איך מניית J&J תרוויח מהחיסון לקורונה – אם בכלל?
אלכס גורסקי, מנכ"ל חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) אמר השבוע כי בימים הקרובים ענקית הפארמה תפרסם את תוצאות הניסוי שלב 3 בחיסון שלה למגפת הקורונה. לפי הדיווח בבלומברג, דבריו בכנס דיגיטלי שנערך עם בכירי התעשייה בארה"ב, הוא אמר כי החברה נמצאת בשלבים האחרונים של ניתוח המידע של 45 אלף המשתתפים בניסוי.
הציפיות של השוק מהחברה הן גבוהות בשל התוצאות הקודמות של הניסויים, אבל גם בשל העובדה כי החברה הצהירה שתוכל לייצר 1 מיליארד מנות חיסון ב-2021, במקרה שהיא תקבל אישור מהיר מצד ה-FDA. בניגוד לחיסונים של מודרנה (MRNA) ופייזר (PFE) וביונטק (BNTX), החיסון של J&J נחשב לקל יותר לאחסון ואספקה, בשל העובדה כי אינו צריך קירור מיוחד ואין צורך ב-2 מנות, אלא רק ב-1.
כמו כן, במודרנה אמרו כי החיסון שפיתחה החברה יהיה אפקטיבי לשנה אחת, כשלאחר שהודיעה שנתקלה בבעיות ייצור, פייזר אומרת כי תוכל לעמוד ביעדים הראשוניים שהציבה לעצמה. מה שעומד לצדן של 2 החברות זו העובדה כי הנתונים של האפקטיביות של החיסון גבוהים מ-90%, כשזה מספר הזהב שאליו גJ&J מכוונת.
מה שעומד לצד החיסון של J&J, זו העובדה כי החיסון שלה מבוסס על טכנולוגיה קיימת וזמינה, כשהצפי הוא שיחד עם החיסון של אסטרה זנקה (AZN), היכולות של J&J יובילו לשינויי זרמים ביכולת שלנו להתמודד עם המגפה ברמה הגלובלית.
- כמה שווים חיים של בן אדם? 1 מיליארד דולר
- 10 חודשים נוספים לחולי סרטן ריאה - הישג רפואי לאסטרה-זנקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הדאטה של J&J יכול להיות הכי משמעותי של החודש, בשל האפקט הפוטנציאלי שלו על השווקים וגם על מודרנה ופייזר כמי שהיו הראשונות להגיע לקו הגמר", כתבו בבנק ההשקעות ג'פריז. "החיסון של J&J הוא רק מנה אחת, שפחות תלוי בשרשרת האספקה גמלונית וזה יכול להיות מאוד חשוב", הוסיפו.
"הקונצנזוס בצד הקונה הוא שלחיסון של J&J יהיה אפקטיביות של בסביבות ה-85%, שזה מספר נמוך וחלש ביחס למתחרות", כתב האנליסט של ג'פריז מייקל יי. "פחות מכך ומדינות וגופים שרוכשים את החיסון יצטרכו לחשוב אילו חיסונים לרכוש בשל הרצון של המתחסנים לקבל את התרופה האפקטיבית ביותר", הוסיף.
למרות שירדה ביום המסחר אתמול ב-0.8%, נכון לכרגע, מניית J&J קרובה לשיא כל הזמנים שלה כשמחיר המניה עומד על 158.1 דולר למניה. השיא היה בתחילת השבוע, אז הגיעה המניה חשיא של למעלה מ-161 דולר.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אבל האם מה שקרה למניית פייזר ולמניית מודרנה יקרה גם למניית J&J? נכון לכרגע, למרות היותה של פייזר כשחקנית הגדולה בשוק, המניה שלה ירדה מאז השיא של דצמבר, אז עמד מחיר המניה על קרוב ל-43 דולר, ל-37.2 דולר למניה. או ירידיה של 12.6%. מניית מודרנה, שהגיעה לשיא של קרוב ל-157 דולר למניה, ירדה מתחת ל-125 דולר למניה, או ירידה של קרוב ל-21%.
- 1.יעקב 15/01/2021 20:23הגב לתגובה זולפי דעתי לטווח ארוך מניה מצויינת מי שמחפש רווחים מהירים אחרי היציאה מהקורנה שיקנה תעודת סל כמו VOO עכשיו המצב שהתחלואה מכה וכרגע ייצור החיסונים והתחסנות האוכלוסייה איטיים ככה שהשוק נוטה לכאן ולכאן מי שיש לו ראיה לטווח ארוך למשל 5 שנים זאת מנייה מצויינת עם דירוג הכי גבוהה שקיים AAA
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
