בין המאורסים למתאבלים: איך איקאה ולאומי מנצלות בתבונה את מבנה שער העיתון החרדי
מכירים את המבנה של העיתונות היומית החרדית? אז זה עובד כך, יש את שני היומונים המבשר והמודיע שמדפיסים במהדורת Broadsheet (כמו הארץ) ויש את יתד נאמן שמדפיס במהדורת 'טבלואיד' (כמו ידיעות אחרונות). העיתונים המדפיסים במהדורת 'ברודשיט' נהנים משטח גדול יותר של עמוד ראשון בו נמכרות המודעות במחירים גבוהים יותר.
"המלחמה" על המיקומים בעמוד הראשון בסופי שבוע או בערבי חג אינה פשוטה כלל ועיקר, יש את אלה המעדיפים להיות המודעה העליונה, יש את אלה המעדיפים את המיקום הפחות בולט אבל שיהיה קבוע, לא הייתי מציע לכם להתחלף עם איש המכירות של אחד מהעיתונים הללו בערב החג למשל, מסע הלחצים שהוא עובר אינו פשוט כלל ועיקר!
אבל 2 דברים תמיד נשארים במקומם הקבוע, בצד ימין תמיד תמצאו את "מודעות המאורסים" ובצד שמאל להבדיל, תמיד תמצאו את מודעות האבל, מודעות אלה שגם הם עולים סכום לא פעוט תפקידם הוא ליידע ולעדכן את קרובי המשפחה, הידידים והמכרים על אירועים משפחתיים, האחד כאמור מבשר על שעת שמחה, כאשר זוג מתארס והשני להיפך חלילה, כאשר מישהו מבני המשפחה הולך לעולמו.
במודעות המאורסים תמיד נראה מבנה קבוע של מודעה, גודל המודעה הוא 2 אינצ', במודעה מופיע מצד ימין שמו של החתן, שם האב, הישיבה בה הוא לומד ומקום המגורים של המשפחה, ובצד שמאל שמה של הכלה המאושרת, שם אביה, מקום הלימודים שלה ומקום המגורים שלה, כל אלו יחד נותנים לקורא את כל סימני הזיהוי האפשריים על מנת שהוא ידע במי המדובר.
- הסינים גילו את החרדים - אבל אז נכנסה אסם לתמונה ויצאה במהלך מנצח
- המהלך של בנק הפועלים לחנוכה: חיים קליגר על מבצע ?'תקרא תצליח' למגזר החרדי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מודעות האבל לעומת זאת, הן הרבה יותר דינמיות, כל אחד יכול לרכוש את מספר האינצ'ים בהם הוא מעוניין. הטקסט במודעה חופשי, כל אחד יכול לכתוב ככל שליבו חפץ, הוא יכול לרומם את שמו של המנוח, לספר בשבחו, לתת דברי הספד על פועלו במהלך חייו וכו' וכו'.
בצד שמאל שם ממוקמות כאמור מודעות האבל נמצאות גם מודעות תנחומים, בהן גופים ציבוריים או מסחריים מביעים תנחומים בפני בני משפחה שיקירם הלך לעולמו. בתווך, בין לבין המודעות האלה נמצאות מודעות מסחריות יותר, וככל שנותר מקום בעמוד יכנסו החדשות המרכזיות של היום, גם כאן יש למדיה החרדית אג'נדה משל עצמה, לא מה שאתם תראו בעיתונות הכללית בהכרח יופיע בעמודו הראשון של העיתון החרדי. אינני מדבר על דברים שלא יכנסו כלל לעיתון מטעמי צניעות או אי התעסקות בנושאים מסויימים כמו רצח חלילה או אירועי ספורט. מה שכן תמצאו בעיתונות החרדית וכנראה לא תמצאו בעיתונות הכללית, אלו אירועים פנים חרדיים מאוד חשובים, אירועים תורניים משמעותיים ועוד.
כעת, לאחר שהבנו פחות או יותר את המבנה של העמוד הראשון בעיתונות החרדית, בואו נראה איך חברות מסחרית, כמו בנק לאומי או איקאה למשל, לוקחות את הייחודיות הזו של המדיה החרדית ועושות בהן את החיבור הנכון.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
מודעות המאורסים, כפי שהסברנו הינן מקור מידע מאוד חשוב לאדם החרדי, כל קורא חרדי שלוקח את העיתון ליד מסתכל בראש ובראשונה בצד ימין, כדי לראות מי מבין המכרים שלו בא בברית האירוסין ואחר כך עיניו זזות באופן אוטומטי לצד שמאל, כדי לראות מי הלך לעולמו חלילה.
בנק לאומי ואיקאה לוקחות את מודעות המאורסים ופורסות למשך זמן את חסותן עליהם, הכותרת של החסות אומרת כך "בית חדש בישראל, ריהוט חדש מאיקאה" כשאתם מקימים בית בישראל, יש סיכוי גבוה שתזדקקו לשירותנו, תצטרכו לרכוש ריהוט חדש לבית, אביזרים לחדרים, אז הנה אנחנו כאן אתכם, שמחים בשמחתכם ועוטפים לכם את כל מודעות המאורסים בעיתון בצבעים שלנו, במיתוג שלנו, מידי בוקר, בימי חול במהלך כמה שבועות כשהקורא החרדי שולף את העיתון מתיבת הדואר שלו ומביט אל עבר הצד הימני הוא פוגש במודעה של איקאה, בסופ"ש כבר כמה חודשים ארוכים הוא רואה את החסות של לאומי למשכנתאות, שוב, מתארסים, תיכף הולכים לרכוש דירה, אנחנו כאן! החיבור הזה לשמחה עושה למותג את החיבור הנכון והטוב עם הקורא.
אז לא שהייתי מציע לכם לפרוס חלילה את חסותכם על מודעות האבל אם אתם מוכרים מצבות, אבל כן הייתי מציע לכם ללמוד את המדיה החרדית, לרדת לסוף דעתו של הקורא החרדי ולנסות למצות פוטנציאל ייחודי שיש רק לקורא ולצרכן החרדי, אתם תגלו עולם מרתק ומופלא!
הטיפ השבועי שלנו: נצלו את החג
במהלך ימי חול המועד סוכות גם העיתונות היומית החרדית משנה צורה, עיתון יתד נאמן לא מופיע כלל, המערכת ועובדיה בחופשה ואילו עיתוני המבשר והמודיע מופיעים, אך במהדורה מצומצמת של 2 עמודים כשבתחתית העמוד מופיעה מודעה שאומרת "מפני קדושת המועד". מפני קדושת המועד העיתון יוצא במהדורה מצומצמת, אז אם יש לכם משהו ייחודי המתאים לפרסום בחג שווה לכם לחשוב על פרסום בימי חול המועד כאשר העיתון די דליל ממודעות וכל מודעה מקבלת הרבה יותר תשומת לב.
המדור נכתב ע"י חיים קליגר, מנכ"ל משרד "חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית", איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל עשרים שנה בתחום. מקווים שנהניתם ושיהיה לכם לתועלת! הארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל [email protected]
- 2.יוניברסל מקאן מתחזקים? (ל"ת)עובדת לשעבר 20/09/2015 16:55הגב לתגובה זו
- 1.כתבה יפה איכותית ומיוחדת. תודה חיים (ל"ת)הצופה 20/09/2015 14:55הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
