אנרגיה סולארית
צילום: Zbynek Burival

בתוך שנה הפכה סולאראדג' לחברה הישראלית הגדולה בנאסד״ק

ענקית האנרגיה הסולארית מזנקת בכ-12% ושווה יותר מ-18 מיליארד דולר: אורמת מזנקת ב-14%; שוק האנרגיה הירוקה מקבל דחיפה חזקה מהניצחון הצפוי של הדמוקרטים בסנאט: סולאראדג' נמצאת במקום הנכון ועם המשאבים הנכונים לנצל את הצמיחה
אור צרפתי | (5)

חברת האנרגיה הסולארית, סולאראדג' (סימול: SEDG), היא רשמית החברה הישראלית הגדולה ביותר בנאסד״ק (להוציא פאלו אלטו הסמי ישראלית), כאשר היא מזנקת בכ-11% ושוברת את שיא כל הזמנים. הזכייה המתקרבת של הדמוקרטים בסנאט גרמה לעליות חדות בשוק האנרגיה הירוקה, ובסקטור האנרגיה הסולרית בפרט. גולדמן זאקס מקררים במעט את האווירה השמחה עם הורדת דירוג. במקביל רושמת אורמת עלייה של 14%

 

סולאראדג' היא ללא ספק המניה הישראלית הבולטת של שנת 2020 עם זינוק של 233% כאשר היא נהנית מהאופטימיות האדירה של סקטור האנרגיה הירוקה שהיה מבין המובילים בוול סטריט. החברה פותחת את השבוע הראשון של שנת 2021 עם תנופה חזקה ועליה של מעל ל-11%, והוסיפה מעל 1.6 מיליארד דולר לשווי. סולאראדג' נסחרת היום לפי שווי של כ-18.2 מיליארד דולר, ועוקפת רשמית את צ'ק פוינט (סימול:CHKP) נייס (US) (סימול:NICE).

 

בתוך חבילת התמריצים החדשה שעליה הוסכם בקונגרס ובסנאט בהיקף של 900 מיליארד דולר מתחבא סעיף שיכול להיות (וכנראה גם יהיה) מאוד משמעותי עבור סקטור האנרגיה המתחדשת. הסעיף מדבר על תקציב של מחקר ופיתוח בהיקף של מיליארדי דולרים לפיתוח אנרגיה סולארית, רוח, הידרו (מים) וגם אנרגיה גאותרמית. גם אנרגיה גרעינית תזכה ל-1.5 מיליארד דולר למו"פ, שחלק מזה ילך לטכנולוגיות לבניית כורים גרעיניים.

 

הנשיא הנכנס, ג'ו ביידן, ידוע בתמיכתו באנרגיה המתחדשת, כשבכוונתו לקדם את הנושא חזק במהלך נשיאותו, כשרבים צופים שהוא יציג תוכנית לפיתוח תשתיות בדומה לניו דיל של רוזוולט, כשחלק לא מבוטל מחבילת התמריצים שתאושר, תכוון לסקטור.הדבר שמעיד יותר מכל על שינוי המגמה בוושינגטון, הוא שבחבילת התמריצים כתוב במפורש שבכוונת ארה"ב להגיע "ל-100% של אנרגיה מתחדשת". זה לא שינוי כיוון זוטר, מודבר ב-180 מעלות ומשהו שאיש לא היה מעלה על דעתו לעלות על מסמך רשמי עד לפני כמה שנים.

 

לא פלא ש-9 תעודות סל אמריקאיות שמתרכזות בסקטור האנרגיה הירוקה הניבו תשואה של מעל ל-100% בשנת 2020. 

 

בתוך כך, גולדמן זקס הפיל את SEDG מדירוג קנייה לניטרלי, עם זאת זה לא בהכרח חדשות רעות. האנליסטים העלו את מחיר היעד לחברה מ-258 דולר, ל-313 דולר, עדיין ירידה של כ-12% על מחיר המניה הערב. 

 

המניות הסולריות זוכות לדחיפה חזקה יותר בעקבות העובדה הפשוטה, זול יותר לבנות יכולת אנרגטית סולארית חדשה מאשר תחנות כוח הפועלת על גז למשל. בינתיים, האנרגיה הסולארית היא הטכנולוגיה זמינה ובדרך להפוך לאנרגיה הזולה ביותר בשנים הקרובות, וזאת בתוספת עלויות אחסון אנרגיה נמוכות. האנליסטים מעריכים כי השימוש באנרגיה סולארית יצמח בקצב ממוצע של 15% בשנה עד לשנת 2030 !

קיראו עוד ב"גלובל"

 

סולאראדג‘, מפתחת מערכות אלקטרוניות למיצוי ההספק של פאנלים סולאריים, והיא מובילה עולמית בשוק הממירים הסולאריים הפוטו-וולטאיים. החברה פיתחה טכנולוגיית אופטימיזציה חדשנית להמרת אנרגיה, הכוללת מערכת ניטור ובקרת ביצועים של כל אחד מהקולטים הסולאריים. בנוסף על כך, החברה משקיעה בטכנולוגיות מתפתחות אחרות כמו אחסון אנרגיה, טעינת רכבים חשמליים ופתרונות שירותי רשת. 

 

לחברה יש מאזן חזק בכדי לתפוס הזדמנויות צמיחה עתידיות. החברה סיימה את הרבעון השלישי עם מזומנים נטו בסך 554 מיליון דולר, וממשיכה לייתר תזרים מוזמנים משמעותי בכל רבעון. יחד עם זאת, בעוד שהחברה כמעט ושילשה את שוויה בשנת 2020, ההכנסות והרווח לא היו קרובים לצמוח בשיעור דומה לזה. גם במבט על הרווחים הצפויים קדימה, החברה נסחרת לפי מכפילים דמיוניים, מכפיל רווח של 81 ומכפיל EBITDA של 62. 

החברה פועלת בשוק קשה ותחרותי, שצפוי להכניס אליו עוד שחקנים רבים. יחד עם זאת, לשוק יש זרזרים משמעותיים לשנים הקרובות, וסולאראדג׳ ממוקמות בזמן הנכון עם המשאבים הנכונים. החברה יכולה לנצל את המצב ולגדול בקצב מהיר, להשיא שולי רווח ולהגדיל את הרווח למניה, מה שייתן פרספקטיבה אחרת לגבי השווי. 

 

בראיון לביזפורטל אמרה גת מגידו, סמנכ"לית השקעות בפסגות גמל על סקטור האנרגיה הירוקה: ״העולם לחלוטין הולך לשם, אין ספק. הפיצוח של אגירת אנרגיה הוא המפתח כדי לעמוד ביעדים שהמדינות מציבות לעצמן. הסקטור כולל סקטורים נוספים כמו ה-food tech, טכנולוגיית מימן. נציין שהחברות מגלמות שיעורי צמיחה ומכפילים גבוהים, לכן צריך להיות סלקטיבי. יש הרבה כסף חם שהולך לסקטור הזה והמחירים יכולים להטעות, אבל התחום בהחלט ימשיך לצמוח.״ (לראיון המלא)

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אבי 1 08/01/2021 07:29
    הגב לתגובה זו
    כדאי לקנות אורמת ??
  • 4.
    ruben bittermann 07/01/2021 09:57
    הגב לתגובה זו
    השוו בגוגל את המניה של סולראדג' עם זו של Rene Sola ותדמיינו מה הכתב קיבל.
  • 3.
    אמיר 06/01/2021 21:55
    הגב לתגובה זו
    כי כולם יצטרכו לנקות את הפאנלים הסולרים
  • 2.
    רק מזומן 06/01/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    התחרות תהיה קשה כל בעל אדמות יתקין פאנלים עם אופטימיזציה ובלעדיה.עדיין האחסנה יקרה ולא משתווה לגז או מימן.
  • 1.
    טחיק כהן 06/01/2021 20:35
    הגב לתגובה זו
    רק תמים יתפתה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.