מימין: עדי כהן, רן בר-און ודן אלעזרי
צילום: יח"צ

הממונה מסרבת לבקשת השת"פ של פובליסיס ומדיה קום

הרשות להגבלים עסקיים דוחה על הסף את בקשת פובליסיס ומדיה קום לרכוש מדיה מהטלוויזיה במשותף. על פי הרשות, הסדר כזה יפגע בהכנסות ערוצי הטלוויזיה ועלול לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור
משה בנימין | (1)

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה על התנגדותה לשיתוף פעולה של חברות רכש המדיה פובליסיס ומדיה קום שביקשו לאשר להן לרכוש מדיה במשותף בשוק הטלוויזיה. סיבת הסירוב לשת"פ נעוצה בעמדת הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה מטרתו העיקרית של ההסדר הייתה ליצור כח שוק  מול הערוצים המסחריים ולפיכך אין מקום לאשרו.

בנימוקי דחיית הבקשה מציינת הרשות להגבלים עסקיים, כי "שיתוף הפעולה המבוקש נועד בעיקרו לרכז בידי הצדדים לו כוח שוק שישמש אותם בבואם לשאת ולתת עם ערוצי הטלוויזיה המסחריים. כוח שוק מאוחד זה יושג באמצעות ביטול התחרות ביניהם אל מול הערוצים המסחריים, והסכנה הברורה היא הגדלת הריכוזיות בתחום רכש המדיה. המשמעות של ההסדר המבוקש היא פגיעה בהכנסות ערוצי הטלוויזיה המסחריים המתקבלות מהצדדים, העלולה בתורה לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור".

מאחורי הקלעים, לאייס נודע כי הרשות להגבלים עסקיים ציפתה שחברות המדיה פובליסיס ומדיה קום ימשכו את בקשתם לשת"פ לאחר שהועברה אליהם עוד בטרם להחלטה הסופית עמדת הממונה לפיה היא אינה צפויה לאשר את הבקשה. עם זאת, הצדדים ביקשו להשתמע בפני הממונה כדי להסביר את עמדתם ולנסות לשכנע את הממונה כי טעות בידיה ואכן השוק מוטה לטובת חברה אחת - יוניברסל.

למרות זאת, השימוע שנערך בפני הממונה לא שכנע את אנשי הרשות להגבלים עסקיים ויתרה מכך, פובליסיס ומדיה קום שהגיעו לשטוח את טענותיהם לא הציגו מידע חדש או ראיות חותכות כלשהן שביכולתן לשנות את עמדת הממונה. כידוע, לרשות ההגבלים העסקיים סמכויות אכיפה רבות שיכולות לקצר הליכים במידה ומוצגות בפניה עובדות וראיות ממוסמכות שיכולות להצביע על מעשים לא כשרים כאלו ואחרים. אחת האפשרויות שעוד נותרו בידי פובליסיס ומדיה קום שבחרו לללכת לשימוע הייתה הצגה של מידע משמעותי כזה, אך לא כך הדבר.

פובליסיס ומדיה קום ביקשו מהממונה על ההגבלים העסקיים אישור להקים גוף רכש מדיה משותף "חזק מספיק" אשר יקנה להם כוח שוק מול ערוצי הטלוויזיה המסחריים, ישיג עבורם תנאים טובים יותר, ובכך, לטענתם, יאפשר להם לאזן את כוחה של חברת יוניברסל מקאן המתחרה גם היא בתחום רכש המדיה.

ברשות להגבלים עסקיים הסבירו את דחיית הבקשה בכך ש"הצדדים לא הראו כי הצרכן יצא נשכר מניהול המשא ומתן המשותף מול הערוצים המסחריים. כאשר מתחרים מבקשים לשתף פעולה ביניהם במטרה להשיג לעצמם כח שוק ואינם מסוגלים להראות איזו תועלת תצמח משיתוף הפעולה ביניהם, אין לאפשר את שיתוף הפעולה וזאת אף מבלי שנדרש לבדוק לעומק את מידת הפגיעה בתחרות שנובעת ממנו".

כזכור, בפני הממונה עדיין ניצבת בקשה שנייה של שיתוף פעולה ומיזוג פעילות בין חברות המדיה יוניון ו-tmf. בשוק מעיריכם כי הסיכוי לדחיית בקשת פובליסיס ומדיה קום ומנגד איור הבקשה של יוניון ו-tmf הוא נמוך מאוד. עם זאת, גורמים ברשות מסבירים לאייס כי אין קשר בין 2 הבקשות שנבחנות כל אחת לגופה ועדיין אי אפשר להעריך מה יעלה בגורלה של הבקה השנייה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עדי כהן, מנכ"ל זניט - חברת המדיה של קבוצת פובליסיס ומי ששימש כרוח החיה מאחורי הפנייה לרשות להגבלים עסקיים אמר לאייס בתגובה: "שוק רכש המדיה לוקה בכשלים הפוגעים בכל מימד של תחרות הוגנת, באופן שפוגע בגופי השידור, במפרסמים וסופו של דבר גם בצרכן הסופי. צר לנו כי רשות ההגבלים העסקיים, כמי שאמונה על התחרות נמנעת מלטפל בכך. פובליסיס מדיה עומדת מאחורי הרציונל העסקי של שיתוף הפעולה עם מדיה קום ושוקלת את צעדיה למימושו בהתאם לדין". 

כפי שפורסם באייס, מדיה קום ופובליסיס נערכו מראש לאפשרות של דחיית הבקשה ושמרו לעצמם "תכנית מגירה" להמשך. החלופה שאותה ינסו ליישם כעת היא מסלול עוקף לרשות ההגבלים העסקיים שכולל פנייה לבית המשפט כדי שזה ייכנס לתמונה.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    4 שעות, ואף תגובה... (ל"ת)
    שעון בן חייל 16/05/2018 16:11
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.