העודף בחשבון השוטף של ישראל עלה במליארד דולר

בסוף הרבעון הראשון הסתכם העודף בחשבון השוטף ב-1.7 מיליארד דולר, לעומת עודף של 700 מיליון בקודם
דותן לוי |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה היום(ד') את סיכום מאזן התשלומים של ישראל ברבע הראשון של שנת 2006:

• העודף בחשבון השוטף עלה ל-1.7 מיליארד דולר, לעומת 0.7 מיליארד ברבע הקודם.

• לראשונה, מאזן חיובי של הכנסות מהשקעות בחו"ל לעומת הוצאות על השקעות מחו"ל

• תוספת ניכרת להשקעות הישירות של ישראל בחו"ל, שעלו ב-11.2 מיליארד דולר

חשבון הסחורות והשירותים הסתכם בעודף של 400 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, לאחר ניכוי עונתיות, לעומת גירעון של 100 מיליון דולר ברבע הקודם.

יצוא הסחורות והשירותים הסתכם ב-14.9 מיליארד דולר בינואר-מרס 2006, והיקפו ביחס לתמ"ג הגיע ל-46.7%, לעומת 45.0% ברבע האחרון של 2005. יבוא הסחורות והשירותים הסתכם ב-14.5 מיליארד דולר ברבע הנסקר והיקפו ביחס לתוצר עלה ל-45.9%, לעומת 43.9% ברבע הקודם.

יצוא שירותי התיירות – ללא הוצאותיהם של עובדים זרים בישראל – גדל ב-7% ברבע הראשון של 2006, לעומת הרבע הקודם והסתכם ב-0.8 מיליארד דולר. הגידול בהכנסות מתיירים משקף את המשך העלייה במספר התיירים המבקרים בישראל.

יצוא שירותי התחבורה הסתכם ב-900 מילון דולר ברבע הראשון של 2006, כמעט ללא שינוי לעומת היצוא ברבע הקודם. הכנסות תושבי ישראל מהשקעות בחו"ל, הכוללות תקבולי ריבית, דיבידנדים ורווחים שלא חולקו, הסתכמו ב-1.4 מיליארד דולר ברבע הראשון של 2006. לעומת זאת, הוצאות המשק על השקעות תושבי חו"ל בישראל הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר ברבע הנסקר. פער חיובי זה של 200 מיליון דולר, עומד כנגד גירעונות שאפיינו את החשבון בעבר לאורך שנים.

ברבע הראשון של השנה נרשמה תוספת ניכרת בהשקעות הישירות של תושבי ישראל בחו"ל, שהסתכמו ב-11.2 מיליארד דולר. תוספת זו בהשקעות הישירות היא הגבוהה ביותר שנרשמה אי פעם בתקופה דומה בעבר והיא נובעת ברובה מעסקת רכישה של חברה זרה על ידי חברה ישראלית.

ההשקעות הישירות של תושבי חו"ל בישראל בתקופה הנסקרת, עלו ב-2.3 מיליארד דולר, בהמשך לעלייה של 1.9 מיליארד דולר ברבע הראשון של שנת 2005 ושל חצי מיליארד דולר בינואר-מארס 2004.

השקעות ישראלים בניירות ערך בחו"ל, כולל מניות ואגרות חוב, עלו ב-3.7 מיליארד דולר ברבע הראשון של 2006, לעומת עלייה של 1.7 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד ושל מיליארד דולר ברבע הראשון של 2004.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.