
הכטבמ הקרבי של לוקהיד מרטין נחשף - ככה הוא נראה
מתי ייכנס לשוק, מה היתרונות שלו, מה המשמעות ללוקהיד, לשוק כולו, למלחמה העתידית? לוקהיד נכנסת לתחום שהכי איים על מטוסי הקרב שלה - רחפנים מסוגלים לעשות 70% מהמטלות של מטוסי הקרב הטובים ביותר בעלות של 10%-20% בלבד
לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp 0.03% חשפה את Vectis, רחפן קרבי חמקני שפותח ביחידת Skunk Works. הרחפן מיועד לפעול באופן עצמאי או לצד מטוסי F-35, עם יכולות אוויר-אוויר, תקיפת קרקע ואיסוף מודיעין. העלות המוערכת: 20-30 מיליון דולר ליחידה, לעומת 100 מיליון דולר למטוס F-35.
הפיתוח נעשה במימון פרטי של החברה, ללא חוזה ראשוני מהפנטגון. המהלך מאפשר ללוקהיד לשמור על זכויות הקניין הרוחני ולשווק את המוצר למספר לקוחות. טיסת הבכורה מתוכננת ל-2027, עם ייצור סדרתי החל מ-2030.
לוקהיד מרטין מתמודדת עם לחצים מצד משקיעים בשל התלות הגדולה בפרויקט ה-F-35. המניה ירדה ב-12% בשנה האחרונה, בעוד מתחרותיה כמו נורת'רופ גרומן עלו ב-25%. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לצמוח מ-15.8 מיליארד דולר ב-2025 ל-22.8 מיליארד ב-2030, עם צמיחה שנתית של 7.6%. בפועל, הצמיחה החזויה בעבר התבררה כנמוכה לעומת הצמיחה בפועל - זה יכול גם להיות בעתיד.
הפנטגון השיק את תוכנית CCA (Collaborative Combat Aircraft) במטרה לרכוש 1,000 רחפנים קרביים עד 2030, בהשקעה כוללת של 20 מיליארד דולר. התוכנית מעודדת שילוב בין מטוסים מאוישים לרחפנים, מודל שמכונה "מוביל-נלווה". רחפן כמו Vectis יכול להרחיב את טווח הפעולה של F-35 ב-50% ולבצע משימות מסוכנות במקום טייסים.
- ביקוש אדיר למערכות טילים - לוקהיד מרטין בתוצאות טובות
- לאחר עסקת אינטל: טראמפ רוצה נתח גם מלוקהיד מרטין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלחמה באוקראינה הוכיחה את יעילות הרחפנים. רחפני Bayraktar TB2 הטורקיים, שעלותם 5 מיליון דולר בלבד, שינו את פני הלחימה. ארה"ב משקיעה כיום 3.7 מיליארד דולר בשנה ברחפנים צבאיים, וההוצאה צפויה לגדול ל-20% מתקציב החיל האוויר עד 2030.
הרחפן של לוקהיד - והאם החברה תוביל את שדה הקרה האווירי?
Vectis מסווג כרחפן Group 5 - קטגוריה של רחפנים גדולים עם טווח ארוך ויכולת נשיאת נשק משמעותית. הרחפן מצויד במנוע טורבו-מאוור, ציפוי חמקני מתקדם ומערכות חיישנים משולבות. הוא יכול לטוס אלפי קילומטרים, לשהות באוויר למעלה מ-24 שעות ולשאת מגוון רחב של חימוש.
היכולת המרכזית של Vectis היא אוטונומיה מתקדמת. הרחפן יכול לקבל החלטות טקטיות באופן עצמאי, לזהות ולתקוף מטרות ללא התערבות אנושית רציפה. הוא גם יכול לשלוט בלהקות רחפנים קטנות יותר, מה שמכפיל את יכולת התקיפה.
- AMD מזנקת, פורטינט יורדת והדאו בדרך לשיא חדש?
- אמדוקס עקפה במעט את התחזיות אבל הציגה תחזית פושרת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
השילוב עם F-35 נעשה דרך קישוריות מאובטחת שפותחה על בסיס הטכנולוגיה של המטוס החמקני. הטייס יכול לשלוט ברחפן ממרחק של מאות קילומטרים, להקצות לו משימות ולקבל מידע בזמן אמת. זה פותר את אחת הבעיות המרכזיות של ה-F-35 - עלויות התחזוקה הגבוהות של 44 אלף דולר לשעת טיסה ו-30 שעות עבודה לכל שעת טיסה.
לוקהיד נכנסת לשוק תחרותי. נורת'רופ גרומן מפעילה את ה-RQ-4 Global Hawk עם חוזים של 2 מיליארד דולר בשנה. בואינג מפתחת את MQ-25 Stingray לתדלוק אווירי, שכבר ביצע טיסות ניסוי ב-2024. ג'נרל אטומיקס שולטת בשוק עם ה-MQ-9 Reaper שביצע 20,000 משימות קרביות באפגניסטן.
החברה המעניינת ביותר היא כנראה אנדוריל (Anduril), סטארט-אפ שגייס 1.5 מיליארד דולר ופיתח את רחפן Fury במחיר של 10 מיליון דולר בלבד. החברה זכתה בחוזה מהפנטגון ב-2024 ומשתמשת בבינה מלאכותית בקוד פתוח. קראטוס דיפנס (Kratos Defense) מתמחה ברחפנים זולים לייצור המוני במחיר של 2-3 מיליון דולר ליחידה.
היתרון של לוקהיד טמון בניסיון של עשרות שנים בטכנולוגיית חמקנות מפיתוח ה-F-117, F-22 ו-F-35. החיסרון המרכזי הוא הבירוקרטיה הכבדה של חברה עם 116,000 עובדים, שמאטה תהליכי פיתוח. חברות קטנות יותר מסוגלות להגיב מהר יותר לצרכי השוק. אבל בלוקהיד הולכים על כל הקופה. הנהלת החברה הצהירה על הכוונות והיכולות והיא נערכת להיות המובילה בתחום הזה. זה לא עניין פשוט בשביל לוקהיד. אחרי הכל, הרחפנים הם האיום הגדול ביותר על מטוסי הקרב. ככל שהם יתקדמו, הצורך במטוסי קרב יפחת. הרווח של לוקהיד מגיע מהמטוסים וההפנמה שהיא צריכה להוביל את שוק רחפני הקרב היא הבנה שמטוסי הקרב בעתיד הבינוני-ארוך לא יניבו את הרווחים הצפויים. החברה עלולה להיפגע, אך היא מכינה מנוע צמיחה משמעותי - הרחפנים.
ההיסטוריה של Skunk Works: מעבדת החדשנות
Skunk Works הוקמה ב-1943 על ידי המהנדס קלי ג'ונסון כדי לפתח את ה-P-80 Shooting Star, מטוס הסילון הראשון של ארה"ב. היחידה פעלה לפי 14 כללים פשוטים: צוות קטן, תקציב מוגבל, עצמאות מוחלטת ודיווח ישיר להנהלה. הגישה הזו אפשרה פיתוח מהיר של טכנולוגיות פורצות דרך.
בשנות ה-50 היחידה פיתחה את מטוס הריגול U-2 שטס בגובה 21 קילומטר, ואת ה-SR-71 Blackbird שהגיע למהירות של 3.5 מאך. בשנות ה-70 הוביל בן ריץ', היורש של ג'ונסון, את פיתוח ה-F-117 Nighthawk, המטוס החמקני הראשון בעולם. המטוס שימש במלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 והפציץ מטרות בבגדד ללא זיהוי.
היחידה המשיכה לפתח את ה-F-22 Raptor בשנות ה-90 ואת ה-F-35 Lightning II בתחילת שנות ה-2000. כיום היא מתמקדת בטכנולוגיות עתידיות כמו מטוסים על-קוליים שקטים (X-59 QueSST) ומערכות אוטונומיות. הפיתוח של Vectis מייצג חזרה לשורשים - פרויקט עצמאי ללא מימון ממשלתי ראשוני.
ההשפעה על עתיד ה-F-35
ה-F-35 יישאר עמוד התווך של חיל האוויר האמריקאי לטווח הבינוני, אבל יש סימן שאלה גדול לגבי הטווח הארוך. נכון לעכשיו היקף האספקה הצפוי לחיל האוויר האמריקאי עומד על 2,500 יחידות מתוכננות עד 2035 וחוזים בשווי 1.7 טריליון דולר. רחפנים כמו Vectis לא יחליפו אותו בשלב הראשון אלא ישלימו אותו. המודל החדש מאפשר למטוס מאויש אחד לשלוט בכמה רחפנים, מה שמגדיל את כוח האש והיכולת המבצעית.
עלויות התחזוקה הגבוהות של ה-F-35 דוחפות את הפנטגון לחפש חלופות זולות יותר. רחפן קרבי יכול לבצע 70% מהמשימות במחיר של 10%-20% מהעלות. התחזית היא שעד 2030, 20% מתקציב החיל האוויר יופנה לרחפנים, על חשבון מטוסים מאוישים חדשים.
לוקהיד משקיעה 500 מיליון דולר בשנה בשילוב בינה מלאכותית במערכות הקיימות. המטרה היא ליצור "מערכת מערכות" שבה F-35 משמש כמפקדה מעופפת לצי של רחפנים. זה יאפשר להאריך את חיי המטוס ולהפחית את הצורך בטייסים בסיכון גבוה.
מניית לוקהיד עלתה בעקבות הדיווח ב-1.4%. החברה נסחרת ב-486 דולר למניה , כ-114 מיליארד דולר, מכפיל רווח של כ-16-17 על רווחי השנה הבאה. ההכנסות השנה צפויות להסתכם בכ-74.2 מיליארד דולר ולעלות ל-77.2 מיליארד דולר בשנה הבאה.
בינתיים התרומה של הרחפנים לא צפויה להיות משמעותית. אנליסטים של גולדמן זאקס מעריכים שהשוק הפוטנציאלי של Vectis עומד על 5 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות. החשש של האנליסטים הוא התחרות החריפה מחברות זריזות יותר. מורגן סטנלי מזהיר שלוקהיד עלולה להפסיד חוזים לטובת אנדוריל או ג'נרל אטומיקס אם לא תוכל להוריד עלויות.
שאלות ותשובות על Vectis, לוקהיד ורחפנים
מה ההבדל בין Vectis לרחפנים קיימים כמו MQ-9 Reaper?
Vectis הוא רחפן חמקני עם יכולות אוויר-אוויר, בעוד MQ-9 מתמקד בתקיפות קרקע ואינו חמקני. Vectis גם אוטונומי יותר ויכול לפעול בסביבות עוינות עם הגנה אווירית מתקדמת. המחיר דומה (20-30 מיליון דולר) אך היכולות רחבות יותר.
האם רחפנים יחליפו את המטוסים המאוישים?
לא בעתיד הנראה לעין. רחפנים ישלימו מטוסים מאוישים אך לא יחליפו אותם. משימות מורכבות הדורשות שיקול דעת אנושי, כמו קרבות אוויר מורכבים או מצבי חירום, עדיין ידרשו טייסים. התחזית היא ש-20-30% מהמשימות יעברו לרחפנים עד 2030.
מדוע לוקהיד בחרה לממן את הפיתוח באופן פרטי?
מימון פרטי מאפשר ללוקהיד לשמור על זכויות הקניין הרוחני ולמכור למספר לקוחות ללא אישור הפנטגון. זה גם מזרז את הפיתוח - ללא בירוקרטיה ממשלתית. החברה מהמרת על השקעה של מאות מיליונים בתמורה לפוטנציאל של מיליארדים בהכנסות.
איך משפיעה הכניסה לשוק הרחפנים על מניית לוקהיד?
בטווח הקצר ההשפעה חיובית - המניה עלתה 2% לאחר ההכרזה. בטווח הארוך תלוי בהצלחה בחוזי CCA. אם לוקהיד תזכה בחוזים משמעותיים, האנליסטים צופים עלייה של 8-10% במניה. הסיכון הוא תחרות חריפה מחברות קטנות וזריזות יותר.
מה היתרון של לוקהיד על פני המתחרים?
הניסיון בטכנולוגיית חמקנות מ-F-117, F-22 ו-F-35 נותן יתרון טכנולוגי משמעותי. השילוב עם F-35 יוצר סינרגיה שאין למתחרים. החיסרון הוא הגודל והבירוקרטיה שמאטים תהליכים, לעומת סטארט-אפים זריזים כמו אנדוריל.
מהן ההשלכות הרחבות על תעשיית הביטחון?
המעבר לרחפנים משנה את מודל העסקי של התעשייה. במקום פרויקטים של עשרות שנים ומיליארדי דולרים, השוק נע לעבר פיתוח מהיר וזול יותר. חברות מסורתיות חייבות להסתגל או להפסיד נתח שוק לחברות טכנולוגיה. התחרות תתגבר והמחירים צפויים לרדת.
- 1.אנונימי 24/09/2025 12:35הגב לתגובה זורחפן מצויד במדחפים ומרחף באוויר ומכאן שמו. הם קטנים וזולים משמעותית ממטוסים.הכלי בתמונה הוא מטוס לא מאויש. ממש לא רחפן.

אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?
החברה שחתמה על עסקת ענק עם OpenAI ונחשבת לאחת המובילות של מרוץ הבינה המלאכותית מגלה שהמשקיעים פחות סלחניים: אחרי התחזיות האופטימיות וההשקעות במיליארדים, המניה חזרה לנקודת ההתחלה
מניית אורקל Oracle Corp -0.53% מאבדת היום עוד כ־3% ונסחרת סביב 234 דולר, רמה שמחזירה אותה למחיר שלפני השיא אליו הגיעה בעקבות הזינוק הגדול לפני מספר חודשים, לאחר שהחברה חשפה תחזית שאפתנית לשנים הקרובות, חתמה על עסקה של מאות מיליארדים עם OpenAI והבטיחה להיות כוח מוביל בעידן הבינה המלאכותית. משהו לא מסתדר. הדוחות היו טובים, התחזיות היו חזקות, ובכל זאת המניה איבדה את המומנטום והחזירה את כל העליות.
בספטמבר דיווחה אורקל על רווח של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 14.9 מיליארד דולר, צמיחה של 12% בשנה. לא דרמה, אבל אז הגיעה ההפתעה: החברה חשפה צבר חוזים של 455 מיליארד דולר, פי שלושה מהנתון ברבעון הקודם. זה מספר שהדהים את וול סטריט. המניה טסה 36% ביום אחד, וסיימה בשיא של 328 דולר, על רקע ההתרגשות מהעסקה הענקית עם OpenAI - עסקה של 300 מיליארד דולר להשכרת כוח מחשוב בענן לחמש שנים. אבל מהר מאוד התברר שהעסקה הזאת היא גם החוזקה וגם החולשה של הסיפור.
במקביל, נחשף שהרווחיות בעסק החדש הזה נמוכה משמעותית מהצפוי. לפי הדיווחים, שיעור הרווח הגולמי בעסקי השכרת השרתים ל־AI עומד על כ־14% בלבד. ההנהלה ניסתה להרגיע, וטענה במצגת למשקיעים שהרווחיות המלאה לאורך חיי החוזים תגיע ל־35%. זה הרגיע ליום אחד, ואז שוב התחיל המימוש. מאז השיא בספטמבר איבדה המניה כמעט שליש מערכה, מתחת למחיר שבו הייתה ערב הזינוק.
- האם הצמיחה המטאורית של אורקל מגיעה על חשבון הרווחיות?
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממכונת מזומנים לחברה עתירת הון עם גירעון תזרימי
כדי לספק את החוזים עם OpenAI ויתר השותפות, אורקל נמצאת במהלך בנייה של דאטה סנטרים בהיקף היסטורי. ההשקעות האלה שוחקות את תזרים המזומנים: אחרי שנים שבהן החברה נחשבה ל"מכונת מזומנים" עם רווחיות גבוהה ופעילות רזה, היא הפכה בשנים האחרונות לחברה עתירת הון, עם גירעון תזרימי ברבעונים האחרונים.
וול סטריט שור (גרוק)AMD מזנקת 6%, אנבידיה ב-1.3%, אנלייט מזנקת 7% - מגמה מעורבת במדדים
אחרי שאתמול המגמה הייתה מעורבת, כשהדאו זינק לשיא כל הזמנים בתמיכה של חברות צריכה ובריאות, בעוד שהנאסד"ק נחלש כשענקיות הטק ירדו, הבוקר זה נראה כמו התאוששות מסוימת, הדאו עולה בכ-0.2%, ה-S&P 500 מוסיף כ-0.3%, והנאסד"ק מתחזק בכ-0.6%.
ההתאוששות הזאת מגיעה אחרי שהסנאט אישר את הצעת החוק שתסיים את השבתת הממשל האמריקאי שנמשכה 42 ימים - שיא היסטורי (!) והצעת התקציב צפויה לעבור בהמשך היום גם בבית הנבחרים. סיום ההשבתה נותן הקלה מסוימת לשווקים, אחרי שבועות של אי-ודאות בהם נעצרו פרסומים של נתוני מאקרו חשובים. המשקיעים מקווים עכשיו שהחזרה לפעילות של הממשל תאפשר שחרור של נתונים קריטיים ובהם דוח התעסוקה לחודש ספטמבר, נתוני האינפלציה הסיטונאית והמכירות הקמעונאיות - נתונים שצפויים להשפיע על הערכות בנוגע לצעד הבא של הפד׳. בלי נתונים רשמיים, המשק נשען בינתיים על הערכות פרטיות. לפי הנתונים של ADP, המעסיקים במגזר הפרטי בארצות הברית צמצמו במהלך השבועות האחרונים כ-11 אלף משרות מדי שבוע בממוצע. המספר הזה מוסיף סימן שאלה לגבי החוזק של שוק העבודה ויכול להחריף את הדיון סביב הריבית: בעוד חלק מבכירי הפד׳ קוראים להמתין ולבחון את השפעת הורדות הריבית הקודמות, אחרים סבורים שייתכן צורך בהורדה נוספת עוד לפני סוף השנה.
בינתיים גם באג"ח נרשמת יציבות יחסית. התשואה על איגרת החוב ל-10 שנים נעה סביב 4.09%, אחרי ירידה קלה מתחילת השבוע. שוק האג"ח האמריקאי חוזר לפעילות אחרי יום חופש לרגל יום הווטרנים שמצוין ב-11 בנובמבר, ומוקדש לזכרם של כל ותיקי המלחמות בארה"ב, בעבר ובהווה.
בתוך כך, סקטור הטכנולוגיה שוב תופס את הפוקוס. מניית AMD מזנקת ביותר מ-6% אחרי שהמנכ"לית ליסה סו העריכה כי שוק מרכזי הנתונים בתחום ה-AI יגיע להיקף של טריליון דולר עד שנת 2030. סו ציינה כי החברה צופה האצה בקצב הצמיחה שלה בשנים הקרובות, בהובלת ביקוש "שבלתי ניתן לריסון" לשבבי AI. גם מניית אנבידיה רושמת עלייה של יותר מ-1%, אחרי שדיווח שספקית הרכיבים פוקסקון על עלייה של 17% ברווחים השנתיים שלה עודד את המשקיעים בתחום.
- וול-סטריט ננעלה בירוק: הנאסד״ק קפץ ב-2.3%, סולאראדג׳ זינקה ב-13%
- אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2%, מאנדיי צונחת 19% - מה עושים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
בגיל 95 וורן באפט מעביר את המושכות - עידן חדש בברקשייר האת’ווי- המשקיע האגדי מוסר את ניהול האימפריה לגרג אייבל, תורם 1.3 מיליארד דולר נוספים לצדקה וחושף את קווי המתאר של הצוואה שתעביר את הונו לשלושת ילדיו, שינהלו יחד קרן משפחתית חדשה ברוח עקרונותיו
