משרדי באידו
צילום: ויקיפדיה/simone.brunozzi
דוחות

באידו נופלת אחרי הדוחות - מה מכביד על הענקית הסינית?

למרות צמיחה בהכנסות מענן, עסקי הליבה של באידו בפרסום מתקשים להתמודד עם האתגרים; לצד זאת, בעוד חברות הטכנולוגיה הסיניות נהנות מגל השקעות במדינה בעקבות השקת המודל של DeepSeek, באידו - שבעבר נחשבה למובילה בתחום ה-AI במדינה, נשארת מאחור

רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה באידו DeepSeek

מניית ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו Baidu.com, Inc -0.38%   נופלת אחרי שדיווחה על ירידה בהכנסות ברבעון הרביעי של 2024, אם כי הירידה הייתה מתונה מהצפוי, מה שהפחית את החששות לגבי השפעת התחרות הגוברת בשוק החיפוש והבינה המלאכותית על הפעילות. ההכנסות ברבעון ירדו ב-2% והסתכמו ב-34.1 מיליארד יואן (4.7 מיליארד דולר), מעט מעל ממוצע התחזיות של 33.4 מיליארד יואן. למרות הירידה בהכנסות, הרווח הנקי דווקא צמח, בין היתר בזכות רווח חד-פעמי שנבע מפערים בשערי המט"ח והתאמות חשבונאיות. בשנה האחרונה המניה ירדה ב-9% והיא נסחרת היום לפי שווי של 32.38 מיליארד דולר.


באידו מתקשה להדביק את הפער מהמתחרים

באידו פתחה את עונת הדו"חות של תעשיית הטכנולוגיה הסינית, דווקא בתקופה של עניין מחודש מצד המשקיעים. אחת הסיבות לכך היא פריצת הדרך של סטארט-אפ הבינה המלאכותית DeepSeek שהימם את העולם עם מודלים שמשתמשים בשבבים נחותים אך מציגים ביצועים שווים ואפילו טובים יותר מהמתחרים במערב. בעקבות זאת, מניות הענקיות הסיניות טנסנט ועליבאבא זינקו, אבל באידו כמעט לא נהנתה מהמומנטום החיובי.


בין הנתונים החיוביים בדו"ח של באידו ניתן למצוא עלייה רבעונית של 26% בהכנסות מענן, קצב צמיחה גבוה פי 2 לעומת הרבעון הקודם. הגידול נבע מהביקוש של סטארט-אפים ומפתחים לשירותי מחשוב מתקדמים. עם זאת, הצמיחה הזו לא הצליחה לקזז את החולשה בתחומי הליבה של באידו.


בשוק הפרסום והחיפוש המקוון, החברה מתקשה להתמודד עם תחרות גוברת מצד אפליקציות חברתיות דוגמת Xiaohongshu וDouyin (המקבילה של טיקטוק בסין). במקביל, המיתון הכלכלי במדינה ממשיך להעיב על הביקוש לפרסום.


באידו משנה כיוון - ועוברת לקוד פתוח

במפתיע, בשבוע שעבר הודיעה באידו כי תפתח את מודלי ה-AI שלה בקוד פתוח, כלומר כל אחד יכול לראות את הקוד שמפעיל את המודלים שלה, צעד שאינו אופייני לה. כמו כן, החברה הודיעה כי תממשק את מודל ה-R1 החדש של DeepSeek לצ'אטבוט שלה, במהלך דומה לזה שביצעה טנסנט.


השינוי באסטרטגיה מעיד על החשש של באידו לאבד את מעמדה המוביל בתחום ה-AI בסין. בעבר, באידו הייתה הראשונה מבין ענקיות הטכנולוגיה הסיניות שהשיקה מודלי שפה גדולים לציבור. בנוסף, היא מיהרה למסחר את הצ'אטבוט Ernie, שמחירו עמד על 8 דולר לחודש, אך כעת החברה מחזירה את הכסף למנויים לאחר שהפכה אותו לשירות חינמי.


האנליסטים מזהירים: החולשה בפרסום תמשיך להעיק על הרווחיות

לפי ניתוח של בלומברג, התוצאות האחרונות חושפות את סדר הגודל של האתגרים העומדים בפני באידו. הרווח התפעולי המתואם צנח ב-29% בשנה האחרונה ל-5 מיליארד דולר, כשהכנסות הפרסום בעסקי הליבה של החברה ירדו ב-7%. גם הרווחיות במגזרי הפרסום ובשירותי הווידאו iQIYI הייתה נמוכה מהתחזיות, למרות שהאנליסטים עדכנו את התחזיות כלפי מטה ב-21% בשלושת החודשים האחרונים.

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות הקשיים, באידו נשארת אחת מהמשקיעות הבולטות בתחום ה-AI בסין. לפי דיווח של בלומברג, החברה משתפת פעולה עם אפל בפיתוח פיצ'רים כמו חיפוש תמונות למערכת ה-AI של האייפון בסין. עם זאת, תפקיד הפיקוח על תכנים במערכת של אפל הוטל על עליבאבא, בעוד אפל מתכננת להשיק את השירותים החדשים באמצע השנה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 18/02/2025 17:43
    הגב לתגובה זו
    החברות הסיניות זולות מי שלא שם לא באמת מבין. סין סגרה את רוב הפערים. זו מעצמה על שמתומחרת הכי זול בעולם. בכל פרמטר היא עוברת כל מדינה למעט ארהב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.