ביוני: מרוץ פורמולה בירושלים

רשמו לפניכם – 13-14/6, ירושלים, מכוניות פורמולה 1
ניצן אביבי |

נדמה שרק נגמר הקרנבל המוטורי באילת, עוד לא הספקנו להיערך לאקשן המוטורי בים המלח – וכבר קופץ עלינו פסטיבל מוטורי נוסף, הפעם בירושלים. אולם בניגוד לשני האירועים האחרים שהוזכרו, האירוע בירושלים לא מנסה כלל ללבוש מחצלות "מרוץ", אלא מצהיר מראש כי הוא SHOW מוטורי נטו. כיף של בנזין שרוף ורעש בוכנות בלי תירוצים. ויאמר לזכות ניר ברקת – ראש עיריית ירושלים ובעל עבר מוטורי מפואר כמתחרה במירוצי ראלי – שהוא לא הסתפק במשהו צנוע, אלא הלך ישר לטופ. פורמולה 1, ועוד של פרארי.

ואנשי הפורמולה לא יהיו שם לבד – בין הקפות הראווה של מכוניות הגרנד-פרי יפגינו ביצועים גם מכוניות דריפטים, אופנועי ספורט (אם כי עדיין לא סגור אם יהיו אלו אופנועים מליגת הסופרבייק או המוטוGP – שתי הליגות הבכירות ביותר בתחום אופנועי הכביש) וגם מפעלוליו של כריס פייפר, פעלולן אופנועים מחו"ל.
 

אז נכון, מרוץ ממש לא יהיה שם, אבל האמת היא שלראות – ולא פחות מזה, לשמוע – מכונית פורמולה 1 מאיצה במלוא המצערת זו חוויה מרנינה לכל חובב רכב, וגם לכאלו שלא ידעו שהם כאלו. והפעם לא צריך לטוס לחו"ל ולשלם סכום לא קטן עבור כרטיס – זה כאן אצלנו, בארץ, ובחינם!
 
תמונת אילוסטרציה מפורמולה ישראל
 
אז רשמו לפניכם – 13 וה-14 ליוני (ימי חמישי ושישי) הם ימי האירוע עצמו, כאשר בשבוע שלפני כן (מה-9 לחודש) ניתן יהיה להתרשם מהמכוניות בתצוגה סטאטית במתחם הרכבת, גם כן בחינם. ואנחנו מחזיקים אצבעות כי אנשי עיריית ירושלים אכן יצליחו בתוכניתם להפוך את האירוע למסורת, שתוביל בסופו של דבר למרוץ רחובות אמיתי בירושלים עם אחת מליגות הפורמולה הבכירות. בשביל זה אנחנו מוכנים אפילו לסבול טקסט יח"צני בסגנון "זה מופע השלום, כי מכוניות הן דבק שיכול לחבר יהודים וערבים, חילוניים וחרדים". יאללה, נזרום – רק תנו לשמוע קצת V8 בסל"ד חמש ספרתי...

*ובפינתנו "רק בישראל" – בשלב שאלות העיתונאים הרימה את היד אחת הקולגות, לא משנה מאיזה עיתון, ושאלה אם יש למרוץ אישור מ... רשות העתיקות! למה? כי אולי רעש המכוניות יגרום לנזק לחומות העיר העתיקה. וזה כשמסלול הראווה עובר על תוואי בו עוברים מדי יום מאות אוטובוסים עמוסי תיירים ומשאיות כבדות... רק בישראל!

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

ישראל ומצרים מתקרבות להסכם: מתווה יצוא הגז מלוויתן לקראת אישור סופי

ההבנות בין משרד האנרגיה לשותפות לוויתן סוללות את הדרך ליצוא 130 BCM גז למצרים בהיקף של כ-35 מיליארד דולר - לצד התחייבות להבטחת אספקה רציפה למשק הישראלי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה לוויתן

בתום רצף דיונים שנמשך לתוך הלילה, משרד האנרגיה והשותפות במאגר לוויתן הגיעו לסיכום שמאפשר להניע את אחת העסקאות המשמעותיות שנרשמו בענף האנרגיה הישראלי. ההסכם, שאמור להיחתם רשמית על ידי ראש הממשלה ביממה הקרובה, יאפשר יצוא גז טבעי למצרים בהיקפים שמעולם לא נחתמו קודם, ויהווה בסיס להרחבת פעילות המאגר בשנים הקרובות. מאחורי ההסכמות עומדת מערכת של שיקולים כלכליים, רגולטוריים ומדיניים, שמתחברת לצורך של שני הצדדים לייצב את משק האנרגיה שלהם ולבסס תשתיות ארוכות טווח.

על פי המתווה, לוויתן ייצא למצרים 130 BCM גז טבעי בהיקף של כ-35 מיליארד דולר, באמצעות חברת Blue Ocean Energy המצרית. מבחינת השותפות - ניו-מד ניו-מד אנרג יהש 4.43%   , שברון ורציו רציו פטרול יהש -2.23%   זה בעסקה שמאפשרת את ההשקעה בהרחבת יכולות ההפקה וההולכה של המאגר, כולל צינור חדש ומערכות שמיועדות להגדיל את קצב ההפקה. מנגד, משרד האנרגיה קיבל כמה התחייבויות שנועדו לשמר את ביטחון האנרגיה של ישראל: מחיר מוגדר לאספקה לשוק המקומי, וכן מנגנון שלפיו במקרה של תקלה במאגרים אחרים, לוויתן יפנה גז ישירות למשק הישראלי. זה גם מהלך שמחזיר חלק מהעקרונות שהיו במתווה הגז המקורי, ומייצר למדינה יכולת תכנון רחבה מול הביקוש הגובר.


לכתבות נוספות בנושא:

לוויתן בעסקת יצוא למצרים של 35 מיליארד דולר עד 2040; שותפויות הגז מזנקות

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל


למתווה החדש יש גם מימד פוליטי. נתניהו רוצה להשלים את ההסכם לפני פגישתו עם נשיא ארה"ב אליו הוזמן לסוף החודש, בין היתר לנוכח מעורבותה של שברון בעסקה והאינטרס האמריקאי בשימור היציבות האזורית. למרות שהעסקה נחתמה כבר באוגוסט, ההיתר הרשמי התעכב בשל דרישה לפרוס את היצוא מעבר לשנת 2040 - החוזה המקורי - כדי לשמור אופציה להגדלת אספקה לשוק המקומי במחירים נמוכים יותר. הדרישה הזו יצרה סחבת ארוכה, שבמהלכה גם גורמים אזוריים ניסו לנצל את ההזדמנות.