סגירה מעורבת בוול סטריט: טסלה קפצה ב-17.6%, טוויטר ירדה ב-20.8%
יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר הורגש שוני רב בין המדדים. ברקע למסחר, עונת הדו"חות בוול סטריט ממשיכה בהילוך גבוה ומשפיעה על החברות המדווחות.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
למרות שהמדדים המובילים נסחרים היום קרוב לרמות שיא כל הזמנים, הפד' ושאר הבנקים המרכזיים ממשיכים להגדיל את התערבותם בשוק. לאחר שמוקדם יותר החודש הודיע הפד' על השקת תוכנית רכישות בשוקי האג"ח (QE) בהיקף של כ-60 מיליארד דולר בחודש, אתמול הפתיע הבנק לקראת הסגירה עם הודעה על הגדלת ההתערבות בשוקי ה-REPO, עם הזרקות יומיות של עד 120 מיליארד דולר החל מהיום. הצעד בא ברקע להנפקות ענק שמבצע הממשל האמריקני עד סוף החודש, וברקע לעובדה כי שוק הכסף אותת ביומיים האחרונים כי צעדיו האחרונים של הבנק נכשלו.
בגזרת המאקרו, הנתונים מאירופה ממשיכים להיות חלשים ובפרט בגרמניה. מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור באיחוד האירופאי עמד בחודש אוקטובר על רמה של 45.7 נק' בלבד, עמוק בטריטוריה המצביעה על האטה כלכלית בחודשים הקרובים. מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים עמד בחודש האחרון על 51.8 נק', נמוך מהצפי המוקדם. בתוך כך, הבנק המרכזי באירופה (ECB) החליט היום להשאיר את הריבית ללא שינוי בחודש הקרוב, כאשר נזכיר כי תוכנית הרכישות של הבנק צפויה לצאת לפועל החל מהחודש הבא (לכתבה המלאה).
- למה התחזיות השחורות על מפולת לא מסתדרות עם המציאות
- האם מניות השבבים הישראליות יקרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בארה"ב, נתון הזמנות מוצרי ברי קיימא ירד בחודש ספטמבר ב-1.1%, ירידה חדה מהצפי המוקדם. מדדי מנהלי הרכש בארה"ב מציגים תמונה מעורבת בחודש הנוכחי: הנתון במגזר הייצור עמד על 51.5 נק', מעט מעל הצפי המוקדם. במקביל, מדד מנהלי הרכש המשוכלל עמד על 51.2 נק' בלבד, לעומת צפי לקריאה של 51.6 נק'.
בגזרת הסחורות, הנפט נסחר עבר לעליות קלות, ונסחר סביב רמה 56 דולרים לחבית. הזהב עולה ב-0.7% לרמה של 1,500 דולרים לאונקיה.
במרכז
עונת הדו"חות בוול סטריט ממשיכה בהילוך גבוה, כאשר הפוקוס היום הוא בטוויטר (סימול:TWTR) (לכתבה המלאה). טסלה (סימול:TSLA) (לכתבה המלאה). מייקרוסופט (סימול:MSFT) (לכתבה המלאה), קומקאסט (סימול:CMCSA) ו-3M (סימול:MMM) (לכתבה המלאה).
לאחר סגירת המסחר צפויות לדווחת חברות אמזון (סימול:AMZN), אינטל (סימול:INTC) וויזה (סימול:V).
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בין החברות הבולטות שפרסמו דו"חות בימים האחרונים ניתן למצוא את קטרפילר (סימול:CAT) (לכתבה המלאה), בואינג (סימול:BA) (לכתבה המלאה), חברת קיברלי קלארק (סימול:KMB) (לכתבה המלאה), וחברת פרוקטל אנד גמבל (סימול:PG) (לכתבה המלאה).
בגזרת הישראליות, טאואר (סימול:TSEM) טיפסה ב-0.4% והמשיכה לרכז ענין ברקע לתנודתיות סביב סקטור המוליכים למחצה. טבע (סימול:TEVA) עלתה הערב ב-2.7%. סולארדג' (סימול:SEDG) עלתה הערב ב-2.3% לשיא כל הזמנים (לכתבה המלאה).
- 5.מה יהיה? (ל"ת)שוק מדשדש 24/10/2019 20:38הגב לתגובה זו
- יהיה גרוע מאד מאד (ל"ת)למה יהיה 24/10/2019 20:58הגב לתגובה זו
- 4.יוסי חבקוק 24/10/2019 18:43הגב לתגובה זוהשוק מדשדש על אף התמיכה הנרחבת של הבנק הפדראלי. המשמעות היא שהירידות בדרך. זה עניין של ניצוץ קטן. שבת שלום.
- לא מדויק 24/10/2019 21:09הגב לתגובה זוואז לך תדע מה יהיה
- 3.אייל 24/10/2019 17:20הגב לתגובה זואתה תמיד רואה שחורות שהסוף הולך וקרב וביינתיים אתה כל הזמן משאיל סחורה. אז מה אתה רוצה מאחרים שסוחרים ומרויחים?
- וואאללא אתה גולם. גם אתמול וגם היום אותו בירבור. (ל"ת)רוזנברג לאסף 24/10/2019 20:59הגב לתגובה זו
- 2.חחח 24/10/2019 17:05הגב לתגובה זובקרוב חחחח
- רשמת אמש בדיוק אותו דבר.. מה נהיה איתך? (ל"ת)היי במבי 24/10/2019 17:10הגב לתגובה זו
- 1.. 24/10/2019 16:28הגב לתגובה זומתבקשים בדחיפות מתנדבים לצורך הצלת F.R וכלכלת ארצות הברית(ואת הנשיא טראמפ בדרך)ובדרך את כלכלות העולם המדשדשות אחרי ה"אימפריה".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
