אובר ופולקסווגן בשיתוף פעולה: אלפי מיניוואנים אוטונומיים בדרך לארה"ב
השותפות האסטרטגית תושק בלוס אנג'לס ב-2026 ותתרחב בהדרגה לערים נוספות; המיניוואנים החשמליים מדגם ID Buzz יחלו בבדיקות עוד השנה עם מפעילים אנושיים
שתי ענקיות התחבורה, אובר Uber 0.61% ופולקסווגן, הכריזו על שיתוף פעולה שצפוי לשנות את פני שוק התחבורה האוטונומית בארה"ב. במסגרת ההסכם, אלפי מיניוואנים חשמליים מדגם ID Buzz של פולקסווגן ישולבו בפלטפורמת ההסעות של אובר
בשנים הקרובות.
על פי ההודעה המשותפת של החברות, בדיקות ראשוניות של המיניוואנים החשמליים יחלו כבר השנה, כאשר בשלב הראשון יישב בתוך הרכבים מפעיל אנושי שיפקח על התנהלותם. ההשקה המסחרית של השירות מתוכננת לשנה הבאה בלוס אנג'לס, ותלויה בקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים מהרשויות האמריקאיות.
הצדדים הבהירו כי ההשקה תתבצע בשלבים, ולאורך העשור הקרוב מתכננות החברות להרחיב את השירות לערים מרכזיות נוספות ברחבי ארה"ב. עבור אובר, שיתוף הפעולה עם פולקסווגן מצטרף לסדרה של שותפויות אסטרטגיות שהחברה מקדמת בתחום התחבורה האוטונומית, לאחר שנטשה את תוכניותיה לפתח טכנולוגיה עצמאית בתחום. בשנים האחרונות חתמה החברה על הסכמים עם יותר מתריסר שותפים גלובליים במטרה להטמיע טכנולוגיות נהיגה אוטונומית בשירותי ההסעות, המשלוחים והשינוע שלה.
אחת השותפויות הבולטות של אובר היא עם חברת Waymo, המציעה כבר כיום נסיעות אוטונומיות בפיניקס ועומדת להרחיב את פעילותה לאטלנטה בקרוב. בנוסף, אובר מתכננת לשתף פעולה עם חברת Avride כדי להציע נסיעות אוטונומיות ברכבי יונדאי איוניק 5 בדאלאס עוד השנה, ומחוץ לארה"ב היא כבר מציעה נסיעות אוטונומיות באבו דאבי ובדובאי בשיתוף עם החברה הסינית WeRide.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- קרן ההשקעות הסעודית מצמצמת חשיפה בארה"ב; מי ההחזקה הגדולה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פולקסווגן, מצידה, כבר מנהלת ניסויים עם מיניוואני ID Buzz בעיר אוסטין, כאשר הרכבים מצוידים בתוכנת נהיגה אוטונומית שפותחה על ידי מובילאיי. עם זאת, לצורך הפעלת הרכבים בפלטפורמת אובר, פולקסווגן תשתמש במערכת שפותחה על ידי מותג MOIA שלה.
המהלך מתרחש בתקופה של התרחבות משמעותית בשוק הרכבים האוטונומיים. טסלה מתכוונת להשיק מוניות רובוטיות בפיקוח אנושי באוסטין, בעוד Waymo מרחיבה במהירות את צי הרכבים שלה בערים מרכזיות. גם מתחרתה של אובר, חברת Lyft, הודיעה על תוכניות להציע נסיעות אוטונומיות ראשונות באטלנטה בשיתוף עם חברת הסטארט-אפ May Mobility, הנתמכת על ידי טויוטה, כבר בקיץ הנוכחי.
- 1.אנונימי 25/04/2025 12:37הגב לתגובה זומוזר..

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

איך מעריכים נכסים והאם נפילת הביטקוין מייצרת הזדמנות קניה?
הירידות החדות בביטקוין מעוררות מחדש את הוויכוח בוול סטריט בין ניצול שפל טקטי קצר־טווח לבין גישה אסטרטגית ארוכת טווח וגם: מה הבעיה עם הקריפטו?
שתי האסטרטגיות נמדדות בעזרת הערך הפנימי של הנכס. המשקיע נעזר בערך הפנימי (ה-intrinsic value)
כשהוא צריך להעריך אם מניה, או כל נכס אחר מוערך בהשוואה לערכו הניכסי. הערך הניכסי הוא השווי הבסיסי והאובייקטיבי של נכס (כגון חברה או אופציה) שמחושב על בסיס גורמים כמו תזרים מזומנים או מחיר המימוש לעומת מחיר השוק הנוכחי. הוא שונה ממחיר השוק הנוכחי ויכול לשמש
משקיעים לקביעה האם נכס מוערך בחסר או ביתר. ככל שערך הנכס מתרחק מערכו הניכסי כך גם יכול המשקיע להעריך אם כדאי לו למכור או לקנות את הנכס.
הופתעתי לגלות שזה גם סוג ההסבר שנותנים המומחים לנפילה החדה והפתאומית של הביטקוין ושאר 19,410
מטבעות הקריפטו האחרים. הביטקוין, למי שלא שם לב, איבד, בששת השבועות האחרונים % 33.5 מערכו (מאז ה-5.10.25) כאשר מטבעות קריפטוגרפים נסחפו כנראה לתוך הבריחה הרחבה יותר מנכסים סחירים אחרים וזאת כנראה מהחשש של המשקיעים מהערכות מטורפות בתחום הטכנולוגי ומהחשש שקיצוצי
הריבית בארה"ב, שלהם ציפו המשקיעים, לא יגיעו.
לא כ"כ חשוב מהן בדיוק הסיבות לירידות כמו החשיבות של השאלה "האם הירידות של ששת השבועות האחרונים בביטקוין ושות' מבטאות הזדמנות השקעה ובאיזה סוג של אסטרטגיית השקעה צריך המשקיע לנקוט, אסטרטגיה
לטווח הקצר (שפל טקטי) או ב"Long-term strategic low" ("אסטרטגית ארוכת טווח") ? חשוב עם זאת לציין שקונצנזוס המומחים, נכון לרגע זה, אינו מאמין שמדובר בסופה של חגיגת הקריפטו אלא בתיקון והשאלה, כרגע, היא, "מתי כדאי להיכנס"?
- מיקרוסטרטג'י נפלה 60% והיא עדיין יקרה
- למה שוק הקריפטו מדמם, והאם הלוויתנים יודעים משהו שאנחנו לא?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל ולצד האופטימיות
הזו (בעיקר של אלו שלא קנו ביטקוין במחיר של מעל ל- 100,000 דולר למטבע) חשוב לציין שהמומחים גם מזהירים שהירידות, לפי מודלים שונים ומשונים, יכולות להימשך ואני מניח שאם תימשכנה עוד כמה ימים שאלת הקונצנזוס תשתנה ל"האם כדאי בכלל להישאר בקריפטו"?
