיד, ולהתאים את עלות התפעול שלנו. העולם השתנה ואנחנו צריכים לעשות את הצעד הקשה כדי להסתגל לזמנים אלו.

"אנו נכנסים לשנת 2023 עם סימנים לכך שאנו לקראת שנה קשה יותר, התחזית שהשנה השוק יהיה הרבה יותר גרוע משנת 2022. יש חשש שהמיתון יימשך ויעמיק, הריביות יעלו ועשויות להוביל את שוק המניות מטה, הפד מתכנן יציאה ממושכת מהמיתון ותהיה רמה מוגברת של אי ודאות. הציפיות מחברות בתקופה זו היא להראות שיפורים משמעותיים בשורה התחתונה ובטווח הקצר. בהתחשב בכך, תוך כדי הערכת התוכניות שלנו לשנת 2023, החלטנו שעלינו לעשות בחירות קשות כעת כדי להתאים את עצמנו לציפיות וכדי לצאת מהסערה הכלכלית חזקים וגמישים יותר לצמיחה עתידית."

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    היא רווחית או לא? (ל"ת)
    נגה 12/01/2023 07:30
    הגב לתגובה זו
  • מה? 12/01/2023 19:54
    הגב לתגובה זו
    פחות רווחית לאנשים המסכנים, שהפנסיות שלהם והחסכונות הושקעו ללא ידיעתם, הבנתם או הסכמתם בגמירות דעת על ידי אותם "משקיעים" מהכותרת הם רק ריפדו את הכיסים שלהם יותר ויותר
  • 1.
    למרות שאולי המוצר טוב. ייקח להם עשור לחזור לשווי ש 11/01/2023 19:17
    הגב לתגובה זו
    למרות שאולי המוצר טוב. ייקח להם עשור לחזור לשווי שלהם
  • בטח לא נתקלת בפאגאיה או בראפיד.... (ל"ת)
    מדרג הבועיות 16/01/2023 21:07
    הגב לתגובה זו
אייפון 17 (רשתות)אייפון 17 (רשתות)

אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר

לקראת ההשקה מחר של אייפון 17 - איך אמור להיראות המכשיר ועל השקות נוספות שיהיו מחר

עמית בר |
נושאים בכתבה אייפון 17 אפל

ערב ההשקה הרשמית, דליפות ממקורות מהימנים מציגות כיצד תיראה סדרת iPhone 17. השינוי הבולט: אפל מפסיקה להבדיל בין דגמים בסיסיים לדגמי Pro בכל הקשור לתצוגות. כל הסדרה, כולל הדגם הבסיסי, תגיע עם מסכי OLED בקצב רענון של 120Hz – טכנולוגיית ProMotion שהייתה עד כה מוגבלת לדגמי הפרימיום.


הדגמים הזולים לא יקבלו את טכנולוגיית LTPO המאפשרת שינוי דינמי של קצב הרענון מ־1Hz עד 120Hz לחיסכון בסוללה – יתרון שיישאר לדגמי Pro. עם זאת, המעבר מ־60Hz ל־120Hz קבועים צפוי לשפר את חוויית השימוש היומיומית.


גדלי המסכים משתנים: 6.1 אינץ' בבסיסי, 6.3 אינץ' ב־Pro (במקום 6.1), 6.6–6.7 אינץ' ב־Air החדש, ו־6.9 אינץ' ב־Pro Max. בנוסף, אפל מציגה ציפוי אנטי־רפלקטיבי שמיועד לשפר את הראות בשמש ישירה ולהפחית טביעות אצבעות, לצד עמידות מוגברת לשריטות. בנוסף,  הסדרה תושק במבחר צבעים: סגול כהה, ירוק יער, כחול מטאלי כהה, וכן ורוד, תכלת וצהוב בהיר. הצבעים פותחו בטכנולוגיה שמיועדת לצמצם דהייה בחשיפה לאור השמש.


המהלך מגיע לאחר ירידה במכירות הדגמים הבסיסיים. לפי IDC, בזמן שהשוק צמח ב־6%, מכירות האייפונים הזולים ירדו. סמסונג וגוגל כבר מציעות קצבי רענון גבוהים במכשיריהן, ואפל מתאימה את עצמה לשוק.


iPhone 17 Air – במקום Plus

בעקבות חוסר הצלחה של דגמי Plus (פחות מ־5% מהמכירות), אפל מחליפה את הקו ומציגה את iPhone 17 Air – מכשיר דק במיוחד בעובי של 5.5–6 מ"מ ובמשקל 145 גרם. לשם השוואה, iPhone 14 Pro Max שוקל 240 גרם. מדובר במהלך המזכיר את ה־MacBook Air, כאשר ההעדפה היא לניידות על פני תכונות נוספות.