חיים קליגר איקאה
צילום: צילום עצמי
טור

בין המאורסים למתאבלים: איך איקאה ולאומי מנצלות בתבונה את מבנה שער העיתון החרדי

א גרויסע מציאה. טור רביעי במדור הפרסום בעולם החרדי של חיים קליגר. והשבוע:  איך איקאה ובנק לאומי מפגינות יצירתיות בין 2 הדברים שתמיד נשארים קבועים בשער העיתון החרדי - מודעות המאורסים ומודעות האבל
חיים קליגר | (2)

מכירים את המבנה של העיתונות היומית החרדית? אז זה עובד כך, יש את שני היומונים המבשר והמודיע שמדפיסים במהדורת Broadsheet (כמו הארץ) ויש את יתד נאמן שמדפיס במהדורת 'טבלואיד' (כמו ידיעות אחרונות). העיתונים המדפיסים במהדורת 'ברודשיט' נהנים משטח גדול יותר של עמוד ראשון בו נמכרות המודעות במחירים גבוהים יותר.

"המלחמה" על המיקומים בעמוד הראשון בסופי שבוע או בערבי חג אינה פשוטה כלל ועיקר, יש את אלה המעדיפים להיות המודעה העליונה, יש את אלה המעדיפים את המיקום הפחות בולט אבל שיהיה קבוע, לא הייתי מציע לכם להתחלף עם איש המכירות של אחד מהעיתונים הללו בערב החג למשל, מסע הלחצים שהוא עובר אינו פשוט כלל ועיקר!

אבל 2 דברים תמיד נשארים במקומם הקבוע, בצד ימין תמיד תמצאו את "מודעות המאורסים" ובצד שמאל להבדיל, תמיד תמצאו את מודעות האבל, מודעות אלה שגם הם עולים סכום לא פעוט תפקידם הוא ליידע ולעדכן את קרובי המשפחה, הידידים והמכרים על אירועים משפחתיים, האחד כאמור מבשר על שעת שמחה, כאשר זוג מתארס והשני להיפך חלילה, כאשר מישהו מבני המשפחה הולך לעולמו.

במודעות המאורסים תמיד נראה מבנה קבוע של מודעה, גודל המודעה הוא 2 אינצ', במודעה מופיע מצד ימין שמו של החתן, שם האב, הישיבה בה הוא לומד ומקום המגורים של המשפחה, ובצד שמאל שמה של הכלה המאושרת, שם אביה, מקום הלימודים שלה ומקום המגורים שלה, כל אלו יחד נותנים לקורא את כל סימני הזיהוי האפשריים על מנת שהוא ידע במי המדובר.

מודעות האבל לעומת זאת, הן הרבה יותר דינמיות, כל אחד יכול לרכוש את מספר האינצ'ים בהם הוא מעוניין. הטקסט במודעה חופשי, כל אחד יכול לכתוב ככל שליבו חפץ, הוא יכול לרומם את שמו של המנוח, לספר בשבחו, לתת דברי הספד על פועלו במהלך חייו וכו' וכו'.

בצד שמאל שם ממוקמות כאמור מודעות האבל נמצאות גם מודעות תנחומים, בהן גופים ציבוריים או מסחריים מביעים תנחומים בפני בני משפחה שיקירם הלך לעולמו. בתווך, בין לבין המודעות האלה נמצאות מודעות מסחריות יותר, וככל שנותר מקום בעמוד יכנסו החדשות המרכזיות של היום, גם כאן יש למדיה החרדית אג'נדה משל עצמה, לא מה שאתם תראו בעיתונות הכללית בהכרח יופיע בעמודו הראשון של העיתון החרדי. אינני מדבר על דברים שלא יכנסו כלל לעיתון מטעמי צניעות או אי התעסקות בנושאים מסויימים כמו רצח חלילה או אירועי ספורט. מה שכן תמצאו בעיתונות החרדית וכנראה לא תמצאו בעיתונות הכללית, אלו אירועים פנים חרדיים מאוד חשובים, אירועים תורניים משמעותיים ועוד.

כעת, לאחר שהבנו פחות או יותר את המבנה של העמוד הראשון בעיתונות החרדית, בואו נראה איך חברות מסחרית, כמו בנק לאומי או איקאה למשל, לוקחות את הייחודיות הזו של המדיה החרדית ועושות בהן את החיבור הנכון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מודעות המאורסים, כפי שהסברנו הינן מקור מידע מאוד חשוב לאדם החרדי, כל קורא חרדי שלוקח את העיתון ליד מסתכל בראש ובראשונה בצד ימין, כדי לראות מי מבין המכרים שלו בא בברית האירוסין ואחר כך עיניו זזות באופן אוטומטי לצד שמאל, כדי לראות מי הלך לעולמו חלילה.

בנק לאומי ואיקאה לוקחות את מודעות המאורסים ופורסות למשך זמן את חסותן עליהם, הכותרת של החסות אומרת כך "בית חדש בישראל, ריהוט חדש מאיקאה" כשאתם מקימים בית בישראל, יש סיכוי גבוה שתזדקקו לשירותנו, תצטרכו לרכוש ריהוט חדש לבית, אביזרים לחדרים, אז הנה אנחנו כאן אתכם, שמחים בשמחתכם ועוטפים לכם את כל מודעות המאורסים בעיתון בצבעים שלנו, במיתוג שלנו, מידי בוקר, בימי חול במהלך כמה שבועות כשהקורא החרדי שולף את העיתון מתיבת הדואר שלו ומביט אל עבר הצד הימני הוא פוגש במודעה של איקאה, בסופ"ש כבר כמה חודשים ארוכים הוא רואה את החסות של לאומי למשכנתאות, שוב, מתארסים, תיכף הולכים לרכוש דירה, אנחנו כאן! החיבור הזה לשמחה עושה למותג את החיבור הנכון והטוב עם הקורא.

אז לא שהייתי מציע לכם לפרוס חלילה את חסותכם על מודעות האבל אם אתם מוכרים מצבות, אבל כן הייתי מציע לכם ללמוד את המדיה החרדית, לרדת לסוף דעתו של הקורא החרדי ולנסות למצות פוטנציאל ייחודי שיש רק לקורא ולצרכן החרדי, אתם תגלו עולם מרתק ומופלא!

הטיפ השבועי שלנו: נצלו את החג

במהלך ימי חול המועד סוכות גם העיתונות היומית החרדית משנה צורה, עיתון יתד נאמן לא מופיע כלל, המערכת ועובדיה בחופשה ואילו עיתוני המבשר והמודיע מופיעים, אך במהדורה מצומצמת של 2 עמודים כשבתחתית העמוד מופיעה מודעה שאומרת "מפני קדושת המועד". מפני קדושת המועד העיתון יוצא במהדורה מצומצמת, אז אם יש לכם משהו ייחודי המתאים לפרסום בחג שווה לכם לחשוב על פרסום בימי חול המועד כאשר העיתון די דליל ממודעות וכל מודעה מקבלת הרבה יותר תשומת לב. 

המדור נכתב ע"י חיים קליגר, מנכ"ל משרד "חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית", איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל עשרים שנה בתחום. מקווים שנהניתם ושיהיה לכם לתועלת! הארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל [email protected]

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוניברסל מקאן מתחזקים? (ל"ת)
    עובדת לשעבר 20/09/2015 16:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה יפה איכותית ומיוחדת. תודה חיים (ל"ת)
    הצופה 20/09/2015 14:55
    הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".