מעבדה ניסוי אבחון חיסון קרן פימי
צילום: צילום: דיויד גארב

איך מניית J&J תרוויח מהחיסון לקורונה – אם בכלל?

האם ההמניה, שהגיעה השבוע לשיא של צפונה מ-161 דולר, תלך בעקבות פייזר ומודרנה, או שהיא תעלה בשל מרכיבי החיסון, שיכולים לשנות את מגרש המשחקים במלחמה במגפה
ארז ליבנה | (1)

אלכס גורסקי, מנכ"ל חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) אמר השבוע כי בימים הקרובים ענקית הפארמה תפרסם את תוצאות הניסוי שלב 3 בחיסון שלה למגפת הקורונה. לפי הדיווח בבלומברג, דבריו בכנס דיגיטלי שנערך עם בכירי התעשייה בארה"ב, הוא אמר כי החברה נמצאת בשלבים האחרונים של ניתוח המידע של 45 אלף המשתתפים בניסוי.

 

הציפיות של השוק מהחברה הן גבוהות בשל התוצאות הקודמות של הניסויים, אבל גם בשל העובדה כי החברה הצהירה שתוכל לייצר 1 מיליארד מנות חיסון ב-2021, במקרה שהיא תקבל אישור מהיר מצד ה-FDA. בניגוד לחיסונים של מודרנה (MRNA) ופייזר (PFE) וביונטק (BNTX), החיסון של J&J נחשב לקל יותר לאחסון ואספקה, בשל העובדה כי אינו צריך קירור מיוחד ואין צורך ב-2 מנות, אלא רק ב-1.

 

כמו כן, במודרנה אמרו כי החיסון שפיתחה החברה יהיה אפקטיבי לשנה אחת, כשלאחר שהודיעה שנתקלה בבעיות ייצור, פייזר אומרת כי תוכל לעמוד ביעדים הראשוניים שהציבה לעצמה. מה שעומד לצדן של 2 החברות זו העובדה כי הנתונים של האפקטיביות של החיסון גבוהים מ-90%, כשזה מספר הזהב שאליו גJ&J מכוונת.

 

מה שעומד לצד החיסון של J&J, זו העובדה כי החיסון שלה מבוסס על טכנולוגיה קיימת וזמינה, כשהצפי הוא שיחד עם החיסון של אסטרה זנקה (AZN), היכולות של J&J יובילו לשינויי זרמים ביכולת שלנו להתמודד עם המגפה ברמה הגלובלית.

 

"הדאטה של J&J יכול להיות הכי משמעותי של החודש, בשל האפקט הפוטנציאלי שלו על השווקים וגם על מודרנה ופייזר כמי שהיו הראשונות להגיע לקו הגמר", כתבו בבנק ההשקעות ג'פריז. "החיסון של J&J הוא רק מנה אחת, שפחות תלוי בשרשרת האספקה גמלונית וזה יכול להיות מאוד חשוב", הוסיפו.

 

"הקונצנזוס בצד הקונה הוא שלחיסון של J&J יהיה אפקטיביות של בסביבות ה-85%, שזה מספר נמוך וחלש ביחס למתחרות", כתב האנליסט של ג'פריז מייקל יי. "פחות מכך ומדינות וגופים שרוכשים את החיסון יצטרכו לחשוב אילו חיסונים לרכוש בשל הרצון של המתחסנים לקבל את התרופה האפקטיבית ביותר", הוסיף.

 

למרות שירדה ביום המסחר אתמול ב-0.8%, נכון לכרגע, מניית J&J קרובה לשיא כל הזמנים שלה כשמחיר המניה עומד על 158.1 דולר למניה. השיא היה בתחילת השבוע, אז הגיעה המניה חשיא של למעלה מ-161 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אבל האם מה שקרה למניית פייזר ולמניית מודרנה יקרה גם למניית J&J? נכון לכרגע, למרות היותה של פייזר כשחקנית הגדולה בשוק, המניה שלה ירדה מאז השיא של דצמבר, אז עמד מחיר המניה על קרוב ל-43 דולר, ל-37.2 דולר למניה. או ירידיה של 12.6%. מניית מודרנה, שהגיעה לשיא של קרוב ל-157 דולר למניה, ירדה מתחת ל-125 דולר למניה, או ירידה של קרוב ל-21%.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יעקב 15/01/2021 20:23
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי לטווח ארוך מניה מצויינת מי שמחפש רווחים מהירים אחרי היציאה מהקורנה שיקנה תעודת סל כמו VOO עכשיו המצב שהתחלואה מכה וכרגע ייצור החיסונים והתחסנות האוכלוסייה איטיים ככה שהשוק נוטה לכאן ולכאן מי שיש לו ראיה לטווח ארוך למשל 5 שנים זאת מנייה מצויינת עם דירוג הכי גבוהה שקיים AAA
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.