IT למען כדורגל נקי
אודה על האמת, אינני בין פוקדי מגרשי הכדורגל מאלף ואחת סיבות. אינני נמנה גם על ספורטאי הכורסה שצופים במשחקים, שלא לדבר על גלישה לאתר ההתאחדות לכדורגל. הדבר האחרון שהייתי מזהה הוא קשר בין המילה התאחדות לבין המילים IT, תקשוב, אינטרנט וטכנולוגיה.
מי שהגיע אתמול לכנס SMB@World07 שנערך במלון דן פנורמה, בוודאי הופתע לפחות כמוני משפע המידע שנתן אורן נזרי, מנמ"ר התאחדות הכדורגל, שפתח את הכנס. הדימוי האחרון שאפשר לתת להתאחדות, עם כל הבעיות איתן היא מתמודדת, הוא כגוף מתוקשב כהלכה, שמשרת 30 אלף שחקנים ו-120 קבוצות בצורה מקוונת, אינטרקטיבית ויעילה. אתר ההתאחדות מונה לא פחות מ-100 אלף דפים, 1,600 עמודים של קבוצות, עמוד לכל אחד מהשחקנים, מידע בזמן אמת של המתרחש בכל אחת מ-120 הליגות הפועלות כל שבוע, וידיאו, תוצאות עם החתכים הכי עמוקים שרק אפשר לעלות על הדעת ובקיצור: כדורגל זמין במלוא מובן המילה.
העובדה שרבים הופתעו לשמוע על ההתאחדות בהקשר הזה לא נובעת רק מהדימוי השלילי שלה, אלא נובעת מהתדמית של כל תחום ה-SMB בישראל שכמו בעולם עדיין נמוכה מאוד. בעיני רבים SMB הם עסקים של עד 15 משתמשים, משהו בין פיצוציה למשרד עורך דין מתפתח. כל שאר העסקים נשארים ללא הגדרה רשמית, וזאת למרות שהם חיים, בועטים ונושמים.
בישראל יש בעיה בשיוך עסקים ל-SMB. הסיבה הראשונה לכך היא מפני שבעלי עסקים וחברות לא אוהבים את ההגדרה "קטנים". הם הרי הכי גדולים בשוק, אז מה פתאום שהם יקראו עסקים קטנים? החברות שמוכרות פתרונות לשוק זה מנסות להתחכם, ומחפשות את ההגדרה על פי מספר המשתמשים בארגון כאשר ההגדרה משתנה מארגון לארגון.
בשלוש השנים האחרונות זז משהו בתחום של התפיסה של שוק זה, בין היתר בגלל התלות ההולכת וגוברת של הטכנולוגיה בניהול העסקים. מגמה זו נפגשה עם מגמה אחרת, שקרתה בעולם המיחשוב הארגוני הגדול. פתרונות רוחביים כמו ERP ,CRM ואחרים שהוטמעו בשוק הגיעו לשלב הבשלה. השוק מיצה את עצמו במידה מסוימת, בישראל כמו בעולם, ולכן כל החברות הגדולות, ספקיות הפתרונות המוכרים, החלו לעשות שיפט לכיוון ה-SMB. היום לא תמצא שום חברה שמכבדת את עצמה שלא כוללת בפורטפוליו שלה מוצרים לשוק ה-SMB. לפעמים השמות הם אותו הדבר, ועל החברה מוטלת חובת ההוכחה שהמוצרים או הפתרונות שנחשבו עד כה כמשוייכים לארגונים גדולים מתאימים לשוק ה-SMB. הכנס הוכיח זאת פעם נוספת, בדברי המרצים האורחים הן מהתאחדות לכדורגל, והן מטבע, שהיא אמנם לא SMB אבל יש בה יחידה שפועלת כארגון SMB.
תובנה אחרת שאפשר היה לשמוע אתמול בכנס הוא שלארגוני SMB אין מנמ"רים, ולכן לא מבינים כל כך מה הם רוצים. בכנס השתתפו לא מעט מנמ"רים מארגוני SMB ואורן נזרי מהכדורגל הוא דוגמה מצויינת לכך. הם קיימים - אבל פחות מיוחצנים, פחות מתוקשרים.
ולסיום, עוד משהו קטן הקשור לתרומה של ה-IT לכדורגל נקי יותר או נכון יותר לשופטים נקיים יותר. נזרי סיפר, כי אחד היישומים שיש באתר הוא דיווח ממוחשב שבאמצעותו השופטים מעבירים את דו"ח הוצאות הנסיעה שלהם אל המגרש. הדו"ח הזה חושף לעין כל "טעות" בדיווחם של שופטים מסוימים. כך למשל התברר פתאום שהמרחק בין רמת גן לגבעתיים הוא כבר לא 160 ק"מ, כפי ששופט אחד דיווח פעם, והתשלומים הם הרבה יותר קרובים למציאות. נזרי אמר, כי בחישוב מהיר שעשו כלכלני ההתאחדות, ההערכה היא שהמערכת החדשה, בתוספת כלי GIS שעומד לרשות כל שופט, חסכה להתאחדות 300 אלף שקלים בשנה, מחיר המניעה של דיווחים לא "מדוייקים". אז הנה עוד משהו קטן וטוב שה-IT עשה למען הכדורגל בישראל.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.