יבוא יצוא נמל חיפה
צילום: שלומי יוסף

מצטיידים לקראת הגזרות: מאזן הסחר של ארה״ב בשפל

הגירעון המסחרי של ארה״ב צמח בעקבות גל יבוא חריג שמגיע ככל הנראה בעקבות חששם של היבואנים משביתת עובדי הנמלים וגזרות טראמפ; הפער בין היבוא ליצוא גדל ב-6.2% 

חיים בן הקון |


הגירעון המסחרי של ארצות הברית גדל בנובמבר, בעקבות העלייה הגדולה ביותר בייבוא מאז מרץ 2022, כשהחברות האיצו משלוחים לקראת שביתת עובדי הנמלים שעלולה לפרוץ בקרוב וצפי לעליית מכסים על ידי ממשל טראמפ הקרב ובא.



מאזן הסחר השלילי של ארה״ב בשנים האחרונות


הפער במאזן הסחר של סחורות ושירותים גדל ב-6.2% לעומת החודש הקודם ל-78.2 מיליארד דולר, כך על פי נתוני מחלקת המסחר שפורסמו ביום שלישי. הנתון תאם את התחזית החציונית של כלכלנים בסקר של בלומברג.


ערך הייבוא עלה ב-3.4%  לעומת החודש הקודם ל-351.6 מיליארד דולר, בעוד היצוא עלה ב-2.7%. הנתונים אינם מותאמים לאינפלציה.


העלייה בייבוא הייתה נרחבת, כולל עליות במוצרים צרכניים, ציוד הוני (כגון מכונות וכדומה) וכלי רכב, ככל הנראה משקפת העדפה של חברות אמריקאיות להבטיח משלוחים מראש לפני עליית מכסים אפשרית. בנוסף, רבות מהן מקוות למנוע שיבושים כתוצאה משביתת עובדי הנמלים הצפויה עם תאריך יעד באמצע ינואר להשגת הסכם.


הנתונים מגיעים לאחר ירידה בביקוש למוצרים זרים באוקטובר, כאשר חברות התאמצו להצטייד היטב לקראת עונת הקניות לחגים.


המסחר בסחורות ובשירותים ברבעון השלישי השפיע על התוצר המקומי הגולמי, והנתונים האחרונים של היצוא נטו מצביעים על השפעה דומה שיכולה להיות גם ברבעון האחרון של 2024.


היצרנים האמריקאים, כמו גם ספקי השירותים, מתמודדים עם כלכלות חלשות מעבר לים ודולר חזק שמעלים את הסיכון לשמור על פער הסחר רחב השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"


על בסיס מותאם לאינפלציה, הגירעון המסחרי בסחורות התרחב ל-96.5 מיליארד דולר בנובמבר.


נתונים נוספים:

• יצוא בתחום התיירות — או הוצאות של תיירים בארה”ב — עלו לשיא של 18.6 מיליארד דולר בנובמבר.

 ייבוא בתחום התיירות — מדד של אמריקאים המטיילים לחו”ל — גם הגיע לשיא חדש.

• הגירעון המסחרי של ארה”ב עם סין נותר ללא שינוי משמעותי, ועמד על 25.4 מיליארד דולר בעונתיות מותאמת.

• הפער עם מקסיקו נותר כמעט ללא שינוי מהחודש הקודם, בעוד שהגירעון עם קנדה התרחב.




הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

רובוטקסי
צילום: טסלה
הטור של גרינברג

היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב

חלום הרכב האוטונומי קיים כבר עשרות שנים ועדיין לא הפך למציאות של ממש, אבל ברור כי מהפכת הטכנולוגיה שממשיכה להתקדם בצעדי ענק תאפשר לו להתגשם בסופו של דבר. איך אפשר להשקיע בתחום, למה מובילאיי הישראלית שפועלת שם כבר מזמן סובלת מחולשה בשנים האחרונות, ואיזו חברה דווקא כן רוכבת על המומנטום החיובי



שלמה גרינברג |

סאנה טקאיצ'י, שמובילה את המפלגה הליברל-דמוקרטית ביפן, שמרנית קיצונית בדעותיה הלאומיות והכלכליות ומעריצה של מרגרט תאצ'ר, נבחרה ביום שלישי לראשת ממשלת יפן הראשונה. טקאיצ'י מתכוונת לבצע פנייה חדה, כלכלית וביטחונית, ימינה בעזרת קואליציה שיצרה עם מפלגת החדשנות היפנית השמרנית/לאומנית. המצע של שתי מרכיבות הקואליציה דומה - לשכתב את החוקה הפציפיסטית של יפן, להרחיב את כוחות ההגנה במטרה ברורה להרתיע את סין השכנה, לעורר בתמריצים את הכלכלה ולהטיל הגבלות מחמירות יותר על ההגירה. 

אין שום ספק שבבייג'ין מודאגים, בבית הלבן חוגגים, ובטייוואן, מאז החלו הסקרים לנבא את ניצחונה לפני כחצי שנה, עלתה הבורסה ב-48%. לדעתי, סין תעשה טעות אם תמשיך להרגיז את ארה"ב, במיוחד לאחר שטראמפ סגר חוזה על חומרים נדירים עם אוסטרליה.

משרד הביטחון האמריקאי שם את הרכב האוטונומי בקדמת הבמה

החלום על רכב אוטונומי התחיל במאה ה-16 כאשר לאונרדו דה וינצ'י עיצב עגלה מונעת עצמית שנחשבת לאב הקדמון של המכונית המודרנית.

בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 התחילה תעשיית הרכב להתייחס ברצינות לנושא הפיתוח של כלי רכב אוטונומיים. זה התחיל עם רכבים מונחי שדות מגנטיים בכביש. זה נמשך בשנות ה-50 כאשר ג'נרל מוטורס ו-RCA Labs ערכו ניסויים במערכות שהשתמשו בחוטים המוטמעים בכביש כדי לשלוט בהיגוי ובבלימה אוטומטית. בשנות ה-60, עם התקדמות המחשוב, נכנסה האקדמיה לעניין כאשר בשנת 1961 פיתחו חוקרים באוניברסיטת סטנפורד עגלה קטנה לניווט על פני הירח באמצעות צורה בסיסית של ראייה ממוחשבת. 

אבל רק בשנות ה-80 ניתנה הדחיפה הגדולה לנושא, כאשר מערכת הביטחון האמריקאית נכנסה לתמונה, באמצעות הפרויקט שכונה DARPA Grand Challenge (האתגר הגדול של הסוכנות לפרויקטים מתקדמים של הגנה), משרד הביטחון, בעזרת אוניברסיטת סטנפורד, הפך רכב של פולקסוואגן לרכב אוטונומי בעזרת מעבד של אינטל. הפיתוח הוכיח שטכנולוגיית נהיגה עצמית יכולה לעבוד. זה הביא לכך שבמהלך שנות ה-90 נכנסו לנושא ברצינות חברות טכנולוגיה, יצרניות רכב ושורה ארוכה של סטארטאפים.