ספר תורה, פרשת השבוע
צילום: יחצ
פרשת השבוע

פרשת ויצא - על החשיבות של ניסוח מדויק

מה ניתן ללמוד מההסכם  בין לבן ויעקב, ומסיפור נישואי יעקב לרחל ולאה; על משמעות הביטוי "ברחל בתך הקטנה", ואיך הוא רלוונטי לחתימה על חוזים
איתן גרסטנפלד | (7)

פרשת השבוע ויצא, עוסקת בין היתר בסיפור נישואי יעקב ללאה ורחל, אך עוד קודם לכן בהסכם בין יעקב ללבן. לפי ההסכם, בתמורה לידה של רחל, יעבוד יעקב עבור לבן שבע שנים, הסכם אותו לבן מפר בתום שבע השנים. 

אגב כך, אנחנו נחשפים לביטוי "ברחל בתך הקטנה", אשר נכנס ללקסיקון העכשווי ובעיקר לתחום המשפטי. משמעות הביטוי, היא אמירה של דברים בצורה ברורה אשר לא משתמעת לשתי פנים.

בסביבה בה אנחנו פועלים, בה כל פסיק מקבל משמעות משפטית, אנחנו למדים מיעקב על חשיבות השימוש במילים הנכונות ובצורה הברורה ביותר. בתוך כך, אנחנו למדים כי בהסכמים ובמו"מ חשוב להגדיר את התנאים באופן שיהיה ברור לשני הצדדים. בכך, אנחנו מצמצמים את מרווח הטעות ואת המרחב אליו יכולים להיכנס רמאים. בנוסף, ברירת המילים יכולה להציף מחלוקות וחוסר הבנה שמוטב שיצופו בשלב מוקדם ולא לאחר חתימת ההסכם.

עסקת לבן ויעקב 

בחזרה לפרשה, לאחר שבשבוע שעבר עסקנו במשמעות הביטוי "נזיד עדשים", בפרשת השבוע הנוכחית אנחנו מגלים ביטוי נוסף שהשתרש בשפה העברית "ברחל בתך הקטנה". אמנם הביטוי שגור בעיקר בפיהם של משפטנים ועורכי דין, אך כידוע תחום העסקים והמשפטים שלובים זה בזה.

בתחילת הפרשה, יעקב עוזב את ארצו לאחר סיפור גנבת הבכורה, בכדי לברוח מעשו ובכדי למצוא אשה ממשפחתה של רבקה. בדרך למשפחת אמו הוא פוגש בבאר את רחל בתו של לבן (אח של רבקה) ומסייע לה להשקות את הצאן שלה. כשרחל מגלה שמדובר ביעקב היא רצה אל ביתה ומספרת לאביה שבתגובה מכניס אותו אל ביתו.

לאחר חודש בביתו של לבן, הוא מציע ליעקב שכר עבור עבודתו. יעקב נענה להצעתו "אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה". עוד נחזור אל משמעות הביטוי "ברחל בתך הקטנה", אך לעת עתה נסתפק בכך שיעקב מסכים לעבוד אצל לבן למשך שבע שנים בתמורה לכך שלבן ייתן לו את רחל לאשה. 

לאחר שבע השנים שעל פי הכתוב נראים כימים אחדים בעיני יעקב בגלל אהבתו לרחל, נערכת החתונה. אך למרבה ההפתעה יעקב מגלה שלבן רימה אותו, ומי שהוא נישא אליה היא לא אחרת מאשר לאה, אחות רחל. על אף הכעס יעקב נענה לבקשת לבן לעבוד שבע שנים נוספות הפעם בעבור רחל.

"ברחל בתך הקטנה" למשמעות הביטוי

עתה נשוב לדברי יעקב ולביטוי "ברחל בתך הקטנה" אותו הוא אומר כמענה להצעת לבן לשכר עבור עבודתו. מדוע אם כך יעקב נצרך לביטוי זה?

כך מסביר רש"י מדוע נזקק יעקב למילים אלו: "כל הסימנים הללו למה? לפי שיודע בו שהוא רמאי, אמר לו: 'אעבדך ברחל'. ושמא תאמר: רחל אחרת מן השוק? תלמוד לומר: "בתך". ושמא תאמר: אחליף ללאה שמה ואקרא שמה רחל? תלמוד לומר: 'הקטנה'. ואף על פי כן לא הועיל לו, שהרי רימהו". כלומר, על פי רש"י יעקב מבין שלבן רמאי ולכן הוא משתמש בתיאור הספציפי רחל בתך הקטנה בכדי שדבריו לא ישתמעו לשתי פנים. עם זאת, מהמשך הסיפור אנחנו למדים שלבן רימה את יעקב למרות שיעקב דייק בלשונו.

מכאן, השימוש הרווח בימינו בביטוי הזה, כשרוצים לומר משהו באופן ברור לחלוטין בצורה מדויקת, שאינה מותירה מקום לספקות. כך שהצד השני לא יוכל להתחמק או לטעון שלא ידע. במקרה כזה, מסבירים לו את הדבר "ברחל בתך הקטנה".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יגאל 07/12/2019 08:56
    הגב לתגובה זו
    מצפה לקרוא את הכתבות האלה בכל שבוע
  • 5.
    אבנר 06/12/2019 15:41
    הגב לתגובה זו
    נחמד ללמוד דברים נוספים, בטח בתור אדם יהודי, חוץ ממכפילי רווח, חפירים ושאר השטויות של וול סטריט.
  • 4.
    אחד 06/12/2019 15:39
    הגב לתגובה זו
    השיעור הוא שעם תתעסק עם רמאי לא חשוב מה תכתוב בחוזה לכן תבחר את האנשים שאתה מתעסק אותם פי מליון ממה שאתה נזהר בניסוח
  • 3.
    נהנתי לקרוא, תמשיך עם הכתבות (ל"ת)
    יורי 06/12/2019 11:20
    הגב לתגובה זו
  • גם אותך ואת החברה 06/12/2019 14:47
    הגב לתגובה זו
    מי מספר אותך על שלוש ? חחח חחחח
  • 2.
    לילי 06/12/2019 11:09
    הגב לתגובה זו
    חוזה כתוב ומדויק עם אדם עקום לא יועיל חוזה עקום עם אדם ישר לא יועיל .
  • 1.
    יפה,אהבתי, (ל"ת)
    שחר 06/12/2019 10:48
    הגב לתגובה זו
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.