עו"ד ג'ק בלנגה: "הוצאות המלחמה מותרות בניכוי ויש לתבוע בגינן החזרי מס"
עם המחיר הכלכלי של מתקפת הטילים על הדרום, ניתן למנות גם הוצאות הנגרמות בשל מעבר למגורים מחוץ לטווח הטילים, הן של שכירים והן של עצמאים, וכן הוצאות בגין תרופות, לינה ,ציוד הגנה וכדומה.
להערכת עו"ד ורו"ח ג'ק בלנגה, המומחה בדיני מיסים, מדובר בהוצאות שיש להכירן הן לעובדים והן למעבידים, ואין לזקוף כל הטבה בגינם. לדבריו, גם אם מדובר בהעברת עובדים ובני משפחותיהם לבית מלון, אין מדובר בטובת הנאה של העובדים ואין צורך לגלם הוצאות אלה. גם המע"מ ששולם בגין הוצאות אלו מותר ברובו בניכוי לעוסקים.
לדעת בלנגה, תושב הדרום אשר במהלך המלחמה שהה מחוץ לביתו, והוציא כספים לשם שהייה והגנה על עצמו ובני ביתו מפני הטילים, רשאי לנכות את הוצאות השהייה לצורכי מס הכנסה כנגד הכנסתו ממשכורת או הכנסתו מהעסק. הנימוק :סעיף 17(7) לפקודת מס הכנסה מאפשר לנכות מהכנסתו של נישום הן שכיר והן עצמאי "הוצאות בנקיטת אמצעי זהירות מפני התקפות מן האוויר".
"אף שהפרשנות המחמירה של רשויות המס מכוונת להוצאות בעלות אופי הוני, כגון בניית מקלטים, נראה כי המציאות והכפפת הדין לשיטות המלחמה בנות זמננו מחייבת פרשנות מרחיבה של הוראת החוק", מציין בלנגה.
כנגד טענה אפשרית של רשויות המס לפיה ההוצאות אינן מותרות בניכוי, טוען בלנגה כי אין חולק שלצורך המשך ייצור הכנסה נאלצו שכירים ועצמאים רבים, להשקיט את ליבם ומצפונם ולשלוח את משפחותיהם למלונות במרכז הארץ- לכן מתקיים הקשר והזיקה הישירה בין ההוצאה לבין ייצור ההכנסה.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-100 מיליארד שקל מעל היעד״
בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס
ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.
אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-100.5 מיליארד שקל מעבר ליעד.
הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה.
הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- "אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות
לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שש תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כמו בכל סוף שנה, אפשר לזהות את המותגים שהצליחו לבלוט מעל השאר. לא מדובר רק בדוחות כספיים חזקים אלא בשורה של מהלכי שיווק, מכירות ואסטרטגיה שהעמידו את המותג בחזית. רבים מהם נהנו גם מחשיפה ארצית יוצאת דופן ומהתרחקות מתמדת מהמתחרים, ולעיתים אף מתשואות גבוהות בשוק ההון.
מבין עשרות מותגים בלטו השנה שישה ששיחקו בליגה של הגדולים, כל אחד בתחומו.
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
לצד מהלכי השירות, לאומי בלט בשורה של פעולות ציבוריות, בהן פרויקט הוקרה לאנשים שפעלו במהלך המלחמה ומימן להם חופשות בצפון כדי לעודד את הכלכלה המקומית. בנוסף, יזם הבנק את אוניית החילוץ לישראלים שנתקעו בחו"ל. בשבוע שעבר עלה בקמפיין נוסף סביב הורדת הריבית, מהלך שנועד לנכס לעצמו את השיח הציבורי סביב פריים וריבית משכנתאות.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שוק בנקאות שאינו נחשב לתחרותי במיוחד, לאומי הצליח לבדל עצמו ולהתמקם כמוביל בתחום.
מקס סטוק
רשת הסטוק שהתבדלה מהמתחרים והפכה למובילת הקטגוריה עם צמיחה יציבה וקהל נאמן
רשת מקס סטוק התחילה מהסניף הראשון בחיפה ב-2004 והפכה בתוך שני עשורים לשחקנית שמובילה בפער ניכר את קטגוריית הסטוק. בעוד רשתות כמו הסטוק, זול סטוק וג’מבו סטוק דשדשו, מקס סטוק המשיכה להתרחב באופן עקבי. רכישת השליטה על ידי אייפקס לפני שמונה שנים לפי שווי של 300 מיליון שקל וההנפקה לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל סימנו את הדרך. היום, אחרי עלייה שנתית של 120%, החברה נסחרת בשווי של 3.4 מיליארד שקל והרווח השנתי עומד על 104 מיליון שקל.
