2 הסיבות שבגללן הציבור ממשיך להסתער על דירות
ביום חמישי נחגוג שנה לבחירות ולמינוי הממשלה הנוכחית. אמנם הממשלה גובשה במהלך החודשים מארס-אפריל 2015, אבל קשה להימנע מסיכומים שנתיים.
אז מה היה לנו? קודם כל, היתה לנו מערכת בחירות שנתפשה בעיני הבוחרים כמיותרת מייסודה, משום שאף אחד לא ממש הבין למה הלכנו לבחירות ומה הסוגיות הבוערות שעומדות על הפרק. נמשיך עם העובדה שבמערכת הבחירות הנוכחית הקמפיינרים הלכו לארון, פתחו את כל הבקבוקים והוציאו את כל השדים לטיול: השד העדתי, השד הפוליטי, השד הדתי. כולם יצאו לשחק ואת רובם עדיין לא הצלחנו להחזיר לבקבוקים מקץ שנה. ומה התוצאה? הממשלה הנוכחית.
בניגוד לשאר המסכמים, אני בוחר להתמקד דווקא בבוחרים בסיכום הזה ולא בנבחרים, בשל שתי סיבות עיקריות: נראה לי מוקדם לשפוט ממשלה שמונתה לפני עשרה חודשים (הממשלה הושבעה ב-14 במאי 2015). שנית, האופן שבו הציבור מגיב לממשלה, הצהרותיה ומעשיה מעניין לא פחות. עם הניצחון בבחירות וכינון הממשלה, כל הנבחרים דיברו על מחויבותם לטיפול מהיר ויעיל במצוקת הדיור. ברשותכם, אני רוצה לבדוק האם הם בכיוון וחשוב מכך – האם הציבור מאמין למחויבות של הממשלה לפתרון מצוקת הדיור.
מה קרה ואיך הציבור הגיב לכך?
מינויו של השר כחלון לאוצר וכינוס כל הסמכויות בתחום הנדל"ן התלוו לאמירות והבטחות על שינוי מגמה מהותי שיביא לירידת מחירי הדירות. העלאת מס הרכישה לדירות להשקעה היווה גם הצהרה ברורה, בעיני הממשלה לפחות, על הגישה למשקיעים. וכמובן, מחיר למשתכן, על מסיבות העיתונאים, ההגרלות, ההודעות לעיתונות והקמפיין הדיגיטלי נועדו להבטיח לציבור שהנה מגיעה ירידת המחירים המיוחלת.
והציבור? לפי מה שנראה, הוא לא קנה שום דבר מההבטחות, האיומים, המקלות והגזרים. שנתה הראשונה של הממשלה אופיינה בהמשך המגמה של עליית מחירים רציפה בענף הנדל"ן, גידול בהיקפי המשכנתאות וגידול במספר העסקאות. גם הקיפאון לכאורה שהתרחש בקיץ והוסבר בהעלאת מס הרכישה התברר כירידת מתח טבעית הנגרמת בחודשי הקיץ.
- יונט קרדיט סוגרת את הסניפים למעט ראשל"צ וחולון ולא תפתח חדשים
- יונט קרדיט ממשיכה להסתבך: ואיך שלמה אייזיק ברח מהאש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אני מאמין שיש 2 סיבות עיקריות לכך. הראשונה היא חוסר אמון בסיסי במערכת הפוליטית, במחויבות שלה וביכולת שלה ליצור שינוי מהותי. יתר על כן, נראה שהציבור אינו מאמין שהאינטרס של קובעי המדיניות קובע שיש להוריד את המחירים. השילוב בין מוטיבציה נמוכה ובין חוסר יכולת מהווה מבחינת הציבור ערובה לכך שהמצב לא ישתנה.
כאן חשוב להוסיף את הקבוצה הגדולה ביותר של רוכשי הדירות ולהתייחס אליה לרגע: משפרי הדיור. הם אנחנו, ששמחים בילד השני או השלישי ומבינים שהגיע הזמן להרחיב את מרחב המחיה של המשפחה. הם, כלומר אנחנו, מהווים למעלה מ-50% מכלל רוכשי הדירות. בכל תכניות הממשלה עד כה לא ניתן שום פתרון לקבוצה הזאת. למה? יש שיאמרו שזה מכיוון שהם מהווים את הרב בשוק, ושכל עוד שומרים על המצב שלהם, שומרים על סטטוס קוו בשוק. יש שיאמרו שמשפרי דיור לא מצטלמים טוב כמו מחוסרי דיור ואי אפשר להכפיש אותם כמו משקיעים. בפועל – אם להם אין פתרון, אזי אין פתרון למשבר הדיור.
הסיבה השניה והמדאיגה באמת בעיני, היא שאני מאמין שהציבור בישראל חש חוסר ביטחון בסיסי בעתידו וברווחתו. לא מדובר בתופעה חדשה בחיים הישראלים. בשנות ה-80 הישראלים החביאו דולרים בבלטות כי הם חששו ממלחמה שתאלץ אותם לארוז ולברוח, ומשום שרצו להבטיח שתמיד יוכלו לקנות משהו בשוק השחור, שחדל להתקיים שני עשורים לפני כן. זה שאין יותר שוק שחור, זה לא אומר שלא יהיה שוב.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
הדור שלנו לעומת זאת, משקיע את כל הכסף שלו בבלטות ולא מתחתן מסיבה אחרת: הוא יודע שמקום העבודה שלו אינו מובטח כי אם הבוסים שלו ימצאו דרך להתייעל על חשבונו, הם יעשו את זה ברגע. הוא יודע שהפנסיה שלו מוחזקת על ידי גופים שאולי יש עליהם רגולציה, אבל אין להם מחויבות אמיתית למשקיע או לחוסך. הוא יודע מתי הוא יגיע לפנסיה אבל הוא לא יודע כמה שנים הוא יחיה ממנה ומתי יגמר הכסף. והוא מפחד. הוא מפחד מהיום שבו הוא יצטרך להיות נזיל. הדרך היחידה שלו להבטיח את כל זה, זאת דירה אחת (או יותר) בבעלותו.
- 9.אורן 16/03/2016 09:38הגב לתגובה זושלושתם מפמפמי נדל"ן.
- 8.שחר 16/03/2016 09:36הגב לתגובה זואין הוכחה יותר טובה מזו שהחגיגה בנדל"ן נגמרה.
- 7.שונא אינטרסנטים 16/03/2016 09:35הגב לתגובה זואסף אנגל יהיה ראשון הנחקרים.
- 6.אזרח 16/03/2016 08:40הגב לתגובה זוולכן הוא ממשיך עם הפחדות שיצרו חוסר בטחון( טרור, איראן, ערבים נוהרים לקלפי וכו'). אין סיכוי שהוא יעשה משהו שישפר את תחושת הבטחון של האזרחים
- 5.משקיע 16/03/2016 00:13הגב לתגובה זוהרוכשים ממשיכים לקנות כי נדלן זה ההשקעה הכי טובה, בטח שהריבית ככה נמוכה
- 4.כותבי תרחישים 15/03/2016 14:30הגב לתגובה זובשנת 2011 בנו 46800 דירות בשנת 2012 בנו 43400 " וכך זה נישאר עד 2015 אריק ש זל בנה 161000 דירות בשנתיים-1997-8 כי הוא דאג לכלל האזרחים אלו דואגים לתורמים גם עייר גידם טיפ חירש ועיוור היה קולט את ההונאה- בישראל אלה שאין שלהם ביצים מפגינים עבור גבינת קוט-ג ואינם מפגינים עבור דירות שמחירן גבוהה ב 100% מערכן איפה יש עוד אנשים כמו האיש ההוא ראו היכן קראתם
- 3.' 14/03/2016 19:41הגב לתגובה זוופחות בטוח בעמדותיך.
- 2.חובב 8 14/03/2016 15:17הגב לתגובה זוהיתר זה חובבנות
- 1.אדם 14/03/2016 14:20הגב לתגובה זונדרשות מעל 200 משכורות חציונית לרכישת דירה חציונית!! זה אמא של הבועות!! יש כמות 30,000 דירות חדשות לא מכורות שיא של כל הזמנים!! ריבית המשכנתאות עולה . המחירים עולים לא בגלל הממשלה והבועה תתפוצץ גם עם הממשלה תנסה למתן את הירידות! אף ממשלה לא הצליחה למנוע את פיצוץ בועת הנדלן: ספרד, יפן, ארצות הברית, אירלנד, הולנד הונק קונג סינגפור ועוד. ככל שמחירים יתנקו מהמחיר ההוגן כך הפיצוץ יהיה יותר גדול למרות הפימפום של הכתב!!
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
