בנק ישראל יוצא נגד הסכמי הממשלה: להטבות על החזקת רכב פרטי יש השפעה חיצונית שלילית
במסגרת הסכמי שכר עליהם חתומה הממשלה, ניתנות לעובדים הטבות שכר אשר מותנות בבעלות על רכב פרטי. הטבות אלה יוצרות תמריץ לרכישת רכב שהוא בעל השפעות חיצוניות שליליות: זיהום אוויר, עומסי תנועה ותאונות דרכים, כך אומרים היום בבנק ישראל, כחלק מסקירת ההתפתחויות הכלכליות לתקופה שבין ינואר לאפריל 2008 הצפויה להתפרסם במלואה בשבוע הבא.
בבנק ישראל מתייחסים להמלצותיה של הוועדה למיסוי "ירוק" משנת 2006 לשנות את ההטבות הניתנות להחזקת רכב, כך שזו לא תחייב את העובד לרכוש רכב ואומרים שהטבת השכר הקיימת של הממשלה מעודדת רכישת רכב, באופן שלא קשור לתועלת שהעובד יפיק ממנו ובכך המדינה למעשה מחבלת בניסיונותיה שלה להפחית את השימוש ברכב הפרטי.
ממחקר שנערך נמצא, כי עובדים בענפים הזכאים להטבה להחזקת רכב מחזיקים בכ-10 אחוזים יותר רכבים לעומת עובדים בענפים אחרים, אך אינם זקוקים לרכבים יותר, שכן הוצאותיהם לרכב אינן גבוהות יותר.
לפיכך, רצוי כי הטבת הוצאות הרכב תומר בתשלום שכר אשר לא יחייב את העובד לרכוש רכב, ויהיה שווה בערכו לתשלום החזקת הרכב הניתן כיום.
עוד אומרים בבנק, כי האומדן להשפעת התמריץ להחזקת רכב יכול להעיד על האפקטיביות הצפויה להחלת המיסוי הירוק בישראל - מיסוי שיתמרץ מעבר לרכבים פחות מזהמים, שימוש בדלקים נקיים יותר ואף צמצום השימוש ברכב הפרט.