
אושרה תוכנית להרחבת אופקים ב-10,000 יח"ד
התוכנית כוללת כ-10,000 יחידות דיור חדשות, כ-870 אלף מ"ר עבור מסחר ותעסוקה, כ-900 אלף מ"ר עבור מבני ציבור וכ-200 דונם עבור שטחים ציבוריים פתוחים
הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור אישרה היום את תוכנית רובע התקומה, שעתידה להרחיב באופן משמעותי את אופקים, ולהצמיח אותה לעיר של 100,000 תושבים. התוכנית, שתכנונה הואץ וקיבל קדימות בעקבות מתקפת חמאס על העיר לפני כשנתיים, מקודמת ביוזמת רשות מקרקעי ישראל והיא ממוקמת ממערב ומדרום לעיר אופקים הקיימת, בשטח של כ-5000 דונם.
התוכנית כוללת כ-10,000 יחידות דיור חדשות. בניגוד לתוכניות קודמות באופקים, התכנית כוללת בניה עירונית גבוהה, המתאימה לעיר שעתידה לגדול כעת מכ-35 אלף תושבים
לכ-100,000 תושבים בתוך שנים ספורות. רוב הדירות יוקמו ברובן בבניינים בני 5-10 קומות, אך התכנית תכלול בנוסף 10 מגדלים גבוהים של 26 קומות, וכן 750 מגרשים לבניה צמודת קרקע. מעל ל-2500 מיחידות הדיור יהיו דירות קטנות, לצד דירות גדולות, פנטהאוזים וקוטג'ים, כך שהשכונה
תמשוך מגוון גדול של משפחות ויחידים המחפשים את הדירה המתאימה להם בעיר.
התוכנית תוכננה על פי עקרונות של נוחות אקלימית, שהוא נושא רוחב בליבת העשייה של מנהל תכנון בשנה האחרונה, ובכלל זה הפניית הרחובות, עידוד הליכתיות, פריסת פארקים ליצירת איי קור,
והוראות לנטיעת עצים. רשת הרחובות מאפשרת נגישות בהליכה לתחבורה ציבורית ולכל השימושים השונים בשכונה כגון מוסדות חינוך , גינות ציבוריות ומוקדי מסחר.
מלבד רובע המגורים המשמעותי, ובכדי לחזק את הבסיס הכלכלי של העיר, התכנית כוללת הרחבה לאזור התעסוקה
והתעשייה הדרומי של העיר, עם מאות אלפי מ"ר לבניה של משרדים ותעשייה.
- הותמ"ל אישרה את רובע התקומה באופקים: 10,000 דירות חדשות בדרך
- הסכסוך במתנ"ס הסתיים בפיצוי בסך 75 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, הרב נתן אלנתן: "אישור תכנית 'רובע התקומה' מהווה צעד משמעותי במימוש חזון העיר אופקים, בהפיכתה לעיר מרכזית
ופורצת דרך בדרום הארץ. התכנית משקפת מחויבות לאומית לשיקום ופיתוח העיר, במטרה לספק פתרונות דיור איכותיים וחדשים לעשרות אלפי, ולחולל צמיחה כלכלית וחברתית בעיר כולה".
מתכננת הותמ"ל, אדר' אתי אפרתי-אריה: "תוכנית
רובע התקומה באופקים מהווה המשך ישיר לתנופת הפיתוח שמאפיינת את העיר ואת האזור כולו ומצטרפת לעשרות אלפי יח"ד שאושרו בשנה האחרונה בותמ"ל באופקים, שדרות ונתיבות. התוכנית גובשה מתוך מחויבות לאיכות תכנונית, הכוללת תכנון מותאם אקלים שמטרתו לצמצם את תופעת החום העירוני
- סוגיה הנמצאת כיום בלב עבודת הוועדה".
התוכנית נערכה ע"י יסקי מור סיוון אדריכלים.
סמי מצלאווי. קרדיט: מגדלור מאיהמצלאוי: ״מחירי הדירות יעלו שוב"
כך אומר היזם סמי מצלאוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן למגורים, מצלאוי. הוא מאמין שהתחדשות עירונית זו שליחות, וטוען שהירידה בקצב מכירת הדירות ובמחיריהן - זמנית בלבד, בגלל המלחמה. "אחרי חנוכה הכל ייפתח שוב" ועל המחירים
- "הם גבוהים בגלל העובדים הזרים והמסים שאנחנו משלמים. הכל גבוה, אבל לעם ישראל יש הרבה כסף"
הנתונים המצביעים על קושי במכירת דירות, שהיתרגם כבר לירידת מחירים באזורי הביקוש ובעיקר בתל אביב (ירידה של 13% במחירי הדירות ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני, וירידה שנתית של 12%), לא מטרידים את סמי מצלאוי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן מצלאוי מצלאוי 2.16% , הפעילה בתחום ההתחדשות העירונית. החברה מתכננת ומשווקת אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש - תל אביב, רמת גן, קריית אונו, הרצליה, רמת השרון, חולון ובת ים, בנוסף לאלפי דירות שמסרה כבר בעשרות פרויקטים שהקימה.
לדעת מצלאוי, השינוי הנראה כרגע במחירי הדירות, כלפי מטה, הוא עניין זמני בלבד: "אין ספק שהמחירים יעלו שוב , בטח אם המדינה תמשיך להתנהל כמו שהתנהלה".
שזה אומר?
"המדינה מתנהלת מפעם לפעם, מאירוע לאירוע וזה מתווה את הדרך של הכלכלה והעבודה, וכל עניין המחירים, אם הם בעלייה או בירידה או בהמתנה, לא רלבנטי, כי אנחנו אחרי שנתיים של מצב לא רגיל: חצי מהמדינה היו מגוייסים, הבנייה נעצרה. אנחנו בחברה שלנו, בגלל שלא יכולנו להמשיך לבנות, ייצרנו ממ"דים ומסרנו לפיקוד העורף בחינם, והוא חילק את זה הלאה. כך היתה לי הרגשה שאני גם תורם למאמץ המלחמתי. המצב היום הוא לא לאורך זמן, והדירות שנבנו בעבר יימכרו בסופו של דבר".
השאלה באיזה מחיר.
"בסוף המדינה צריכה את הדירות האלה. ואלה שלא קנו דירות, זה בגלל שהיו במילואים, או שהבית שלהם נפגע או שחיכו שמחירי הדירות יירדו, וזה זמני. אני מאמין שאחרי חנוכה הכל ייפתח שוב".
- "מחירי הדירות עלו כי העלויות עלו, לא רואים ירידה במחירים"
- מצלאוי: עלייה של 30% בהכנסות ל-87 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה לגבי הורדת הריבית שהיתה בשבוע שעבר, והצפי להמשך הירידה? אתה חושב שזה ייתן זריקת עידוד לשוק הנדל"ן?
הדמיה- מתחם הפרדס הצפוני אור יהודה, קרדיט: משרד כהן וינד ושות' אדריכלות ותכנון ערים1,500 דירות חדשות בצפון אור יהודה, צמוד למפגש המטרו והרכבת הקלה
הותמ"ל מאשרת את תוכנית רמ"י למתחם הפרדס הצפוני שיכלול מגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור, עם דגש על מרחב עירוני נגיש והליכה רגלית
תוכנית הפיתוח החדשה של אור יהודה יוצאת לדרך עם אישור הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור. מדובר בשטח של כ-98 דונם הממוקם מדרום לדרך 461, לאורך תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה, וממערב לרחוב יגאל אלון שבו עתיד לעבור קו המטרו M3. המיקום הזה מציב את המתחם כשער כניסה חדש לעיר וכמוקד שבנוי על נגישות לתחבורה ציבורית, תעסוקה ומרחב עירוני פעיל.
התוכנית כוללת כ-1,500 יחידות דיור שיוקמו בבינוי שמתחיל ממבנים מרקמיים ומגיע עד מגדלים בני 18 קומות. מתוך כלל הדירות, כ-225 ייועדו לדירות קטנות עד 55 מ"ר ולדיור מוגן או מעונות סטודנטים. המטרה היא לתת מענה לסוגי אוכלוסייה מגוונים ולייצר תמהיל רחב של פתרונות דיור בתוך אותו רובע עירוני. נוסף לכך, התוכנית מוסיפה כ-88 אלף מ"ר לשטחים מסחריים ותעסוקתיים ועוד כ-36 אלף מ"ר למבני ציבור.
כ-23 דונם מיועדים לשטחי "כיכר", כלומר מרחבים עירוניים פתוחים שבהם אין תנועת כלי רכב במפלס הרחוב. הרעיון הוא ליצור אזורים נגישים ובטוחים להולכי רגל, עם חזיתות פעילות, מעבר נוח ושילוב בין שימושים שונים שמייצר עירוניות מחוברת. כל אלה משתלבים בתפיסה שמציבה את ההליכה הרגלית כמערכת תנועה מרכזית בתוך המתחם.
יו"ר הותמ"ל וראש מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן, מסביר את החלטת הוועדה: "הותמ"ל אישרה תוכנית משמעותית באור יהודה, אשר צפויה להגדיל את היצע המגורים בלב הארץ ולשדרג את שטחי התעסוקה והמסחר בעיר. מיקומה האטרקטיבי של התוכנית, במטרופולין ת"א ובסמוך למערכות תחבורה ציבורית מתקדמות, תורם לנגישות גבוהה ולפיתוח אזורי תעסוקה חדשים. התוכנית מהווה צעד משמעותי בחזון העיר להפוך לאבן שואבת במרחב בקעת אונו, תוך שיפור איכות החיים לתושביה ולתושבי האזור כולו".
- כמה עולה לגור באור יהודה - ואיך היא ביחס לשכנותיה
- דמרי החלה בהריסת הבניינים בפרויקט פינוי בינוי באור יהודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתכננת הותמ"ל, אדריכלית אתי אפרתי-אריה, מוסיפה כי התכנון נשען במובהק על הקרבה לקווי התחבורה הציבורית: "תוכנית הפרדס הצפוני מציגה איכותיות של תכנון עירוני הנשען על מיקומה המרכזי של התוכנית בצמידות לקו מטרו ולקו רכבת הקלה. התוכנית מציבה את חוויית הולך הרגל במרכז, מחזקת את המרחב העירוני ומקדמת עיצוב עירוני התומך בנוחות אקלימית ובתוואי הליכה נעים ומוצל, עם קישוריות גבוהה למערכות תחבורה ציבורית".
