מערת המכפלה
מערת המכפלה
פרשת השבוע

פרשת השבוע "חיי שרה" - על העסקה הראשונה בתנ"ך ואיך לנהל מו"מ?

לקראת פרשת "חיי שרה", מה אפשר ללמוד על דרך המשא ומתן של אברהם בקניית מערת המכפלה מידי עפרון החיתי, על המשמעות של "ארוחות חינם", וכמה עלתה מערת המכפלה במונחים של היום?

השבת יקראו בבתי הכנסת את פרשת חיי שרה, וכפי שניתן ללמוד משמה ראשיתה עוסקת במותה של שרה וקבורתה. לאחר מות אשתו פונה אברהם אל בני חת ומבקש מהם "אחוזת קבר" בה יוכל לקבור את שרה. אגב כך, אנחנו נחשפים ככל הנראה לעסקה הראשונה בין בני אדם בתנ"ך וליכולת ניהול המשא ומתן של אברהם.

ראשיתו של הסיפור, בפניה של אברהם לבני חת בבקשה לאחוזת קבר. אברהם מתחיל את המשא ומתן בעמדת נחיתות, כשהוא נמצא במצב בו הוא חייב קבר באופן מידי. בפנייתו לבני חת נדמה שאברהם מבקש שיעשו עמו טובה: "גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי". בני חת בתגובה מציעים לו לקבור את שרה במבחר קבריהם.

בשלב זה, משנה אברהם כיוון ומבקש לדבר עם עפרון, לגבי מערת המכפלה אותה הוא מבקש לקנות בכסף מלא. בדומה לבני חת גם עפרון מציע לאברהם את המערה והשדה בחינם. אך אברהם מתעקש לקנות את השדה בכסף מלא מול בני חת, כאן מקבל המשא ומתן תפנית נוספת כאשר עפרון מבקש מאברהם סכום גדול של ארבע מאות שקל. למרות הסכום הגבוה, אברהם נענה לבקשת עפרון באופן מידי ושוקל לו את הכסף (כמנהג הקדום) לעיני כל עירו ובכך קונה אברהם את השדה ואת מערת המכפלה.

נדמה שאברהם עושה כל טעות אפשרית במשא ומתן מול עפרון ובני חת. ראשית, הוא מגיע אל "השולחן" בעמדת נחיתות כשהוא זקוק לקבר באופן מיידי. שנית הוא פונה אליהם כמי שזקוק לטובה ולא כמי שמעוניין לנהל משא ומתן נדל"ני וכך הם מבינים אותו. לבסוף הוא אף דוחה כל הצעה מצדם ומצד עפרון לקבל קבר בחינם. 

אך למעשה ניתן ללמוד מאופן התנהלותו של אברהם מספר דברים בנוגע לניהול משא ומתן בפרט ולעסקים ככלל. אברהם מבין שבכדי לפתוח צוהר למשא ומתן מול בני חת עליו להגיע קודם כל אל לבם. לכן פותח אברהם את המשא ומתן במה שיכול להתפרש כנחיתות אך מתגלה לבסוף ככלי יעיל ביותר להשגת המטרה.

משהצליח לפתוח במשא ומתן אל מול בני חת אברהם לא מתפתה לקבל את הצעתם הראשונית לקבר היכן שירצה בחינם. דחית ההצעה מצדו נובעת מתוך הבנה כי אין "ארוחות חינם" (הוא לא רוצה בחלקה "נחותה") וכי לרכישה חשיבות אסטרטגית. יתרה מזאת, אברהם עומד על כך שהרכישה תתבצע אל מול אנשי עירו של עפרון ובכך מקבלת העסקה תוקף. הנוכחות של האנשים מסביב והתשלום נותנים תוקף רשמי ומחייב לעסקה.

כמה עלתה מערת המכפלה?

מערת המכפלה עלתה לאברהם -  "אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר". על כך כתב רש"י-  שמדובר במטבעות של "שקלים גדולים - שהן קנטרין שנאמר עובר לסוחר, שמתקבלים בשקל בכל מקום". עוד אמר רש"י שכל מטבע שנקראת קנטר משקלה מאה מנה.

הרב צבי וינברג מפנה לספר מידות ושעורי תורה שבו כתוב שמשקל של 'קנטר' בזמננו הוא 42.5 ק"ג. וינברג ממשיך ומחשב כי אברהם נתן לעפרון 400 קנטרין, שהם 17,000 ק"ג, ובכל 1 ק"ג של כסף נכנס 32 אונקיות של כסף, וגוזר שהמחיר ששילם אברהם על מערת המכפלה הוא מעל 8 מיליון דולר (במונחים של היום).

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    נענה ולא נענע (ל"ת)
    תיקון כתיב 24/11/2019 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שונא מתנות יחיה. (ל"ת)
    משה 23/11/2019 18:52
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אבי 22/11/2019 15:52
    הגב לתגובה זו
    מאיכן היה לאברהם 17 טון כסף. ואיך סוחבים ושוקלים כמות כזאת באותם הזמנים?
  • 11.
    א 22/11/2019 15:19
    הגב לתגובה זו
    אתה – כגר! כנטע זר! במדינה שלא נולדת בה! לא יכול לבוא אל אדם פרטי במדינה, לקנות ממנו אדמה, ולגור במקום! בלי לקבל לפני כן את הסכמת תושבי המקום! כי אם הם לא רוצים בך, חייך לא יהיו חיים, ולבסוף – תעזוב, או תושמד. מקימי המדינה בניגוד לאברהם, פעלו באופן כוחני כפייתי אלים ומזלזל. והנה התוצאה. ואם לא די בכך! עם העליה היהודית ההמונית, עלו (כפי הנראה) גם ערב רב של שבטים ערבים ברברים מוסלמים מתחזים - מצפון אפריקה! שאין בינם ובין העם היהודי דבר וחצי דבר. אנחנו בבעיה רצינית!
  • 10.
    עמוס 22/11/2019 15:01
    הגב לתגובה זו
    כלומר כמות אונקיות הכסף הטהור הוא נמוך בהרבה אולי רבע. והמשקל של 17 טון כסף גם כן נשמע לי מופרך. מדובר כנראה בכמה עשרות ק"ג של כסף.
  • דלומי 23/11/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
    הכל קשקוש בלבוש ואין הוכחות שכך היה
  • 9.
    ינון 22/11/2019 14:49
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה לכותב
  • 8.
    חבל... היה קונה ביטקויין ועושה מכה... (ל"ת)
    מנחם 22/11/2019 14:32
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גדעון 22/11/2019 14:09
    הגב לתגובה זו
    מהיכן היו לאברהם 17,000 ק'ג כסף? אפילו במחסנים של בנק ישראל אין כמות כזו. אולי כבר אז התחברו הון ושילטון?
  • 6.
    שי 22/11/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    אבינו ע"ה
  • 5.
    שלומי 22/11/2019 13:22
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו להביא דברים מענינים
  • 4.
    אמיר 22/11/2019 13:10
    הגב לתגובה זו
    שקל כנראה היה קרב ל13 גרם וא 42ק״ג. ואיך אברהם נודד עם 17 טון מתכת?
  • 3.
    ביז הפתעתם...כל הכבוד (ל"ת)
    gad 22/11/2019 11:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יניב 22/11/2019 09:52
    הגב לתגובה זו
    מעניין ויפה
  • 1.
    לרון 22/11/2019 09:38
    הגב לתגובה זו
    תמיד צריך ללמוד מ"מנהג" ה"פרימיטיבים" לימדו מגיבורי היום שרה יאיר והגדול מכולם....
  • שלמה 22/11/2019 14:51
    הגב לתגובה זו
    רוב העם אוהב את היהדות והמסורת ויש מיעוט בעם אכולי שינאה עצמית ששונאים את מקורם מקום שהסבא רבה שלו היה מצוי
  • "אבי האומה" מיתוס 23/11/2019 12:42
    לשרה בת המאה????הסבר מלמד ומחכים מצופה .....אני מאמין יותר ב"סדום ועמורה" ו"מצפון תיפתח הרעה..."
  • אדון 23/11/2019 12:13
    קצת הומור לא יזיק,נכתב במרכאות,זה שאינך מבין,בעייתך!!!!
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".