מיקרוסופט
צילום: אתר החברה

מיקרוסופט מקבלת הורדת המלצה - התחרות ב-AI גוברת

לפי האנליסטים, היתרון של מיקרוסופט הצטמצם הן בעסקי הענן והן בתחום יצירת הקוד, מה שיקשה על החברה להמשיך להציג ביצועים עודפים
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה מיקרוסופט

בעוד שמניית מיקרוסופט MICROSOFT זינקה ב-37% בשנה האחרונה על רקע ההתלהבות מעתיד הבינה המלאכותית הג'נרטיבית, ב-D.A. Davidson, טוענים כי המתחרים הצליחו לסגור את הפער מול מיקרוסופט, מה שמעמיד בספק את ההצדקה למחיר הפרימיום של המניה.

מיקרוסופט, שהייתה מהראשונות להשקיע בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית דרך שותפות עם OpenAI ושילוב יכולות AI בפלטפורמת הענן Azure, נהנתה עד כה מיתרון משמעותי בשוק. אולם, לפי האנליסטים, המתחרים הצליחו להדביק את הפער, מה שמפחית את ההצדקה לתמחור הגבוה של מניית החברה.

כיום, מניית מיקרוסופט נסחרת במכפיל רווח עתידי של 31.8, גבוה מהממוצע החמש-שנתי העומד על 29.3. על רקע זה, ב-D.A. Davidson הורידו את המלצתם למניה מ"קנייה" ל"ניטרלי", תוך שמירה על מחיר יעד של 475 דולר. ביום שני, מניית מיקרוסופט ירדה ב-0.2% ל-434.28 דולר, בעוד שמדד S&P 500 עלה ב-0.3%.

היתרון של מיקרוסופט מצטמצם

לפי האנליסטים, היתרון של מיקרוסופט הצטמצם הן בעסקי הענן והן בתחום יצירת הקוד, מה שיקשה על החברה להמשיך להציג ביצועים עודפים. הם מציינים את אמזון ושירות הענן שלה, Amazon Web Services, כאחד המתחרים המשמעותיים ביותר של מיקרוסופט.

בנוסף, האנליסטים מביעים חששות לגבי התלות הגוברת של מיקרוסופט בשבבי AI של אנבידיה והעלויות הגבוהות הכרוכות בכך. מיקרוסופט צופה ירידה ברווחיות התפעולית על מנת לממן את הגידול בהוצאות ההוניות על מרכזי נתונים, שצפויות לעלות מ-12% מההכנסות ל-21%. לוריא מציין כי קצב הגידול הזה גבוה יותר בהשוואה לאמזון וגוגל, תוצאה של התלות הגדולה יותר של מיקרוסופט באנבידיה.

למרות הירידה בהמלצה, חשוב לציין כי רוב האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי עתידה של מיקרוסופט. מתוך 59 אנליסטים, כ-55 ממליצים על קנייה, שלושה על החזקה ורק אחד על מכירה. ג'ואל פישביין, אנליסט ב-Truist Securities, מדגיש כי מיקרוסופט ממשיכה לעבוד באגרסיביות כדי לשמור על יתרונה המוקדם במרוץ ה-AI הארגוני, וצופה כי החברה תהיה מהמרוויחות הגדולות ביותר מהמגמה הזו בזכות השותפות שלה עם OpenAI.

בעוד שמיקרוסופט עדיין נתפסת כמובילה בתחום הבינה המלאכותית, השאלה המרכזית היא האם החברה תצליח לשמור על יתרונה התחרותי לאורך זמן, ובאיזו מידה ההשקעות הגדולות בתחום יתורגמו לצמיחה ורווחיות בטווח הארוך.

 

שיתוף הפעולה עם בלקרוק

בלאקרוק, ענקית ניהול הנכסים, וענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט, הכריזו לאחרונה על שיתוף פעולה משמעותי בתחום הבינה המלאכותית. השתיים מקימות קרן השקעות ייעודית בהיקף של כ-30 מיליארד דולר, שמטרתה לפתח תשתיות חיוניות לקידום טכנולוגיות בינה מלאכותית, בדגש על הקמת מרכזי נתונים ופרויקטים אנרגטיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

היוזמה, שקיבלה את השם "שותפות ההשקעות הגלובלית בתשתיות בינה מלאכותית", צפויה להגדיל משמעותית את יכולות המחשוב הזמינות בשוק. בנוסף, היא תתמקד בפיתוח מקורות אנרגיה חדשים עבור מתקנים אלו, שידועים בצריכת החשמל הגבוהה שלהם. לצד בלקרוק ומיקרוסופט, גם חברת MGX, המתמחה בהשקעות בתחום הבינה המלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות, תיקח חלק במיזם.

למרות שההשקעה הראשונית עומדת על 30 מיליארד דולר, הפוטנציאל הכולל של המיזם, כולל מימון חוב, עשוי להגיע לכ-100 מיליארד דולר. השותפות מתכוונת למקד את פעילותה בעיקר בארצות הברית, במטרה לחזק את שרשראות האספקה של תעשיית הבינה המלאכותית ולשפר את מקורות האנרגיה הדרושים לה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כאילו שהמתחרות לא תלויות בשבבים של NVIDIA (ל"ת)
    כתבות פח 23/09/2024 22:59
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.