הפגנת חרדים גיוס
צילום: צביקי לרר - סוכנות הידיעות חדשות 24
טור

אפקט הגטו בשיאו: מי שקיווה שהחרדים "ישתלבו" השיג תוצאה הפוכה לחלוטין

חני וייזר, יועצת אסטרטגיה במגזר החרדי על "עצרת התפילה". ההשוואה לא נאמרת אך נקראת בין השורות. הממשלה והעומד בראשה מול המלך אחשוורוש
חני וייזר | (1)

בימים האחרונים נצבעו לוחות המודעות בערים החרדיות שחור לבן. במקומות בהם כיכבו שלל מותגי צריכה על כרזות צבעוניות, הודבקו הפאשקעווילים הקוראים לציבור לצאת ולהצטרף ל עצרת ענק לתפילה וזעקה על הפגיעה בלומדי התורה . בעוד קהל היעד של הקמפיין הוא החרדים בעצמם, ניתן ללמוד ממנו על הנראטיב המתהווה בקרב הציבור החרדי.

במבט מן החוץ בחירת הצבעים נראית טבעית במיוחד: עצרת של חרדים, שחור לבן. אבל פרסום לחרדים עבר כבר מזמן את תקופת הפרינט הדו-גווני. הקמפיינים לציבור החרדי כיום צבעוניים לא פחות מן המקבילים להם בציבור הכללי. בחירת הצבעים הספציפית לעצרת המחאה, מלבד ניחוח הקיצוניות וזכרונות הפאשקעווילים אה-לה מאה שערים שהיא מעלה, זועקת גם מצב חירום .

הפאשקעווילים המודפסים בשחור לבן ומודבקים על קירות סמטאות ירושלים העתיקות מקדמא דנא מספרים תמיד סיפור מצוקה כלשהו: התבטאות אומללה, שערוריה מקומית, הפעם זה החשש מהסנקציות הפליליות וגיוס בני הישיבות. הדפסת מודעות רחוב בצבעי שחור לבן נועדה להדליק בראשו של החרדי נורות אדומות.

הלוגו, משלב מוטיב יהודי של ספר תורה איתו נדד העם היהודי כל שנות גלותו, ונגיעת תיל המסמלת את תחושת הרדיפה של עולם התורה הנתון במצור ובמצוק, כך על פי משרד הפרסום קלמן V שנבחר על ידי הוועד המארגן את העצרת להוביל את הקמפיין.

הטקסטים קצרים, מנוסחים בעגה חרדית וקוראים לציבור להצטרף למנהיגיו. הקריאה - ששויכה עד כה רק לחלק קטן וירושלמי מהציבור החרדי, מופיעה גם היא על חלק מהשלטים וזועקת בדרמטיות יהודית מצויה: געוואלד!

העיתוי, ראש חודש אדר ב ושבועיים לפני פורים, נותן את אותותיו בטקסטים אחרים, המנוסחים בקריצה למקורות: נוסח אחד השלטים, זעקה גדולה ומרה , מצוטט ישירות ממגילת אסתר (פרק ד ): מ ר ד כ י, י ד ע א ת-כ ל-א ש ר נ ע ש ה... ו י צ א ב תוך ה ע יר, ו ?ז ע ק ז ע ק ה ג דול ה ומ ר ה ; וגם השלט הטוען כי נמכרנו אני ועמי , מופיע במגילת אסתר (פרק ז ): ו ת ע ן א ס ת ר ה מ ל כ ה, ו ת אמ ר... כ י נ מ כ ר נו א נ י ו ע מ י, ל ה ש מ יד ל ה רוג ול אב ד .

מסרי הקמפיין אינם מאיימים, אינם מפנים אצבע מאשימה או מציעים פתרונות. המוטו אינו הפגנה וקריאת נקם, אלא התלכדות של תפילה וזעקה מול הפגיעה בציפור הנפש של היהדות החרדית אומר מנהל הקריאייטיב בקלמן V, קיווי הס.

השלטים מציגים מיצג יהודי אותנטי עתיק יומין, בו לומדי התורה נמצאים במצוקה, מופלים לרעה על ידי השלטונות נאספים להיקהל ולעמוד על נפשם ומתפללים לישועת האל. באופן מידי, נובעת מכך התאגדות הציבור סביב הרעיון וסביב מנהיגיו והתבדלותם מן הכלל. עם הבטחתו של מנהל הקריאייטיב כי לא יופצו שלטים רשמיים עם פגיעה אישית בראש הממשלה או בשרים , ההשוואה שאינה נאמרת בקול רם אך נקראת היטב בין השורות היא בין הממשלה והעומד בראשה לאותו מלך אחשוורוש מהמגילה ועשרת יועציו, המן הרשע בתוכם.

אם מישהו בממשלה ניסה בשבועות האחרונים לגרום לציבור החרדי להשתלב , הרי שלפי קמפיין העצרת, נראה כי השיג תוצאה הפוכה לחלוטין.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית במגזר החרדי

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יועץ אסטרטגי 03/03/2014 10:44
    הגב לתגובה זו
    אלו הניתוחים שהיועצת מגישה ללקוחותי? מעניין מי בכלל מכיר אותה ומי הלקוחות שלה? הרבה זמן לא קראתי פוסט כל כך מטופש וחסר טעם כמו זה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.