החוליה החשובה בשרשרת המזון של תעשיית הבריאות

ענף הבריאות, המהווה כ-12% משוויו הכולל של מדד ה- S&P 500, כולל בתוכו מספר רב של תת-תחומים, לעתים הקשורים אחד לשני, אך לא בהכרח מפגינים התנהגות דומה.
סרגיי וסצ'ונוק |

המגזרים המוכרים ביותר בענף הבריאות הנם מגזר התרופות האתיות, מגזר התרופות הגנריות, מגזר הביוטכנולוגיה, מגזר הציוד הרפואי, מגזר ביטוח הבריאות, ועוד רבים אחרים.

אחד מהתחומים בתוך עולם הבריאות, הפחות מוכרים לכלל המשקיעים, הנו תחום מפיצי תרופות. חברות אלה אינן עוסקות בפיתוח תרופות אתיות או גנריות, ואינן מחזיקות בצוותי מומחים המביאים לעולם פתרונות חדשים להצלת חיי האדם או לשיפור אורך החיים. ואולם, לחברות אלה תפקיד חשוב מאוד בשרשרת המזון הכוללת של תעשיית הבריאות, כאשר הן מפעילות מנגנון של העברת התרופה לצרכן הסופי שלה, החולה.

שרשרת המזון של ענף התרופות, הן האתיות והן הגנריות, מתחילה מיצרנית התרופה, לדוגמא פייזר או טבע. חברות אלו מתקשרות עם חברות הפצה, אשר אחראיות על העברת התרופות לבתי מרקחת, בהם נרכשים על ידי הפציינטים. בנוסף להפצת תרופות, עוסקות חברות אלה בהפצת ציוד כירורגי ורפואי, וכן בטכנולוגיות ושירותי תוכנה בתחומי הבריאות. מודל עסקי זה מאפשר חסכון בעלויות הפצה עבור חברות הבריאות, והנו דומה למודל סיטונאי בשוק הסחורות.

חברות הפצת מוצרי בריאות נהנות מצמיחה יציבה של כ-7%-9% בהכנסות, ומצמיחה כפולה, כ-13%-17%, ברווח למניה. מספר קטן של שחקניות במגזר מאפשר שליטה טובה במחירי מכירה של תרופות, כשמבנה ההוצאות היציב מותיר מקום למינוף רווחיות. מנועי צמיחה מהותיים לענף הנם השקת התרופות הגנריות, הצוברת עוצמה בשנים האחרונות וצפויה להמשיך במגמה זו, בנוסף לשאר מוצרי הבריאות הצומחים בקצב גבוה עוד יותר.

מניותיהן של חברות הפצת תרופות והציוד הרפואי הציגו ביצועים נאים השנה, הן יחסית למדד ה-S&P500 והן למדדים הכלליים של ענף הבריאות. זאת לאור המודל העסקי הסולידי, המשלב צמיחה עם יצירת מזומנים ורכישה חוזרת של מניות. הסקטור של מפיצי מוצרי הבריאות מדורג ב- CIBC World Markets בדרוג "תשואת יתר" לעומת השוק הכללי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.