ניתוח טכני במעו"ף - תנודתיות ועצבנות בתקופה הקרובה
בסקירה האחרונה הערכתי ששבירתה מטה של רמת 1,078 הנקודות תהווה אירוע שלילי ועלולה לדרדר את מדד המעו"ף מדרגה נוספת מטה. עם זאת, חזרתי והדגשתי שהאירועים שעוברים על השוק אינם בחזקת משבר, מפולת, שוק דובים, או לפחות אינם יכולים להיות מוגדרים כך עדיין אלא בחזקת תיקון טכני בלבד. יחד עם זאת, הצעתי לבחון את התנהלות השוק בימי התאוששות מכיוונם של מחזורי המסחר. מוסכמה היא שסיומה של מגמת ירידה מלווה בהתאוששות לא רק במחירים אלא גם במחזורים. בהב נבחן את הדינמיקה של השוק בשבוע שחלף.
שבוע המסחר האחרון היה עצבני למדי כאשר ביום ראשון נשברה כלפי מטה רמת 1,078 הנקודות ברעש גדול. מיד לאחר מכן החל תהליך התאוששות ובמשך מספר ימים רשם השוק עליות חדות אך עשה זאת תוך מחזורי מסחר נמוכים שאמורים להעיד דווקא על חולשה. שבוע המסחר האחרון ננעל ביום תנודתי ובירידות חדות שמבשרות שהתיקון עדיין בעיצומו.
למה תיקון ולא משבר
מטבע הדברים אנחנו חיים בעולם של הסתברויות ולא בעולם מוחלט ובהחלט קיים סיכוי ולפיו ירידות המחירים הנוכחיות תתפתחנה למשבר אמיתי. אלא שבחינת התנהלות השוק מספקת לתרחיש כזה סבירות נמוכה. אם נבחן את התנהלותו של מדד המעו"ף לאורך השנים האחרונות, נוכל לראות בבירור שבמהלך גל העליות הארוך, חווינו לא מעט "משברים" : המשבר במזרח, משבר האשראי, המלחמה שפרצה באמצע 2006 ועוד כהנה וכהנה משברים מלוא החופן. באותה נקודת זמן, נראה היה שמדובר במשבר אמיתי. אלא שהמציאות הוכיחה אחרת וכל אותם משברים התבררו לאחר שבועות בודדים כתיקונים טכניים לגיטימיים מהם התחזק השוק ועשה דרכו לכיבוש שיאים חדשים.
גם הפעם, על רקע הניסיון וההיסטוריה שהוכיחה לנו לא אחת, שמגמות עלייה ארוכות טווח אינן מסתיימות ללא התרעה מוקדמת, ההנחה היא שירידות אלו מייצגות תהליך של תיקון. לא נעים אבל גם לא נורא.
לכן, הנחת העבודה לטווח הבינוני ארוך גורסת שירידות המחירים הנוכחיות אינן מייצגות משבר או את סיומו של שוק השוורים, אלא תיקון טכני שעדיין מצוי בעיצומו.
התיקון הטכני – עד לאן
הנעלם שאותו יש למצוא הוא "איזה מהלך עומד לתיקון". אפשר לעשות זאת על ידי מבט רק על הגרף המקומי ואפשר לעשות זאת על ידי הקבלה להתנהגות המדדים בחו"ל. וכאן ישנם שני תרחישים : הראשון הוא זה שיקבל את המשקל הגבוה. לפי תרחיש זה, גל העליות שעובר כעת תיקון הוא זה שהחל במארס השנה ברמת 939 הנקודות והגיע לשיאו ברמת 1,168 הנקודות. לפיכך, אפשר לצפות שמדד המעו"ף ייסוג לטווחים שבין 1080 – 1025 הנקודות. שם יהיה עלינו לבחון אותו שנית.
התרחיש השני והסימפטי פחות גורס שמהלך העליות שעומד לתיקון הוא זה שהחל ביולי 2006 ברמת 718 הנקודות ותם ברמת 1,168 הנקודות. המשמעות היא שהתיקון יהיה עמוק יותר. תרחיש זה מקבל סבירות נמוכה.
למה לשים לב בתקופה הקרובה?
1. ראשית רצוי לנסות ולהתעלם ממה שקורה מדי יום ביומו. ישיבה ממושכת מול המסך מיותרת לחלוטין ואינה תורמת דבר להבנת השוק. נהפוך הוא, היא רק מרעה את המצב ומקשה על ראיית התמונה הרחבה והנכונה. יש לשים לב להתנהלות השוק בין 1,025 -1,080 הנקודות. כל זמן שמדד המעו"ף יישאר בטווח זה, מצבו משביע רצון. המשמעות היא שהתיקון נותר בגבולות הלגיטימיים שלו, שם עליו להתייצב וזה הדבר החשוב ביותר אליו יש לשים לב בתקופה הקרובה.
2. יש לשים לב למחזורי המסחר, אם כי הם אינם האינדיקטור החשוב ביותר כעת. התרחבות משמעותית שלהם כלפי מטה, דבר שסביר להניח שיתרחש עקב הירידות הצפויות, תעיד על חולשה ותעלה את הסבירות כי התיקון ימשך על פני זמן. חשוב מכך, יש לשים אליהם לב כאשר מדד המעו"ף ינסה להתאושש. עליות בליווי מחזורים נמוכים יתנו את האות לגל ירידות נוסף העומד בפתח.
סיכום
משבר? קריסה? מפולת? ימים יגידו. בינתיים זה ממש לא נראה ככה, מה גם שמאז 2003 חווינו לא מעט משברים, קריסות ומפולות שהתבררו כלא יותר מאשר תיקונים טכניים בריאים ומזינים.
* הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומלמד ניתוח טכני
* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
.jpg)
ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון
אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?
לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.
בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.
אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?
על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.
גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.
- הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה
- עו"ד חלה לאחר ששמע על פיטוריו - ודרש הכרה מביטוח לאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים
שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.
השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.
בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.
ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.