מה הדוחות של מולר-מארסק אומרים על מצב הכלכלה העולמית?
חברת השילוח מולר-מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S (AMKBY) הדנית היא חברת השילוח הימית הגדולה בעולם. בשל כך, היא נחשבת לאחד מהברומטרים החשובים בעולם כיום למדידת חיוניות הכלכלה, בשל תלותה של הכלכלה העולמית בשילוח ימי של סחורות – לפחות בינתיים – בין אם בסיסיות ובין אם סחורות לשווקים הקמעונאיים.
עד כמה גדולה החברה? היא ענקית. לפי אתר סטטיסטה, נכון לסוף ינואר, לצי ספינות המשא בעולם, המונה כ-5,000 יחידות, יש קיבולת של 21 מיליון TEU (נפח מכולה ממוצעת שהוא 38.55 מטר מעוקב). באמצעות צי של 710 ספינות – מתוכם 299 בבעלות מלאה והיתר מושכרות בצ'רטר – מולר-מארסק משנעת כחמישית מכל ה-TEU הגלובלי. או למעלה 4.1 מיליון TEU.
אם נשווה את זה לצים הישראלית, שהיא החברה העשירית בגודלה בעולם בתחום השינוע הימי, אז מולר-מארסק גדולה ממנה קרוב לפי 11, כשלצים יש "רק" קרוב ל-380 אלף TEU. בשווי, היא הרבה יותר. צים שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק היא בעלת שווי שוק של קצת למעלה מ-2 מיליארד דולר. מולר-מארסק עומד על 38.4 מיליארד דולר. כלומר פי 19. מבט על המניה מראה שב-12 החודשים האחרונים היא עלתה מרמה של 6.1 דולר למניה ל-10.5 דולר למניה. או עלייה של 66.7%.
סיקרנו כאן לא מעט את השבר שחוותה שרשרת האספקה העולמית בשל הסגרים של אשתקד, שהובילו לשינויים עמוקים בתפיסות הכלכליות, אבל גם לדפוסי שינוע חדשים. בשנה שעברה דיווחנו כאן על הדימום של חברות הספנות הימית, עד שהצליחו להסתגל למצב החדש. לפי הערכות הספינות הפסידו בכל שבוע 350 מיליון דולר.
- קנון נערכת למימוש מניות צים בחצי מיליארד דולר
- מחירי השילוח בירידה - למה צים מזנקת ב-6%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל שכן, השבר בשרשרת האספקה העולמית יגרום לשינוי עמוק בשנים הקרובות בהיקף הסחר הימי. חברות יבזרו את פעילותם על מספר רב של מפעלים אזוריים וקטנים יותר, שיספקו את הביקוש האזורי ויוכלו לתמוך גם במפעלים אחרים. לא עוד שינוע סחורות בהיקף עצום ממקום למקום, אלא מרכז לוגיסטי שייתן מענה אפקטיבי לפי אזור. כך, במקרה של משבר בסדר גודל כזה, יימנעו משבר נוסף בשרשרת האספקה העולמית.
בינתיים, בשל חוסר הוודאות כמו גם הסגרים שאינם מרפים וכל פעם פוגעים בסקטור או סחורה שאמורה להגיע ממדינה נגועה ואינה מגיעה, או שמגיעה באיחור, מביאה ליצירת "צוואר בקבוק משמעותי", לפי מנכ"ל מארסק, סורן סקו, שהוסיף כי המצב בסחר הימי העולמי הוא "חסר תקדים באופן מוחלט".
אתמול פרסמה החברה את דוחותיה והשוק לא אהב אותן, כשבמסחר בוול סטריט היא ירדה ב-6.5%, למרות שהיום ביום המסחר היא כבר מתאוששת ועולה בלמעלה מ-2%. החברה דיווחה שלאחר נפילה של 15% בנפחים שהעבירה ברבעון השני של 2020, בשיא השפעות הסגרים בעולם, היה ריבאונד חד בסוף השנה, שבעצם הגדיל את הנפחים ב-5% ברבעון האחרון של 2020 ביחס לרבעון 4 של 2019.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"המצב יצר צוואר בקבוק משמעותי במושגים של חוסר בקיבולת וחוסר בקונטיינרים, שהעלו את מחירי השינוע", אמר סקו ברעיון ל-CNBC. "אנחנו מנסים להתמודד עם העלייה בביקושים, שהיא חסרת תקדים לחלוטין, גם בגלל שהצרכנים מוציאים כסף, אבל גם בשל תהליך מילוי מחדש של מלאים, לאחר שקמעונאים הפסיקו לרכוש מוצרים מסין ברבעון השני והשלישי של 2020", הוסיף.
- 3.אלי 13/02/2021 16:20הגב לתגובה זוהמינוח Teu טיוס מתיחס למכות 20 רגל ,כ 6 מטר אורך שנפחן הפנימי כ 30cbm ולא 38 !
- 2.מעניין. (ל"ת)הקורא 12/02/2021 13:24הגב לתגובה זו
- 1.ליאור 12/02/2021 08:06הגב לתגובה זו12 אניות בנפחים גדולים, שינוע מהאמירויות...הפוטנציאל ברור.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
