הבאה בתור? קמטק עשויה להיות יעד אטרקטיבי לרכישה
חברת קמטק -3.62% הישראלית הדואלית (סימול: CAMT), פעילה בתחום הבדיקה והמטרולוגיה (Metrology) של ייצור מוליכים למחצה (Semiconductors), או בשמם העממי – שבבים (Chips).
אופי הפעילות הנוכחי של קמטק הוא תוצאה של תהליך אסטרטגי מקיף שביצעה החברה בשנים האחרונות. קמטק אולי מוכרת לחלקכם כמתחרה של חברת Orbotech הישראלית (שנמכרה בתחילת השנה ל-KLA תמורת 3.4 מיליארד דולר) וכחברה המתמקדת בבדיקה של מעגלים מודפסים (PCB). עם זאת, קמטק מכרה את הפעילות הזאת לפני כשנתיים וכיום, היא חברה הפעילה אך ורק בתחום בדיקת שבבים בתהליך הייצור.
תעשייה צומחת עם אתגרים נקודתיים
תהליך ייצור שבבים הוא תהליך טכנולוגי מורכב ויקר במיוחד, שרק הולך והופך למורכב יותר לאורך השנים, בשל הצורך לייצר שבבים קטנים יותר ובמבנים יותר מורכבים, כדי לענות על צרכי התעשייה.
עד לפני כמה שנים, שוק השבבים אופיין במחזוריות גדולה – כשהביקוש לשבבים בשוק היה חזק, היו מוקמים המון מפעלי שבבים (Fabs) ומציפים את השוק בהיצע, שכמובן גרם לירידת מחירים חדה. כשהמחירים ירדו, חלק מהמפעלים נאלצו לחתוך היצע במהירות, מה שגרם למחירים לעלות בחזרה. וחוזר חלילה. המשמעות המרכזית לחברות הציבוריות הפעילות בתחומי השבבים הייתה קבלת מכפילים נמוכים מהשוק, בשל האופי התנודתי של הפעילות.
- לא רק בבורסות: גם ההשקעות הפרטיות והמיזוגים בעולם שוברים שיאים
- נייס מגדילה את השוק הפוטנציאלי באמצעות רכישת Guardian Analytics
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המורכבות הטכנולוגית הגדולה בייצור שבבים גרמה לתנודתיות הזאת לקטון. כיום, לאחר תהליך של קונסולידציה בשוק, יש כמה שחקניות ענק שיכולות להרשות לעצמן להקים מפעלים חדשים, לעיתים בעלות הקמה של 5 מיליארד דולר ויותר. אותן שחקניות (TSMC, Global Foundries, Samsung ואחרות) רואות את המצב בשוק, מתנהגות באופן שקול ובכך, שומרות על השוק במצב הרבה יותר מאוזן ופחות תנודתי.
שוק ההון הפנים את השינוי בשוק וכיום, הוא מעניק לחברות השבבים מכפילים הרבה יותר נדיבים – המכפיל הממוצע בקרן הסל SOXX, שעוקבת אחר אחד ממדדי השבבים המרכזיים (ה-SOX Semiconductors Index), הוא 16, דומה מאוד למכפיל השוק הכללי.
לפי הערכות, בין השנים 2019-2016 מכירות השבבים העולמיות יצמחו בקצב שנתי של 11%. עם זאת, שנת 2019 צפויה להיות שנה קשה לתעשייה, עם צמיחה אפסית ואפילו דעיכה בסגמנטים מסוימים, כשהסיבות המרכזיות לכך הן מלחמת הסחר בין סין לארה"ב וירידה במכירות מחשבים אישיים וטלפונים חכמים.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
לפי כל ההערכות, שוק השבבים צפוי לנער מעליו את הקשיים הנקודתיים של הרבעונים האחרונים ולחזור לצמיחה בשנים הבאות – PWC מעריכים כי בין השנים 2022-2020 שוק השבבים יצמח ב-14%. לא צמיחה מאוד מרשימה, אבל לפחות חזרה למגמה חיובית.
קמטק נמצאת באיזורים החמים ביותר
קמטק מתמקדת בתהליכי בדיקה של ייצור שבבים בטכנולוגיה של Advanced Packaging, טכנולוגיה ששמה דגש על חיבור בין שבבים שונים על ידי מבנים מורכבים. השבבים שאותם בודק הציוד של קמטק הם שבבי זכרון (Memory), מצלמה (CMOS), הגברת סיגנל (RF), שבבים לתחום הרכב (Automotive) ועוד.
לפי מחקרים חיצוניים, שוק ה-Advanced Packaging צפוי לצמוח בקצב שנתי דו ספרתי בשנים 2024-2019. בנוסף, גם תחומי השבבים לתעשיית הרכב, המצלמות וה-RF צומחים מעל לממוצע. בכך, מתמקדת קמטק באיזורים הצומחים בתעשיית השבבים, ונמנעת מפעילות בשווקים הרוויים והתחרותיים ביותר – דוגמת שבבים של מחשבים ביתיים, שבבי ליבה של טלפונים חכמים ועוד.
צמיחה מואצת, שיפור ברווחיות
המומנטום העסקי של קמטק הוא חיובי, למרות דו"חות קצת פחות טובים לרבעון השני של 2019. בשנת 2018 רשמה החברה מכירות של 123 מיליון דולר, צמיחה של כ-32%, עלייה ברווחיות הגולמית (לרמה של כ-50%) ביחד עם שיפור מרשים ברווחיות התפעולית – מרמה של 11.11% ב-2017 ל-17.8% ב-2018 (כולל רווחיות תפעולית של למעלה מ-20% ברבעון האחרון של 2018).
כדי להבין עד כמה מרשים התהליך שעברה החברה בשנים האחרונות, מספיק להשוות בין התוצאות ב-2016 (מכירות של 79 מיליון דולר עם רווחיות תפעולית מינימלית של כ-4%) לתוצאות ב-2018.
קמטק דיווחה לאחרונה על תוצאותיה ברבעון השני של 2019. הכנסות החברה צמחו ב-13% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2018. במקביל, למרות ירידה קלה בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, היא גם שמרה על שיעורי רווחיות גבוהים יחסית, כששיעור הרווח התפעולי המתואם היה גבוה מ-20%. עם זאת, תחזית החברה לרבעון השלישי של השנה, להכנסות בהיקף של 33-31 מיליון דולר, הייתה נמוכה מהתחזיות בשוק והובילה למימוש במנייה. החברה ציינה כי אי הוודאות בשוק השבבים גורמת ללקוחותיה להתמקד בהזמנות לטווח הקצר, מה שגרם לתחזית המאכזבת יחסית לרבעון השלישי.
תחזיות מתונות, מכפיל שמרני
תחזיות השוק הנוכחיות בנוגע לקמטק (אליהן יש להתייחס בזהירות שכן החברה מכוסה על ידי 2 אנליסטים בלבד) הן לצמיחה בהכנסות של 7% בשנת 2019 ו-2020, זאת למרות פתיחה חזקה של השנה, עם צמיחה של 18% בהכנסות. כלומר, השוק צופה צמיחה שלילית ברבעונים השלישי והרביעי של 2019. כמו כן, השוק מעריך שקמטק תייצר רווח מתואם למנייה של 0.72 דולר ב-2020. לפי מחיר החברה בעת כתיבת שורות אלו, זוהי תחזית המשקפת מכפיל רווח של כ-12, דיסקאונט משמעותי לתעשיית השבבים ולשוק הכללי.
קמטק הצליחה להציג ביצועים טובים מתחילת השנה, עם תשואה של כ-30%, גבוהה מתשואת מדדי ה-SOX וה-Nasdaq. עם זאת, המכפיל שקמטק מקבלת מהשוק מבטא את הסנטימנט החלש יחסית ואת החששות מההאטה בתעשיית השבבים.
התפתחות מחיר מניית קמטק מתחילת השנה
בפברואר השנה הודיעה קמטק כי חברת Chroma, חברה טיוואנית שנסחרת בשווי של כ-2 מיליארד דולר ומתמחה בציוד מדידה ובדיקה בתחומי האלטרוניקה והחשמל (לא כולל שבבים), רכשה 20.5% מהחברה. חלק מהבעלות נרכש מידי חברת פריורטק הישראלית כשבנוסף, קמטק הנפיקה ל-Chroma סכום של 1.7 מיליון מניות תמורת 9.5 דולר למניה. עסקה זו ממחישה את האטרקטיביות של קמטק עבור רוכשות פוטנציאליות.
Rudolph, אחת המתחרות המרכזיות של קמטק, התמזגה לפני מספר חודשים עם חברת Nanomatrix. הנהלת קמטק מעריכה שמיזוג זה לא ישפיע על השוק בטווח הארוך, אך בטווח הקצר הוא עשוי להיטיב עמה, כשהחברות המעורבות יהיו עסוקות ביישום המיזוג ולאבד לה לקוחות.
שורה תחתונה
חברת קמטק מהווה שילוב של חברה במומנטום עסקי טוב, שנסחרת במכפילי רווח שמרניים בשל חולשה (אולי קצרת טווח) בתעשיית השבבים, שאף עשויה להיות יעד לרכישה בשל פעילותה בתחומים אטרקטיביים במיוחד. רמות התמחור הנוכחיות עשויות לאפשר נקודת כניסה נוחה למשקיעים לטווח הארוך.
הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital.
* המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי בנוגע לפעילות החברה הנסקרת והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 6.יניב 28/08/2019 17:43הגב לתגובה זוחברה מצוינת היא בדרכה מעלה מאמין שהיה התפתחויות בקרוב לטובה
- 5.שולתתתתת1 28/08/2019 16:18הגב לתגובה זוהייתי יכול לעשות עליה סיבוב יותר גדול...
- 4.מצוען 28/08/2019 13:39הגב לתגובה זואם שואל אדם מהוא המוצר שיהיה הכי נדרש בעולם לבניית כל דבר בעתיד ? התשובה : שבבים לכן למניית קמטק יש עוד המון לאן לעלו
- 3.מומחה 28/08/2019 13:09הגב לתגובה זובלי קשר רכישה כן או לא אחת החברות עם עתיד ענק
- 2.חברה נהדרת (ל"ת)מרציאנו 28/08/2019 12:19הגב לתגובה זו
- 1.אתם לא רואים השווקים לא יציבים? ממליצים על קניות? (ל"ת)משה מיציע א 28/08/2019 12:18הגב לתגובה זו
- ירושמי 28/08/2019 13:53הגב לתגובה זותמתין ליציבות אין לך מה לעשות בבורסה זה כמו לצפות שהאוקויינוס יהיה כנרת

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
