פולקסווגן ID.Buzz בעמדת טעינה. צילום יואב פולספולקסווגן ID.Buzz בעמדת טעינה. צילום יואב פולס

שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים

על כבישי ישראל נוסעות היום מעל 200,000 מכוניות חשמליות. השימוש ברכב חשמלי מצריך שינוי דפוסי התנהגות. ריכזנו עבורכם את שמונת הכללים החשובים לדעתנו.  

יואב פולס |

למרות ההאטה היחסית במכירת כלי רכב חשמליים, בלי לשים לב, מעל 200,000 כלי רכב חשמליים נמסרו ללקוחות ונוסעים על כבישי ישראל. למען חובבי הנתונים, מתחילת 2024, כלומר שנה ושמונה חודשים, עלו על כבישי ישראל מעל ל- 100,000 כלי רכב חשמליים, שהכפילו את כמות החשמליות המצטבר שנמכרו עד סוף 2023.

מאחר ומרבית החשמליות הן מהשנים האחרונות, מרביתן עדיין שועטות על כבישי ישראל בדממה, ללא צריכת בנזין, ללא פליטת מזהמים, ועם חסכון כספי משמעותי לבעליהן שנפרדו מהצורך לתדלק בנזין יקר בתחנות דלק.

כמות המכוניות הזו, שממשיכה לגדול בעקביות, מחייבת את בעלי המכוניות החשמליות גם לשינויי התנהגות שסיכמנו לכם בכמה נקודות פשוטות:

  1. טעינה – הטעינה 'הבריאה' ביותר לשמור על חיי סוללת הרכב היא טעינה איטית AC, ביתית או ציבורית. טעינה מהירה DC טובה לשימוש כאשר נדרשת הארכת טווח בנסיעה ארוכה. טעינת DC 'פעם ב...' לא תהרוס את הסוללה וניתן להטעין ללא חשש. עם זאת, מי שמסתמך רק על טעינת DC עלול לפגוע בביצועי הסוללה.
  2. ליצרנים סונים סוגי סוללות שונות בטכנולוגיות שונות. יש מי שממליץ להטעין רק עד 80% אם לא נדרשת נסיעה ארוכה, יש מי שמנחה את הנהגים להטעין אחת לחודש עד 100%, וכך גם בפריקת הסוללה. בררו עם יבואן הרכב שלכם מה המלצת היצרן.
  3. הכירו נקודות טעינה מהירה מרוחקות. ברחבי הארץ פרוסות מאות עמדות טעינה מהירות. אם יש לכם דודה בקרית שמונה, חבר באילת או הורים בנהריה, חשוב להכיר איפה בדרך יש מתחמי עמדות טעינה. כמי שמחזיק רכב חשמלי מעל לשלוש שנים אני 'מכיר' כמה מתחמי טעינה בקרבת קרית שמונה, בכניסה הדרומית לנהריה, בכל מתחמי הנוחות של 'דור' על כביש שש, באיזור באר שבע, בדימונה, ערד ומצפה רמון, וכך גם בצומת הערבה ועל כביש הערבה. עוד נכון להכיר את עמדות הטעינה בתחנות הדלק של 'פז' עם פיזור ארצי נהדר, ורמת שמישות גבוהה. זה יסייע לכם מאוד להנמיך חרדות טווח, אם עדיין יש לכם כאלה.
  4. 'אל תעשה לחברך' – החניה הצמודה לעמדת הטעינה הציבורית, איטית או מהירה אינה חניה לרכב חשמלי. היא שם רק עבור רכב חשמלי במהלך טעינה. אם הרכב לא בטעינה או שכבר הגעתם לאחוזי טעינה גבוהים, תפנו את העמדה לאחרים. בעלי מכוניות בנזין או דיזל, כמה רעים אתם יכולים להיות, וכמה חוסר איכפתיות לאחרים יש לכם כשאתם מחנים בעמדת הטעינה ולא מאפשרים למי שבאמת צריך גישה לעמדה. שימו לב, כבר דווחו מקרי ונדליזם במכוניות בנזין שחסמו עמדות טעינה.
  5. יונדאי איוניק 5 בעמדת טעינה. המקום הפנוי ליד מיועד לטעינה בלבד. צילום יואב פולס
  6. כשהרכב בטעינה, תשאירו כרטיס קטן על הדשבורד עם הטלפון שלכם. למקרה שיש תקלה והרכב לא מטעין, או למקרה שהרכב כבר הגיע ל- 100% טעינה, ומישהו אחר צריך עכשיו להטעין.
  7. טווח אמיתי ברכב חשמלי – הטווח המוצהר על ידי יצרן הרכב הוא נתון תיאורטי או לפי תקן כזה או אחר. במציאות, נהיגה בכבישים מהירים צורכת יותר חשמל מאשר נהיגה בכבישים עירוניים, כלומר בדיוק הפוך מרכב עם מנוע בעירה פנימית. אם אתם רגילים לנהוג בכבישים מהירים במהירות של 130 קמ"ש, קחו בחשבון שבנוסף לעבירת המהירות שאתם מבצעים, אתם צורכים הרבה יותר חשמל מאשר אם תנהגו ב- 100 קמ"ש, והמשמעות היא שהטווח יתקצר משמעותית.
  8. רגנרציה – אותו רכיב קסום שמאפשר לרכב החשמלי שלכם להאט באמצעות המנוע החשמלי, וממש לייצר חשמל ולהטעין את הסוללה. למרבית כלי הרכב החשמליים יש אפשרות לקבוע רמות רגנרציה, עד רמה של נהיגה בדוושה אחת. ממליץ לכם לקבוע את הרגנרציה על רמה גבוהה ככל שניתן, ובעיקר בירידות ארוכות בהן נדרשת בלימה, ותופתעו להגיע לסוף הירידה עם יותר חשמל ממה שהיה לכם בסוללה כשהתחלתם את הירידה.
  9. גלגל רזרבי וכבל טעינה איטי – שני אביזרים שאני ממליץ שיהיו לכם ברכב החשמלי שלכם. כשתזדקקו להם, תהיו מוכנים לשלם הון כדי שהם יהיו שם עבורכם. (לרזרבי כמובן שיש להוסיף מגבה (ג'ק) ומפתח ברגים לרכב.

מישהו רוצה להמר תוך כמה זמן נגיע ל- 400,000 חשמליות בכבישים?


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים

ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים