קבורת החמור של כספי המשקיעים בקרקעות חקלאיות

נתי ליוש, מייסד משותף של מיזם Hand Shake, מתייחס לדרך ההשקעה הנוכחית של השקעה בקרקעות חקלאיות
נתי ליוש | (4)

הפרסומות זועקות ודורשות מהמשקיעים "אל תהיו פראיירים" - 300-400 אלף שקלים הם המחיר החדש של מחפשי ההזדמנויות שישלמו את הסכום הנ"ל עבור "זכות לדירה". לא עוד קרקע חקלאית שתהפוך במשך השנים לצמוד קרקע עם משפחה מאושרת, שני ג'יפים וכלב. היום הפרצלציה המציאה לנו מושג חדש המתחרה הראשי ל"דירה על הנייר" - דירה באוויר, דירה בפונטציה, זכות לדירה אם ואז וכאשר.

אף אחד לא יאמר לכם להשקיע באפיק סולידי כזה או אחר שיניב בטווח הארוך תשואה נאה יותר. אנשים שמוכרים קרקעות הם אנשים שקשה ולפעמים גם לא כדאי להתווכח איתם. הם יודעים שב-2016 תהיה הפשרה וב-2020 יעמדו שכונות על שדות בפאתי חולון או פרדס חנה. הלו"ז הנזיל של פקידי העירייה ומהנדסי המועצות לא נכנס מספיק טוב לקודקוד של חובבי הסיכון.

יאללה, בוא נקבור באדמה חצי מיליון שקל ונראה אותו צומח לנכס של מעל מיליון שקל, כי זו משמעותה של הזכות לדירה. דירה, בעברית של ימינו, זהו נכס ששווה בממוצע 1.2 מיליון שקלים בממוצע, אלא אם כן קנית אותה בפריפריה, ושם אנשים באמת לא פראיירים - אף אחד לא קונה קרקעות או חלקות או זכויות לדירות.

השקעה, גם אם ממונפת בנדל"ן בארץ או בחו"ל מניבה כמעט מהיום הראשון תשואה עם דמי שכירות. אבל את זה קשה יותר לכתוב בשלטי הפרסומת. הרווח של יזמי נדל"ן נובע מהתייחסות לנכס כאל אחת משתי פרות - הראשונה, פרה חולבת, השנייה, פרה לשחיטה. הראשונה מניבה תזרים מזומנים נאה לאורך זמן, השנייה תניב ערך רב בזמן קצר בעת מימוש הנכס אחרי מכירתו, ברוב המקרים לאחר השבחה באמצעות שיפוץ וסידור. במקרה של הקרקעות החקלאיות והזכויות לדירה עם או בלי מרפסת, נראה כאילו המשקיעים עמוסי התקוות שחררו את הפרה שלהם באחו, ומקווים שתחזור בעוד כמה שנים שמנה הרבה יותר.

חיסרון נוסף לקבירת הכסף בקרקע מחפשי המציאות היא חוסר הנזילות. המשקיעים בקרקעות נאלצים לשעבד סכומים גדולים שיכולים לקנות להם בית פרטי במנצ'סטר או לאפשר מקדמה למשכנתא לדירה צנועה בגוש דן. אך במקום זאת, הם לוקחים כסף חי שניתן להפוך באפיקים אחרים לנזיל וזמין, לכסף שהתשואה עליו עשויה להיות סבירה בטווח זמן ארוך במיוחד.

המשקיעים האופטימיים מידי צריכים להתעורר. זה אולי נחמד לשתול עכשיו 0.5 מיליון שקל באדמה ולגלות שבתוך כמה שנים הוא הפכה לדירה נאה שאפשר למכור ביותר, אך חשוב לזכור שישנן אופציות רבות להרוויח תשואה טובה יותר לאורך זמן, עם פחות סיכון ואפשרות לנזילות.

המצוקה של המשקיעים באפיק זה ברורה - לא קל היום לגייס את הסכום שיסייע בידם של המשקיעים לרכוש דירה, האופציה של לרכוש שטח מהסוג המדובר, ומאידך להמשיך ולשלם דמי שכירות או משכנתא גבוהה על דירה אחרת, שקולה לשריפה של כסף שיכול היה להיות מושקע באפיקים הרבה יותר מניבים, סולידיים ובסופו של דבר כאלה שבאמת יוצרים שגשוג כלכלי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שמעון הנוכל (ל"ת)
    אייזנברג 04/02/2014 23:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמית 29/01/2014 14:53
    הגב לתגובה זו
    לא חסר נוכלים.
  • 1.
    שרון 29/01/2014 14:18
    הגב לתגובה זו
    אז למה הם מפרסמים -שאין סיכון בהשקעה :הכסף בנאמנות אצל עו"ד מפורסם אבל כבגוף הכתבה נכון הדבר -ואת זה שיווק נכון מסתיר והטיפשים קונים וחולמים (לוטו יותר זול אך סיכוי נמוך יותר עם בררת על התוכניות החלות על הקרקע
  • אהבל 30/01/2014 02:44
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו אומר את האמת... אתה קונה קרקע לחקלאות. אין שום סיכון - תוכל לגדל שם כמה חסה שתרצה. מי אמר שיופשר? מי אמר שכשיופשר יהיה שווה מחיר הוגן? רק לפני 5 שנים אותן קרקעות שווקו בכ 20 אלף שח..ליזמים שמוכרים לך באמת אין סיכון. יש רק תמיד עוד פראייר.
הונאה פיננסית (X)הונאה פיננסית (X)

עושר שלא ביושר - התופעה שמתפשטת בזירה העסקית בישראל

במהלך השנים האחרונות נחשפנו לשורה ארוכה של פרשות הונאה שהותירו אחריהן שובל של עשרות אלפי נפגעים והפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים: מקריסת קרן קלע של אמיר ברמלי, דרך פרשות נטו פיננסים, סלייס, גלובל פייננס, ועד למיזמים רבים של חברות השקעה למיניהן, שהוכיחו כי חלום העושר המהיר מסתיים באסון למשקיעים

אלחנן רוזנהיים |

גם בעולם פרשות כמו קריסת אנרון, נפילתו של ברני מיידוף או מעלליו של ברני קורנפלד, שבהן נפלו גם משקיעים ישראלים, מחזקות את אותה מסקנה: יש אנשים שלא כדאי להשקיע איתם. וורן באפט היטיב לנסח זאת כשאמר "כשאתה מחפש אנשים להשקיע איתם, חפש שלוש תכונות: יושרה, אינטליגנציה ומרץ. ואם אין להם את הראשונה – השתיים האחרות יחסלו אותך."

בעולם ההשקעות, שבו החלטה אחת עשויה לייצר ערך עצום או למחוק הון שנצבר, דברי באפט מקבלים משנה תוקף. אינטליגנציה ומרץ הם אמנם תנאי הכרחי להצלחה, אך ללא יושרה, הם עלולים להפוך לחרב פיפיות.

גם בתנ"ך יש נגיעה בנקודה זו. ירמיהו הנביא אמר "עֹשֶׂה עֹשֶׁר וְלֹא בְמִשְׁפָּט, בַּחֲצִי יָמָיו יַעַזְבֶנּוּ, וּבְאַחֲרִיתוֹ יִהְיֶה נָבָל". פסוק שרלוונטי גם להיום: עושר שלא ביושר פשוט לא מחזיק. הוא מתפורר, ומשאיר אחריו רק חרפה.

הבעיה אינה מסתכמת בכך שהעושר המושג בתרמית מתקבל לעיתים ללא סנקציה אלא שהוא אף זוכה לא פעם להערכה ולהערצה. בעולם שבו הצלחה נמדדת בעיקר בכסף, משקיעים, לקוחות והציבור מתרשמים מהמספרים בלבד, מבלי לשאול כיצד הושגו. כך הופכים לעיתים הרמאים לאייקוני הצלחה, דמויות מופת כביכול. ההערצה הזו מסוכנת במיוחד, משום שהיא יוצרת תמריץ לדור חדש של רמאים ללכת בדרכם.

למעשה, משקיעים פרטיים נגררים אחרי "סיפורי הצלחה" חריגים, גם אם מודעים לכך שהשיטה לא לגמרי נקייה. במספר הזדמנויות עסקתי בסוגיה "למה משקיעים עם נוכלים", והצגתי סיפורים שמוכיחים שההערצה לרווחיות מיידית מקנה לגיטימציה לרמאות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.