באידו נופלת אחרי הדוחות - מה מכביד על הענקית הסינית?
למרות צמיחה בהכנסות מענן, עסקי הליבה של באידו בפרסום מתקשים להתמודד עם האתגרים; לצד זאת, בעוד חברות הטכנולוגיה הסיניות נהנות מגל השקעות במדינה בעקבות השקת המודל של DeepSeek, באידו - שבעבר נחשבה למובילה בתחום ה-AI במדינה, נשארת מאחור
מניית ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו Baidu.com, Inc -0.38% נופלת אחרי שדיווחה על ירידה בהכנסות ברבעון הרביעי של 2024, אם כי הירידה הייתה מתונה מהצפוי, מה שהפחית את החששות לגבי השפעת התחרות הגוברת בשוק החיפוש והבינה
המלאכותית על הפעילות. ההכנסות ברבעון ירדו ב-2% והסתכמו ב-34.1 מיליארד יואן (4.7 מיליארד דולר), מעט מעל ממוצע התחזיות של 33.4 מיליארד יואן. למרות הירידה בהכנסות, הרווח הנקי דווקא צמח, בין היתר בזכות רווח חד-פעמי שנבע מפערים בשערי המט"ח והתאמות חשבונאיות. בשנה
האחרונה המניה ירדה ב-9% והיא נסחרת היום לפי שווי של 32.38 מיליארד דולר.
באידו מתקשה להדביק את הפער מהמתחרים
באידו פתחה את עונת הדו"חות של תעשיית הטכנולוגיה הסינית, דווקא בתקופה של עניין מחודש מצד המשקיעים. אחת הסיבות לכך
היא פריצת הדרך של סטארט-אפ הבינה המלאכותית DeepSeek שהימם את העולם עם מודלים שמשתמשים בשבבים נחותים אך מציגים ביצועים שווים ואפילו טובים יותר מהמתחרים במערב. בעקבות זאת, מניות הענקיות הסיניות טנסנט ועליבאבא זינקו, אבל באידו כמעט לא נהנתה מהמומנטום החיובי.
בשוק הפרסום והחיפוש המקוון, החברה מתקשה להתמודד עם תחרות גוברת מצד אפליקציות חברתיות דוגמת Xiaohongshu וDouyin (המקבילה של טיקטוק בסין). במקביל, המיתון הכלכלי במדינה ממשיך להעיב על הביקוש לפרסום.
- בוקר של חגיגה, ערב של דיכאון: 24 השעות שטלטלו את ביידו
- באידו בלב המירוץ הסיני ל-AI: מודל חדש, שבבים חדשים והתרחבות לסקטורים נוספים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באידו משנה כיוון - ועוברת לקוד פתוח
במפתיע, בשבוע שעבר הודיעה באידו כי תפתח את מודלי ה-AI שלה בקוד פתוח, כלומר כל אחד יכול לראות את הקוד שמפעיל את המודלים שלה, צעד שאינו אופייני לה. כמו כן, החברה הודיעה כי תממשק את מודל ה-R1 החדש של DeepSeek לצ'אטבוט שלה,
במהלך דומה לזה שביצעה טנסנט.
השינוי באסטרטגיה מעיד על החשש של באידו לאבד את מעמדה המוביל בתחום ה-AI בסין. בעבר, באידו הייתה הראשונה מבין ענקיות הטכנולוגיה הסיניות שהשיקה מודלי שפה גדולים לציבור. בנוסף, היא מיהרה למסחר את הצ'אטבוט
Ernie, שמחירו עמד על 8 דולר לחודש, אך כעת החברה מחזירה את הכסף למנויים לאחר שהפכה אותו לשירות חינמי.
האנליסטים מזהירים: החולשה בפרסום תמשיך להעיק על הרווחיות
לפי ניתוח של בלומברג, התוצאות האחרונות חושפות את סדר הגודל של
האתגרים העומדים בפני באידו. הרווח התפעולי המתואם צנח ב-29% בשנה האחרונה ל-5 מיליארד דולר, כשהכנסות הפרסום בעסקי הליבה של החברה ירדו ב-7%. גם הרווחיות במגזרי הפרסום ובשירותי הווידאו iQIYI הייתה נמוכה מהתחזיות, למרות שהאנליסטים עדכנו את התחזיות כלפי מטה ב-21%
בשלושת החודשים האחרונים.
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
למרות הקשיים, באידו נשארת אחת מהמשקיעות הבולטות בתחום ה-AI בסין. לפי דיווח של בלומברג, החברה משתפת פעולה עם אפל בפיתוח פיצ'רים כמו חיפוש תמונות למערכת ה-AI של האייפון בסין. עם זאת, תפקיד הפיקוח על תכנים
במערכת של אפל הוטל על עליבאבא, בעוד אפל מתכננת להשיק את השירותים החדשים באמצע השנה.
- 1.אנונימי 18/02/2025 17:43הגב לתגובה זוהחברות הסיניות זולות מי שלא שם לא באמת מבין. סין סגרה את רוב הפערים. זו מעצמה על שמתומחרת הכי זול בעולם. בכל פרמטר היא עוברת כל מדינה למעט ארהב.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)