ליידי גאגא
צילום: צילום מסך/יוטיוב
IPO

חברת המוזיקה הגדולה בעולם תונפק; השווי: עד 40 מיליארד יורו

יוניברסל, המשמשת בית לאמנים כמו ליידי גאגא וקניה ווסט תונפק עד סוף השנה באמסטרדם. החברה האם, קונגלומרט מדיה צרפתי יחלק 60% מהמניות כדיבידנד. הגיוס ישמש בין השאר להתרחב באסיה ולהתחרות בוורנר של בלווטניק שמתרחבת במזה"ת
איתי פת-יה | (1)

יוניברסל מיוזיק, חברת התקליטים הגדולה בעולם והבית של אמנים דוגמת בילי אייליש, ליידי גאגא, קניה ווסט וכוכבים נוספים בקנה מידה עולמי תונפק עד סוף השנה, כך הודיעה החברה האם, קונגלומרט המדיה הענק ויונדי (Vivendi), שקופץ בבורסה בפריז ב-20% לשווי של 34 מיליארד יורו. הערכת שווי מינואר האחרון מייחסת ליוניברסל שווי של 30 מיליארד דולר.

ויונדי (סימול: VIV.PA) תנפיק את יוניברסל בבורסה של אמסטרדם ותחלק 60% ממניות החברה שבבעלותה לבעלי המניות שלה כדיבידנד בעין. בעלת השליטה (27%) בויונדי, חברת בולור של הטייקון וינסנט בולור קופצת ב-15% במסחר.

קבוצת המדיה קיבלה את אישור למהלך מצד הענקית הסינית טנסנט, שרכשה לפני כשנה 10% מיוניברסל בתמורה ל-3.3 מיליארד דולר ובאחרונה מימשה אופציה לרכישת 10% נוספים, כך שחלקה בחברה מוערך בכ-20%. לאחר ההנפקה, וטרום המסחר ביוניברסל, האחזקות בחברת התקליטים צפויות ליהיות כדלקמן: 20% לויונדי וטנסנט (כל אחת), 16% לקבוצת בולור ו-44% לבעלי מניות של ויונדי.

בהצהרה משותפת לתקשורת אמרו בויונדי ובטנסנט ששיתוף הפעולה ביניהן וההשקעה של זו ביוניבסל יאפשרו לאחרונה להרחיב את הפעילות באסיה, כשבלייבל הענקי ממשיכים לחפש טאלנטים ביבשת שיצטרפו אליו.

הגיוני כי הסכום שתגייס יוניברסל בהנפקה, שלא נחשף, ישמש אותה להמשך ההתרחבות עליה מדברים בויונדי, זאת לצד הפחתת החוב ומיזוגים ורכישות. יוניברסל נחשבת לאחד משלוש הלייבלים הגדולים בעולם, כשלצדה סוני מיוזיק ו-וורנר, ותחת כל אחת מהן פועלים תתי-לייבלים רבים.

רק ביוני האחרון הונפקה וורנר מיוזיק (סימול: WMG), שנמצאת בבעלות המיליארדר לן בלווטניק, לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר. מאז עלתה המניה ביותר מ-40% לשווי של 19 מיליארד דולר. בעוד ביוניברסל רוצים להתרחב באסיה, וככל הנראה בעזרת טנסנט במזרח היבשת, בוורנר רוצים נתח משוק המוזיקה במזרח התיכון. כך, בוורנר נמצאים בהליכי סגירה במו"מ לרכישת נתח מרותאנא מיוזיק של הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל, לפי מחיר שמשקף לה שווי של 200 מיליון דולר. רותאנא היא בית לכוכבים במוזיקה הערבית בהם ג'ורג' וסוף הסורי ושירין עבד אל-וואהב המצריה.

באוקטובר האחרון חשפו בויונדי שהכנסות יוניברסל ברבעון השלישי של 2020 רק מהשמעות בשירותי הסטרימינג, דוגמת ספוטיפיי ואפל מיוזיק, הסתכמו בכ-992 מיליון יורו (1.14 מיליאד דולר). לפי נתוני פדרציית ההקלטות העולמית, ההכנסות ממוזיקה מוקלטת עלו ב-2019 ב-8.2% לסכום של 20.2 מיליארד דולר – וזאת בעידן בו נשחקו ההכנסות ממכירות פיזיות, יודעים כולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

על חשבונן של אלה, ההכנסות מסטרימינג הגיעו לנתח של 56% מכלל ההכנסות ממוזיקה מוקלטת, כשלפי הנתונים ישנם נכון ל-2019 כ-340 מיליון משתמשים משלמים לשירותי הסטרימינג. מנוע צמיחה נוסף עבור יוניברסל הוא קבלת תמלוגים כנגד רישיון לשימוש בקטלוג החברה שימכר למשתמשי טיקטוק ואינסטגרם.

אנליסטים של UBS מעריכים כי ההכנסות של יוניברסל כפולות משל היריבה וורנר, ובג'יי.פי מורגן העריכו את השווי ב-40 מיליון יורו, כשהם כותבים על חלוקת המניות כדיבידנד כי "זה מה שבעלי המניות של ויונדי רצו, וזה תרחיש עדיף על פני מכירה של המניות שבידי ויונדי במסגרת הנפקה".

אז למה דווקא להנפיק באמסטרדם, תשאלו? הסברה כי ויונדי וטנסנט העדיפו בורסה אירופאית, וזאת על רקע המתיחות ביחסי ארצות הברית וסין, שלעת עתה לא נראה כי תתמתן גם תחת ממשל ביידן, לפחות לא בעתיד הקרוב מאד.

ומדוע אמסטרדם מכל הבורסות באירופה? לפי הפייננשל טיימס, סיבה אפשרית היא שבורסת היורונקסט עלתה על הבורסה הלונדונית והפכה למרכז הסחר במניות הגדול באירופה. הרקע לכך הוא בין השאר שבהולנד נהנים כעת מחלק מהפעילות העסקית שבממלכה הפסידו לטובת הברקזיט, וזאת מכיוון שבאיחוד לא מכירים בפיקוח על שוק ההון המונהג בבריטניה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בלון המניות פשוט לא נתפס לבלוף המניות ללא בסיס ראלי. (ל"ת)
    מומי 15/02/2021 17:10
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.