מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

מה הדוחות של מולר-מארסק אומרים על מצב הכלכלה העולמית?

מנכ"ל חברת השינוע הימיית הגדולה בעולם אומר שברבעון האחרון נוצר אפקט צוואר בקבוק, בשל עלייה של 5% בנפח המסחר ביחס ל-2019, לעומת ירידה ביכולת לשנע ובמספר המכולות הפנויות
ארז ליבנה | (3)

חברת השילוח מולר-מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S (AMKBY) הדנית היא חברת השילוח הימית הגדולה בעולם. בשל כך, היא נחשבת לאחד מהברומטרים החשובים בעולם כיום למדידת חיוניות הכלכלה, בשל תלותה של הכלכלה העולמית בשילוח ימי של סחורות – לפחות בינתיים – בין אם בסיסיות ובין אם סחורות לשווקים הקמעונאיים.

 

עד כמה גדולה החברה? היא ענקית. לפי אתר סטטיסטה, נכון לסוף ינואר, לצי ספינות המשא בעולם, המונה כ-5,000 יחידות, יש קיבולת של 21 מיליון TEU (נפח מכולה ממוצעת שהוא 38.55 מטר מעוקב). באמצעות צי של 710 ספינות – מתוכם 299 בבעלות מלאה והיתר מושכרות בצ'רטר – מולר-מארסק משנעת כחמישית מכל ה-TEU הגלובלי. או למעלה 4.1 מיליון TEU.

 

אם נשווה את זה לצים הישראלית, שהיא החברה העשירית בגודלה בעולם בתחום השינוע הימי, אז מולר-מארסק גדולה ממנה קרוב לפי 11, כשלצים יש "רק" קרוב ל-380 אלף TEU. בשווי, היא הרבה יותר. צים שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק היא בעלת שווי שוק של קצת למעלה מ-2 מיליארד דולר. מולר-מארסק עומד על 38.4 מיליארד דולר. כלומר פי 19. מבט על המניה מראה שב-12 החודשים האחרונים היא עלתה מרמה של 6.1 דולר למניה ל-10.5 דולר למניה. או עלייה של 66.7%.

 

סיקרנו כאן לא מעט את השבר שחוותה שרשרת האספקה העולמית בשל הסגרים של אשתקד, שהובילו לשינויים עמוקים בתפיסות הכלכליות, אבל גם לדפוסי שינוע חדשים. בשנה שעברה דיווחנו כאן על הדימום של חברות הספנות הימית, עד שהצליחו להסתגל למצב החדש. לפי הערכות הספינות הפסידו בכל שבוע 350 מיליון דולר.

 

כל שכן, השבר בשרשרת האספקה העולמית יגרום לשינוי עמוק בשנים הקרובות בהיקף הסחר הימי. חברות יבזרו את פעילותם על מספר רב של מפעלים אזוריים וקטנים יותר, שיספקו את הביקוש האזורי ויוכלו לתמוך גם במפעלים אחרים. לא עוד שינוע סחורות בהיקף עצום ממקום למקום, אלא מרכז לוגיסטי שייתן מענה אפקטיבי לפי אזור. כך, במקרה של משבר בסדר גודל כזה, יימנעו משבר נוסף בשרשרת האספקה העולמית.

 

בינתיים, בשל חוסר הוודאות כמו גם הסגרים שאינם מרפים וכל פעם פוגעים בסקטור או סחורה שאמורה להגיע ממדינה נגועה ואינה מגיעה, או שמגיעה באיחור, מביאה ליצירת "צוואר בקבוק משמעותי", לפי מנכ"ל מארסק, סורן סקו, שהוסיף כי המצב בסחר הימי העולמי הוא "חסר תקדים באופן מוחלט".

 

אתמול פרסמה החברה את דוחותיה והשוק לא אהב אותן, כשבמסחר בוול סטריט היא ירדה ב-6.5%, למרות שהיום ביום המסחר היא כבר מתאוששת ועולה בלמעלה מ-2%. החברה דיווחה שלאחר נפילה של 15% בנפחים שהעבירה ברבעון השני של 2020, בשיא השפעות הסגרים בעולם, היה ריבאונד חד בסוף השנה, שבעצם הגדיל את הנפחים ב-5% ברבעון האחרון של 2020 ביחס לרבעון 4 של 2019.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"המצב יצר צוואר בקבוק משמעותי במושגים של חוסר בקיבולת וחוסר בקונטיינרים, שהעלו את מחירי השינוע", אמר סקו ברעיון ל-CNBC. "אנחנו מנסים להתמודד עם העלייה בביקושים, שהיא חסרת תקדים לחלוטין, גם בגלל שהצרכנים מוציאים כסף, אבל גם בשל תהליך מילוי מחדש של מלאים, לאחר שקמעונאים הפסיקו לרכוש מוצרים מסין ברבעון השני והשלישי של 2020", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלי 13/02/2021 16:20
    הגב לתגובה זו
    המינוח Teu טיוס מתיחס למכות 20 רגל ,כ 6 מטר אורך שנפחן הפנימי כ 30cbm ולא 38 !
  • 2.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 12/02/2021 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ליאור 12/02/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
    12 אניות בנפחים גדולים, שינוע מהאמירויות...הפוטנציאל ברור.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.