
הכטבמ הקרבי של לוקהיד מרטין נחשף - ככה הוא נראה
מתי ייכנס לשוק, מה היתרונות שלו, מה המשמעות ללוקהיד, לשוק כולו, למלחמה העתידית? לוקהיד נכנסת לתחום שהכי איים על מטוסי הקרב שלה - רחפנים מסוגלים לעשות 70% מהמטלות של מטוסי הקרב הטובים ביותר בעלות של 10%-20% בלבד
לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp -0.56% חשפה את Vectis, רחפן קרבי חמקני שפותח ביחידת Skunk Works. הרחפן מיועד לפעול באופן עצמאי או לצד מטוסי F-35, עם יכולות אוויר-אוויר, תקיפת קרקע ואיסוף מודיעין. העלות המוערכת: 20-30 מיליון דולר ליחידה, לעומת 100 מיליון דולר למטוס F-35.
הפיתוח נעשה במימון פרטי של החברה, ללא חוזה ראשוני מהפנטגון. המהלך מאפשר ללוקהיד לשמור על זכויות הקניין הרוחני ולשווק את המוצר למספר לקוחות. טיסת הבכורה מתוכננת ל-2027, עם ייצור סדרתי החל מ-2030.
לוקהיד מרטין מתמודדת עם לחצים מצד משקיעים בשל התלות הגדולה בפרויקט ה-F-35. המניה ירדה ב-12% בשנה האחרונה, בעוד מתחרותיה כמו נורת'רופ גרומן עלו ב-25%. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לצמוח מ-15.8 מיליארד דולר ב-2025 ל-22.8 מיליארד ב-2030, עם צמיחה שנתית של 7.6%. בפועל, הצמיחה החזויה בעבר התבררה כנמוכה לעומת הצמיחה בפועל - זה יכול גם להיות בעתיד.
הפנטגון השיק את תוכנית CCA (Collaborative Combat Aircraft) במטרה לרכוש 1,000 רחפנים קרביים עד 2030, בהשקעה כוללת של 20 מיליארד דולר. התוכנית מעודדת שילוב בין מטוסים מאוישים לרחפנים, מודל שמכונה "מוביל-נלווה". רחפן כמו Vectis יכול להרחיב את טווח הפעולה של F-35 ב-50% ולבצע משימות מסוכנות במקום טייסים.
- המירוץ לנשק היפרסוני: לוקהיד מרטין פותחת מעבדה חדשה
- לוקהיד מרטין ומשרד הכלכלה והתעשייה חתמו על הארכת שיתוף הפעולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המלחמה באוקראינה הוכיחה את יעילות הרחפנים. רחפני Bayraktar TB2 הטורקיים, שעלותם 5 מיליון דולר בלבד, שינו את פני הלחימה. ארה"ב משקיעה כיום 3.7 מיליארד דולר בשנה ברחפנים צבאיים, וההוצאה צפויה לגדול ל-20% מתקציב החיל האוויר עד 2030.
הרחפן של לוקהיד - והאם החברה תוביל את שדה הקרה האווירי?
Vectis מסווג כרחפן Group 5 - קטגוריה של רחפנים גדולים עם טווח ארוך ויכולת נשיאת נשק משמעותית. הרחפן מצויד במנוע טורבו-מאוור, ציפוי חמקני מתקדם ומערכות חיישנים משולבות. הוא יכול לטוס אלפי קילומטרים, לשהות באוויר למעלה מ-24 שעות ולשאת מגוון רחב של חימוש.
היכולת המרכזית של Vectis היא אוטונומיה מתקדמת. הרחפן יכול לקבל החלטות טקטיות באופן עצמאי, לזהות ולתקוף מטרות ללא התערבות אנושית רציפה. הוא גם יכול לשלוט בלהקות רחפנים קטנות יותר, מה שמכפיל את יכולת התקיפה.
- הסנאט הארגנטינאי אישר את תקציב 2026: הישג פוליטי ראשון למיליי מאז הבחירות
- מייקל ברי חוזר להמר נגד השוק: "בועת ה-AI מזכירה את הדוט-קום"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
השילוב עם F-35 נעשה דרך קישוריות מאובטחת שפותחה על בסיס הטכנולוגיה של המטוס החמקני. הטייס יכול לשלוט ברחפן ממרחק של מאות קילומטרים, להקצות לו משימות ולקבל מידע בזמן אמת. זה פותר את אחת הבעיות המרכזיות של ה-F-35 - עלויות התחזוקה הגבוהות של 44 אלף דולר לשעת טיסה ו-30 שעות עבודה לכל שעת טיסה.
לוקהיד נכנסת לשוק תחרותי. נורת'רופ גרומן מפעילה את ה-RQ-4 Global Hawk עם חוזים של 2 מיליארד דולר בשנה. בואינג מפתחת את MQ-25 Stingray לתדלוק אווירי, שכבר ביצע טיסות ניסוי ב-2024. ג'נרל אטומיקס שולטת בשוק עם ה-MQ-9 Reaper שביצע 20,000 משימות קרביות באפגניסטן.
החברה המעניינת ביותר היא כנראה אנדוריל (Anduril), סטארט-אפ שגייס 1.5 מיליארד דולר ופיתח את רחפן Fury במחיר של 10 מיליון דולר בלבד. החברה זכתה בחוזה מהפנטגון ב-2024 ומשתמשת בבינה מלאכותית בקוד פתוח. קראטוס דיפנס (Kratos Defense) מתמחה ברחפנים זולים לייצור המוני במחיר של 2-3 מיליון דולר ליחידה.
היתרון של לוקהיד טמון בניסיון של עשרות שנים בטכנולוגיית חמקנות מפיתוח ה-F-117, F-22 ו-F-35. החיסרון המרכזי הוא הבירוקרטיה הכבדה של חברה עם 116,000 עובדים, שמאטה תהליכי פיתוח. חברות קטנות יותר מסוגלות להגיב מהר יותר לצרכי השוק. אבל בלוקהיד הולכים על כל הקופה. הנהלת החברה הצהירה על הכוונות והיכולות והיא נערכת להיות המובילה בתחום הזה. זה לא עניין פשוט בשביל לוקהיד. אחרי הכל, הרחפנים הם האיום הגדול ביותר על מטוסי הקרב. ככל שהם יתקדמו, הצורך במטוסי קרב יפחת. הרווח של לוקהיד מגיע מהמטוסים וההפנמה שהיא צריכה להוביל את שוק רחפני הקרב היא הבנה שמטוסי הקרב בעתיד הבינוני-ארוך לא יניבו את הרווחים הצפויים. החברה עלולה להיפגע, אך היא מכינה מנוע צמיחה משמעותי - הרחפנים.
ההיסטוריה של Skunk Works: מעבדת החדשנות
Skunk Works הוקמה ב-1943 על ידי המהנדס קלי ג'ונסון כדי לפתח את ה-P-80 Shooting Star, מטוס הסילון הראשון של ארה"ב. היחידה פעלה לפי 14 כללים פשוטים: צוות קטן, תקציב מוגבל, עצמאות מוחלטת ודיווח ישיר להנהלה. הגישה הזו אפשרה פיתוח מהיר של טכנולוגיות פורצות דרך.
בשנות ה-50 היחידה פיתחה את מטוס הריגול U-2 שטס בגובה 21 קילומטר, ואת ה-SR-71 Blackbird שהגיע למהירות של 3.5 מאך. בשנות ה-70 הוביל בן ריץ', היורש של ג'ונסון, את פיתוח ה-F-117 Nighthawk, המטוס החמקני הראשון בעולם. המטוס שימש במלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 והפציץ מטרות בבגדד ללא זיהוי.
היחידה המשיכה לפתח את ה-F-22 Raptor בשנות ה-90 ואת ה-F-35 Lightning II בתחילת שנות ה-2000. כיום היא מתמקדת בטכנולוגיות עתידיות כמו מטוסים על-קוליים שקטים (X-59 QueSST) ומערכות אוטונומיות. הפיתוח של Vectis מייצג חזרה לשורשים - פרויקט עצמאי ללא מימון ממשלתי ראשוני.
ההשפעה על עתיד ה-F-35
ה-F-35 יישאר עמוד התווך של חיל האוויר האמריקאי לטווח הבינוני, אבל יש סימן שאלה גדול לגבי הטווח הארוך. נכון לעכשיו היקף האספקה הצפוי לחיל האוויר האמריקאי עומד על 2,500 יחידות מתוכננות עד 2035 וחוזים בשווי 1.7 טריליון דולר. רחפנים כמו Vectis לא יחליפו אותו בשלב הראשון אלא ישלימו אותו. המודל החדש מאפשר למטוס מאויש אחד לשלוט בכמה רחפנים, מה שמגדיל את כוח האש והיכולת המבצעית.
עלויות התחזוקה הגבוהות של ה-F-35 דוחפות את הפנטגון לחפש חלופות זולות יותר. רחפן קרבי יכול לבצע 70% מהמשימות במחיר של 10%-20% מהעלות. התחזית היא שעד 2030, 20% מתקציב החיל האוויר יופנה לרחפנים, על חשבון מטוסים מאוישים חדשים.
לוקהיד משקיעה 500 מיליון דולר בשנה בשילוב בינה מלאכותית במערכות הקיימות. המטרה היא ליצור "מערכת מערכות" שבה F-35 משמש כמפקדה מעופפת לצי של רחפנים. זה יאפשר להאריך את חיי המטוס ולהפחית את הצורך בטייסים בסיכון גבוה.
מניית לוקהיד עלתה בעקבות הדיווח ב-1.4%. החברה נסחרת ב-486 דולר למניה , כ-114 מיליארד דולר, מכפיל רווח של כ-16-17 על רווחי השנה הבאה. ההכנסות השנה צפויות להסתכם בכ-74.2 מיליארד דולר ולעלות ל-77.2 מיליארד דולר בשנה הבאה.
בינתיים התרומה של הרחפנים לא צפויה להיות משמעותית. אנליסטים של גולדמן זאקס מעריכים שהשוק הפוטנציאלי של Vectis עומד על 5 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות. החשש של האנליסטים הוא התחרות החריפה מחברות זריזות יותר. מורגן סטנלי מזהיר שלוקהיד עלולה להפסיד חוזים לטובת אנדוריל או ג'נרל אטומיקס אם לא תוכל להוריד עלויות.
שאלות ותשובות על Vectis, לוקהיד ורחפנים
מה ההבדל בין Vectis לרחפנים קיימים כמו MQ-9 Reaper?
Vectis הוא רחפן חמקני עם יכולות אוויר-אוויר, בעוד MQ-9 מתמקד בתקיפות קרקע ואינו חמקני. Vectis גם אוטונומי יותר ויכול לפעול בסביבות עוינות עם הגנה אווירית מתקדמת. המחיר דומה (20-30 מיליון דולר) אך היכולות רחבות יותר.
האם רחפנים יחליפו את המטוסים המאוישים?
לא בעתיד הנראה לעין. רחפנים ישלימו מטוסים מאוישים אך לא יחליפו אותם. משימות מורכבות הדורשות שיקול דעת אנושי, כמו קרבות אוויר מורכבים או מצבי חירום, עדיין ידרשו טייסים. התחזית היא ש-20-30% מהמשימות יעברו לרחפנים עד 2030.
מדוע לוקהיד בחרה לממן את הפיתוח באופן פרטי?
מימון פרטי מאפשר ללוקהיד לשמור על זכויות הקניין הרוחני ולמכור למספר לקוחות ללא אישור הפנטגון. זה גם מזרז את הפיתוח - ללא בירוקרטיה ממשלתית. החברה מהמרת על השקעה של מאות מיליונים בתמורה לפוטנציאל של מיליארדים בהכנסות.
איך משפיעה הכניסה לשוק הרחפנים על מניית לוקהיד?
בטווח הקצר ההשפעה חיובית - המניה עלתה 2% לאחר ההכרזה. בטווח הארוך תלוי בהצלחה בחוזי CCA. אם לוקהיד תזכה בחוזים משמעותיים, האנליסטים צופים עלייה של 8-10% במניה. הסיכון הוא תחרות חריפה מחברות קטנות וזריזות יותר.
מה היתרון של לוקהיד על פני המתחרים?
הניסיון בטכנולוגיית חמקנות מ-F-117, F-22 ו-F-35 נותן יתרון טכנולוגי משמעותי. השילוב עם F-35 יוצר סינרגיה שאין למתחרים. החיסרון הוא הגודל והבירוקרטיה שמאטים תהליכים, לעומת סטארט-אפים זריזים כמו אנדוריל.
מהן ההשלכות הרחבות על תעשיית הביטחון?
המעבר לרחפנים משנה את מודל העסקי של התעשייה. במקום פרויקטים של עשרות שנים ומיליארדי דולרים, השוק נע לעבר פיתוח מהיר וזול יותר. חברות מסורתיות חייבות להסתגל או להפסיד נתח שוק לחברות טכנולוגיה. התחרות תתגבר והמחירים צפויים לרדת.
- 1.אנונימי 24/09/2025 12:35הגב לתגובה זורחפן מצויד במדחפים ומרחף באוויר ומכאן שמו. הם קטנים וזולים משמעותית ממטוסים.הכלי בתמונה הוא מטוס לא מאויש. ממש לא רחפן.
וול סטריט, Photo by Keenanוול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?
שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית.
מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.
מדיניות הפד במוקד
על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.
נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.
טראמפ ומאסק (X)מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?
כרגיל עם סיומה של השנה האזרחית, מגיע מבול הערכות לגבי "איש השנה" בוול סטריט, מי השפיע הכי הרבה על התנהגות השוק וכיכב הכי הרבה בכותרות. ברשימה שלי זו השלישייה המנצחת: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אילון מאסק וג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה שהוביל את מהפכת ה-AI
"אנחנו אוהבים לחשוב שהבאנו חדשנות לעסקי החדשות, אבל יש דברים שאי אפשר להמציא מחדש וסקירת סוף השנה היא אחד מהם," כתבה ליז הופמן, עורכת Semafore ולשעבר עיתונאית בכירה בניו יורק טיימס. ברוח צנועה זו, הופמן מונה את תשעת הסיפורים העסקיים הגדולים לשנת 2025, ביניהם היווצרות בועת ה-AI, הקפיטליזם המדיני של הנשיא טראמפ, התפתחות כלכלת הקזינו ועוד. אזקק מכאן את הסיפורים הגדולים שלהם יש אימפאקט משמעותי על השוק גם השנה וגם לשנים הבאות.
ראשית כל, נראה כי למרות אופן הדיבור שלו, המדיניות של טראמפ בכול התחומים מצליחה, כאשר לדעתי הטענה הזו תאומת יותר במהלך שנת 2026 שעומדת בפתח וגם במזרח התיכון. טראמפ הוא ללא ספק האדם המשפיע ביותר על העולם הכלכלי שוול סטריט בתוכו.
הופמן מדייקת כשהיא כותבת כי "המכסים של הנשיא דונלד טראמפ היו או תיקון הכרחי לשנים של מדיניות סחר קלוקלת או מס מיותר ומעוות שוק על האמריקאים. מה שהם לא היו, להפתעתם של כלכלנים ומשקיעים רבים שציפו לכך, זה אסון כלכלי. עסקים הסתגלו, המחירים עלו מעט, ומנהלים, שקראו נכון את הקהל, מיהרו לעצב מחדש את סדרי העדיפויות שלהם כביטחון לאומי. "יום השחרור" (השם שהעניק טראמפ ליום הטלת המכסים) היה מטח הפתיחה של שכתוב גורף של המדיניות הכלכלית של ארה"ב, שראה את הממשלה מפנה משאבי מדינה הן לתעשיות לאומיות חיוניות והן למופעי צד שהעשירו את המעגל הפנימי של הנשיא. גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים עוסקים כעת בבחירת מנצחים ומפסידים ודוחפים את ארה"ב לעבר מודל ממשלתי שמדינות אחרות, בעיקר באסיה ובמזרח התיכון, מתרחקות ממנו".

- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם אילון מאסק וג'נסן הואנג הסיפור הוא שונה וסנסציוני, מאחר והשניים הללו משנים את העולם באמצעות מהפכת הטכנולוגיה. הואנג, יליד טייוואן שהיגר לארה"ב, סיים את לימודיו באוניברסיטת סטאנפורד והקים את אנבידיה ב-1993 אותה הוא מוביל מאז. הוא הצליח למזג את הבינה המלאכותית לתעשייה, הרבה קודם לתחזיות ושינה לחלוטין את כלכלת העולם. אין שום ספק שהתואר "הארכיטקט של ה-AI" שניתן לו ע"י מגזין Time מוצדק וכך גם הערך המטורף שהשוק מעניק לחברה שלו. כל זה ללא קשר להחלטה שלו להקים מרכז פיתוח בישראל, החלטה שמלמדת אותנו גם לקח, לפיו אם נפסיק להתעסק או לבכות על מר גורלנו ובמקום זאת נמשיך בדרך שהתוו מנהיגי הציונות, מבלי לחשוד בכל אחד שהוא נגדנו, אז המילים "אור לגויים" לא יהוו סיסמה בלבד, אלא הן יהיו למציאות.
