עליבאבא קופצת אחרי הדוחות: ההשקעות ב-AI משתלמות
מניית עליבאבא קופצת לאחר שהכנסות חטיבת הענן והבינה המלאכותית זינקו ב-13%, החברה ביססה את מעמדה כמובילה בתחום, בין היתר בזכות הסכם חדש עם אפל, בעוד המתחרה באידו מתקשה להדביק את הפער
מניית עליבאבא Alibaba -0.77% קופצת במסחר המוקדם בארה"ב, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חזקות לרבעון הרביעי של 2024. החברה רשמה רווח נקי מתואם של 51.07 מיליארד יואן (7.01 מיליארד דולר), צמיחה של 6% לעומת התקופה המקבילה
אשתקד, בעוד שהכנסותיה עמדו על 280.15 מיליארד יואן, מעט מעל תחזיות האנליסטים, שצפו הכנסות של 279.34 מיליארד יואן.
ההפתעה ברבעון הגיעה מחטיבת הענן והבינה המלאכותית. הכנסות החטיבה זינקו ב-13% לעומת השנה שעברה, עם עלייה חדה של מאות
אחוזים במוצרים הקשורים לבינה מלאכותית - מגמה שנמשכת כבר שישה רבעונים רצופים.
המרוץ הסיני ל-AI: עליבאבא מובילה, באידו נשארת מאחור
הנתונים מצביעים על כך שההשקעות של עליבאבא בתחום הבינה המלאכותית מתחילות להניב פירות, דווקא
בתקופה שבה המתחרה הוותיקה באידו מתקשה להדביק את הפער. בשבוע שעבר, דו"חות באידו חשפו ירידה של 2% בהכנסות ברבעון האחרון של 2024, כאשר עסקי הליבה שלה, תחום החיפוש והפרסום,
ממשיכים לדשדש. מנגד, עליבאבא הצליחה למצב את עצמה בחזית טכנולוגיית ה-AI, מה שמעניק לה יתרון תחרותי משמעותי.
אחת הסיבות המרכזיות לזינוק בעליבאבא היא השותפות החדשה שלה עם אפל, במסגרתה היא תספק שירותי בינה מלאכותית למכשירי האייפון בסין.
החברה הצליחה לזכות בהסכם היוקרתי על חשבון מתחרותיה, ביניהן באידו ו-ByteDance (החברה האם של TikTok), מה שחיזק עוד יותר את מעמדה בסין.
- עליבאבא מציגה זינוק בענן ובבינה מלאכותית - המניה מזנקת
- עליבאבא מאותתת ל־OpenAI: אפליקציית Qwen נפתחת בסערה עם יותר מ־10 מיליון הורדות בשבוע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים מתעלמים מחולשת הצרכנים ומתמקדים ב-AI
הדו"חות האחרונים מגיעים בתקופה שבה הכלכלה
הסינית מתקשה להתאושש, והצריכה המקומית עדיין חלשה. חברות כמו JD.com ו-PDD Holdings, שמתבססות על מסחר אלקטרוני, חוות האטה בצמיחה, אך עבור עליבאבא, ההתרחבות בתחומי הענן וה-AI הופכת למשענת שמפצה על החולשה במכירות הקמעונאיות.
מאז תחילת
2025, מניית עליבאבא רשמה זינוק של 50%, בעוד מדד S&P 500 עלה רק ב-4% באותה תקופה. גם מניות טנסנט נהנו מהבום בהשקעות ה-AI, אך באידו נותרה מחוץ למסיבה. ההודעה של באידו בשבוע שעבר על פתיחת המודלים שלה לקוד פתוח נתפסה כניסיון נואש להשיב את מעמדה כחלוצה בתחום ה-AI,
אך בינתיים השוק מעדיף את עליבאבא.
אחת השאלות המרכזיות שמעניינות את המשקיעים היא האם מגמת הצמיחה בענן וב-AI תוכל להמשיך להניע את המניה כלפי מעלה. בשוק מעריכים כי ככל שההשקעות בבינה מלאכותית בסין ימשיכו לגדול, בעיקר בעקבות המודל החדש
של DeepSeek שהפך ללהיט, עליבאבא תמשיך להרוויח. בינתיים, החברה מתקדמת בהרחבת היצע השירותים שלה בשוק הבינלאומי, לצד צמצום ההשפעה של הרגולציה הסינית, שאיימה בעבר על פעילותן של ענקיות הטכנולוגיה במדינה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית
ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.
חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.
תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה
לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.
מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.
- כ-150 דולר בחודש על גיימינג - ההוצאה של המכורים מטפסת
- פלייטיקה תרכוש את סופרפליי הישראלית תמורת 700 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.
.jpg)