הפגנת חרדים גיוס
צילום: צביקי לרר - סוכנות הידיעות חדשות 24
טור

אפקט הגטו בשיאו: מי שקיווה שהחרדים "ישתלבו" השיג תוצאה הפוכה לחלוטין

חני וייזר, יועצת אסטרטגיה במגזר החרדי על "עצרת התפילה". ההשוואה לא נאמרת אך נקראת בין השורות. הממשלה והעומד בראשה מול המלך אחשוורוש
חני וייזר | (1)

בימים האחרונים נצבעו לוחות המודעות בערים החרדיות שחור לבן. במקומות בהם כיכבו שלל מותגי צריכה על כרזות צבעוניות, הודבקו הפאשקעווילים הקוראים לציבור לצאת ולהצטרף ל עצרת ענק לתפילה וזעקה על הפגיעה בלומדי התורה . בעוד קהל היעד של הקמפיין הוא החרדים בעצמם, ניתן ללמוד ממנו על הנראטיב המתהווה בקרב הציבור החרדי.

במבט מן החוץ בחירת הצבעים נראית טבעית במיוחד: עצרת של חרדים, שחור לבן. אבל פרסום לחרדים עבר כבר מזמן את תקופת הפרינט הדו-גווני. הקמפיינים לציבור החרדי כיום צבעוניים לא פחות מן המקבילים להם בציבור הכללי. בחירת הצבעים הספציפית לעצרת המחאה, מלבד ניחוח הקיצוניות וזכרונות הפאשקעווילים אה-לה מאה שערים שהיא מעלה, זועקת גם מצב חירום .

הפאשקעווילים המודפסים בשחור לבן ומודבקים על קירות סמטאות ירושלים העתיקות מקדמא דנא מספרים תמיד סיפור מצוקה כלשהו: התבטאות אומללה, שערוריה מקומית, הפעם זה החשש מהסנקציות הפליליות וגיוס בני הישיבות. הדפסת מודעות רחוב בצבעי שחור לבן נועדה להדליק בראשו של החרדי נורות אדומות.

הלוגו, משלב מוטיב יהודי של ספר תורה איתו נדד העם היהודי כל שנות גלותו, ונגיעת תיל המסמלת את תחושת הרדיפה של עולם התורה הנתון במצור ובמצוק, כך על פי משרד הפרסום קלמן V שנבחר על ידי הוועד המארגן את העצרת להוביל את הקמפיין.

הטקסטים קצרים, מנוסחים בעגה חרדית וקוראים לציבור להצטרף למנהיגיו. הקריאה - ששויכה עד כה רק לחלק קטן וירושלמי מהציבור החרדי, מופיעה גם היא על חלק מהשלטים וזועקת בדרמטיות יהודית מצויה: געוואלד!

העיתוי, ראש חודש אדר ב ושבועיים לפני פורים, נותן את אותותיו בטקסטים אחרים, המנוסחים בקריצה למקורות: נוסח אחד השלטים, זעקה גדולה ומרה , מצוטט ישירות ממגילת אסתר (פרק ד ): מ ר ד כ י, י ד ע א ת-כ ל-א ש ר נ ע ש ה... ו י צ א ב תוך ה ע יר, ו ?ז ע ק ז ע ק ה ג דול ה ומ ר ה ; וגם השלט הטוען כי נמכרנו אני ועמי , מופיע במגילת אסתר (פרק ז ): ו ת ע ן א ס ת ר ה מ ל כ ה, ו ת אמ ר... כ י נ מ כ ר נו א נ י ו ע מ י, ל ה ש מ יד ל ה רוג ול אב ד .

מסרי הקמפיין אינם מאיימים, אינם מפנים אצבע מאשימה או מציעים פתרונות. המוטו אינו הפגנה וקריאת נקם, אלא התלכדות של תפילה וזעקה מול הפגיעה בציפור הנפש של היהדות החרדית אומר מנהל הקריאייטיב בקלמן V, קיווי הס.

השלטים מציגים מיצג יהודי אותנטי עתיק יומין, בו לומדי התורה נמצאים במצוקה, מופלים לרעה על ידי השלטונות נאספים להיקהל ולעמוד על נפשם ומתפללים לישועת האל. באופן מידי, נובעת מכך התאגדות הציבור סביב הרעיון וסביב מנהיגיו והתבדלותם מן הכלל. עם הבטחתו של מנהל הקריאייטיב כי לא יופצו שלטים רשמיים עם פגיעה אישית בראש הממשלה או בשרים , ההשוואה שאינה נאמרת בקול רם אך נקראת היטב בין השורות היא בין הממשלה והעומד בראשה לאותו מלך אחשוורוש מהמגילה ועשרת יועציו, המן הרשע בתוכם.

אם מישהו בממשלה ניסה בשבועות האחרונים לגרום לציבור החרדי להשתלב , הרי שלפי קמפיין העצרת, נראה כי השיג תוצאה הפוכה לחלוטין.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית במגזר החרדי

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יועץ אסטרטגי 03/03/2014 10:44
    הגב לתגובה זו
    אלו הניתוחים שהיועצת מגישה ללקוחותי? מעניין מי בכלל מכיר אותה ומי הלקוחות שלה? הרבה זמן לא קראתי פוסט כל כך מטופש וחסר טעם כמו זה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.