ערן יעקובי
צילום: יחצ

תוכנית "כחלון הוזלות" בוטלה - המס על מוצרי חשמל יעלה

בתחילת השנה פקע תוקף "נטו הוזלות" של משה כחלון אך פטור ממע"מ על יבוא מוצרים בשווי עד 75 דולר יישאר בתוקף; אילו עוד "בשורות" ממתינות לתעשיינים, לבעלי דירות ולעשירים?
אילת יצחקי | (7)

אתמול פקע תוקף הוראת השעה המעגנת את תכנית שר האוצר כחלון, "נטו הוזלות", משנת 2018, שביטלה מכסים על מוצרי חשמל, תמרוקים וקוסמטיקה, צעצועים ואביזרי ספורט, תאורה והלבשה. עם פקיעת תוקפה, יחולו מכסים בשיעורים של 6% עד 12%. ככל שהכנסת תתפזר, יוארך תוקפה עד תום שלושת החודשים הראשונים לכהונת הכנסת החדשה, אחרת, תפקע בהעדר צו חלופי (כלומר המכסים צפויים להיכנס לתוקף בעוד 6 חודשים).

 

ואולם, פטור ממע"מ ביבוא מוצרים בשווי עד 75 דולר בתוקף, נותר על כנו, תוך פגיעה בתחרות ההוגנת של הספקים הישראליים.

 

"בשורה" נוספת לתעשיינים, בצו שפורסם ברשויות (וממתין לאישור ועדת הכספים), יושת בקרוב מס על שמנים, ממסים ותחליפי דלק, בסך של 2.94 שקלים לליטר. המס יחול ביבוא, ברכישה מקומית והחזקת מלאי ערב כניסתו לתוקף. שימוש לתהליכי ייצור ייהנו מפטור, הכרוך בפרוצדורות מכבידות ומענה מוגבל. זאת, בהתעלם מפיקוח הדוק של המשרד לאיכות הסביבה המונע שימוש כתחליפי דלק.

 

יוזכר, כי השתת מכס, בלו מס קניה מייקרת גם את המע"מ החל על המחיר הכולל מסים אלו. כך או אחרת, מנהל רשות המסים ערן יעקובי אמר מספר פעמים לאחרונה כי צריכה להיות רפורמה בתחום המס, גם כדי לאזן את תקציב המדינה שנכנס לגירעון שהולך וגדל.  

 

פגיעה נוספת בתעשיינים, הגיעה בדמות פסיקה, בעקבות פרשנות דווקנית של רשויות מע"מ, לעניין חברה ישראלית המייצרת מוצרים בחו"ל ומוכרת ללקוחות זרים. נקבע, כי אינה רשאית לקזז מע"מ על ההוצאות הכרוכות בפעילות זו, שהינה מחוץ לבסיס המס הישראלי. האבסורד, שאילו היתה מובילה את המוצרים לישראל ומשם ללקוחותיה בחו"ל, היו עסקאותיה מוכרות כייצוא המאפשר קיזוז מע"מ על ההוצאות! ואמנם, רשויות מע"מ מקלות בהתקיים קניין רוחני בבעלות החברה הישראלית והגלום במוצר הנמכר, אך פסק הדין מציב רף הוכחתי גבוה (מידי).

 

יצואני השירותים ספגו שורה של פסקי דין והחלטות מיסוי המצמצמים את הקלת מע"מ אפס וכמעט מרוקנים אותה מתוכן. התוצאה היא פגיעה בכיסו של נותן השירות הישראלי, שאינו מסוגל לגלגל את עלות המע"מ על לקוחותיו, שאינם רשאים לקבל החזרי מע"מ ישראלי, בניגוד למע"מ במדינות אחרות, ולפיכך נאלץ לספוג את המע"מ, בניגוד לרציונל העומד בבסיס החוק.

 

הטבות מס הקניה ביבוא רכבים ידידותיים לסביבה, ייפגעו מתחילת שנה הבאה. מס הקנייה על רכבים היברידיים יעלה מ-30% ל-45% בשנת 2020, 50% ב-2021 ומשנת 2022 מס רגיל בשיעור של 83%. מס הקנייה על רכבים חשמליים לכאורה יישאר 10% עד 2023, אך יוכפף לתקרת הטבה בסך 75,000 שקל (לעומת המס על רכב רגיל). משנת 2023 יעלה ל-20% ובשנת 2024 ל-35% (תוך התאמת התקרה). מס יוקרה ימשיך לחול על רכב שמחירו לצרכן עולה על 300,000 שקל.

 

בתחום הנדל"ן, בעקבות פס"ד חנניה גיבשטיין, הוגברה אכיפת חבות במע"מ במכירת נכס ע"י מי שמכר, גם אם בטווח של שנים, מעל 10 נכסים, גם אם עיסוקו אינו בנדל"ן, תוך בחינת מכלול הנסיבות. הפרשנות הרחבה ל"סממנים עסק", לא בהכרח מצאה ביטוי באפשרות להחזרי מע"מ ברכישת הנכס, בפרט כשמדובר בדירת מגורים, כאשר רוכש "עסקי" חייב במע"מ ברכישה מאדם פרטי, הגם שהאחרון ספג כבר מע"מ כשרכש, כך שעלול להיווצר כפל מס.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

למי שפנה להשקעה ביאכטה, ממתינה אכיפת "מס עשירים" שהושת ב-2103 בשיעור 15%, התופסת ברשתה מי שחזר מהפלגה, כאילו ייבא אותה לראשונה, גם אם נרכשה מקומית ממי שיבא אותה לפני כניסתו לתוקף, עתירה בעניין נדחתה ע"י בגץ לאחרונה, מטעמים פרוצדוראליים.

 

לא נותר אלא לקוות להסרת עיוותים ויצירת תנאי תחרות הוגנת בסביבה הגלובאלית לתעשייה ולציבור הישראלי.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מס דירה שלישית חוזר 02/01/2020 20:53
    הגב לתגובה זו
    משקיעים ברחו, העלו מס רכישה הכבדת מיסוי, שוקלים לבטל פטור על שכירות עד 5,000 שקל , כנראה מס דירה שלישית חוזר, הנדלן בקריסה חדה.
  • 6.
    עם לפיד אין עתיד 02/01/2020 20:52
    הגב לתגובה זו
    רכב על גב המחאה החברתית 2011. לא חברתי ,הצביע נגד זוגות צעירים נגד מעמד הבניים נגד מס דירה שלישית. ייתרסק בבחירות, כמו מחירי הדיור.
  • 5.
    אלביס 02/01/2020 03:00
    הגב לתגובה זו
    מדינת מע"צ - מיסים ועצבים ממשלה עושקת ועבריינית עם רשיון עבודה מאנשים שלא יודעים קרוא וכתוב פשוט עולם תחתון
  • 4.
    פנסיות תקציביות זה פרה קדושה (ל"ת)
    אבי 01/01/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלמוג 01/01/2020 21:44
    הגב לתגובה זו
    אדם שקנה מוצר בחו"ל ויש לו קבלה על סכום הרכישה יכול לבוא פקיד שומה ולקבוע שהמחיר מהמחירון שהמציא פקיד אחר מלפני מספר שנים הוא הקובע לחישוב המס ולא העובדות במציאות.גנבה חוקית ע"י רשויות המס והתעמרות בציבור עלמנת להעשיר את המדינה בעוד כמה פרוטות.אין דבר כזה בעולם!!!!! במדינות אחרות מחפשים סמים ותוצרת חקלאית אצלנו מחפשים מוצרי חשמל!
  • 2.
    שור 01/01/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי הגזרות האחרונות שמטילים הליכוד על קבוצת הבוחרים שלהם שהם הנפגעים הישירים של המפלגה ישפיעו בבחירות הקרובות על הסיכוי שלהם להיבחר מחדש .לכן הצעה אישית תכינו את המזוודות והחליפות אתם כנראה יוצאים לפנסיה מוקדמת.
  • 1.
    יוקר מחיה 01/01/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
    כל דבר שאני רואה בחול מקבילו בארץ יקר פי כמה. זה לא רק המיסים. זה כל המונופולים שחיים טוב מאד בצל שלטון מושחת.
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.