ארז כהן
צילום: יח"צ
דעה

46 אלף הדירות המתוכננות באשדוד - הימור על מיליארדים

ארז כהן | (13)

דומה שכבר התרגלנו למספרים העצומים של הסכמי הגג בין הממשלה ל-18 עיריות. שיא חדש הושג אתמול כשנחתם הסכם עם עיריית אשדוד על קידום 46 אלף יחידות דיור תוך 7 שנים בלבד, מה שיהפוך את אשדוד מעיר בת כ-230 אלף תושבים כיום למטרופולין בן כ-400 אלף תושבים תוך פחות מעשור, ובמילים אחרות, כמעט אותו מספר תושבים כמו תל אביב.

אין זו הפעם הראשונה שאני מבקר את הקלות הבלתי נסבלת שבה נחתמים הסכמי גג, ללא מוסדות ציבור הולמים, ללא תשתיות תחבורה, ללא בדיקה רצינית מי יגור במתחמי הענק החדשים, ותוך הימור ממשי על כך שמיליארדים יישפכו לריק. במקרה של אשדוד החשש שלי הינו כפול ומכופל. אשדוד מתאפיינת כבר היום בקיטוב לא מבוטל בין השיכונים הוותיקים שנבנו בשנות החמישים, השישים והשבעים של המאה הקודמת לבין המגדלים שצצו בה במהלך עשרות השנים האחרונות, והיתה לה הזדמנות פז ללכת על מהלך של התחדשות עירונית מקיפה בשטחים הקיימים בתוך העיר, זאת תוך כדי ניצול מירבי של זכויות הבנייה.

הסכמי הגג, לצערי, יסתמו את הגולל על הזדמנות זו, ייגרמו לבזבוז משווע ובלתי סביר של שטחים, יצרו כאוס תכנוני, צפיפות בלתי נסבלת, כולל מחסור במוסדות ושטחי ציבור, שלא לדבר על בעיות תחבורה וחנייה בלתי נסבלות שלא ייפלו מאלה של תל אביב. מירב תושבי אשדוד, לצערי, ייאלצו להמשיך ולהיטלטל בפקקים המתארכים בדרך מהבית לעבודה בגוש דן, מה שיהפוך את אשדוד לעיר הלוויין הגדולה ביותר בישראל, עם מספר תושבים כשל מטרופולין, ומאפיינים ברורים של עיר שינה לכל דבר.

באותו יום בדיוק בו נחתם הסכם הגג עם אשדוד, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה 27 אלף יחידות דיור חדשות בתכנית המתאר החדשה הר/2040 של הוד השרון, מה שיהפוך אותה על פי התכנון, תוך 20 שנה, מעיר לוויין קטנה בת כ-60 אלף תושבים כיום, לעיר בינונית בגודלה בת 150 אלף תושבים סביב 2040. לכאורה גם כאן המספרים נראים די מפחידים, שלא לדבר על כך שהעיר תוכפל פי שניים וחצי, ובכל זאת ישנם מספר הבדלים לעומת המקרה של אשדוד:

1. הוד השרון יושבת על שטח גדול מאוד, כ-20 אלף דונם, כשטחה של העיר חולון, במרכז הארץ, מה שמחייב את ניצול זכויות הקרקע, ובמיוחד בעידן בו שוק הדיור סובל ממחסור בהיצע הולך וגדל. בניגוד לאשדוד.

2. מרבית שטחה הנוכחי של הוד השרון איננו מבונה, ודווקא הבנייה תתרום לחיבור טוב יותר בין חלקי העיר המורכבת מארבע מושבות היסטוריות שהתאחדו ב-1964, רמתיים, מגדיאל, הדר ורמת הדר.

3. בשונה מה"קייס" של אשדוד, שם הסכם הגג מדבר על קידום מיידי של אלפי יחידות דיור מידי שנה, מדובר כאן בתכנית הדרגתית ל-20 שנה לפחות.

4. התכנית של הוד השרון, למי שטרח לעיין בה, כוללת במובהק אלמנטים תכנוניים דוגמת פתרונות תחבורתיים מושכלים, כולל שתי תחנות רכבת בתוך העיר, יציאות נוספות וכו',  למעלה ממיליון מ"ר עסקים ומסחר, מוסדות ציבור ועוד. נכון.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

5. היא גם מנצלת היטב זכויות בנייה קיימות, הן בהתחדשות עירונית ושדרוג השדרה המרכזית של העיר (דרך רמתיים) והן ב"לקונות" שנוצרו עם השנים בין השכונות הוותיקות דוגמת הרצועה החוצצת בין מגדיאל לגיל עמל, הרצועה לשעבר של המועצה האזורית דרום השרון החוצצת בין מגדיאל לבין מרכז העיר, הרצועה החוצצת בין רמתיים והדר לבין רמת הדר ועוד.

נכון, גם תכנית המתאר של הוד השרון  רחוקה מלהיות מושלמת, יש בה עדיין לא מעט "חורים", והיא מחייבת זהירות בביצוע, דוגמת יישום מלא של הפתרונות התחבורתיים אולם ההשוואה האוטומטית לכאורה, בין שתי תכניות הענק, זו של אשדוד וזו של הוד השרון,  איננה נכונה במקרה זה. חומר למחשבה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    עוד חזון למועד (ל"ת)
    אורי... . 06/08/2017 00:44
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ממי 03/08/2017 07:35
    הגב לתגובה זו
    ההמלצות שלך כל כך שקופות. הכל כדי לעכב את הבניה. תוכנית ל 7 שנים?? לא טוב, מהר מידי. תוכנית ל 20 שנה? כן, טוב. לבנות מהר בשטח פתוח, בלי צורך להגיע להסכמות והסדרים ובלי צורך להרוס? לא טוב. לבנות לאט, על קרקע שאנשים גרים בה, כאשר צריך להגיע להסכמה איתם, לפצות אותם, להרוס ולבנות מחדש, מהלך שייקח מינימום 15 שנה?? כן טוב מאוד. אני מציע שלפני שאתה מפרסם דעה, כשמאי מקרקעין ( מקצוע די פרוץ כשלעצמו, ללא כל פיקוח) תחשוף כמה דירות יש לך? ומי הם לקוחותיך? משקיעים? קבלנים? בנקים? או אזרחים פרטיים, שמחפשים לקנות דירה למגורים? נראה לי שאתה יודע לבד את התשובה...
  • שי 04/08/2017 16:00
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שאתה מתבלבל עם מתווכים.
  • ממי 06/08/2017 03:12
    אם היה לך קצת ניסיון בנדל"ן או בשמאות בכלל, היית יודע למשל ששמאי של הבנק תמיד יתן הערכה נמוכה. איך אתה מסביר את זה?? נראה לי שאתה מבלבל את עצמך עם מישהו שמבין משהו מהחיים שלו.
  • 7.
    לא יעזור לארז כהן: העולים 02/08/2017 18:22
    הגב לתגובה זו
    לא יעזור לארז כהן: המחירים עולים. הוא חתיכת אינטרסנט שרק רוצה להוריד מחירים אבל בפועל רק הפוך. הכל עולה יותר: דירה, נסיעה, מטבח. הכל עולה בעיקר הדירות.
  • ממי 06/08/2017 09:17
    הגב לתגובה זו
    גם מרצדס 500 החדשה עולה מיליון שקל, אבל רק 10 אנשים בארץ קנו אותה. שיעלה. עוד יגיע מועד פירעון האגחים של גינדי, המנייה של דימרי צוללת, יסתיימו בניות של אלפי דירות. נראה מי יקנה. נגמרו הפראיירים. המשקיעים בחוץ. תהנה
  • 6.
    אם ארז כהן נגד אז ללכת על זה במלוא הכוח.ארז תמיד טועה (ל"ת)
    אור לגויים 02/08/2017 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ישראל ישראלי 01/08/2017 21:37
    הגב לתגובה זו
    רובוטים ומיחשוב יחליף אותם. ושלא יעבדו עליכם. הכול כסף וחבל שכך.
  • 4.
    דניאל 01/08/2017 12:46
    הגב לתגובה זו
    קשה לך שכחלון בונה הרבה ומהר.
  • 3.
    כם אם יחתמו על הסכמי גג לבניית מיליון דירות לא אקנה דיר (ל"ת)
    אדי 01/08/2017 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אברום 01/08/2017 11:29
    הגב לתגובה זו
    אפשר לקרוא את הדעות שלו בעיון רב. וזה טוב, כי הנבואה ניתנה לאינטרסנטים.
  • 1.
    אין עיר בארץ יפה ומושקעת כמו אשדוד (ל"ת)
    ארז 01/08/2017 11:06
    הגב לתגובה זו
  • מתוכננת חכם... (ל"ת)
    יעקב 01/08/2017 12:37
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.