
הממשל האמריקאי מחלץ את חברת התעופה ומה קרה היום לפני 85 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-20 באוגוסט
20 באוגוסט 1971: הממשל האמריקאי מחלץ את לוקהיד
ב-20 באוגוסט 1971 חתם נשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון על חוק שמעניק ערבויות של עד 250 מיליון דולר לחילוץ חברת התעופה לוקהיד. בתחילת שנות השבעים של המאה העשרים עמדה החברה על סף קריסה - לא בשל אירוע ספציפי שהתרחש בתאריך מסוים, אלא כתוצאה מהצטברות של כשלים כלכליים, בפרט בפרויקט המטוס L‑1011 TriStar. עלויות הפיתוח התקזזו במהירות, ובעקבות קריסתו של ספקית המנועים, חברת רולס רויס הבריטית, נדחו ביקושים, ועיכובים כבדים הפכו את הפרויקט למעמסה כלכלית.
בתגובה עמד הקונגרס האמריקאי בפני הכרעה דרמטית. נכון ל-2 באוגוסט 1971, לאחר ויכוחים סוערים ובהצבעה צמודה, התקבל צו על-ידי הסנאט שמאפשר הפיכת ערבויות ממשלתיות להלוואות. בסופו של דבר, כאמור חתם הנשיא על החוק כדי להציל את החברה. ההצעה עברה בבית הנבחרים ברוב צר של 192-189, מה שמעיד עד כמה הביקורת הציבורית התפצלה בין תמיכה במהלך שנועד לשמר תעשייה אסטרטגית ומקומות עבודה, לבין התנגדות להתערבות ממשלתית בשוק החופשי והעמדת כספי ציבור לרשות חברה כושלת
מעבר לאירוע החילוץ הנקודתי, לוקהיד הפכה לדוגמה מובהקת למודל של חילוץ תאגידי על-ידי המדינה. הערבויות שניתנו איפשרו לחברה לקבל קווי אשראי חיוניים, שהיו הכרחיים להמשך פעילותה ולקיום שוטף של הייצור. החברה שילמה עמלות, ואף שילמה חזרה חלק ניכר מההלוואות, כך שהממשל הפך את המהלך לאפיק רווחי במידה מסוימת - ואף תרם לשמירת כ-60,000 משרות ישירות ועקיפות.
בהמשך הדרך, בשנות התשעים, התרחשה מהפכה תאגידית: לוקהיד התמזגה עם חברת מרטין מרייטה ונולדה חברת לוקהיד מרטין, שממשיכה לשחק תפקיד מרכזי בתעשיית ההגנה, החלל והאווירונאוטיקה של ארה"ב.
- ביקוש אדיר למערכות טילים - לוקהיד מרטין בתוצאות טובות
- הכטבמ הקרבי של לוקהיד מרטין נחשף - ככה הוא נראה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
20 באוגוסט 1940 - מתנקש יורה בליאון טרוצקי, תורתו הכלכלית מתחסלת גם
ב-20 באוגוסט 1940 נרצח ליאון טרוצקי, אחת הדמויות הבולטות ברעיונות המרקסיסטיים של המאה העשרים, לאחר שנפצע קשה במהלך ניסיון התנקשות במקסיקו. המתנקש, רמון מרקדר, שוגר על ידי ה-NKVD הסובייטית ותכנן מראש את המתקפה - דקירה עם גרזן קרח, שפגעה בלבו של טרוצקי.
טרוצקי היה מי שהציע את התיאוריה של "המהפכה המתמדת" - לפיה המסע הסוציאליסטי אינו מוגבל לגבולות לאומיים, אלא צריך להתפשט במהירות ובתיאום בין מדינות. רעיון זה מנוגד למה שסטאלין התווה - איטיות תכנון מרכזי, תיעוש מבוקר, והעדפה של תהליך הדרגתי. טרוצקי האמין שהמעבר למודל כלכלי קולקטיבי דורש גם שליטה מבוזרת יותר, דינמיות ועידוד של יזמות תקשורתית, ממשק שמאז, עדיין נידון במודלים של סוציאליזם מתוקן ושוק מעורב.
מעבר לכך תמך טרוצקי ב-NEP, תוכנית כלכלית זמנית שהוצגה כדרך לייצור הון ראשוני ביחד עם יתרונות תעשייתיים, והציע מערכת של תכנון גמיש שמורכב גם ממוסדות אזוריים שנושאים באחריות ובניהול, בניגוד לבירוקרטיה המרכזית הקשוחה.
- ניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
- טראמפ: "הגענו להסכם סחר עם דרום קוריאה" - 350 מיליארד דולר יושקעו בארה"ב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
מותו של טרוצקי היה לא רק סופה של תורה אידיאולוגית, אלא גם איפשר לסטאלין לבסס את שליטתו בכלכלה הסובייטית. במקום דינמיקה ציבורית של החלפת רעיונות, התבסס תכנון יחיד ומרוכז.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
הדמיית שבבים ורכבים. קרדיט: גרוקניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
עימות דיפלומטי בין הולנד לסין סביב יצרנית השבבים Nexperia מצית משבר אספקה חמור שמאיים על פסי הייצור של יצרניות רכב מובילות; בעוד ניסאן ומרצדס מחפשות בנרות אחר חלופות, ממשלות בעולם מנסות למנוע שיתוק רחב היקף של הענף
תעשיית הרכב העולמית ניצבת בימים אלה בפני אחד המשברים החריפים ביותר מאז מגפת הקורונה. ניסאן ומרצדס-בנץ, שתיים מיצרניות הרכב הבולטות בעולם, הזהירו השבוע מפני מחסור הולך ומחריף בשבבים, תוצאה ישירה של עימות פוליטי-טכנולוגי בין הולנד לסין על השליטה ביצרנית
השבבים ההולנדית נקספריה (Nexperia). המשבר, שמעמיק את המתיחות בין סין למערב, מאיים לשתק פסי ייצור באירופה, אסיה ודרום אמריקה כבר בשבועות הקרובים.
הגורם המרכזי למשבר הגיע לפני כחודש, לאחר החלטת ממשלת הולנד להשתלט על פעילותה המקומית של נקספריה, חברה
בבעלות סינית (חברת Wingtech), בחשש מדליפת טכנולוגיות רגישות לסין. בתגובה, אסרה בייג’ין על ייצוא של שבבים ומוצרים מוגמרים ממפעלי החברה שבסין, צעד שחתך בן רגע את הזרמת הרכיבים החיוניים לשרשראות האספקה של עשרות יצרניות רכב ברחבי העולם.
“זה לא נושא
קטן, מדובר במשבר משמעותי מאוד,” הזהיר גיום קרטייה, סמנכ"ל הביצועים של ניסאן, במהלך תערוכת רכב בטוקיו. לדבריו, מלאי השבבים של החברה צפוי להספיק “רק עד השבוע הראשון של נובמבר”, ומעבר לכך אין לה כל ודאות. מרצדס-בנץ, מצדה, דיווחה כי היא “סורקת את העולם” בחיפוש
אחר ספקים חלופיים, אך הודתה כי לא ברור כיצד תוכל הענף לצלוח את המשבר בטווח הקצר.
השלכות המשבר אינן מוגבלות ליפן או לגרמניה בלבד. בברזיל, אחת ממדינות הייצור החשובות בעולם לרכב, גורמים ממשלתיים מזהירים כי מפעלים עלולים להפסיק פעילות תוך שבועות ספורים
אם לא תימצא דרך לחדש את אספקת השבבים. ממשלת ברזיל, לפי דיווחים, כבר פתחה בערוץ הידברות עם סין בניסיון למנוע את קריסת המפעלים המקומיים.
- אלפי ישראלים עברו להולנד וגילו את האנטישמיות
- הפנסיה של ההולנדי לעומת הפנסיה של הישראלי - מצאו את ההבדלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נקספריה נחשבת לאחת הספקיות החשובות בעולם לשבבים בסיסיים, טרנזיסטורים, דיודות ומעגלים פשוטים, והיא מחזיקה נתח שוק של כ-40%. ולמרות שאינה מייצרת שבבים מתקדמים, היא מהווה חוליה חיונית בשרשרת הייצור של רכבים מודרניים, בהם נדרשים מאות שבבים לשליטה במערכות הבקרה, הבלימה והבידור. לפי נתוני התאחדות יצרני הרכב האירופית (ACEA), כ-60% מתוצרת נקספריה מיועדת לענף הרכב, כאשר מרבית הרכיבים מיוצרים בסין ומורכבים מחדש באירופה.
