ענף האנרגיה – דלק לצמיחה הגלובאלית

מהלך העליה במחירי האנרגיה שחל בשנים האחרונות, כאשר מחיר חבית הנפט נסק מכ- 10$ בשנת 2000 למעבר ל-60$ בשנה האחרונה, גרם למהפכה בענף האנרגיה והציב את המגזר במרכז עניינם של המשקיעים.
סרגיי וסצ'ונוק |

השיפור האדיר ברווחיותן של חברות האנרגיה בעקבות המצב החדש גרם לעליות בשוויין, לגידול בנתח של ענף האנרגיה בתוך שוק המניות הכולל, ולגיוסים רבים בקרב קרנות השקעה המתמחות באנרגיה.

ישנן מספר סיבות שהובילו למגמת העליה במחירי האנרגיה.

• גידול בביקושים לנפט (בדומה לשאר הסחורות) ממדינות המזרח הרחוק, בעיקר מסין, מדינה שצומחת בקצב של למעל מ-10%, ומציגה קצב צמיחה דומה בצריכת האנרגיה.

• מגבלות ההיצע – במצב הגידול הניכר בביקושים, ללא תוספת למשאבי האנרגיה הקיימים, נוצר מחסור בהיצעי הנפט, אשר בא לידי ביטוי בירידת המלאים בשוק. נכון לעכשיו, יצואנית הנפט המובילה בעולם, ערב הסעודית, נמצאת בקיבולת מלאה של תפוקת הנפט ללא אפשרות להגדלתה. רוסיה, יצואנית הנפט השניה בגודלה, הקטינה משמעותית את נתח היצוא לטובת הצריכה הפנימית.

• המצב הגיאופוליטי – תהליכי ההסלמה במפרץ הפרסי, מהוות גם הם מקור חשוב המשפיע על מחירי הנפט. עיראק, ששימשה בזמנו כיצואנית הנפט השניה בגודלה, הפסיקה כמעט לחלוטין בתפוקת הנפט נוכח אירועי המלחמה. הסכנה הגיאופוליטית מכיוון איראן תורמת גם היא למצב האי ודאות הנוגע למחירי הנפט.

קיימים חלוקי דעות לגבי המשך המגמה במחירי האנרגיה, אך הדעה הגורפת מניחה כי מחיר הנפט אינו צפוי לרדת, לפחות בטווח של השנים הקרובות, מרמתו הנוכחי, וזאת בהנחת יציבות גיאופוליטית וללא אירועי אקלים חריגים (לדוגמא, הוריקנים חזקים שעלולים לפגוע במתקני הנפט). אנליסט האנרגיה הראשי של CIBC World Markets, שהציג השבוע בכנס CIBC שנערך בארץ, העלה לאחרונה את תחזיותיו למחירי חבית הנפט (מ-60$ ל-62$ לשנת 2007 ומ-62$ ל-65$ לשנת 2008).

בעוד שהביקושים צפויים להמשיך לגדול גם בעתיד, כתוצאה מצמיחה גלובאלית חזקה (בעיקר במדינות המתפתחות), מגבלת ההיצע אינה ניתנת לפתרון מהיר, כיוון שתהליכי חיפוש מקורות חדשים של הנפט וגז הנם ארוכים ועתירי השקעה. בנוסף לחיפושי מקורות הנפט המסורתיים ולתחלופות אנרגיה מסוגים שונים (פחם, אתנול, אורניום, אנרגיית השמש והמים וכו'), מקור הנפט בעל קיבולת משמעותית הוא הנפט הכבד שמופק מחולות בצפון קנדה. החברות הקנדיות העוסקות בחיפושי הנפט, הן באופן המסורתי והן בחיפושים בחולות, מהוות, להערכת האנליסטים של CIBC, אפיק ההשקעה המועדף בענף האנרגיה הכולל. חברות אלה נהנות מצמיחה גבוהה יחסית לענף האנרגיה כולו, אך למרות זאת נסחרות בתמחור חסר יחסית לשווי הנכסי.

הדו"ח הוא אינפורמטיבי בלבד, והוא לא נועד לשמש הצעה או שידול לקנות או למכור מניות כלשהן. הדו"ח מבוסס על מידע אשר CIBC ISRAEL Ltd. מאמינה כי היינו מהימן. עם זאת, לא אנו, לא כל מי שפועל מטעמנו יכול לערוב לשלמותו או לדיוקו של תוכן הדו"ח. אין הדו"ח מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות הנוגעות לחברה נשוא הדו"ח, לתעשייה בה היא פועלת, ולמניה. אנו מניחים כי הדו"ח יקרא יחד עם דוחות זמינים אחרים ונתונים נוספים. דעות המובאות בדו"ח עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. משקיע הקורא את הדו"ח אינו יכול להניח כי הסתמכות על הדעות וההמלצות המובאות בו, תיצור עבורו רווחים. המניות הנזכרות בדו"ח עשויות שלא להתאים לכל סוגי המשקיעים. אנו או מי מטעמנו עשויים למכור או לקנות מניות המוזכרות בדו"ח בזמן שהדו"ח מופץ. מניות הנקובות במטבע-חוץ, נתונות גם לתנודות הנובעות משינויים בשערי חליפין. לתנודות אלה יכולות להיות השפעות חיוביות או שליליות על החזר ההשקעה, בשעת ההמרה למטבע המקומי של דיווידנדים, ריבית, או של תמורת המכירה.

* CIBC World ,Markets הינו עושה שוק במניה, ו/או היה חתם או חתם משותף בהנפקה ציבורית או פרטית של חברה זו, או של אחת מן החברות הקשורות אליה, ו/או סיפק ייעוץ פיננסי לחברה או לאחת מן החברות הקשורות אליה במהלך התקופה של שלוש שנים שקדמה לדוח.

* אין להעתיק בכל דרך שהיא שום חלק מדוח זה ללא רשות בכתב של Israel Ltd CIBC .

* כל הזכויות שמורות ל Israel Ltd CIBC. דוח זה נכתב בישראל, בעברית, ע"י ISRAEL Ltd. CIBC. לשימוש בישראל בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.