עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

האם טסלה מוותרת על רשת הטעינה שלה?

מאסק החליט להאט משמעותית את פרויקט רשת הטעינה של טסלה כדי לקצץ עלויות; האם הפרויקט בכלל כלכלי והאם חברות אחרות ימלאו את החלל?
רוי שיינמן | (2)
במסגרת סבבה הפיטורים האחרון שלה, בו פיטרה טסלה  TESLA INC 10% מכוח העבודה שלה, כ-15 אלף עובדים, טסלה פיטרה גם כמעט את כל הצוות שעבד על פרויקט הטעינה המהירה של החברה, כך שבפועל טסלה עוצרת את הפרויקט. הדיווחים על הפסקת הפרויקט אחרי סבב הפיטורים קיבלו תוקף אחרי שאחד העובדים הבכירים כתב על כך ברשת X: "זה רשמי - אילון מאסק פיטר את כולנו. אני לא יודע מה זה אומר לגבי הפרויקט, אבל זאת הייתה חוויה פרועה". גם מאסק עצמו התייחס לסוגיה בפוסט ברשת X כאשר אמר שהחברה לא נוטשת את המיזם, אלא תתקדם בו בקצב איטי יותר.

רשת המטענים המהירים של טסלה מונה כיום 6,249 תחנות ויותר מ-57,000 עמדות טעינה, והעבודות להרחבת הרשת צפויות להאט כעת משמעותית ואפילו להיעצר. הנשיא ג'ו ביידן שם דגש גדול על המעבר לרכבים חשמליים בארה"ב, כולל תוכנית ממשלתית בשווי 7.5 מיליארד דולר לבניית תשתיות טעינה. באמצעות מימון ציבורי ופרטי, הבית הלבן מתכנן להקים 500,000 עמדות טעינה חדשות עד סוף העשור במסגרת תכנית NEVI (תשתיות לאומי לרכב חשמלי), וטסלה היא אחת מהשותפות הגדולות של הבית הלבן ביוזמת NEVI. "טסלה כבר זכתה בכספים במסגרת תוכנית NEVI הפדרלית. אין מצב שמאסק יוותר על כסף בחינם", אמר אנדריאס פינדר, מנכ"ל Bullet EV Charging, אחת מהקבלניות של טסלה לבניית סמטענים מהירים. פינדר הוסיף שההחלטה של טסלה להשהות את הפריסה של המטענים המהירים היא "מכה קשה" לעסק שלו, ומשאירה פרויקטים קיימים של טסלה באוויר. פינדר מאמין ש"הכסף החינמי" של הממשל ככל הנראה יוביל את מאסק להקים מחדש את צוות הטעינה, במקום לנטוש אותו לחלוטין. שותפי יצרניות הרכב של טסלה בתחום הטעינה מקווים שזה אכן יהיה המצב. יצרניות רכב כמו ג'נרל מוטורס, פורד, קיה, פולסטאר, סטלנטיס, הונדה ואחרות כבר נרשמו לקבלת גישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והן התחייבו להתקין את שקע הטעינה NACS של טסלה ברכבים העתידיים שלהן, תחת ההבטחה שרשת המטענים המהירים תמשיך לצמוח בקצב קבוע. "אין לנו חדשות להכריז לגבי התוכניות שלנו למעבר ל-NACS ולרשת הטעינה של טסלה", אמרה GM בהצהרה לגבי המהלך האחרון של טסלה. "אנו ממשיכים לעקוב אחר המצב בנוגע לשינויים בצוות הפרויקט של טסלה וההשלכות הפוטנציאליות." פורד, שקיבלה מוקדם יותר השנה גישה למטענים המהירים באמצעות מתאם תוצרת טסלה, אמרה ש"התוכניות שלנו עבור הלקוחות שלנו לא משתנות" כרגע. ריביאן, שקיבלה גם היא גישה לרשת המטענים המהירים השנה, אמרה ש"הלקוחות שלנו ממשיכים ליהנות מגישה לרשת המטענים המהירים של טסלה, והתחלנו לשלוח מתאמי NACS DC ללקוחות שלנו."

האם רשת המטענים המהירים מצדיקה את העלות שלה?

בעוד שחלק מהאנליסטים מאמינים שעסקי המטענים המהירים של טסלה עשויים להיות שווים מיליארדי דולרים, אחרים לא כל כך בטוחים. פיטר רמזי, לשעבר אנליסט אנרגיה ב-Argus וב-BP וכיום העורך הראשי של עיתון EV inFocus, מאמין שהמהלך של מאסק להגביל את ההוצאות בטעינה היה למעשה צעד חכם. רמזי ציין כי בדוחות הרבעון הראשון של טסלה, הרווח הגולמי של "שירותים וקטגוריות אחרות" צנח ב-40% ל-81 מיליון דולר, וה"גורמים החומריים הגדולים ביותר" בסגמנט לא היו קשורים לטעינה, אלא סבבו סביב רווח ממכירת רכבים משומשים ומכירת חלקים.

בנוסף, מצטט רמזי הערכות של BNEF לפיהן טסלה הכניסה רק 1.74 מיליארד דולר בשנה שעברה מהכנסות טעינה, או 1.5% מסך ההכנסות. בעוד שצפו כי תחום הטעינה יגדל בשנים הקרובות, העסק עדיין מהווה חלק "זניח למדי" מחטיבת השירותים הקטנה של טסלה, שמספקת בקושי רווחים, באופן יחסי. BNEF צפתה שטסלה (לפני הפיטורים) תכניס 7.4 מיליארד דולר הכנסות גלובליות מעסק הטעינה שלה עד 2030. טסלה הכניסה כמעט 100 מיליארד דולר בשנת 2023 בלבד. המהלך של טסלה לצמצם את הצמיחה של רשת המטענים המהירים גם פותח דרכים לחברות אחרות להיכנס לתמונה. "EVgo מעורבת באופן פעיל בפיתוח של תקן ה-J3400 ואנחנו מצפים לקבל עוד נהגי טסלה לרשת שלנו ככל שנוסיף תחנות טעינה מהירות של NACS לרשת הטעינה המהירה הארצית שלנו", אמרה שרה רפאלסון, סמנכ"לית בכירה לפיתוח שוק ומדיניות ציבורית ב-EVgo. בעוד ש-EVgo היא אחת מהשחקניות הגדולות יותר בתעשייה, אחרים מאמינים ששחקן חדש עשוי לצוץ ולשאת את המורשת שטסלה החלה. "המהלך הלא צפוי הזה של טסלה אינו מעיד על מגמה רחבה יותר או על בעיה יסודית עם המודל העסקי של טעינת רכבים חשמליים. להפך, הוא מצביע על הזדמנות בתעשייה", אמר פטריק סאליבן, מנכ"ל חברת הטעינה המסחרית EV Realty. סאליבן מאמין שזהו רגע לשחקנים אחרים להתקדם ולהוביל את "גרסה 2.0" של תעשיית הטעינה, כשהיא הולכת לכיוון של תקנים פתוחים ותאימות. לאותם 500 עובדים מפוטרים מטסלה יש מומחיות יקרת ערך, הוא אמר. "יוצאי טסלה כבר נמצאים בכל מקום, כולל בצוות שלנו, שם הם היו משמעותיים בדרך לבנות פתרונות טעינה זולים ובעלי ניצול גבוה ללקוחות הצי שלנו", אמר סאליבן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Ev geni 06/05/2024 00:03
    הגב לתגובה זו
    טעינה אלחוטית תאומץ גם בטסלה
  • 1.
    אלקטריאון היא הפתרון (ל"ת)
    Wireless ev 06/05/2024 00:02
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיות

דיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"

כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית

רן קידר |
נושאים בכתבה דיפסיק AI

לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה". 

לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".

ממהפכנות לאזהרות

דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי. 

ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה. 

לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".