חברת המוזיקה הגדולה בעולם תונפק; השווי: עד 40 מיליארד יורו
יוניברסל מיוזיק, חברת התקליטים הגדולה בעולם והבית של אמנים דוגמת בילי אייליש, ליידי גאגא, קניה ווסט וכוכבים נוספים בקנה מידה עולמי תונפק עד סוף השנה, כך הודיעה החברה האם, קונגלומרט המדיה הענק ויונדי (Vivendi), שקופץ בבורסה בפריז ב-20% לשווי של 34 מיליארד יורו. הערכת שווי מינואר האחרון מייחסת ליוניברסל שווי של 30 מיליארד דולר.
ויונדי (סימול: VIV.PA) תנפיק את יוניברסל בבורסה של אמסטרדם ותחלק 60% ממניות החברה שבבעלותה לבעלי המניות שלה כדיבידנד בעין. בעלת השליטה (27%) בויונדי, חברת בולור של הטייקון וינסנט בולור קופצת ב-15% במסחר.
קבוצת המדיה קיבלה את אישור למהלך מצד הענקית הסינית טנסנט, שרכשה לפני כשנה 10% מיוניברסל בתמורה ל-3.3 מיליארד דולר ובאחרונה מימשה אופציה לרכישת 10% נוספים, כך שחלקה בחברה מוערך בכ-20%. לאחר ההנפקה, וטרום המסחר ביוניברסל, האחזקות בחברת התקליטים צפויות ליהיות כדלקמן: 20% לויונדי וטנסנט (כל אחת), 16% לקבוצת בולור ו-44% לבעלי מניות של ויונדי.
בהצהרה משותפת לתקשורת אמרו בויונדי ובטנסנט ששיתוף הפעולה ביניהן וההשקעה של זו ביוניבסל יאפשרו לאחרונה להרחיב את הפעילות באסיה, כשבלייבל הענקי ממשיכים לחפש טאלנטים ביבשת שיצטרפו אליו.
- סוגת בדרך לבורסה לפי שווי של 1.2-1.3 מיליארד שקל
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגיוני כי הסכום שתגייס יוניברסל בהנפקה, שלא נחשף, ישמש אותה להמשך ההתרחבות עליה מדברים בויונדי, זאת לצד הפחתת החוב ומיזוגים ורכישות. יוניברסל נחשבת לאחד משלוש הלייבלים הגדולים בעולם, כשלצדה סוני מיוזיק ו-וורנר, ותחת כל אחת מהן פועלים תתי-לייבלים רבים.
רק ביוני האחרון הונפקה וורנר מיוזיק (סימול: WMG), שנמצאת בבעלות המיליארדר לן בלווטניק, לפי שווי של 12.7 מיליארד דולר. מאז עלתה המניה ביותר מ-40% לשווי של 19 מיליארד דולר. בעוד ביוניברסל רוצים להתרחב באסיה, וככל הנראה בעזרת טנסנט במזרח היבשת, בוורנר רוצים נתח משוק המוזיקה במזרח התיכון. כך, בוורנר נמצאים בהליכי סגירה במו"מ לרכישת נתח מרותאנא מיוזיק של הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל, לפי מחיר שמשקף לה שווי של 200 מיליון דולר. רותאנא היא בית לכוכבים במוזיקה הערבית בהם ג'ורג' וסוף הסורי ושירין עבד אל-וואהב המצריה.
באוקטובר האחרון חשפו בויונדי שהכנסות יוניברסל ברבעון השלישי של 2020 רק מהשמעות בשירותי הסטרימינג, דוגמת ספוטיפיי ואפל מיוזיק, הסתכמו בכ-992 מיליון יורו (1.14 מיליאד דולר). לפי נתוני פדרציית ההקלטות העולמית, ההכנסות ממוזיקה מוקלטת עלו ב-2019 ב-8.2% לסכום של 20.2 מיליארד דולר – וזאת בעידן בו נשחקו ההכנסות ממכירות פיזיות, יודעים כולם.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
על חשבונן של אלה, ההכנסות מסטרימינג הגיעו לנתח של 56% מכלל ההכנסות ממוזיקה מוקלטת, כשלפי הנתונים ישנם נכון ל-2019 כ-340 מיליון משתמשים משלמים לשירותי הסטרימינג. מנוע צמיחה נוסף עבור יוניברסל הוא קבלת תמלוגים כנגד רישיון לשימוש בקטלוג החברה שימכר למשתמשי טיקטוק ואינסטגרם.
אנליסטים של UBS מעריכים כי ההכנסות של יוניברסל כפולות משל היריבה וורנר, ובג'יי.פי מורגן העריכו את השווי ב-40 מיליון יורו, כשהם כותבים על חלוקת המניות כדיבידנד כי "זה מה שבעלי המניות של ויונדי רצו, וזה תרחיש עדיף על פני מכירה של המניות שבידי ויונדי במסגרת הנפקה".
אז למה דווקא להנפיק באמסטרדם, תשאלו? הסברה כי ויונדי וטנסנט העדיפו בורסה אירופאית, וזאת על רקע המתיחות ביחסי ארצות הברית וסין, שלעת עתה לא נראה כי תתמתן גם תחת ממשל ביידן, לפחות לא בעתיד הקרוב מאד.
ומדוע אמסטרדם מכל הבורסות באירופה? לפי הפייננשל טיימס, סיבה אפשרית היא שבורסת היורונקסט עלתה על הבורסה הלונדונית והפכה למרכז הסחר במניות הגדול באירופה. הרקע לכך הוא בין השאר שבהולנד נהנים כעת מחלק מהפעילות העסקית שבממלכה הפסידו לטובת הברקזיט, וזאת מכיוון שבאיחוד לא מכירים בפיקוח על שוק ההון המונהג בבריטניה.
- 1.בלון המניות פשוט לא נתפס לבלוף המניות ללא בסיס ראלי. (ל"ת)מומי 15/02/2021 17:10הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
