ביוני: מרוץ פורמולה בירושלים

רשמו לפניכם – 13-14/6, ירושלים, מכוניות פורמולה 1
ניצן אביבי |

נדמה שרק נגמר הקרנבל המוטורי באילת, עוד לא הספקנו להיערך לאקשן המוטורי בים המלח – וכבר קופץ עלינו פסטיבל מוטורי נוסף, הפעם בירושלים. אולם בניגוד לשני האירועים האחרים שהוזכרו, האירוע בירושלים לא מנסה כלל ללבוש מחצלות "מרוץ", אלא מצהיר מראש כי הוא SHOW מוטורי נטו. כיף של בנזין שרוף ורעש בוכנות בלי תירוצים. ויאמר לזכות ניר ברקת – ראש עיריית ירושלים ובעל עבר מוטורי מפואר כמתחרה במירוצי ראלי – שהוא לא הסתפק במשהו צנוע, אלא הלך ישר לטופ. פורמולה 1, ועוד של פרארי.

ואנשי הפורמולה לא יהיו שם לבד – בין הקפות הראווה של מכוניות הגרנד-פרי יפגינו ביצועים גם מכוניות דריפטים, אופנועי ספורט (אם כי עדיין לא סגור אם יהיו אלו אופנועים מליגת הסופרבייק או המוטוGP – שתי הליגות הבכירות ביותר בתחום אופנועי הכביש) וגם מפעלוליו של כריס פייפר, פעלולן אופנועים מחו"ל.
 

אז נכון, מרוץ ממש לא יהיה שם, אבל האמת היא שלראות – ולא פחות מזה, לשמוע – מכונית פורמולה 1 מאיצה במלוא המצערת זו חוויה מרנינה לכל חובב רכב, וגם לכאלו שלא ידעו שהם כאלו. והפעם לא צריך לטוס לחו"ל ולשלם סכום לא קטן עבור כרטיס – זה כאן אצלנו, בארץ, ובחינם!
 
תמונת אילוסטרציה מפורמולה ישראל
 
אז רשמו לפניכם – 13 וה-14 ליוני (ימי חמישי ושישי) הם ימי האירוע עצמו, כאשר בשבוע שלפני כן (מה-9 לחודש) ניתן יהיה להתרשם מהמכוניות בתצוגה סטאטית במתחם הרכבת, גם כן בחינם. ואנחנו מחזיקים אצבעות כי אנשי עיריית ירושלים אכן יצליחו בתוכניתם להפוך את האירוע למסורת, שתוביל בסופו של דבר למרוץ רחובות אמיתי בירושלים עם אחת מליגות הפורמולה הבכירות. בשביל זה אנחנו מוכנים אפילו לסבול טקסט יח"צני בסגנון "זה מופע השלום, כי מכוניות הן דבק שיכול לחבר יהודים וערבים, חילוניים וחרדים". יאללה, נזרום – רק תנו לשמוע קצת V8 בסל"ד חמש ספרתי...

*ובפינתנו "רק בישראל" – בשלב שאלות העיתונאים הרימה את היד אחת הקולגות, לא משנה מאיזה עיתון, ושאלה אם יש למרוץ אישור מ... רשות העתיקות! למה? כי אולי רעש המכוניות יגרום לנזק לחומות העיר העתיקה. וזה כשמסלול הראווה עובר על תוואי בו עוברים מדי יום מאות אוטובוסים עמוסי תיירים ומשאיות כבדות... רק בישראל!

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כלכלת ישראל (X)כלכלת ישראל (X)

נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?

נקודת מפנה בכלכלה המקומית: גירעון בחשבון השוטף ברבעון השלישי של 2025, אחרי שנים רצופות של עודף. האם צריך לדאוג?

ענת גלעד |

לראשונה מאז 2013 נרשם בישראל גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, אירוע שעלול לבטא נקודת מפנה משמעותית במבנה המקרו-כלכלי של הכלכלה הישראלית. ברבעון השלישי של 2025 הסתכם הגירעון, בניכוי עונתיות, בכ-1.1 מיליארד דולר, לעומת עודף זניח של 0.1 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם, ועודפים רבעוניים ממוצעים של כ-3.8 מיליארד דולר בשנים שקדמו לכך.

המשמעות אינה טכנית בלבד. החשבון השוטף משקף את יחסי החיסכון-ההשקעה של המשק כולו ואת יכולתו לייצר מטבע חוץ נטו. מדובר על גירעון של תנועות הון ומעבר מעודף לגירעון מאותת כי המשק צורך, משקיע ומשלם לחו"ל יותר משהוא מייצר ומקבל ממנו - שינוי שעשוי להשפיע על שער החליפין, על תמחור סיכונים ועל מדיניות מוניטרית ופיסקלית גם יחד.

הסיבה: לא סחר החוץ, אלא ההכנסות הפיננסיות: הסיפור האמיתי מאחורי הגירעון

בניגוד לאינטואיציה, הגירעון אינו נובע מקריסה ביצוא או מזינוק חריג ביבוא הצרכני. למעשה, חשבון הסחורות והשירותים נותר בעודף של 1.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, שיפור ניכר לעומת הרבעון הקודם. יצוא השירותים הגיע לשיא של 22.9 מיליארד דולר, כאשר 77% ממנו מיוחס לענפי ההייטק, תוכנה, מו"פ, מחשוב ותקשורת.

הגורם המרכזי להרעה הוא חשבון ההכנסות הראשוניות, שבו נרשם גירעון עמוק של 3.7 מיליארד דולר, לעומת 2.0 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם. סעיף זה כולל תשלומי ריבית, דיבידנדים ורווחים לתושבי חו"ל על השקעותיהם בישראל, והוא משקף במידה רבה את הצלחתו של המשק הישראלי למשוך הון זר, אך גם את מחיר ההצלחה הזו.

הכנסות תושבי חו"ל מהשקעות פיננסיות בישראל קפצו ל-10.0 מיליארד דולר ברבעון, בעוד שהכנסות ישראלים מהשקעות בחו"ל הסתכמו ב-6.4 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה לבדו מסביר את מרבית המעבר לגירעון. במילים פשוטות: חברות ישראליות מצליחות, רווחיות ומושכות השקעות, אך הרווחים זורמים החוצה, לבעלי ההון הזרים.