
הרחפן הקרבי של לוקהיד מרטין נחשף - ככה הוא נראה
מתי ייכנס לשוק, מה היתרונות שלו, מה המשמעות ללוקהיד, לשוק כולו, למלחמה העתידית? לוקהיד נכנסת לתחום שהכי איים על מטוסי הקרב שלה - רחפנים מסוגלים לעשות 70% מהמטלות של מטוסי הקרב הטובים ביותר בעלות של 10%-20% בלבד
לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp 1.31% חשפה את Vectis, רחפן קרבי חמקני שפותח ביחידת Skunk Works. הרחפן מיועד לפעול באופן עצמאי או לצד מטוסי F-35, עם יכולות אוויר-אוויר, תקיפת קרקע ואיסוף מודיעין. העלות המוערכת: 20-30 מיליון דולר ליחידה, לעומת 100 מיליון דולר למטוס F-35.
הפיתוח נעשה במימון פרטי של החברה, ללא חוזה ראשוני מהפנטגון. המהלך מאפשר ללוקהיד לשמור על זכויות הקניין הרוחני ולשווק את המוצר למספר לקוחות. טיסת הבכורה מתוכננת ל-2027, עם ייצור סדרתי החל מ-2030.
לוקהיד מרטין מתמודדת עם לחצים מצד משקיעים בשל התלות הגדולה בפרויקט ה-F-35. המניה ירדה ב-12% בשנה האחרונה, בעוד מתחרותיה כמו נורת'רופ גרומן עלו ב-25%. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לצמוח מ-15.8 מיליארד דולר ב-2025 ל-22.8 מיליארד ב-2030, עם צמיחה שנתית של 7.6%. בפועל, הצמיחה החזויה בעבר התבררה כנמוכה לעומת הצמיחה בפועל - זה יכול גם להיות בעתיד.
הפנטגון השיק את תוכנית CCA (Collaborative Combat Aircraft) במטרה לרכוש 1,000 רחפנים קרביים עד 2030, בהשקעה כוללת של 20 מיליארד דולר. התוכנית מעודדת שילוב בין מטוסים מאוישים לרחפנים, מודל שמכונה "מוביל-נלווה". רחפן כמו Vectis יכול להרחיב את טווח הפעולה של F-35 ב-50% ולבצע משימות מסוכנות במקום טייסים.
- לאחר עסקת אינטל: טראמפ רוצה נתח גם מלוקהיד מרטין
- הממשל האמריקאי מחלץ את חברת התעופה ומה קרה היום לפני 85 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלחמה באוקראינה הוכיחה את יעילות הרחפנים. רחפני Bayraktar TB2 הטורקיים, שעלותם 5 מיליון דולר בלבד, שינו את פני הלחימה. ארה"ב משקיעה כיום 3.7 מיליארד דולר בשנה ברחפנים צבאיים, וההוצאה צפויה לגדול ל-20% מתקציב החיל האוויר עד 2030.
הרחפן של לוקהיד - והאם החברה תוביל את שדה הקרה האווירי?
Vectis מסווג כרחפן Group 5 - קטגוריה של רחפנים גדולים עם טווח ארוך ויכולת נשיאת נשק משמעותית. הרחפן מצויד במנוע טורבו-מאוור, ציפוי חמקני מתקדם ומערכות חיישנים משולבות. הוא יכול לטוס אלפי קילומטרים, לשהות באוויר למעלה מ-24 שעות ולשאת מגוון רחב של חימוש.
היכולת המרכזית של Vectis היא אוטונומיה מתקדמת. הרחפן יכול לקבל החלטות טקטיות באופן עצמאי, לזהות ולתקוף מטרות ללא התערבות אנושית רציפה. הוא גם יכול לשלוט בלהקות רחפנים קטנות יותר, מה שמכפיל את יכולת התקיפה.
- פאואל: "מחירי המניות גבוהים מדי" - וול סטריט לא מתרגשת
- מיקרון בתוצאות שיא: הביקוש ל-AI מזניק את ההכנסות; האם המניה תעלה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
השילוב עם F-35 נעשה דרך קישוריות מאובטחת שפותחה על בסיס הטכנולוגיה של המטוס החמקני. הטייס יכול לשלוט ברחפן ממרחק של מאות קילומטרים, להקצות לו משימות ולקבל מידע בזמן אמת. זה פותר את אחת הבעיות המרכזיות של ה-F-35 - עלויות התחזוקה הגבוהות של 44 אלף דולר לשעת טיסה ו-30 שעות עבודה לכל שעת טיסה.
לוקהיד נכנסת לשוק תחרותי. נורת'רופ גרומן מפעילה את ה-RQ-4 Global Hawk עם חוזים של 2 מיליארד דולר בשנה. בואינג מפתחת את MQ-25 Stingray לתדלוק אווירי, שכבר ביצע טיסות ניסוי ב-2024. ג'נרל אטומיקס שולטת בשוק עם ה-MQ-9 Reaper שביצע 20,000 משימות קרביות באפגניסטן.
החברה המעניינת ביותר היא כנראה אנדוריל (Anduril), סטארט-אפ שגייס 1.5 מיליארד דולר ופיתח את רחפן Fury במחיר של 10 מיליון דולר בלבד. החברה זכתה בחוזה מהפנטגון ב-2024 ומשתמשת בבינה מלאכותית בקוד פתוח. קראטוס דיפנס (Kratos Defense) מתמחה ברחפנים זולים לייצור המוני במחיר של 2-3 מיליון דולר ליחידה.
היתרון של לוקהיד טמון בניסיון של עשרות שנים בטכנולוגיית חמקנות מפיתוח ה-F-117, F-22 ו-F-35. החיסרון המרכזי הוא הבירוקרטיה הכבדה של חברה עם 116,000 עובדים, שמאטה תהליכי פיתוח. חברות קטנות יותר מסוגלות להגיב מהר יותר לצרכי השוק. אבל בלוקהיד הולכים על כל הקופה. הנהלת החברה הצהירה על הכוונות והיכולות והיא נערכת להיות המובילה בתחום הזה. זה לא עניין פשוט בשביל לוקהיד. אחרי הכל, הרחפנים הם האיום הגדול ביותר על מטוסי הקרב. ככל שהם יתקדמו, הצורך במטוסי קרב יפחת. הרווח של לוקהיד מגיע מהמטוסים וההפנמה שהיא צריכה להוביל את שוק רחפני הקרב היא הבנה שמטוסי הקרב בעתיד הבינוני-ארוך לא יניבו את הרווחים הצפויים. החברה עלולה להיפגע, אך היא מכינה מנוע צמיחה משמעותי - הרחפנים.
ההיסטוריה של Skunk Works: מעבדת החדשנות
Skunk Works הוקמה ב-1943 על ידי המהנדס קלי ג'ונסון כדי לפתח את ה-P-80 Shooting Star, מטוס הסילון הראשון של ארה"ב. היחידה פעלה לפי 14 כללים פשוטים: צוות קטן, תקציב מוגבל, עצמאות מוחלטת ודיווח ישיר להנהלה. הגישה הזו אפשרה פיתוח מהיר של טכנולוגיות פורצות דרך.
בשנות ה-50 היחידה פיתחה את מטוס הריגול U-2 שטס בגובה 21 קילומטר, ואת ה-SR-71 Blackbird שהגיע למהירות של 3.5 מאך. בשנות ה-70 הוביל בן ריץ', היורש של ג'ונסון, את פיתוח ה-F-117 Nighthawk, המטוס החמקני הראשון בעולם. המטוס שימש במלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 והפציץ מטרות בבגדד ללא זיהוי.
היחידה המשיכה לפתח את ה-F-22 Raptor בשנות ה-90 ואת ה-F-35 Lightning II בתחילת שנות ה-2000. כיום היא מתמקדת בטכנולוגיות עתידיות כמו מטוסים על-קוליים שקטים (X-59 QueSST) ומערכות אוטונומיות. הפיתוח של Vectis מייצג חזרה לשורשים - פרויקט עצמאי ללא מימון ממשלתי ראשוני.
ההשפעה על עתיד ה-F-35
ה-F-35 יישאר עמוד התווך של חיל האוויר האמריקאי לטווח הבינוני, אבל יש סימן שאלה גדול לגבי הטווח הארוך. נכון לעכשיו היקף האספקה הצפוי לחיל האוויר האמריקאי עומד על 2,500 יחידות מתוכננות עד 2035 וחוזים בשווי 1.7 טריליון דולר. רחפנים כמו Vectis לא יחליפו אותו בשלב הראשון אלא ישלימו אותו. המודל החדש מאפשר למטוס מאויש אחד לשלוט בכמה רחפנים, מה שמגדיל את כוח האש והיכולת המבצעית.
עלויות התחזוקה הגבוהות של ה-F-35 דוחפות את הפנטגון לחפש חלופות זולות יותר. רחפן קרבי יכול לבצע 70% מהמשימות במחיר של 10%-20% מהעלות. התחזית היא שעד 2030, 20% מתקציב החיל האוויר יופנה לרחפנים, על חשבון מטוסים מאוישים חדשים.
לוקהיד משקיעה 500 מיליון דולר בשנה בשילוב בינה מלאכותית במערכות הקיימות. המטרה היא ליצור "מערכת מערכות" שבה F-35 משמש כמפקדה מעופפת לצי של רחפנים. זה יאפשר להאריך את חיי המטוס ולהפחית את הצורך בטייסים בסיכון גבוה.
מניית לוקהיד עלתה בעקבות הדיווח ב-1.4%. החברה נסחרת ב-486 דולר למניה , כ-114 מיליארד דולר, מכפיל רווח של כ-16-17 על רווחי השנה הבאה. ההכנסות השנה צפויות להסתכם בכ-74.2 מיליארד דולר ולעלות ל-77.2 מיליארד דולר בשנה הבאה.
בינתיים התרומה של הרחפנים לא צפויה להיות משמעותית. אנליסטים של גולדמן זאקס מעריכים שהשוק הפוטנציאלי של Vectis עומד על 5 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות. החשש של האנליסטים הוא התחרות החריפה מחברות זריזות יותר. מורגן סטנלי מזהיר שלוקהיד עלולה להפסיד חוזים לטובת אנדוריל או ג'נרל אטומיקס אם לא תוכל להוריד עלויות.
שאלות ותשובות על Vectis, לוקהיד ורחפנים
מה ההבדל בין Vectis לרחפנים קיימים כמו MQ-9 Reaper?
Vectis הוא רחפן חמקני עם יכולות אוויר-אוויר, בעוד MQ-9 מתמקד בתקיפות קרקע ואינו חמקני. Vectis גם אוטונומי יותר ויכול לפעול בסביבות עוינות עם הגנה אווירית מתקדמת. המחיר דומה (20-30 מיליון דולר) אך היכולות רחבות יותר.
האם רחפנים יחליפו את המטוסים המאוישים?
לא בעתיד הנראה לעין. רחפנים ישלימו מטוסים מאוישים אך לא יחליפו אותם. משימות מורכבות הדורשות שיקול דעת אנושי, כמו קרבות אוויר מורכבים או מצבי חירום, עדיין ידרשו טייסים. התחזית היא ש-20-30% מהמשימות יעברו לרחפנים עד 2030.
מדוע לוקהיד בחרה לממן את הפיתוח באופן פרטי?
מימון פרטי מאפשר ללוקהיד לשמור על זכויות הקניין הרוחני ולמכור למספר לקוחות ללא אישור הפנטגון. זה גם מזרז את הפיתוח - ללא בירוקרטיה ממשלתית. החברה מהמרת על השקעה של מאות מיליונים בתמורה לפוטנציאל של מיליארדים בהכנסות.
איך משפיעה הכניסה לשוק הרחפנים על מניית לוקהיד?
בטווח הקצר ההשפעה חיובית - המניה עלתה 2% לאחר ההכרזה. בטווח הארוך תלוי בהצלחה בחוזי CCA. אם לוקהיד תזכה בחוזים משמעותיים, האנליסטים צופים עלייה של 8-10% במניה. הסיכון הוא תחרות חריפה מחברות קטנות וזריזות יותר.
מה היתרון של לוקהיד על פני המתחרים?
הניסיון בטכנולוגיית חמקנות מ-F-117, F-22 ו-F-35 נותן יתרון טכנולוגי משמעותי. השילוב עם F-35 יוצר סינרגיה שאין למתחרים. החיסרון הוא הגודל והבירוקרטיה שמאטים תהליכים, לעומת סטארט-אפים זריזים כמו אנדוריל.
מהן ההשלכות הרחבות על תעשיית הביטחון?
המעבר לרחפנים משנה את מודל העסקי של התעשייה. במקום פרויקטים של עשרות שנים ומיליארדי דולרים, השוק נע לעבר פיתוח מהיר וזול יותר. חברות מסורתיות חייבות להסתגל או להפסיד נתח שוק לחברות טכנולוגיה. התחרות תתגבר והמחירים צפויים לרדת.

מיקרוסופט חושפת טכנולוגיה שתחסוך מיליארדים ותשנה את עתיד הבינה המלאכותית
מיקרוסופט Microsoft Corp -1.01% חושפת טכנולוגיית קירור חדשנית שעשויה לפתור את אחת הבעיות המרכזיות ביותר של תעשיית הבינה המלאכותית: הצריכה האנרגטית האדירה של מרכזי הנתונים. החברה מפתחת מערכת שמזרימה נוזלים ישירות דרך תעלות זעירות שחרוטות בתוך השבבים עצמם. זאת לעומת השיטה המקובלת היום, שבה מערכות קירור ענקיות מנסות לשלוט על הטמפרטורה מבחוץ. התוצאה היא בזבוז אנרגטי עצום ויעילות נמוכה, בדיוק מה שהתעשייה כבר לא יכולה להרשות לעצמה.
הטכנולוגיה הזאת, הנקראת מיקרופלואידיקה, כבר נבדקת במערכות אבטיפוס במעבדות של החברה ברדמונד, וושינגטון. הבדיקות נעשות על שבבי שרתים אמיתיים שמפעילים את יישומי Office בענן ועל כרטיסי גרפיקה מתקדמים שמעבדים משימות בינה מלאכותית כבדות. המטרה היא להוכיח שהטכנולוגיה עובדת לא רק במעבדה אלא גם בתנאי עבודה אמיתיים, עם עומסי חישוב אינטנסיביים שמייצרים חום משמעותי. הניסויים כוללים בדיקות סיבולת ארוכות טווח ומדידות דיוק של צריכת האנרגיה לעומת מערכות הקירור הקונבנציונליות.
קירור ישירות בשבב עצמו
החידוש המרכזי כאמור הוא שהנוזל הקר מגיע ישירות לשבב עצמו, דרך רשת של תעלות זעירות שחקוקות בטכנולוגיית חריטה מתקדמת. זה מאפשר להשתמש בנוזל בטמפרטורה גבוהה יחסית של עד 70 מעלות צלזיוס ועדיין לקבל קירור יעיל במיוחד.
למי שלא מבין למה זה משנה: ככל שהפער בטמפרטורה בין הנוזל הקר לשבב הרותח קטן יותר, כך מערכת הקירור צורכת פחות אנרגיה על משאבות, מאווררים וקומפרסורים. המערכת הקונבנציונלית דורשת נוזל בטמפרטורה של 20-30 מעלות כדי להיות יעילה, מה שיוצר פער עצום ודורש השקעת אנרגיה אדירה לשמירה על הטמפרטורה הנמוכה.
- מיקרוסופט ו-OpenAI כבר לא? ה-AI של אנתרופיק יוטמע באופיס
- נביוס מזנקת 45% בעקבות הסכם עם מיקרוסופט בהיקף 17.4 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוסאם אליסא, שאחראי בחברה על טכנולוגיות מערכות ומוביל את הפרויקט הזה, הציג את הטכנולוגיה השבוע במטה החברה בוושינגטון בפני מהנדסים ועיתונאים. לפי הבדיקות המקיפות שלהם, שנמשכות כבר חודשים, השיטה החדשה מציגה שיפורים משמעותיים על פני הגישות המסורתיות בכל הפרמטרים הקריטיים. הם אפילו הדגימו את זה מתחת למיקרוסקופ כדי להראות איך הנוזל זורם דרך התעלות הזעירות בלי לפגוע ברכיבים הרגישים של השבב. המדידות מראות חיסכון של עד 30% בצריכת האנרגיה לקירור, שזה משמעותי במיוחד כשמדברים על מרכזי נתונים שצורכים מגה וואטים.

פאואל: "מחירי המניות גבוהים מדי" - וול סטריט לא מתרגשת
הנאום של פאואל היה אמור להוריד את השוק, הירידות היו צנועות, אבל צריך לזכור את הנאום הזה - יו"ר הפד' מדבר על השוק רק כשהוא חושב שזה הופך להיות מסוכן לכלכלה ולמשקיעים
"מחירי המניות מתומחרים גבוה יחסית". המשפט הזה של יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל בנאום בלשכת המסחר של פרובידנס, רוד איילנד, הספיק כדי לשלוח את וול סטריט לירידות, אבל אלו לא היו באמת ירידות, אלא תיקון חיוור לעליות של החודשים האחרונים. מדד S&P 500 איבד 0.55% וירד ל-6,656 נקודות, הנאסד"ק צנח 0.95% ל-22,573 נקודות, והדאו ג'ונס ירד 0.19% ל-46,293 נקודות.
השוק עשוי לחזור לעליות, אבל כדאי לשים לה לנאום של פאואל, לא בכל יום מתערב ומתייחס יו"ר הפד' לשוקי המניות. כשהוא עושה זאת הוא בעצם רומז כי השוק יקר ושהוא חושש מהשפעתו על הכלכלה הריאלית. אם לא יגיע תיקון והגאות תימשך החשש הוא מבועה שבסוף, כמו כל הבועות, תתפוצץ.
הנאום של פאואל הגיע שבוע לאחר שהפד הוריד את הריבית ב-0.25% לטווח של 4-4.25%, מה שהוא כינה "הזזת עמדת המדיניות קרוב יותר לניטרלית". אלא שלמרות שהעריכו שהוא יספק רוח גבית נוספת לשווקים, פאואל בחר להזהיר מפני תמחור יתר ולהצביע על סיכונים משמעותיים הן לצמיחה והן לאינפלציה.
המסרים המרכזיים: כלכלה מאטה וסיכונים גוברים
פאואל צייר תמונה מורכבת של הכלכלה האמריקאית. הצמיחה מאטה באופן משמעותי - התמ"ג עלה בקצב של 1.5% בלבד במחצית הראשונה של 2025, ירידה חדה מצמיחה של 2.5% ב-2024. ההאטה משקפת בעיקר חולשה בהוצאות הצרכנים, שהן המנוע המרכזי של הכלכלה האמריקאית. מגזר הדיור נשאר חלש, אם כי ההשקעות העסקיות בציוד ובנכסים בלתי מוחשיים מראות שיפור מסוים.
- נאום פאוול: האינפלציה עולה, התעסוקה יורדת והפד בלי כיוון ברור
- הפד' המפולג: הורדת ריבית בצל דרמה פוליטית, ואיך יגיב שוק המניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק העבודה, שהיה אחד הגורמים החזקים בכלכלה, מתחיל להראות סימני חולשה. שיעור האבטלה עלה ל-4.3% באוגוסט, ולמרות שהוא נשאר יציב יחסית ברמה נמוכה, תוספת המשרות האטה באופן דרמטי. בשלושת החודשים האחרונים המעסיקים הוסיפו ממוצע של 29,000 משרות בלבד לחודש, ירידה חדה מהקצב של השנים הקודמות. פאואל הדגיש כי "הסיכונים השליליים לתעסוקה גברו", אמירה שהדאיגה משקיעים רבים.