אילון מאסק
צילום: יוטיוב

הבעיות של טסלה בסין מתגברות ואין מי שיכבה את האש

לפי איגוד הרכבים הפרטיים בסין, המכירות של החברה האמריקאית, שפעם הייתה יקירת הסינים, ירדו ב-27% לפחות מ-26 אלף רכבים בחודש כולו
ארז ליבנה | (21)
נושאים בכתבה גלובל טסלה

לפני 3 חודשים פרסמנו כאן כתבה שכותרתה הייתה: האם תור הזהב של טסלה ואילון מאסק בסין הגיע לסיומו? אז לפי הנתונים האחרונים שמפרסמת החברה, נראה שלשם פני הדברים הולכים. אמנם החברה לא מפרסמת מסירת ומכירת רכבים באופן חודשי, אלא רק רבעוני, אבל נראה שהירידה בכל השוק הרכבים החשמליים בסין פגע בטסלה  TESLA INC בנקודה כואבת במיוחד.

 

לפי הנתונים שמפרסם איגוד הרכבים הפרטיים בסין, בעוד מרבית השוק חווה קיטון ממוצע של 10% במכירות ומסירות, טסלה נפגעה בלא פחות מ-27%. יתר על כן, האיגוד הבהיר שלמעלה מחצי מקרוב ל-26 רכבים שנמסרו ברבעון, יוצאו אל מחוץ לשטח סין.

 

זו בעיה עבור החברה, שרק לפני שנתיים פתחה מפעל שני בשנגחאי, שאמור לסייע לה לספק את הצרכים של השוק הסיני, הנחשב לשוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם, עם 4.5% מהרכבים הנמכרים השייכים לסקטור – פי 2 מארה"ב.

 

המכירות של טסלה צנחו ב-60% בין החודשים מארס ואפריל, לפי האנליסט הסיני העוקב אחר שוק הרכבים החשמליים, זו יולונג. מספר הרכבים המבוטחים החדשים של טסלה נפל לאזו ה-12 אלף רכבים באפריל, לעומת 34.5 אלף רכבים במארס.

 

להערכת יולונג, המספרים הגרועים נובע ממה שתיארנו כאן בכתבה הקודמת – כלומר יחסי ציבור רעים בשל הביצועים של רכבי החברה המיוצרים בסין, שחלקן עלו באש תוך כדי נסיעה, או חוו האצה פתאומית ללא שליטה. כרגע, לא פחות מ-5 סוכנויות ממשלתיות בוחנות את התנהלות החברה בשל התקלות. "טסלה ספגה הרבה סיקור רע בזמן האחרון וזה פגע לה במכירות" קבע יולונג באנליזה שפרסם לאחרונה.

 

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ג'ק הלוי 19/08/2021 07:30
    הגב לתגובה זו
    לא להתבלבל וללכת סחור וסחור,הממשלה הסינית תומכת במאה אחוז בשוק הרכבים המקומי בדרך להיות מעצמת EV עולמית.תשקיע בזה את מיטב כספך היום,תצחק כל הדרך אל הבנק בעוד כמה שנים.
  • 14.
    הבעיה היא 18/07/2021 08:38
    הגב לתגובה זו
    הבום הכלכלי הסתיים
  • 13.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 25/05/2021 10:37
    הגב לתגובה זו
  • אתה מזכיר את מנשה יוספוביץ מבני ברק.... (ל"ת)
    פוקסי 24/08/2021 18:30
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    עצימת עיניים מסוכנת 22/05/2021 11:05
    הגב לתגובה זו
    כל הרכבים החשמליים מפיצים קרינה מסוכנת לילדים.
  • דן 16/08/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
    וגם הפלאפון שלך קשקשן...
  • צודקת!!! גם חוטי החשמל בקירות הבית!!! (ל"ת)
    גרה במערה 21/06/2021 10:22
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    Yl 22/05/2021 09:32
    הגב לתגובה זו
    התעשיה הסינית צמחה הודות ל העתקות כך גם תעשית הרכב לכן אן בצדקה לקנות טסלה בקרוב מאוד נראה חידושים ברכבים סיניים ש יהממו את העולם
  • 10.
    סין זה לא ארהב 17/05/2021 06:46
    הגב לתגובה זו
    הסינים ינקנקו כל מוצר וכל חברה אמריקאית שקמצ ירימו את הראש תשכחו לעשות שם עסקים לאורך זמן;בהתחלה חיבוק ואהבה ,לןמדים את החומר והפטנטים וכל סודות המוצר ומיד מוקם מפעל או מוצר מתחרה ואז המוצר החיצוני נמצא תחת בדיקות ובי בי
  • זלמן 27/05/2021 10:06
    הגב לתגובה זו
    ראו את היפנים בשנות השישים (חיקויי פלסטיק לתוצרת ארה"ב...).
  • 9.
    הרכב הראשון שיישרף בארץ יהווה את הסוף של החברה (ל"ת)
    איציק 14/05/2021 18:50
    הגב לתגובה זו
  • לישראלי המצוי יש זיכרון קצר. (ל"ת)
    רונן 22/05/2021 12:52
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אביהו 14/05/2021 17:08
    הגב לתגובה זו
    זו הסיבה לירידה במכירות בארה"ב ובסין. בכל חודש אחרון ברבעון כמעט כל המכוניות שמיוצרות נמכרות בשוק המקומי. זה יותר ממסביר את הירידה במכירות בסין. ואין שום תקלה בטסלה הדורשת תיקון דחוף. יש השמצות חסרות בסיס.
  • 7.
    רונן 14/05/2021 17:06
    הגב לתגובה זו
    טסלה מכרה 100% מהרכבים שייוצרו בחודשים מאי יוני. והי מובילה את מכירות הרכבים החשמליים בסין בהפרש ניכר (למעט מכונית סופר מיני ב 5000$ ). גורדון גונסון מדורג בין המאתיים הכי גרועים בין מעל 7000 אנליסטים בארצות הברית והוא שורטיסט ומשמיץ טסלה ידוע, שאביו עבד בפורד ויש לו אינטרסט.
  • 6.
    יהווית 14/05/2021 13:05
    הגב לתגובה זו
    מאמינה שמתי שהוא יתגברו
  • 5.
    בן כנען 14/05/2021 12:32
    הגב לתגובה זו
    במרץ טסלה ייצרה בסין 35 אילף רכבים. באפריל יצרה יותר מ 40 אלף. מתוכם 14 אלף היו לייצוא. מתוך כל היצרני ויצואני הרכבים החשמלים מסין חצי זה טסלה. מסתכל הייצוא רכבים 7 אחוז זה טסלה. קשקשן בלתי נלאה. בחדשים הראשונים של כל רבעון רוב הרכבים במפעל בסין ובזה בארהס הם לייצוא
  • 4.
    קונה וקניתי הרבה קולים ולונג נסדק (ל"ת)
    ירון 14/05/2021 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    השוק יטוס ביום שלישי ואצלם היום גם (ל"ת)
    ירון 14/05/2021 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני קונה וקניתי טסלה ואפל וטבע (ל"ת)
    כוכי 14/05/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי שחשב לשניה שיש מקום לרכב אמריקאי בסין - הוזה (ל"ת)
    שמוליק 14/05/2021 10:26
    הגב לתגובה זו
  • יונה 15/05/2021 07:34
    הגב לתגובה זו
    כנראה שזה כואב בכיס ולכן נכנסים בטסלה על mg לא ראיתי כתבה מסוג זה מה זה אומר שזה יותר טוב לא משנה את דעתי במילימטרטסלה נקודה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".