מימין: עדי כהן, רן בר-און ודן אלעזרי
צילום: יח"צ

הממונה מסרבת לבקשת השת"פ של פובליסיס ומדיה קום

הרשות להגבלים עסקיים דוחה על הסף את בקשת פובליסיס ומדיה קום לרכוש מדיה מהטלוויזיה במשותף. על פי הרשות, הסדר כזה יפגע בהכנסות ערוצי הטלוויזיה ועלול לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור
משה בנימין | (1)

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה על התנגדותה לשיתוף פעולה של חברות רכש המדיה פובליסיס ומדיה קום שביקשו לאשר להן לרכוש מדיה במשותף בשוק הטלוויזיה. סיבת הסירוב לשת"פ נעוצה בעמדת הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה מטרתו העיקרית של ההסדר הייתה ליצור כח שוק  מול הערוצים המסחריים ולפיכך אין מקום לאשרו.

בנימוקי דחיית הבקשה מציינת הרשות להגבלים עסקיים, כי "שיתוף הפעולה המבוקש נועד בעיקרו לרכז בידי הצדדים לו כוח שוק שישמש אותם בבואם לשאת ולתת עם ערוצי הטלוויזיה המסחריים. כוח שוק מאוחד זה יושג באמצעות ביטול התחרות ביניהם אל מול הערוצים המסחריים, והסכנה הברורה היא הגדלת הריכוזיות בתחום רכש המדיה. המשמעות של ההסדר המבוקש היא פגיעה בהכנסות ערוצי הטלוויזיה המסחריים המתקבלות מהצדדים, העלולה בתורה לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור".

מאחורי הקלעים, לאייס נודע כי הרשות להגבלים עסקיים ציפתה שחברות המדיה פובליסיס ומדיה קום ימשכו את בקשתם לשת"פ לאחר שהועברה אליהם עוד בטרם להחלטה הסופית עמדת הממונה לפיה היא אינה צפויה לאשר את הבקשה. עם זאת, הצדדים ביקשו להשתמע בפני הממונה כדי להסביר את עמדתם ולנסות לשכנע את הממונה כי טעות בידיה ואכן השוק מוטה לטובת חברה אחת - יוניברסל.

למרות זאת, השימוע שנערך בפני הממונה לא שכנע את אנשי הרשות להגבלים עסקיים ויתרה מכך, פובליסיס ומדיה קום שהגיעו לשטוח את טענותיהם לא הציגו מידע חדש או ראיות חותכות כלשהן שביכולתן לשנות את עמדת הממונה. כידוע, לרשות ההגבלים העסקיים סמכויות אכיפה רבות שיכולות לקצר הליכים במידה ומוצגות בפניה עובדות וראיות ממוסמכות שיכולות להצביע על מעשים לא כשרים כאלו ואחרים. אחת האפשרויות שעוד נותרו בידי פובליסיס ומדיה קום שבחרו לללכת לשימוע הייתה הצגה של מידע משמעותי כזה, אך לא כך הדבר.

פובליסיס ומדיה קום ביקשו מהממונה על ההגבלים העסקיים אישור להקים גוף רכש מדיה משותף "חזק מספיק" אשר יקנה להם כוח שוק מול ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ישיג עבורם תנאים טובים יותר, ובכך, לטענתם, יאפשר להם לאזן את כוחה של חברת יוניברסל מקאן המתחרה גם היא בתחום רכש המדיה.

ברשות להגבלים עסקיים הסבירו את דחיית הבקשה בכך ש"הצדדים לא הראו כי הצרכן יצא נשכר מניהול המשא ומתן המשותף מול הערוצים המסחריים. כאשר מתחרים מבקשים לשתף פעולה ביניהם במטרה להשיג לעצמם כח שוק ואינם מסוגלים להראות איזו תועלת תצמח משיתוף הפעולה ביניהם, אין לאפשר את שיתוף הפעולה וזאת אף מבלי שנדרש לבדוק לעומק את מידת הפגיעה בתחרות שנובעת ממנו".

כזכור, בפני הממונה עדיין ניצבת בקשה שנייה של שיתוף פעולה ומיזוג פעילות בין חברות המדיה יוניון ו-tmf. בשוק מעיריכם כי הסיכוי לדחיית בקשת פובליסיס ומדיה קום ומנגד איור הבקשה של יוניון ו-tmf הוא נמוך מאוד. עם זאת, גורמים ברשות מסבירים לאייס כי אין קשר בין 2 הבקשות שנבחנות כל אחת לגופה ועדיין אי אפשר להעריך מה יעלה בגורלה של הבקה השנייה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עדי כהן, מנכ"ל זניט - חברת המדיה של קבוצת פובליסיס ומי ששימש כרוח החיה מאחורי הפנייה לרשות להגבלים עסקיים אמר לאייס בתגובה: "שוק רכש המדיה לוקה בכשלים הפוגעים בכל מימד של תחרות הוגנת, באופן שפוגע בגופי השידור, במפרסמים וסופו של דבר גם בצרכן הסופי. צר לנו כי רשות ההגבלים העסקיים, כמי שאמונה על התחרות נמנעת מלטפל בכך. פובליסיס מדיה עומדת מאחורי הרציונל העסקי של שיתוף הפעולה עם מדיה קום ושוקלת את צעדיה למימושו בהתאם לדין". 

כפי שפורסם באייס, מדיה קום ופובליסיס נערכו מראש לאפשרות של דחיית הבקשה ושמרו לעצמם "תכנית מגירה" להמשך. החלופה שאותה ינסו ליישם כעת היא מסלול עוקף לרשות ההגבלים העסקיים שכולל פנייה לבית המשפט כדי שזה ייכנס לתמונה.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    4 שעות, ואף תגובה... (ל"ת)
    שעון בן חייל 16/05/2018 16:11
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.