amd
amd

מניית AMD צונחת ב-5%: ספקות לגבי יכולתה להתחרות באנבידיה

אנליסטים מ-HSBC מורידים דירוג וחותכים את מחיר היעד למניה ב-45%; במקביל, החברה משקיעה 20 מיליון דולר בסטארט-אפ לגילוי תרופות באמצעות AI


אדיר בן עמי |


יום קשה עובר על מניית יצרנית השבבים Advanced Micro Devices (AMD)Advanced Micro Devices -0.11%  , שנופלת ב-5%. הירידה החדה מגיעה בעקבות דוח אנליסטים מבנק HSBC, שמעלה ספקות משמעותיים לגבי יכולתה של החברה להתחרות בשוק השבבים לבינה מלאכותית.


צוות האנליסטים של HSBC הפתיע את השוק כשהוריד את דירוג החברה מ"קנייה" ל"הפחתה" - צעד דרמטי שמשקף שינוי מהותי בהערכת פוטנציאל הצמיחה של החברה. במקביל, מחיר היעד למניה קוצץ באופן חד מ-200 דולר ל-110 דולר בלבד. הסיבה המרכזית להורדת הדירוג נעוצה בהערכה מחודשת של מפת הדרכים הטכנולוגית של AMD בתחום מעבדי הגרפיקה לבינה מלאכותית. לדברי האנליסטים, התוכניות העתידיות של החברה "פחות תחרותיות ממה שחשבנו בעבר".


הדוח מגיע בתקופה מאתגרת במיוחד עבור AMD, שכבר איבדה כ-29% מערכה בשלושת החודשים האחרונים. החברה מתמודדת עם תחרות עזה בשוק השבבים לבינה מלאכותית, שבו אנבידיה ממשיכה להוביל באופן ברור.


המרוץ לפיתוח שבבים לבינה מלאכותית הופך לקריטי יותר מיום ליום, כאשר ענקיות הטכנולוגיה כמו אלפאבית (חברת האם של גוגל) ומטא (פייסבוק לשעבר) מגדילות את השקעותיהן בתחום. לצד אנבידיה ו-AMD, גם חברות כמו ברודקום ומארוול טכנולוגיות מתחרות על נתח שוק בתעשייה המתפתחת במהירות.

ההשקעה ב-Absci

למרות האתגרים בתחום הבינה המלאכותית, AMD ממשיכה לחפש הזדמנויות חדשות. החברה הודיעה על השקעה של 20 מיליון דולר ב-Absci, חברה המתמחה בגילוי תרופות בעזרת בינה מלאכותית. מניית Absci זינקה ב-22% בעקבות ההודעה. הצעד של AMD להשקיע ב-Absci מדגיש את האסטרטגיה של החברה לגוון את פעילותה בתחום הבינה המלאכותית, מעבר לתחום השבבים המסורתי. זהו ניסיון מעניין לחדור לשוק הביוטק המתפתח, שבו טכנולוגיות AI הופכות לכלי מרכזי במחקר ופיתוח תרופות.


המשקיעים עוקבים בדריכות אחר התפתחויות אלו, כאשר השאלה המרכזית היא האם AMD תצליח לסגור את הפער מול אנבידיה בתחום שבבי הבינה המלאכותית, או שמא תיאלץ למצוא נישות חדשות לצמיחה. בשוק מעריכים כי החודשים הקרובים יהיו קריטיים עבור AMD, כאשר החברה תצטרך להוכיח שביכולתה לפתח טכנולוגיות תחרותיות בתחום ה-AI ולהצדיק את האמון שנתנו בה המשקיעים בשנה החולפת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.14%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.