ספר תורה, פרשת השבוע
צילום: יחצ
פרשת השבוע

פרשת תולדות - מכירת הבכורה בנזיד עדשים; איך לנצל הזדמנות עסקית?

מצוקה של המוכר היא הזדמנות עסקית לקונה; איזה חברות קונות עסקים בנזיד עדשים ואיזה חברות חושבות שהן קונות בנזיד עדשים כשבפועל מדובר בעסקה גרועה

פרשת השבוע "תולדות" מפגישה אותנו עם סיפור מכירת הבכורה של עשו ליעקב תמורת נזיד. סיפור שנכנס ללקסיקון העברי והכלכלי עם הביטוי נזיד עדשים כדבר המתאר מצב בו אדם מקבל תשלום נמוך מאד עבור דבר ששווה הרבה יותר, רק משום שהמוכר נמצא במצוקה זמנית.

יעקב מתגלה כסוחר קר וממולח בניגוד לדימויו בספרות, ומפגין יכולת ניצול מצבים מרשימה. מנגד, עשו נתפס כמי שעבור הנאה רגעית מכר דבר שיש לו משמעות לעתיד. באנלוגיה לעולם העסקים ולשוק ההון, אנחנו נתקלים במקרים רבים של קניה במחיר לכאורה נמוך, בנזיד עדשים - כשהצד המוכר מוותר בגלל שלא העריך מספיק את נכסיו או שהיה חייב למכור (מכירה בלחץ). חברת הטקסטיל והאופנה דלתא עשתה בשנים האחרונות מספר רכישות בנזיד עדשים - האחרונה בוגרט (להרחבה על העסקה ומשמעותה לדוחות הכספיים).

עם זאת, לפחות בעולם העסקי לעתים מסתבר שמה שנראה נזיד עדשים הוא לא בהכרח כך - אותה "בכורה" שנקנתה בנזיד עדשים, לא שווה אפילו את הנזיד. זוכרים את "שיטת השקשוקה" - כמה ביקורת ספגה החברה לישראל שקנתה מהמדינה בזכות שיטת השקשוקה (ערבוב של הכל בכל - עורכי דין ומקורבים שעזרו לחברה, פקידים ממשלתיים שלא אכפת להם) את צים ב-90 מיליון דולר. כולם זעקו שמדובר בנזיד עדשים - זה לא היה נכון אז, וזה התברר כטעות מאוד גדולה של החברה לישראל בהמשך - כשמסתכלים על נתונים של שנה - של שנת העסקה, אז  נראה שהעסקה טובה, אבל כשמבינים שצים לא תחזור על תוצאות טובות (סייקל טבעי בשוק הספנות), מבינים שהרווח המייצג נמוך יותר - בפועל הוא הפסד. החברה לישראל ובהמשך קנון (פיצול מהחברה לישראל) הפסידו מאות רבות של מיליוני דולרים על העסקה שעשו "בנזיד עדשים" 

הפרשה - מכירת הבכורה

ונחזור לפרשה - אחרי ששבוע שעבר התוודענו לעסקה הראשונה בין בני אדם בתנ"ך, בפרשת השבוע הנוכחית אנחנו נחשפים לעסקה נוספת הפעם בין נכדיו של אברהם, עשו ויעקב. הסיפור שמוכר יותר בתור "מכירת הבכורה" מעלה מספר שאלות בתחומים שונים ומהווה הזדמנות להשליך מהסיפור על יחסים במשא ומתן ועל עסקאות בימינו.

כאקספוזיציה לסיפור משלים לנו התנ"ך בתמציתיות את תולדות האחים שהמאבק בניהם התחיל עוד בבטן אמם רבקה. עוד אנחנו לומדים על השוני בניהם, מצד אחד עשו מתואר בתור "אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה" מנגד הכתוב מתאר את יעקב בתור "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים".

אחרי ההקדמה הקצרה מסופר שבזמן שעשו מגיע עייף מהשדה יעקב מכין נזיד. עשו מבקש מיעקב שיאכיל אותו מהנזיד, יעקב מסכים אך בתנאי שעשו ימכור לו את "הבכורה", עשו מסכים ומנמק זאת כך: "אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה".

למעמד הבכור בתנ"ך ובעולם העתיק משמעות רבה מכיוון שחלקו של הבן הבכור בירושה גדול פי שניים מחלקם של יתר האחים. יתרה מזאת הבכור נחשב ממשיך דרכו של אביו ואכן בהמשך הפרשה יעקב סבור שבעקבות רכישת הבכורה הוא זכאי לקבל את ברכת אביו ראשון. על כן נשאלת השאלה מדוע הסכים עשו למכור את הבכורה בעבור תבשיל טוב באשר הוא יהיה?

קיראו עוד ב"בארץ"

הפרשנים אכן נחלקו בשאלה זו והציעו מספר פרושים, האבן עזרא הלך הדרך ה"פשט" והציע שעשו אכן סבר שהוא הולך למות ולכן לא ראה חשיבות גדולה בתואר. כיוון נוסף בו הלכו הפרשנים הוא שייתכן שחוק הירושה עוד לא היה תקף בזמנם, ורק החשיבות שבמעמד ובברכה הייתה תקפה. אחרים סברו שיעקב שילם לעשו מחיר כספי עבור הבכורה, ונזיד העדשים היה רק 'גושפנקא' לחתימה בארוחה.

בין אם עשו לא ראה חשיבות בתואר ובין אם הוא מכר אותו מסיבות אחרות יעקב מתגלה בסיפור כסוחר ממולח וקר. התנהגותו מפתיעה מאד אל מול התיאור של יעקב כאיש תם כמה פסוקים לפני הסיפור.

יעקב רוצה את הבכורה והוא ממוקד במטרה, ברגע שנקרית בפניו ההזדמנות הוא מיד נחלץ לקדם את הרצון שלו. הוא מנצל את החולשה היחסית של עשו בין אם זאת העובדה שהוא עייף ובין אם זאת העובדה שהוא לא רואה חשיבות בתואר. מנגד, עשו מצידו מציג אימפולסיביות מסוימת וראייה לטווח קצר, בגלל חולשה רגעית, הוא מסכים למכור דבר בעל משמעות בטווח הרחוק עבור "נזיד עדשים". 

בסיפור נתבע הביטוי השגור בפיהם של סוחרים רבים עד ימנו, "נזיד עדשים". המתאר מצב בו אדם מוכר דבר בתשלום נמוך מאד עבור דבר ששווה הרבה יותר בגלל מצוקה. בנוסף, המונח משמש לתיאור החלטות שגויות או קצרות-רואי שנעשות כתוצאה מרעב או מצורך חומרי דחוף כלשהו.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    השמאלנים רוצים למכור לנו את המדינה תמורת נזיד עדשים (ל"ת)
    נעמה 01/12/2019 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בני 30/11/2019 09:04
    הגב לתגובה זו
    המצאת אלוהים עולה לנו מיליארדים במקום להשקיע בבריאות ורווחה נותנים כסף לאוכליי חינם
  • 8.
    Ssraeli 29/11/2019 13:19
    הגב לתגובה זו
    בטוח ? אתם לא מפחדים?
  • 7.
    הנאה בשילוב בין ההיסטוריה שלנו לחולין של היום (ל"ת)
    ארי 29/11/2019 13:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ג'ק 29/11/2019 12:46
    הגב לתגובה זו
    כשנכסי מדינה נמכרים לאנשים פרטיים בכלום כסף . לדוגמא אוצרות טבע כמו מחצבים , גז ונפט , קרקע וכו' . פקידי האוצר שניסיונם במו"מים עסקיים שואף לאפס מקבלים בי"ס מאנשי עסקים חכמים וערמומיים שהופכים למיליארדרים כבדים ולעם ישראל לא נותר כמעט כלום .
  • 5.
    WTF 29/11/2019 11:15
    הגב לתגובה זו
    הדתה הדתה הדתה הדתה
  • 4.
    יוספוס פלאביוס 29/11/2019 10:51
    הגב לתגובה זו
    שמעת על תשובה ועל עסקת קבוצת דלק? . בכל יום יש קונים ומוכרים שעושים עסקה בנזיד עדשים. הכל בעיניי המתבונן...
  • 3.
    יפה מאוד (ל"ת)
    צחי אועוב 29/11/2019 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רמי 29/11/2019 10:22
    הגב לתגובה זו
    רק תוספת . יעקוב מביא לעשיו קודם לחם לגרום לחוקיות הקניה . קודם שיאכל לחם, לא ימות ואז במידה ומכר את הבכורה זה מכירה חוקית
  • 1.
    יפה 29/11/2019 10:13
    הגב לתגובה זו
    מה עם כיל וההאשמות נגד עידן עופר שקנה בנזיד עדשים את החברה בשעה שהאמת היא שהוא שילם מחיר מלא כולל מניית הזהב המסנדלת וקנה חברה כושלת מאייזנברג שלא הצליח להבריא אותה וכשכיל עמדה להימכר פעם שלישית הפריעו לעידן עופר להרויח וגם לעם ישראל כולו. ומסתבר שכיל היא לא ביצת זהב עם שישנסקי 2 וקציר המלח ועודפי האשלג בעולם. לחינם קיללו את עידן עופר שעשה טובה וקנה זבל במחיר מופקע והמחיר של כיל כעת חזר 10 שנים אחורה
  • הימלר 29/11/2019 13:41
    הגב לתגובה זו
    בספר בראשית .
  • דרור 29/11/2019 12:57
    הגב לתגובה זו
    קנו סחורה שהמוכרת ( המדינה ) לא ידעה מה היא מוכרת .
נתניהו לוויתן
צילום: עמוס בן גרשום

112 מיליארד שקל: אושרה עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים

ההסכם מבוסס על הרחבת יצוא הגז ממאגר לווייתן, צפוי להניב כ־58 מיליארד שקל לקופת המדינה ולהימשך עד שנת 2040



אדיר בן עמי |

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב כי אושרה עסקת יצוא הגז הטבעי הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים. לפי דבריו, היקף העסקה הכולל עומד על כ־112 מיליארד שקל, וההכנסות הצפויות לקופת המדינה מוערכות בכ־58 מיליארד שקל לאורך חיי ההסכם.


העסקה מבוססת על הסכם שנחתם כבר באוגוסט האחרון בין השותפות במאגר לווייתן, ניו־מד אנרג’י, רציו ושברון, לבין חברת Blue Ocean Energy (BOE), הרוכשת גז טבעי מישראל עבור השוק המצרי. מדובר בהרחבה משמעותית של היקפי היצוא הקיימים, במסגרת הסכם ארוך טווח שיימשך עד שנת 2040 או עד למכירת מלוא הכמות שנקבעה.


לפי הדיווחים, העסקה כוללת אספקה מצטברת של כ־130 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי, ושוויה הכלכלי מוערך בכ־35 מיליארד דולר. שברון, המפעילה את מאגר לווייתן, היא השותפה השלישית בעסקה ומשמשת גורם מרכזי בפיתוח ובהובלת התשתיות הנדרשות להרחבת היצוא.


בדבריו ציין נתניהו כי בשנים הראשונות ההכנסות למדינה יהיו מתונות יחסית, אך יגדלו בהדרגה. לדבריו, בתוך כמה שנים צפויות ההכנסות השנתיות להגיע לכ־6 מיליארד שקל, לאחר השקעות נרחבות של החברות בהרחבת תשתיות ההולכה, ובראשן הרחבת צינור הגז למצרים.


ראש הממשלה הדגיש כי העסקה אושרה לאחר בחינת כלל ההיבטים הביטחוניים, הכלכליים והמדיניים, וציין כי ההכנסות מהגז מיועדות לחיזוק תקציבי החינוך, הבריאות, הביטחון והתעשייה. לדבריו, מדובר במהלך אסטרטגי שמעמיק את מעמדה של ישראל כספקית אנרגיה אזורית ומבטיח מקור הכנסה משמעותי לשנים הבאות.



החברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gptהחברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gpt

מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025

פעם הם היו המותגים הנחשקים והמרוויחים ביותר וכיום הם נלחמים על נתח שוק הולך וקטן מול מתחרות חדשות וישנות: המותגים שנפלו ב-2025 והאם יש להם סיכוי לקום?

רונן קרסו |

לצד הצלחות רבות,יש מותגים שחוו שנה לא פשוטה, שהיו בעבר מובילי שוק אך השנה, כל מותג ונסיבותיו, נפל או המשיך את הנפילה כאשר שנת 2026, תהיה עבור כולם שנת מבחן.

בשנה זו ייקבע אם יעשו שינויים נדרשים ויוכלו לעלות מהתחתית, או שימשיכו בצניחה מטה ויתנו למותג לגווע. אלו המותגים שעבורם שנת 2025 היתה שנה שיעדיפו לשכוח.

                             Nike

עוד שנה קשה עברה על נייק ועל ריטיילורס זכיינית נייק בישראל.

נייקי
נייקי - קרדיט: טוויטר

שוק אופנת הספורט עבר שינויים רבים בשנה האחרונה. אם בעבר נייקי שלטה  ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה בעולם גירד את רף ה-300 מיליארד דולר. השווי כיום נחתך ב-70% ל-90 מיליארד דולר בלבד, כאשר השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה עד לשפל הנוכחי.