טבע - המניה המועדפת על מנהלי הקרנות בחודש אוגוסט
מי מבינינו לא סקרן לדעת מה עושים מנהלי הקרנות הגדולות, אילו מניות הם מחזיקים? מתי הם מוכרים? וכיצד בנוי תיק השקעות שלהם? בסקר שני שערך בית ההשקעות מיטב לגבי אחזקות קרנות הנאמנות בישראל במניות השורה הראשונה, השנייה והשלישית הנסחרות בבורסת ת"א נכון לסוף אוגוסט 2006 עלו כמה ממצאים מעניינים.
בסקר נבדקו, בין היתר, האחזקות של כל אחד מ-8 מנהלי הקרנות הגדולים ביותר: פסגות, להק, פיא, פריזמה, אילנות דיסקונט, מגדל שוקי הון, מיטב מנורה.
סך כל הנכסים המנוהלים על ידם בסוף אוגוסט 2006 הסתכם ב-82 מיליארד שקל, שמהווים כ-75% מסך נכסים תעשיית הקרנות.
מטרת הבדיקה הינה לקבוע את 5 המניות המובילות אצל כ"א מ-8 מנהלי הקרנות הגדולים ביותר על פי שווי האחזקות וכן לקבוע את המניות הפופולריות בתעשיית הקרנות כולה על פי שווי השוק המצטבר של המניות המוחזקות אצל 12 מנהלי הקרנות הגדולים.
עוד נבדקו בסקר, השינויים ברשימת 5 המניות הפופולריות בסוף אוגוסט 2006 לעומת סוף יוני 2006.
טבע - לא רק מנית העם...
המניה הפופולרית ביותר על מנהלי הקרנות מבין כל המניות הנסחרות בבורסה בת"א במונחים של שווי האחזקות הכולל בה, הינה טבע. שווי השוק המצטבר שלה אצל 12 המנהלים הגדולים בתעשייה (כולל אחזקות בחו"ל) הינו כ-627 מיליון שקל. מניה זו מופיעה בחמישייה המובילה אצל כל אחד מ-8 מנהלי הקרנות הגדולים ביותר, כאשר אצל 7 מהם היא מופיעה במקום הראשון.
במקום השני- מניית כי"ל, המופיעה בחמישייה המובילה אצל 6 מתוך 8 המנהלים הגדולים. במקום השלישי נמצאת מניית פועלים, לאומי "תפסה" את המקום הרביעי ובמקום החמישי נמצאת קבוצת דלק. אם נבחן את החמישייה המובילה, נכון לסוף יוני 2006, נראה כי למקום החמישי הצטרפה מניית קבוצת דלק, אשר תפסה את מקומה של אלביט מערכות. מלבד זאת, לא נראו שינויים נוספים ברמת המניה, אלא רק שינוי מקום (חוץ מטבע, כאמור, שנותרה בראש הרשימה). אגב, שווי כל האחזקות בחמישייה המובילה הוא כ-2.2 מיליארד שקל שמהווים קרוב ל-20% מכל המניות הישראליות שמוחזקות בתעשיית הקרנות.
מעניין לציין, כי מבין שמונה המנהלים הגדולים רק אצל 5 מנהלים ראינו שינויים ברמת המניה ברשימת חמשת המובילות: פסגות: קבוצת דלק התברגה למקום החמישי ברשימה במקום מניית תדיראן קשר (שכיכבה במקום השלישי ביוני 2006).
אילנות דיסקונט- מניית קבוצת דלק תפסה את המקום החמישי על חשבון מניית אלביט מערכות. שינויים רבים התרחשו אצל מגדל- טבע נותרה במקום הראשון ואפריקה עלתה למקום השני (לעומת מקום רביעי בחודש יוני), אלביט מערכות, פועלים, וכי"ל כבר לא נכללות בחמישייה המובילה ובמקומן נכנסו אורמת, כור וכלל תעשיות. מיטב- מניית קבוצת דלק יוצאת ובמקומה נכנסת מניית פועלים. מנורה- קבוצת דלק זוכה להיכנס למקום החמישי ברשימה המכובדת על חשבון מניית מכתשים אגן.
המנהלים לא מסכימים על מניות היתר
מה קורה במניות היתר? המניה הפופולארית ביותר מבין מניות היתר על מנהלי הקרנות הגדולים, במונחים של שווי השוק של האחזקות הייתה ונותרה פריורטק. החברה עוסקת בתחום מעגלים מודפסים ושולטת בפי.סי.בי ובקמטק.
חלק ניכר מכך תודות לאחזקה גדולה של הראל-פיא. זו גם המניה היחידה מבין המניות הפופולריות ביתר שמככבת במקום הראשון אצל 3 מנהלי קרנות. אחריה נמצאות יואל וברן. בניגוד לזהות הכמעט מוחלטת בקרב המניות הגדולות במניות היתר הסיפור הוא לגמרי אחר, וכאן כבר ניתן לזהות את חילוקי הדעות ואת העדפותיהם של מנהלי הקרנות זה על זה , כפי שמתבטא גם בפיזור ניכר מאוד: מבין 24 מניות אפשריות (8 מנהלים – 3 המובילות), יש לא פחות מ-18 מניות שונות בטבלה.
בבחינת התפלגות האחזקות של מניות בישראל ובחו"ל מתוך סך המניות המוחזקות אצל 12 המנהלים הגדולים כ-54% הן מניות בישראל ו-46% הן מניות בחו"ל.
המנהל הבולט בהשקעות במניות חו"ל הוא פסגות, אשר שיעור המניות בחו"ל מתוך סך הנכסים המנוהלים על ידיו הינו כ-23% בעוד המניות בישראל מהוות 10.9% מכלל המניות. לעומת זאת, אצל להק ופיא מהוות המניות בחו"ל פחות מ-3% מסך הנכסים המנוהלים.

אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת הכנסות משכירויות בהיקף של 8 מיליון שקל
רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים שבה אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024
רשות המסים חשפה פרשיית העלמות מס בהיקף נרחב במזרח ירושלים: על פי הודעת הרשות ופרוטוקול מבית משפט השלום בעיר, אב ובנו, ווזוז עבד אלעזים ובנו ווזוז נדאל, חשודים כי הסתירו הכנסות של כ-8 מיליון שקל מהשכרת נכסים בשנים 2018-2024. על פי ממצאי החקירה, האב מחזיק בשלושה בניינים בבית חנינא הכוללים כ-39 דירות, וכן בבעלויות על חניונים, אולם אירועים ומתחם חנויות בעיר העתיקה ובראס אל עמוד.
כבר בשנת 2017 נחתם מולו הסכם שומה שקבע כי הכנסותיו משכירות ייחשבו כהכנסה מעסק. למרות זאת, לפי החשד, בשנים 2018-2024 הוא
פיצל את ההכנסות והסב אותן לילדיו, תוך שימוש בעורמה ובתחבולה כדי להפחית את נטל המס ולמנוע דיווח מלא.
מהבקשה לשחרור בערובה עולה כי סך ההכנסות שהוסבו ונרשמו על שמו של האב בלבד עמד על כ-6.5 מיליון שקל, בעוד שבנו נדאל דיווח רק בשנת 2022 על בניין בן
עשר דירות שהניב הכנסות החל מ-2019. על פי החשד, בגין דירות אלה הועלמו הכנסות נוספות של כ-1.5 מיליון שקל.
במהלך החיפוש שנערך ב-13 באוגוסט 2025 נתפסו מסמכים רבים בביתם, ולאחר מכן הובאו האב והבן לחקירה. בהמשך הם שוחררו על ידי בית משפט השלום בירושלים
בתנאים מגבילים, הכוללים הפקדת ערבויות כספיות בהיקף של מאות אלפי שקלים ואיסור יציאה מהארץ לתקופה של חצי שנה.
- משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה
- ביקורת ספרים העלתה תמונה מטרידה באזור המרכז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשות המסים הדגישה כי מדובר בחקירה מתמשכת, וכי במידה שיוגשו כתבי אישום, יעמדו החשודים בפני סעיפים פליליים חמורים בעבירות מס.
העלמת מס היא גניבה שפוגעת בכולנו
לאחרונה נחשפו מספר פרשות של העלמות מס, מכת מדינה שהיא גניבה לכל דבר ועניין. כל העלמת מס היא גניבה מכולנו - אם כולם ישלמו, כולם ישלמו פחות. החמורה מהפרשות היתה פרשת שבה היה חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת, כאשר מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה בבית המשפט תחשוף פרטים רבים.

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.