אינטל
צילום: טוויטר

גל פיטורים באינטל: 20% מהעובדים ילכו הביתה

ענקית השבבים - לשעבר היצרנית הגדולה והבלתי מעורערת של התחום - תפטר עוד 20% ממערך העובדים שלה, לאחר שהודיעה באגוסט אשתקד כי תפטר 15% מעובדיה בעולם; כמות העובדים שיפטורו בארץ צפויה לעמוד לכאורה על 2,000, אך נראה שיפוטרו פחות מכך בשל מרכז פיתוח מקומי שחשוב לקבוצה

חיים בן הקון | (11)
נושאים בכתבה אינטל שבבים

ענקית השבבים אינטל תפטר למעלה מ-20% מעובדי החברה. המנכ"ל החדש, ליפ-בו טאן אמר כבר כי בכוונתו להתמקד ולמכור פעילויות שלא בליבה, וכחלק מהמיקוד הכוונה לפטר כמות גדולה של עובדים כדי להפוך את אינטל ליעילה יותר ורווחיות. הפיטורים יהיו השני התחומים המרכזיים של הקבוצה - ייצור השבבים והפיתוח אך העיקר יהיה בתחום ייצור השבבים. 

מדובר על פיטורים של כ-22 אלף עובדים כשהכמות בארץ צפיה להיות, בהינתן חלקה היחסי, קרוב ל- 2,000 עובדים. אינטל היא המעסיק הזר הכי גדול בארץ. עם זאת, מרכז הפיתוח המקומי יאבד פחות עובדים מאשר מרכזים אחרים ונראה שכמות המפוטרים הכוללת באר תהיה נמוכה באופן יחסי. 


נראה שהתחום שבו אינטל תתמקד יהיה חזרה לפיתוח ועיצוב שבבים כדי להחזיר "עטרה ליושנה״. אינטל הייתה עד לפני שני עשורים המובילה הבלתי מעורערת של תחום השבבים כשבעשורים האחרונים היא מאבדת את ההובלה כמעט בכל תחום. חמור יותר מבחינתה היא גם לא מצליחה לתת פייט משמעותי בתחומים החדשים - בשבבים הסלולאריים היא לא דומיננטית ובתחום הבינה המלאכותית היא הרחק מאחור.


המנכ״ל החדש יודע ששם נמצא הכסף ולשם הוא מכוון. תחום ייצור השבבים הוא קומודיטיס עם תחרות קשה מצד הרבה מתחרים ובעיקר TSMC. תחרות שאינטל כנראה הרימה בידיים.


הדבר היחיד שהחזיק את תחום ייצור השבים הוא סובסידיות ענקיות של הממשל האמריקאי שרוצה ייצור גם בבית. אבל גם הממשל הבין שאינטל מפגרת בתחום והציעה ל-TSMC להשקיע ישירות בארה״ב עם סובסידיות. TSMC נענתה כשחלק מההתקרבות לשוק האמריקאי הוא גם שת״פ שלה עם אינטל במערכי ייצור רבים. למעשה היא תיכנס כשותפה במפעלים משמעותיים בשיעור של כ-20%. 


גל הפיטורים הענק הזה, שמגיע לאחר גל הפיטורים של חודש אוגוסט  בו פוטרו כ-15 אלף עובדים, מתוכם כ-1,000 מאינטל ישראל. כיום מעסיקה אינטל בארץ כ-11 אלף עובדים במרכזי פיתוח בחיפה, פתח תקווה, ירושלים ובמפעלי ייצור בקריית גת. 

 אינטל שהתחייבה על השקעת ענק בישראל בהקמה והרחבת קווי ייצור במפעל חדש בקריית גת הקפיא חלק גדול מההתרחבות ונראה שהמנכ"ל החדש ישים את כל ההתרחבות בארץ תחת זכוכית מגדלת. המדינה על רקע ההשקעה הגדול סיפקה לאינטל מענקי מאוד גדולים וציפתה לתעסוקה מאוד גדולה - דובר על קרוב ל-18-2 אלף עובדים, אבל הכיוון הוא הפוך, ואיתו גם העסקת עובדים בקריית גת, ותקבולי מסים שהמדינה ציפתה לקבל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קודם לפטר קפלניסטים בוגדים (ל"ת)
    אזרח 23/04/2025 09:43
    הגב לתגובה זו
  • המצ 23/04/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    מצ
  • 4.
    העיקר שממשיכים להתעלם מהמיתון והמצב הכלכלי הקשה שכבר נמצא כאן וצפוי להחריף (ל"ת)
    אנונימי 23/04/2025 09:23
    הגב לתגובה זו
  • ומה המדינה אשמה בחברה כושלת שהכישלון שלה עולמי (ל"ת)
    שאפיק 23/04/2025 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יום עצוב למדינה. 23/04/2025 07:59
    הגב לתגובה זו
    ראוי למי ששוקל לקחת משכנתא להיזהר ישראל הולכת למיתון יחד עם ארהב.
  • 2.
    מה המשמעות לגבי אינטל ישראל קרית גת (ל"ת)
    אנונימי 13/02/2025 09:57
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 23/04/2025 07:58
    הגב לתגובה זו
    כל הצווארון הכחולקי עובדי ייצור הרבה ילכו הביתה.לצערי הרב.זאת תהיה גם מכה קשה לקרית גת והסביבה.
  • 1.
    אנונימי 12/02/2025 08:44
    הגב לתגובה זו
    והיא תקום כעוף החול מהאפר. כדאי לנצל את ההזדמנות כל עוד היא במחיר רצפה
  • אבל אולי הרצפה היא 5 דולר (ל"ת)
    אנונימי 23/04/2025 08:48
    הגב לתגובה זו
  • אהל אולי הרצפה היא 10 (ל"ת)
    אנונימי 23/04/2025 08:47
    הגב לתגובה זו
  • אנו ממתינים כבר עשר שנים. השאלה מתי. בדורנו (ל"ת)
    עמית 23/04/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.