פורסם המכרז להקמת נתיב מהיר בכניסה לת"א
ועדת המכרזים הבין משרדית לנושא הקמה ותפעול של נתיב מהיר בין נתב"ג לת"א פרסמה (ג') את המכרז להקמת נתיב תחבורה מהיר בכניסה לעיר. פרויקט הנתיב המהיר הינו ראשון מסוגו בישראל. מטרתו להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את עומסי התנועה במרכזי הערים, ובכך לאפשר ניצול יעיל יותר של משאבי התחבורה בישראל.
המיזם כולל תכנון, מימון, בניה, הפעלה ותחזוקה של המרכיבים הבאים: נתיב אגרה חד כיווני בכביש מס' 1 מהקטע שמאזור מחלף לוד ועד למחלף קיבוץ גלויות מתקן חנה וסע ללא תשלום (בעל קיבולת של כ- 2000 כלי רכב) שירות הסעות מיוחדות חינם לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבורסה ברמת גן ממתקן החנה וסע מערכת אגרה ומערכות נלוות.
הנתיב המהיר נועד לנסיעת כלי רכב ציבוריים וכלי רכב רבי תפוסה ללא תשלום אגרה ולנסיעת כלי רכב פרטיים אחרים באגרה.
הפרויקט יטפל בראשונה בביקוש כניסת כלי רכב לת"א מכיוון מזרח תוך מתן העדפה לתחבורה ציבורית שתעבור בנתיב ללא תשלום ומכירת עודף הקיבולת לנהגים בכלי רכב פרטיים שיהיו מוכנים לשלם אגרה עבור נסיעה בנתיב המהיר, זאת, בהשוואה לפרויקטים קודמים בתחום התחבורה אשר פעלו להרחבת ההיצע ולא לייעול הביקושים.
על מנת לנצל את הנתיב באופן אופטימלי יווסתו נפח ומהירות התנועה בנתיב על ידי מערכת בקרת תנועה וחיוב באגרה במחיר משתנה במערכת אגרה אלקטרונית. הפרויקט יאפשר לנהגים לחנות במתקן חנה-וסע לפני הפקק ולבחור בין שירות הסעות למרכז העסקים הראשי (אזור הבורסה ברמת גן ואזור הקריה) או להצטרף לרכב פרטי אחר.
במהלך שנת 2004 הוגשו ואושרו 4 הצעות במסגרת הליך המיון המוקדם על ידי הקבוצות הבאות (חברים וקבלני משנה):
קבוצה א' - תהל מהנדסים, קווים, איתוראן, TELVENT
קבוצה ב' - טר ארמה, מלרג, קונקס, Q-FREE
קבוצה ג' - שפיר, דן, SIEMENS, RAYTHEON
קבוצה ד' - אפריקה ישראל, אגד, שיכון ובינוי, AECON
ממועד זה עמלה וועדת המכרזים בראשות סגן החשב הכללי, רו"ח צבי חלמיש, על הכנת מכרז בשיטת ה - B.O.T (BUILD, OPERATE, TRANSFER), לתקופה של 30 שנה כאשר הקבוצות מתמודדות על גובה מענק ההקמה.
בהתאם לקווים המנחים את מכרזי התשתית שנקבעו על ידי החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, פרטי המכרז כוללים הסרת חסמי כניסה באמצעות תשלום פיצויים במקרה של ביטול המכרז ופישוט תנאי הסף, הסרת חסמים בתחומי המימון כגון מתן הגנות ריבית והצמדה, ביצוע דירוג ראשוני לפרויקט על מנת להקל על כניסת גורמים מוסדיים, מתן תמריצים כספיים לסגירה פיננסית מוקדמת ורשת ביטחון להיקף התנועה והקטנת מעורבות המדינה במהלך ההפעלה לרבות גמישות לזכיין בהפעלת מיזמים סינרגים (משלימים) נוספים.
זליכה ציין, כי פרסום מכרז זה הוא חלק מתנופת הפיתוח בתחום התשתיות עליה עובד האוצר בשנה האחרונה הכולל את בניית תשתית הגז הטבעי בנתיב הימי (אשר כמעט הושלמה) והן בנתיב היבשתי, קבלת ההצעות לכביש 431 בו מתוכננת בחירת הזוכים במהלך החודש הקרוב, הסגירה הפיננסית של הרכבת הקלה בירושלים אשר נמצא בתהליך תכנון מתקדם, הסגירה הפיננסית של מתקן ההתפלה בפלמחים אשר העבודות עליו מתחילות בימים אלה, פרסום המכרז למתקן ההתפלה בחדרה, חתימת הסכם הפיתוח עם רכבת ישראל וההכנות לגיוס 2 מיליארד שקל בשוק ההון למימון תוכנית הפיתוח בשנת 2005. החשכ"ל הדגיש כי בכוונתו, בשיתוף עם משרד התחבורה, לקדם פרויקטים נוספים בתחום הנתיבים המהירים אשר יטפלו בצד הביקוש ולא יסתפקו בהרחבת היצע תשתיות התחבורה.

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות
פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה
טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).
במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות.
בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין
טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות.
המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.
- סערה פוליטית חדשה בטורקיה: מעצר ראש עיריית בייראמפשה באיסטנבול
- "הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה גרעיניים
בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.