נמל ימי, ספינה של מארסק
צילום: unsplash

מארסק מכה את התחזיות, לרוב זה טוב לכלכלה העולמית, אבל...

חברת השילוח הימי הגדולה בעולם העלתה את התחזית השנתית שלה לעד 7 מיליארד דולר, לאחר שההכנסות לפני EBITDA, הסתכמו ב-1.7 מיליארד לעומת צפי ל-1.57 מיליארד. חלק ניכר מהרווחים היה בשל מחיר הנפט הנמוך 
ארז ליבנה | (3)

למרות ההאטה המשמעותית בסחר העולמי, חברת השילוח הימי הגדולה בעולם, מולר-מארסק (סימול: AMKBY), העלתה את תחזית ההכנסות שלה ל-2020 לבין 6 ל-7 מיליארד דולר. זאת לאחר שהיכתה את הקונצנזוס והציגה שורה עליונה מרשימה של 1.7 מיליארד דולר – 25% יותר 1.575 מיליארד שצפו האנליסטים.

 

הביצועים הם עוד יותר מרשימים, לאור העובדה כי הייתה צניחה של 10% בביקוש העולמי למכולות וירידה של 16% בנפחים ששולחו. יותר מזה, הירידה בביקושים הובילה לשימוש בצי ספינות קטנות יותר, שחוסכות זמן בהפלגות הבינ"ל, כשלמארסק לא חסרות ספינות ענק שעבדו פחות בשל המצב. המצב הוביל לירידה של 6.5% בהכנסות.

 

אבל זה לא באמת משנה. כי לאור שינויים שביצעה החברה כדי להתמודד עם הקורונה ומקורות הכנסה וחיסכון בעולויות, הובילו לתוצאה המצוינת. הרווחים של מארסק מגיעים משני זוויות מרכזיות. החברה נהלת מרכזים לוגיסטיים בנמלים, שם הרוויחה יותר על מחירי הובלה. הזווית השנייה היא מחיר הנפט הנמוך, שהוריד משמעותית את אחת מההוצאות המשמעותיות ביותר של הקבוצה, שכן ספינות נחשבות לצרכניות נפט אדירות.

 

לפני הדוחות, החברה חזתה שהרווחים לפני EBITDA יעמדו על 5.5 מיליארד דולר, לאחר שבתחילה הודיעה כי לא תציג תחזית בשל חוסר הוודאות בשווקים. "עם תוצאות חזקות ומאזן חזק, אנחנו ממוצבים בעמדה לצאת חזקים יותר מהמשבר", אמר מנכ"ל החברה, סורן סקו.

 

לרוב, בשל גודלה ומשקלה של הענקית הדנית בסחר הבינ"ל, התוצאות שלה והדיווחים שלה על נפח - לפי קונטיינטר - הסחר הבינ"ל בנתיבים ימיים, הוא אחד מהאינדיקטורים החשובים ביותר למצבה של הכלכלה העולמית. עם זאת, מחירי הנפט של הרבעון השני לא צפויים לחזור בקרוב והמשך הסטגנציה הכלכלית במערב, יכולים לייצר חוסר קורלציה בין מצב הסחר הגלובלי לבין תוצאות החברה, גם ובעיקר לנוכח הרפורמות והעובדה שחתכה משמעותית בעלויות.

 

מניית החברה אגב, ששווי השוק שלה קרוב ל-28 מיליארד דולר, כבר סגרה את הנפילות של מארס, והיא כרגע נמצאת בפלוס 3% מתחילת השנה. עם זאת, המניה עדיין רחוקה מהשיא שלה ב-2014, אז עמד מחירה על 18 דולר, כשהיום מחירה עומד על 7.45 דולר למניה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    (ל"ת)
    19/08/2020 19:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם כבר להעתיק כתבה מחו״ל, תתרגמו כמו שצריך. פשוט מ 19/08/2020 19:05
    הגב לתגובה זו
    אם כבר להעתיק כתבה מחו״ל, תתרגמו כמו שצריך. פשוט מביך !
  • 1.
    אנונימי 19/08/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    אם כבר להעתיק כתבה מחו״ל, תתרגמו כמו שצריך. פשוט מביך !
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.