פרשת תולדות - מכירת הבכורה בנזיד עדשים; איך לנצל הזדמנות עסקית?
פרשת השבוע "תולדות" מפגישה אותנו עם סיפור מכירת הבכורה של עשו ליעקב תמורת נזיד. סיפור שנכנס ללקסיקון העברי והכלכלי עם הביטוי נזיד עדשים כדבר המתאר מצב בו אדם מקבל תשלום נמוך מאד עבור דבר ששווה הרבה יותר, רק משום שהמוכר נמצא במצוקה זמנית.
יעקב מתגלה כסוחר קר וממולח בניגוד לדימויו בספרות, ומפגין יכולת ניצול מצבים מרשימה. מנגד, עשו נתפס כמי שעבור הנאה רגעית מכר דבר שיש לו משמעות לעתיד. באנלוגיה לעולם העסקים ולשוק ההון, אנחנו נתקלים במקרים רבים של קניה במחיר לכאורה נמוך, בנזיד עדשים - כשהצד המוכר מוותר בגלל שלא העריך מספיק את נכסיו או שהיה חייב למכור (מכירה בלחץ). חברת הטקסטיל והאופנה דלתא עשתה בשנים האחרונות מספר רכישות בנזיד עדשים - האחרונה בוגרט (להרחבה על העסקה ומשמעותה לדוחות הכספיים).
עם זאת, לפחות בעולם העסקי לעתים מסתבר שמה שנראה נזיד עדשים הוא לא בהכרח כך - אותה "בכורה" שנקנתה בנזיד עדשים, לא שווה אפילו את הנזיד. זוכרים את "שיטת השקשוקה" - כמה ביקורת ספגה החברה לישראל שקנתה מהמדינה בזכות שיטת השקשוקה (ערבוב של הכל בכל - עורכי דין ומקורבים שעזרו לחברה, פקידים ממשלתיים שלא אכפת להם) את צים ב-90 מיליון דולר. כולם זעקו שמדובר בנזיד עדשים - זה לא היה נכון אז, וזה התברר כטעות מאוד גדולה של החברה לישראל בהמשך - כשמסתכלים על נתונים של שנה - של שנת העסקה, אז נראה שהעסקה טובה, אבל כשמבינים שצים לא תחזור על תוצאות טובות (סייקל טבעי בשוק הספנות), מבינים שהרווח המייצג נמוך יותר - בפועל הוא הפסד. החברה לישראל ובהמשך קנון (פיצול מהחברה לישראל) הפסידו מאות רבות של מיליוני דולרים על העסקה שעשו "בנזיד עדשים"
הפרשה - מכירת הבכורה
ונחזור לפרשה - אחרי ששבוע שעבר התוודענו לעסקה הראשונה בין בני אדם בתנ"ך, בפרשת השבוע הנוכחית אנחנו נחשפים לעסקה נוספת הפעם בין נכדיו של אברהם, עשו ויעקב. הסיפור שמוכר יותר בתור "מכירת הבכורה" מעלה מספר שאלות בתחומים שונים ומהווה הזדמנות להשליך מהסיפור על יחסים במשא ומתן ועל עסקאות בימינו.
- מה משמעות העליות של יום שני? איך נכון ולא נכון להשתמש ב-RSI?
- האם השקעה בחברות דיור מוגן כדאית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאקספוזיציה לסיפור משלים לנו התנ"ך בתמציתיות את תולדות האחים שהמאבק בניהם התחיל עוד בבטן אמם רבקה. עוד אנחנו לומדים על השוני בניהם, מצד אחד עשו מתואר בתור "אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה" מנגד הכתוב מתאר את יעקב בתור "אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים".
אחרי ההקדמה הקצרה מסופר שבזמן שעשו מגיע עייף מהשדה יעקב מכין נזיד. עשו מבקש מיעקב שיאכיל אותו מהנזיד, יעקב מסכים אך בתנאי שעשו ימכור לו את "הבכורה", עשו מסכים ומנמק זאת כך: "אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה".
למעמד הבכור בתנ"ך ובעולם העתיק משמעות רבה מכיוון שחלקו של הבן הבכור בירושה גדול פי שניים מחלקם של יתר האחים. יתרה מזאת הבכור נחשב ממשיך דרכו של אביו ואכן בהמשך הפרשה יעקב סבור שבעקבות רכישת הבכורה הוא זכאי לקבל את ברכת אביו ראשון. על כן נשאלת השאלה מדוע הסכים עשו למכור את הבכורה בעבור תבשיל טוב באשר הוא יהיה?
- חוק הגיוס: כשזה מגיע לחרדים, עוצמה יהודית מאבדת את העוצמה
- הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
הפרשנים אכן נחלקו בשאלה זו והציעו מספר פרושים, האבן עזרא הלך הדרך ה"פשט" והציע שעשו אכן סבר שהוא הולך למות ולכן לא ראה חשיבות גדולה בתואר. כיוון נוסף בו הלכו הפרשנים הוא שייתכן שחוק הירושה עוד לא היה תקף בזמנם, ורק החשיבות שבמעמד ובברכה הייתה תקפה. אחרים סברו שיעקב שילם לעשו מחיר כספי עבור הבכורה, ונזיד העדשים היה רק 'גושפנקא' לחתימה בארוחה.
בין אם עשו לא ראה חשיבות בתואר ובין אם הוא מכר אותו מסיבות אחרות יעקב מתגלה בסיפור כסוחר ממולח וקר. התנהגותו מפתיעה מאד אל מול התיאור של יעקב כאיש תם כמה פסוקים לפני הסיפור.
יעקב רוצה את הבכורה והוא ממוקד במטרה, ברגע שנקרית בפניו ההזדמנות הוא מיד נחלץ לקדם את הרצון שלו. הוא מנצל את החולשה היחסית של עשו בין אם זאת העובדה שהוא עייף ובין אם זאת העובדה שהוא לא רואה חשיבות בתואר. מנגד, עשו מצידו מציג אימפולסיביות מסוימת וראייה לטווח קצר, בגלל חולשה רגעית, הוא מסכים למכור דבר בעל משמעות בטווח הרחוק עבור "נזיד עדשים".
בסיפור נתבע הביטוי השגור בפיהם של סוחרים רבים עד ימנו, "נזיד עדשים". המתאר מצב בו אדם מוכר דבר בתשלום נמוך מאד עבור דבר ששווה הרבה יותר בגלל מצוקה. בנוסף, המונח משמש לתיאור החלטות שגויות או קצרות-רואי שנעשות כתוצאה מרעב או מצורך חומרי דחוף כלשהו.
- 10.השמאלנים רוצים למכור לנו את המדינה תמורת נזיד עדשים (ל"ת)נעמה 01/12/2019 20:26הגב לתגובה זו
- 9.בני 30/11/2019 09:04הגב לתגובה זוהמצאת אלוהים עולה לנו מיליארדים במקום להשקיע בבריאות ורווחה נותנים כסף לאוכליי חינם
- 8.Ssraeli 29/11/2019 13:19הגב לתגובה זובטוח ? אתם לא מפחדים?
- 7.הנאה בשילוב בין ההיסטוריה שלנו לחולין של היום (ל"ת)ארי 29/11/2019 13:16הגב לתגובה זו
- 6.ג'ק 29/11/2019 12:46הגב לתגובה זוכשנכסי מדינה נמכרים לאנשים פרטיים בכלום כסף . לדוגמא אוצרות טבע כמו מחצבים , גז ונפט , קרקע וכו' . פקידי האוצר שניסיונם במו"מים עסקיים שואף לאפס מקבלים בי"ס מאנשי עסקים חכמים וערמומיים שהופכים למיליארדרים כבדים ולעם ישראל לא נותר כמעט כלום .
- 5.WTF 29/11/2019 11:15הגב לתגובה זוהדתה הדתה הדתה הדתה
- 4.יוספוס פלאביוס 29/11/2019 10:51הגב לתגובה זושמעת על תשובה ועל עסקת קבוצת דלק? . בכל יום יש קונים ומוכרים שעושים עסקה בנזיד עדשים. הכל בעיניי המתבונן...
- 3.יפה מאוד (ל"ת)צחי אועוב 29/11/2019 10:24הגב לתגובה זו
- 2.רמי 29/11/2019 10:22הגב לתגובה זורק תוספת . יעקוב מביא לעשיו קודם לחם לגרום לחוקיות הקניה . קודם שיאכל לחם, לא ימות ואז במידה ומכר את הבכורה זה מכירה חוקית
- 1.יפה 29/11/2019 10:13הגב לתגובה זומה עם כיל וההאשמות נגד עידן עופר שקנה בנזיד עדשים את החברה בשעה שהאמת היא שהוא שילם מחיר מלא כולל מניית הזהב המסנדלת וקנה חברה כושלת מאייזנברג שלא הצליח להבריא אותה וכשכיל עמדה להימכר פעם שלישית הפריעו לעידן עופר להרויח וגם לעם ישראל כולו. ומסתבר שכיל היא לא ביצת זהב עם שישנסקי 2 וקציר המלח ועודפי האשלג בעולם. לחינם קיללו את עידן עופר שעשה טובה וקנה זבל במחיר מופקע והמחיר של כיל כעת חזר 10 שנים אחורה
- הימלר 29/11/2019 13:41הגב לתגובה זובספר בראשית .
- דרור 29/11/2019 12:57הגב לתגובה זוקנו סחורה שהמוכרת ( המדינה ) לא ידעה מה היא מוכרת .
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.
גיוס חרדים (צילום: חיים בן־הקון)חוק הגיוס: כשזה מגיע לחרדים, עוצמה יהודית מאבדת את העוצמה
במסגרת מאמציהם למנוע את רוע הגזירה, משמע לשאת בעול הביטחון כמו כל יהודי אחר במדינת ישראל, מנהיגי החרדים מייצרים כמה שיותר קומבינטוריקה וביסמוט נופל או מופל לפח. במסגרת ההסכמות שחוק הגיוס החדש והרע מאד הזה קובע, ייספרו בתוואי הגיוס כל הבנים שלמדו אי פעם במוסדות חרדיים, כולל 20% מהם שבכלל עזבו את המגזר. אסביר בסוף גם איך כל זה קשור לא רק לביטחון אלא גם לכלכלה.
מסתבר שכיום שיעור היוצאים בשאלה מכל שנתון חרדי עומד על שיעור של כ-20%. אתם קוראים נכון. לפי "עמותת הלל", שהיא הכתובת הראשית של יוצאות ויוצאים בשאלה מהמגזר - שמגיעים אליה ונעזרים בה לרוב כשהם בגילאי 17 עד 25, אלו מביניהם בגילאי 18 עד 20 מתגייסים ברובם לצה"ל. למעשה לפי עמותת הלל כ-75% בגילאים הללו מתגייסים לצה"ל.
בואו ניכנס רגע למספרים. בשנתון הגיוס של 2024-2025 (תשפ"ה) יש כ-76 אלף בנים שנולדו בשנת 2006, מתוכם כ-57 אלף הם יהודים שמתוכם כ-14 אלף הם מהמגזר החרדי. מתוכם התגייסו השנה כ-2,900 שהם כ-20% מהשנתון החרדי (המקור: עיתון "הארץ" )
יש לציין כי זו קפיצה משמעותית ביותר לעומת כ-1,200 מגויסים יוצאי המגזר בממוצע שנתי, משמע 8% מכל שנתון, בשנים שקדמו לתשפ"ה וזו לפחות בהחלט בשורה טובה.
- הפתרון לגיוס חרדים: הקמת ישיבות לאורך הגבול
- פסיקת בג"ץ והשלכותיה על תקציבי הישיבות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מתוך המתגייסים יצאו מהמגזר וכבר אינם חרדים? ע"פ הערכות כ-20% מכל שנתון עזבו את המגזר. משמע מתוך שנתון של 15,000 כ-3,000 כבר אינם חרדים. לפי עמותת הלל המלווה יוצאים ויוצאות מהמגזר, כ-75% מהם מתגייסים לצה"ל. משמע מתוך ה-2,900 שהתגייסו, שהם יוצאי המגזר החרדי ניתן להניח שכ-2,250 מהם בכלל עזבו את המגזר. מבחינתם, הם לא מתגייסים לצה"ל כחרדים אלא כדתיים לאומיים, כמסורתיים או כחילוניים (רובם נותרים קרובים לאמונה ולמסורת ואינם הופכים לחילוניים). אבל הם נספרים כמתגייסים חרדים - וזו נקודה מאד חשובה.
