אפקט הגטו בשיאו: מי שקיווה שהחרדים "ישתלבו" השיג תוצאה הפוכה לחלוטין
בימים האחרונים נצבעו לוחות המודעות בערים החרדיות שחור לבן. במקומות בהם כיכבו שלל מותגי צריכה על כרזות צבעוניות, הודבקו הפאשקעווילים הקוראים לציבור לצאת ולהצטרף ל עצרת ענק לתפילה וזעקה על הפגיעה בלומדי התורה . בעוד קהל היעד של הקמפיין הוא החרדים בעצמם, ניתן ללמוד ממנו על הנראטיב המתהווה בקרב הציבור החרדי.
במבט מן החוץ בחירת הצבעים נראית טבעית במיוחד: עצרת של חרדים, שחור לבן. אבל פרסום לחרדים עבר כבר מזמן את תקופת הפרינט הדו-גווני. הקמפיינים לציבור החרדי כיום צבעוניים לא פחות מן המקבילים להם בציבור הכללי. בחירת הצבעים הספציפית לעצרת המחאה, מלבד ניחוח הקיצוניות וזכרונות הפאשקעווילים אה-לה מאה שערים שהיא מעלה, זועקת גם מצב חירום .
הפאשקעווילים המודפסים בשחור לבן ומודבקים על קירות סמטאות ירושלים העתיקות מקדמא דנא מספרים תמיד סיפור מצוקה כלשהו: התבטאות אומללה, שערוריה מקומית, הפעם זה החשש מהסנקציות הפליליות וגיוס בני הישיבות. הדפסת מודעות רחוב בצבעי שחור לבן נועדה להדליק בראשו של החרדי נורות אדומות.
הלוגו, משלב מוטיב יהודי של ספר תורה איתו נדד העם היהודי כל שנות גלותו, ונגיעת תיל המסמלת את תחושת הרדיפה של עולם התורה הנתון במצור ובמצוק, כך על פי משרד הפרסום קלמן V שנבחר על ידי הוועד המארגן את העצרת להוביל את הקמפיין.
הטקסטים קצרים, מנוסחים בעגה חרדית וקוראים לציבור להצטרף למנהיגיו. הקריאה - ששויכה עד כה רק לחלק קטן וירושלמי מהציבור החרדי, מופיעה גם היא על חלק מהשלטים וזועקת בדרמטיות יהודית מצויה: געוואלד!
העיתוי, ראש חודש אדר ב ושבועיים לפני פורים, נותן את אותותיו בטקסטים אחרים, המנוסחים בקריצה למקורות: נוסח אחד השלטים, זעקה גדולה ומרה , מצוטט ישירות ממגילת אסתר (פרק ד ): מ ר ד כ י, י ד ע א ת-כ ל-א ש ר נ ע ש ה... ו י צ א ב תוך ה ע יר, ו ?ז ע ק ז ע ק ה ג דול ה ומ ר ה ; וגם השלט הטוען כי נמכרנו אני ועמי , מופיע במגילת אסתר (פרק ז ): ו ת ע ן א ס ת ר ה מ ל כ ה, ו ת אמ ר... כ י נ מ כ ר נו א נ י ו ע מ י, ל ה ש מ יד ל ה רוג ול אב ד .
מסרי הקמפיין אינם מאיימים, אינם מפנים אצבע מאשימה או מציעים פתרונות. המוטו אינו הפגנה וקריאת נקם, אלא התלכדות של תפילה וזעקה מול הפגיעה בציפור הנפש של היהדות החרדית אומר מנהל הקריאייטיב בקלמן V, קיווי הס.
השלטים מציגים מיצג יהודי אותנטי עתיק יומין, בו לומדי התורה נמצאים במצוקה, מופלים לרעה על ידי השלטונות נאספים להיקהל ולעמוד על נפשם ומתפללים לישועת האל. באופן מידי, נובעת מכך התאגדות הציבור סביב הרעיון וסביב מנהיגיו והתבדלותם מן הכלל. עם הבטחתו של מנהל הקריאייטיב כי לא יופצו שלטים רשמיים עם פגיעה אישית בראש הממשלה או בשרים , ההשוואה שאינה נאמרת בקול רם אך נקראת היטב בין השורות היא בין הממשלה והעומד בראשה לאותו מלך אחשוורוש מהמגילה ועשרת יועציו, המן הרשע בתוכם.
אם מישהו בממשלה ניסה בשבועות האחרונים לגרום לציבור החרדי להשתלב , הרי שלפי קמפיין העצרת, נראה כי השיג תוצאה הפוכה לחלוטין.
הכותבת היא יועצת אסטרטגית במגזר החרדי
- 1.יועץ אסטרטגי 03/03/2014 10:44הגב לתגובה זואלו הניתוחים שהיועצת מגישה ללקוחותי? מעניין מי בכלל מכיר אותה ומי הלקוחות שלה? הרבה זמן לא קראתי פוסט כל כך מטופש וחסר טעם כמו זה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
