מניית DSPG – קפיצת מדרגה אסטרטגית

חברת DSPG, יצרנית שבבים לטלפונים אלחוטיים, נמנית בין חברות הטכנולוגיה הישראליות המוכרות ביותר, הן בזכות ההיסטוריה הארוכה והמוצלחת, והן הודות למנכ"לה, אלי איילון, אחד ממנהלי ההיי טק המוערכים בישראל.
סרגיי וסצ'ונוק |

החברה נוסדה בשנת 1979 והציגה התקדמות לאורך שנים רבות, כשהפכה מחברת נישה קטנה לשחקנית המובילה בתחום פעילותה בשוק האמריקאי, עם נתח שוק של כ-80%. החברה מספקת שבבי תקשורת לטלפונים אלחוטיים של Panasonic, Uniden, GE ועוד. לצד ההצלחה העסקית, צברה החברה קופת מזומנים דשנה של כ-350 מ' דולר, וביצעה רכישות חוזרות של מניותיה בתדירות גבוהה.

ההאטה בשוק הצריכה האמריקאי הטביעה את חותמתה גם על פעילותה של DSPG בשנה האחרונה. הירידה בביקושים ברשתות קמעונאיות, לצד לחץ מחירים בענף האלקטרוניקה, הובילו לירידה ברווחיותה הגולמית של DSPG, והאטה בקצב הצמיחה, וכתוצאה מכך גם לחוסר העניין של המשקיעים כלפי המניה. בשנה האחרונה ירדה מניית החברה בשיעור של כ-30%.

ואולם, חברת DSPG הצליחה להתגבר על הסביבה העסקית הקשה, וביצעה השבוע מהלך אסטרטגי משמעותי, כאשר רכשה את החטיבה המתחרה של חברת NXP, לשעבר, Philips Semiconductor אשר נקנתה כולה על ידי קרנות השקעה פרטיות לפני מספר חודשים. חטיבת NXP שנרכשה, היתה גורם התחרות המרכזי עבור DSPG בשוק האירופאי, אליו נכנסה לפני כשנתיים, כך שאיחוד שתי פעילויות משלימות צפוי ליצור שחקנית ענק בייצור שבבים אלחוטיים לטלפונים בתקן DECT, עם נתח שוק של כ-60%. מצב זה עשוי לאפשר לחברה המאוחדת שליטה טובה יותר במחירי מכירה של השבבים, ונועד לתרום לרווחיות כבר בשנה הנוכחית.

סגירת העסקה צפויה להכפיל את סך המכירות של DSPG לרמה שנושקת ל-500 מ' דולר שנתית, מצב בה תוכל החברה ליצור יתרון לגודל הן בהיבט התפעולי והן בהיבט השיווקי. קפיצת מדרגה בשוק האירופאי מהווה מנוע חזק לשיפור רווחיות, ולשמירה על שיעורי צמיחה נאים. השיפור במצב רוח הצרכן האירופאי (כולל אזור מזרח אירופה) והתחזקות היורו מול דולר הנם גורמים נוספים שישחקו לטובתה של DSPG. יש לציין גם את מחיר ה"מציאה" של הרכישה, כ-270 מ' דולר (מתוכם 70 מ' במניות), אשר אינו מסכן לדעתנו את איתנותה הפיננסית של DSPG.

מניית DSPG מדורגת ב-CIBC בהמלצת Sector Outperformer עם מחיר יעד של 28 דולר. מחיר יעד זה משקף מכפיל 15 לתחזיות רווח 2008 (בהנחת סגירת העסקה), תמחור שעדיין נמוך מהממוצע הענפי.

מאת: סרגיי וסצ'ונוק - אנליסט בכיר CIBC ישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.