קודם ניקח את מנהטן: שנת קרבות האויר על ניו יורק
שנת 2005 תיזכר בתולדות ענף התעופה כשנת הקרב על הקו לניו יורק. בשנה החולפת אי אפשר היה לפתוח את מדורי הכלכלה מבלי להיתקל בידיעות על המאבק הסוער בין ישראייר לאל על קו הטיסה הרווחי לניו יורק.
שתי החברות הנחושות הפעילו במהלך השנה לחצים כבדים על אנשי משרד התיירות ומשרד התחבורה, כאשר כל צד מאשים את האחר בהפצת שקרים וחצאי אמת. מן הסתם חלקו הגדול של המאבק נוהל על ידי יועצי תקשורת מעל דפי העיתונים.
אז על מה היתה המהומה?
אל על היא החברה הישראלית היחידה המפעילה טיסות סדירות בקו לניו יורק . אל על חוששת שאם תתפתח תחרות עם ישראייר, שבשליטת נוחי דנקנר, עשויים מחירי הטיסות לרדת והחברה עשויה לשלם בפיטורי עובדים וירידה בהכנסות.
מאבקו של חיים רומנו, מנכ"לה של אל על המופרטת, הוא לשמור על המונופול של אל על כ"מוביל נקוב" (מורשה להפעיל טיסות סדירות) הנהנה מזכויות הנחיתה שמקבלת ישראל בנמלי העולם בתמורה לזכויות שהיא מעניקה לחברות אחרות.
המתחרה, ישראייר, המבקשת גם נתח מהעוגה הרווחית מאשימה את אל על בדורסנות וטוענת כי העידן בו אל על שלטה בקו לניו יורק צריך לחלוף. בעקבות הפרטת אל על לא ניתן להמשיך ולתת לה לתפקד כמונופול ושעליה לחלוק את זכויות הנחיתה הלאומיות.
רומנו מצידו חוזר וטוען בפני משרדי הממשלה המעורבים בפרשה כי בקשתה של ישראייר צריכה להידחות על הסף. מתן האפשרות לישראייר לטוס בקו ניו יורק הינה לטענתו הפרת הבטחה שניתנה לאל על ערב ההנפקה ביוני 2003. ההבטחה נכתבה בתשקיף בשני סעיפים, שעל פיהם מונופול אל על יבוטל רק בתנאים מסוימים.
למה זה טוב לנו?
התחרות בקו תביא ככל הנראה להפחתת מחירי כרטיסי הטיסה לניו יורק בעשרות דולרים, לעלייה ברמת השירות ולהגברת תנועת התיירות לישראל. רומנו חושב אחרת וטוען, כי אם יפתח הקו למפעיל ישראלי נוסף "תתפתח תחרות טורפנית וייגרמו הפסדים לשני המפעילים".
בימים הקרובים אמור שר התיירות, אברהם הירשזון, להכריע בנושא המוביל הנקוב לניו-יורק ואולי בעזרתו תגיע גם פרשייה זו לסופה.
בינתיים, התסבוכת של ישראייר הולכת ומחריפה. בימים האחרונים, רגע לפני סוף השנה הוצפה התקשורת בידיעות על רקע דחיית שידור תחקיר בתוכנית "עובדה" בנושא הקטסטרופה האפשרית של ישראייר - כמעט התנגשות של מטוס החברה במטוס מטען בניו יורק. התחקיר נדחה בעקבות מכתב ששלח בא כוחה של ישראייר, עו"ד רובי בכר, לזכיינית ערוץ 2 קשת המשדרת את תוכניתה של אילנה דיין.
בכר, המטפל גם בקבוצת אי.די.בי, שהיו"ר שלה נוחי דנקנר, בעל השליטה בישראייר, טען כי התוכנית כוללת מידע חד-צדדי ומגמתי שעלול לפגוע בחברה, ובשל כך לחשוף את קשת לתביעות. השידור, כאמור, נדחה אך הפרשייה העלתה שאלות רבות לגבי יושרה של התקשורת וכוחם של בעלי ההון.
המאבק הסוער המתנהל בין ראשי צמרת המגזר העסקי, נוחי דנקנר ואיזי בורוביץ, בעל השליטה באל על , מבטא יותר מכל מלחמות אגו של שני אילי הון המבקשים למחוק אחד את השני. אין ספק שלא טובת הצרכן הקטן עומדת לנגד עיניהם, אלא רק כסף, כסף וכסף ועוד כסף.
מה יצא למשקיע במניות התעופה?
מבחינת המשקיע היתה זאת שנה צוננת למדי. מניית אל על בכלל ירדה בסיכום שנתי כ-5.5%, מניית כנפיים איבדה 22% מערכה, ואפילו גרנית הכרמל - קבוצת האחזקות של האחים בורוביץ' לא נהנתה השנה ומניתה ירדה בכ-18.6%. הכותרות היו לצערם של המשקיעים במניות הללו - עסיסיות יותר.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
