קרן בוטביניק ויניב ליטמן
צילום: ביזפורטל
TOP BIZ

"אם יש לכם סבלנות: דווקא עכשיו תשקיעו במניות"

יניב ליטמן, מנהל דסק חו"ל בפעילים, מסמן 4 סקטורים מעניינים בארה"ב, דווקא בתקופה של ירידות בשווקים והעלאת הריבית הצפויה בקרוב: צפו בראיוןTV
קרן בוטביניק | (18)

הנאסד"ק כבר איבד 20% מאז השיא בחודש נובמבר, האינפלציה מטפסת לשיא של יותר מ-40 שנה וכבר נושקת ל-8%, כאשר קונצנזוס הכלכלנים סבור כי היא עוד תמשיך לטפס מעלה, בעקבות הזינוק במחירי הנפט, הדלקים, הסחורות.

אבל האם זה הזמן לצאת ממניות? יניב ליטמן, מנהל דסק חו"ל בפעילים, מבית בנק הפועלים, סבור שדווקא עכשיו מדובר בהזדמנות כניסה. זה לא אומר שמחר השווקים יקפצו, אבל הוא צופה שהשווקים יחזרו לעלות ולמי שיש סבלנות ואורך רוח - ייתכן שהתמחור כעת בשווקים דווקא נוח, למרות המלחמה באוקראינה.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אלון 18/03/2022 17:30
    הגב לתגובה זו
    ראלי מתחיל זה זמן להכנס ...צודק
  • 12.
    תקנו כדי שהוא ימכור (ל"ת)
    עלי בביבי 17/03/2022 08:00
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    משה 16/03/2022 09:50
    הגב לתגובה זו
    אל תאמינו לאף אחד. כולם אינטרסנטים. חכו לירידות נוספות. תשקיעו במניות טובות נושאות דיבידנד לטווח ארוך
  • 10.
    אייל 16/03/2022 07:27
    הגב לתגובה זו
    אבל במניות הטכנולוגיה שירדו כבר ב 80-90 אחוז. ממחיר של 200-300 למניה , למחיר של פחות מ 50. הרבה שנים לא היו הזדמנויות כאלה
  • 9.
    אבגד 15/03/2022 23:03
    הגב לתגובה זו
    זה כבר יותר מדי בשביל להיות רגועים
  • 8.
    רז 15/03/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
    .
  • 7.
    לדעתי יש המחפשים הזדמנות שמישהו יקנה את מה שהם מוכרים (ל"ת)
    לדעתי ולכאורה 15/03/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
  • אלא מה ? 16/03/2022 08:19
    הגב לתגובה זו
    רק עכשו בטלביזיה ישנה פירסומת על חברת תרופות , שעדיין לא יצרה כלום אך מבטיחה שבעתיד הם יזהו משהו מצמח הקנביס . העיקר שהתמויים ישקיעו וימתינו .
  • 6.
    HEY U 15/03/2022 16:23
    הגב לתגובה זו
    בולשיט זה וחוסר הבנה בסיסי? האא??האא? האין בושה וכלימה באימרה??
  • 5.
    הצלף 15/03/2022 16:17
    הגב לתגובה זו
    הכל תלוי במלחמה אם זה ימשך עוד חודש יהיה בלאגן יהיה מחסור ענק כמעט בכל תחום שהוא בסחורות ברזל אלומיניום מכוניות אינפלציה מטורפת העלאות ריבית חסרות תקדים בקיצור תקופה לא פשוטה הכלכלה בעולם נראת רע העבודה העיקרית תיהיה לשקם את אוקראינה הרבה עבודה בתשתיות שם
  • ואו, מאיפה הידע הזה? (ל"ת)
    שלומי 17/03/2022 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מצד אחד יש את תאוות הבצע של המשקיעים. מצד שני אינפ 15/03/2022 16:12
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד יש את תאוות הבצע של המשקיעים. מצד שני אינפלציה והעלאות ריבית ואת פוטין הלא צפוי. לדעתי אין לדעת את כיוון השוק לשנה הקרובה. הכל יכול לקרות. הבעיה היא שהשוק כל יום יורד קצת והתיקןנים למעלה הם מהירים ומי שנישבר ויוצא מפסיד אותם ומקבע ההפסד. דילמה קשה.
  • 3.
    לפחות לחכות אחרי הריבית של הפד (ל"ת)
    שלומי 15/03/2022 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דר' דום 15/03/2022 14:19
    הגב לתגובה זו
    צמצום המאזן בטריליון אחד בלבד ימוטט את מגדל הקלפים ( ואז ישאר עוד 8 טריליון לצמצם)
  • 1.
    ברור שבסופו של דבר יעלו, שנה שנתיים…אולי עשר (ל"ת)
    15/03/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
  • ענק (ל"ת)
    פוקסי 15/03/2022 15:57
    הגב לתגובה זו
  • אהרון 15/03/2022 15:40
    הגב לתגובה זו
    לא לשכוח הטווח הרחוק זה מות
  • כל הטווחים זה ממות וכוח הרס הרסני (ל"ת)
    לאהרון 15/03/2022 16:24
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.