260 הצעות חוק להחלשת המוסדות והזכויות (צילום: ערוץ כנסת)
260 הצעות חוק להחלשת המוסדות והזכויות (צילום: ערוץ כנסת)
ראיון סופ"ש

"הממשלה מעוניינת בכוח בלתי מוגבל ובהחלשת כל בלם"

עו"ד ענת טהון-אשכנזי מהמכון לדמוקרטיה על הצעת החוק לפוליטיזציה של השירות הציבור: מהלכי הממשלה דומים לאלו שנעשו במדינות שסבלו מנסיגה דמוקרטית


איתמר לוין | (20)

ועדת השרים לחקיקה החליטה השבוע לתמוך בהצעת החוק של ח"כ שלום דנינו, ולפיה כל בכירי השירות הציבורי יסיימו את תפקידם עם הקמת ממשלה חדשה, אלא אם זו תחליט להאריך את כהונתם. מדובר בין היתר ברמטכ"ל, המפכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ, היועץ המשפטי לממשלה ובכירי הפרקליטות.

ההצעה אומצה למרות התנגדות חריפה במיוחד של היועצת גלי בהרב-מיארה, המזהירה מפני פוליטיזציה והשחתה של השירות הציבורי. לא בטוח שניתן יהיה לקדם אותה לפני הבחירות, אבל הקו ברור. יש לראות אותה בהקשר רחב ומדאיג עוד יותר - אומרת עו"ד ענת טהון-אשכנזי, מנהלת המרכז לערכים ולמוסדות דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה וראש התוכנית להגנה על ערכים ומוסדות דמוקרטיים במרכז.

הצעת החוק של שלום דנינו מנומקת בכך שיש לאפשר לדרג הפוליטי הנבחר למנות את הדרג המקצועי שיממש את מדיניותו. מה רע בכך?

"באופן עקרוני השירות הציבורי אמור לפעול כדי לקדם את מדיניות הממשלה. יחד עם זאת, התפיסה היא של שירות ציבורי מקצועי, שעיקרון מרכזי נוסף שלו הוא נאמנות לציבור. התפיסה בהצעת החוק הזאת, כמו גם בשורה ארוכה מאוד של הצעות אחרות בשנים האחרונות, היא שהנאמנות אמורה להיות לדרג הפוליטי ולא לציבור".

מי מייצג את הציבור אם לא הדרג הפוליטי?

"הדרג הפוליטי מייצג חלקם מהציבור, ואילו הדרג המקצועי אמור לייצג את הנאמנות לכלל הציבור ולא למגזרים מסוימים. שני אלו לא אמורים להיות מנוגדים אלא משלימים. הדרג המקצועי אמור לבסס את העמדה המקצועית".

אבל איש לא בחר בו.

"לא אמורה להיות סתירה, כי לכל דרג יש התפקיד שלו. הדרג הפוליטי מחויב גם הוא בנאמנות לציבור, אבל הוא נבחר כדי לממש את תפיסת העולם שלו. הדרג המקצועי צריך לפעול בצורה מקצועית ועל פי מה שנכון לציבור. אם הדרג המקצועי ממונה רק על פי נאמנותו לדרג הפוליטי, ההיבט המקצועי נפגע בצורה קשה".

מה קורה אם הדרג הפוליטי אומר, שהדרג המקצועי אינו מאפשר לו לממש את מדיניותו?

"מה שתיארתי זו תפיסה המבססת את הקשר בין הדרגים מאז הקמת המדינה. בגדול, למרות שיש מה לתקן, עד היום זה פעל בצורה תקינה, בין מול שומרי הסף כמו הייעוץ המשפטי לממשלה ובין מול גורמים אחרים. כאשר הדרג הפוליטי מבקש לממש מדיניות שחורגת משלטון החוק או מנאמנות לטובת הציבור, חובת הדרג המקצועי לכל הפחות להתריע.

"אצל הממשלה הנוכחית אפשר לראות מגמה שמאוד חורגת ממה שהיה מקובל בעבר בתחום השיקולים הפוליטיים והסקטוריאליים. זה עובר כחוט השני בצעדים רבים שלה. הצעת החוק של דנינו לוקחת את השדרה המרכזית של השירות הציבורי והופכת אותה לפוליטית.

"זה מה שהם עושים ועשו בנוגע לייעוץ המשפטי לממשלה, לוועדה לבחירת שופטים, לנציב תלונות הציבור על שופטים. זה חוט השני בכל התפקידים. הנטייה היא מאוד מאוד חזקה לטובת השיקול הפוליטי, שהוא הכרחי אבל חייב להיות עם איזונים מקצועיים".

יאמרו לך: אם אנחנו רוצים לממש את מדיניותנו, הדרג המקצועי בולם אותנו ובכל זאת נפעל - בג"ץ יתערב. אז בשביל מה נבחרנו?

"התפיסה היא שהדרג הפוליטי הוא הנבחר במשטר דמוקרטי, ויש לכך חשיבות עליונה. אבל לא פחות מכך, יש במערכת הדמוקרטית איזונים ובלמים. יש בה גם הגנה על שלטון החוק ועל זכויות אדם, יש בה הפרדת רשויות. הביקורת השיפוטית היא זאת שמבטיחה שלאף סמכות, באף אחת מהרשויות, לא יהיה כוח בלתי מוגבל. הממשלה הנוכחית מעוניינת בכוח בלתי מוגבל ולהחליש כל בלם אפשרי. זה בא לידי ביטוי בנושא היועצת המשפטית, בתפקידים נוספים בשירות הציבורי וכמובן במהלכים להחלשת בית המשפט".

קיראו עוד ב"משפט"

דנינו טוען שההצעה שלו עולה בקנה אחד עם הנהוג בדמוקרטיות מפוארות כמו ארה"ב, גרמניה וצרפת.

"באופן עקרוני, אין מה להשוות בין ההגנות החוקתיות הקיימות במדינות הללו לבין אלו שבישראל, גם ביחס לשירות הציבורי. ההליכים שונים, ההגנה אחרת. מה שנעשה כאן הוא cherry picking - ניקח את החלק הזה, אבל לא את ההגנה החוקתית על זכויות אדם או את העיגון בחוקה של נאמנות השירות הציבור לציבור".

הממשלה שואפת לסמכותנות?

"אני לומדת את המהלכים שהיא מבצעת. אנחנו עוקבים אחרי 260 הצעות חוק בשלל תחומים, שהכיוון שלהן הוא להחליש את המוסדות ואת הזכויות בהליך הדמוקרטי. המהלכים האלה נוגעים גם לתקשורת, לחברה האזרחית ואפילו לאקדמיה. מהלכים דומים היו במדינות שהייתה בהן נסיגה דמוקרטית, כמו הונגריה ופולין. אנחנו יכולים ללמוד מהו הכיוון על פי השוואה אליהן. אלו מהלכים של הממשלה והקואליציה במטרה לצבור כוח בלתי מוגבל".

בואי נדבר על הצעת החוק לפיצול תפקיד היועצת המשפטית. אני כשלעצמי סבור כבר שנים שצריך להפריד בין היועץ לבין ראש התביעה הכללית.

"מה שמונח כעת על השולחן הוא בפועל הצעה מאוד דרמטית להחלשה ואפילו לריסוק של הייעוץ המשפטי ושל תפקידו להיות בלם פנימי. זה מה שיקרה ברגע שהתפקיד יהיה פוליטי. פיצול סמכויות וחלוקה אחרת שלהן בהחלט יכולים לבוא בחשבון, אבל לא בהקשר הנוכחי. הממשלה ניסתה להדיח את היועצת המשפטית ולא הצליחה, וכעת הולכת בדרכים אחרות, וכמובן ברקע עומדים התיקים הפליליים נגד ראש הממשלה.

"יש מאות סעיפי חוק שיש בהם סמכות ליועץ המשפטי לממשלה. אם רוצים לשנות, זה צריך להיות בצורה מאוד מעמיקה ולא כמו שנעשה כעת. מה שמוצע כעת הוא ייעוץ משפטי שיהיה נתון לחלוטין למרות הממשלה, חוות דעתו לא תחייב את הממשלה, והוא יפסיק להיות שומר סף".

לא שמעתי נימוק משכנע לכפילות התפקידים. הייתי מפריד אותם בצורה פשוטה מאוד: פרקליט המדינה הוא ראש התביעה הכללית, וכך היועץ עוסק רק בייעוץ.

"יש ערך לעובדה שיש גורם אחד שמסתכל על כל התמונה ברמת המדיניות ולא ברמת התיק הבודד, על המדיניות המשפטית של הממשלה כמכלול. אפשר לבחון חלוקת סמכויות אחרת, יש שיקולים שיכולים להוביל למחשבה על כך, אבל בצורה מעמיקה ולא בצורה כזאת. יש ליועץ סמכויות בנקודות הרגישות ביותר של משטר דמוקרטי: הוא יכול להורות לפתוח בחקירה נגד עיתונאים ופוליטיקאים, הוא מעורב בדיני נפשות כמו אימוץ ילדים. המוטיבציה של בדיקה כזאת צריכה להיות כיצד לשפר את השירות שהיועץ נותן לממשלה ולציבור".


עו"ד ענת טהון-אשכנזי (צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה)

הוספת תגובה
20 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    מיקי 17/05/2026 18:30
    הגב לתגובה זו
    האם המכון לדמוקרטיה זה כמו מפלגת הדמוקרטים כי אז ברור שאין לשם שום קשר לדמוקרטיה
  • 16.
    אנונימי 17/05/2026 18:19
    הגב לתגובה זו
    גברת טהון... את לא חושבת שאנחנו כבר חיים בדיקטטורה של השמאל...
  • 15.
    אנונימי 17/05/2026 14:46
    הגב לתגובה זו
    במידית לבער את השחיתות והריקבון שיש במערכת מישפטית נגועה בזוהמה פוליטית
  • 14.
    יהודה ק. 17/05/2026 14:17
    הגב לתגובה זו
    אז תגידי שאת שמאלנית אנרכיסטית ולא רוצה את הממשלה הזו... אל תבלבלו את המוח בשקרים.
  • 13.
    א. בוקובזה 17/05/2026 09:04
    הגב לתגובה זו
    בית המשפט חייב לפעול על פי חוק הגיוס
  • 12.
    ציפי טנגי 17/05/2026 07:20
    הגב לתגובה זו
    מידי יום רואים נסיגה דמוקרטית חריפה בבגץ בפרקליטות בייעוץ המשפטי לממשלה...עוד קצת יבוטלו כל המנגנונים ממשלה וכנסת...ראו הוזהרתם
  • 11.
    ברוך 16/05/2026 11:02
    הגב לתגובה זו
    פעילות מבורכת
  • 10.
    מאחורי ארגונים עם שמות פלצניים מסתתרים פוליטיקאים קטנים (ל"ת)
    מאיר 15/05/2026 19:09
    הגב לתגובה זו
  • לדוגמא אחת מהן שחיה בלה לה לנד זו עוד אשכנזי (ל"ת)
    יהודה ק. 17/05/2026 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אליקים 15/05/2026 14:32
    הגב לתגובה זו
    עם הצעות חוק מטופשות שכל עניינם לפגוע בדמוקרטיה ולאפשר לחרדים הבזוייםלחגוג על חשבון הפראיירים החילוניים.
  • 8.
    נירית 15/05/2026 10:34
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד איתמר
  • 7.
    אליקו 15/05/2026 10:33
    הגב לתגובה זו
    ששומרת על הדמוקרטיה במדינתנו.
  • אבוי לנו שזאת הצדיקה מגעילה בכל הרמות (ל"ת)
    אנונימי 17/05/2026 18:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סוסתיאל 15/05/2026 10:31
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד איתמר. רוח רעננה באתר.
  • 5.
    אנונימי 15/05/2026 10:31
    הגב לתגובה זו
    באשר הממשלה לא מתפקדת וראש הממשלה מתמודד עם מחלת הסרטן.במיוחד לגבי סוגיית גיוס החרדים הפרזיטים לצבא.
  • ציפי טנגי 17/05/2026 07:22
    הגב לתגובה זו
    וואללה אינשאללה תתעוררו מההזיה המטופשת
  • 4.
    הדעות שלך מייצגות את המיעוט השמאלני שהולך ומתכווץ.הדמוגרפיה מנצחת והפערים הולכים וגדלים (ל"ת)
    שלמה 15/05/2026 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונאמתיימי 15/05/2026 08:03
    הגב לתגובה זו
    כל מהלך של הממשלה האשה החצופה הזאת בעזרת מערכת המשפט מונעים בטעות סרק.הגיוני שנבחרי העם שרואים שהכח לא בידיים שלהם ינסו ליצור מצב בו הם שולטים ולא פקידים חצופים שלא נבחרו עי העם.מה שהממשלה עושה הוא בסך הכל ליצור מצב בו מה שהעם בחר יוכל להתממש.
  • 2.
    אנונימי 15/05/2026 07:15
    הגב לתגובה זו
    השמאל הדיקטטורי שהוא מיעוט פרווילגי בעם שואף להשתלט על הארץ הזאת לדכא את מחנה הימין ולהוביל דיקטטורת מחשבות שמהווה בכנה למדינה היהודית. לאן שהשמאל הדיקטטורי שואף להגיע מאשים את הימין. תכונה ידועה ומוכרת.שמאל רקוב מושחת דיקטטורי ומסוכן למדינת היהודים
  • 1.
    משה ראשלצ 15/05/2026 07:12
    הגב לתגובה זו
    ממש בושה וזילות בשם דמוקרטיהאתם נפלתם על המוח